Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ Vergunning voor downloads?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

dat is mooi klote... sta je te draaien; krijg je een controle.. dat draait natuurlijk niet lekker en ze kunnen moeilijk van je verwachten dat je je hele boekhouding meeneemt. 9 vd 10 locaties waar ik draai is er al bijna niet genoeg ruimte voor m'n cd's / platen dus als daar ook nog een map met rekeningafschriften bij moet :roll: dat zie ik niet zitten

Comment

Die map hoeft ook niet open op tafel te liggen, die kan je gewoon ergens wegproppen, 't is natuurlijk een ander verhaal als je op de fiets komt, naast je platentas / cd-hoes ook nog zo'n overvolle map erbij :? :?

Comment

Vaak kijken zulke heren op de avond zelf wat rond en houden je onopvallens in de gaten. Pas als je klaar bent zullen ze naar je toe komen. Zo werkt het ook bij de belastingdienst. Echter werkt zoiets natuurlijk alleen bij feesten die voor iedereen toegankelijk zijn.

Als je ergens DJed mag je dat volgens de wet alleen met originelen doen
        Volgens mij is dat ook niet helemaal waar. Kopieeën mag je zover ik weet wel gebruiken zolang je bij een controle maar binnen de gestelde termijn kunt aantonen dat je de originelen ook daadwerkelijk bezit.

Comment

Originally posted by T-Nuzz
          Volgens mij is dat ook niet helemaal waar. Kopieeën mag je zover ik weet wel gebruiken zolang je bij een controle maar binnen de gestelde termijn kunt aantonen dat je de originelen ook daadwerkelijk bezit.
          Dat is niet waar. Het wordt vaak gezegd omdat het mensen redelijk lijkt, maar het is verboden. In de wet staat vrij expliciet dat je het recht hebt om een kopie te maken voor studie of prive doeleinden. Helaas pindakaas valt djen daar niet onder. Is al verschillende keren naar gevraagd, en de wet is vrijd duidelijk. DJen is alleen toegestaan met de originelen, of, kopieeen waarvan je schriftelijke toestemming van de rechthebbenden kan overleggen.

Comment

En over welke wet hebben we het dan precies?

Comment

Ik heb die eerste link even gevolgd en de tekst gelezen, best interressant om te weten, maar die 2e link :? :? dat is dus echt een lap tekst :? :?

Ze moeten het sowieso maar eens een beetje versoepelen, het is toch belachelijk dat een DJ die een track of album legaal koopt (of dat nou via internet is of niet) ook nog eens extra rechten zou moeten gaan kopen :? :? en soms zelfs het orrigineel op CD of vinyl.

Sorry hoor, maar dat vind ik echt idioot.

Comment

Ik denk zelf niet dat die wet versoepelt gaat worden. Wellicht wordt het zelfs nog wat strenger. Maar er is een tendens zichtbaar richting duidelijke regelgeving op dit gebied. Ik denk dat DJ's die alleen met originelen draaien zich geen zorgen hoeven te maken. Alle anderen hebben een probleem. :D

Comment

Ik vrees dat je inderdaad gelijk hebt en dat ze niks gaan versoepelen.

Maar de 'Illegale'-DJ's zullen inderdaad gewoon een probleem houden (en terecht), maar de DJ's die van CD (of vinyl) over willen stappen op mp3, daar zit het probleem. (en zelfs een beetje voor de DJ die gewoon wil beginnen met mp3 en nog geen CD-collectie heeft) Deze DJ's zullen hun hele muziek collectie opnieuw on-line moeten kopen en daarna moeten registreren, das een beetje dubbelop, vind je niet ;)

Comment

Persoonlijk heb ik geen enkele moeite daarmee. Ik draai voor zeker 90%met originelen, en ben al bezig om de laatste 10% in te lopen met de aanschaf van verzamelaars waar die nummers die ik nog mis opstaan. Enige probleem wat ik nog heb, is dat veel platenmaatschappijen tegenwoordig ook hun promo's op CDr doen, en daar baal ik een beetje van. Maar ja, dan heb ik wel toestemming van de rechthebbenden natuurlijk. :D

Comment

Ik heb er 'Persoonlijk' ook geen probleem mee, als ik met mp3 draai is dat even illegaal als met cd (al ben ik wel bezig mijn collectie te legaliseren), dusss...

Maar ik kan me voorstellen dat die ene groep die nog wel met mp3 (of al wel met mp3) wil draaien zich hier aardig genept bij voelt :?

Comment

Originally posted by NBeat
                        Maar ik kan me voorstellen dat die ene groep die nog wel met mp3 (of al wel met mp3) wil draaien zich hier aardig genept bij voelt :?
                        Moeten ze maar CDs en platen kopen. Met mp3's draaien vind ik een aanfluiting voor het DJ vak, dus als het die gasten extra geld gaat kosten, alsmede een boel extra adminstratie, dan vind ik dat prima. Meer plek voor de serieuze DJ's. :lol:

Comment

JA ok, daar heb je ook alweer gelijk in :P

Maar geef toe, waarschijnlijk wordt mp3 mixen DE toekomst, al hoop ik dat die nog ver weg is ;)

Comment

vraagje: als ik dus mijn legaal gedownloade liedjes op een cd zet en 'het bewijs van legaal downloaden' bij me heb, dan mag ik daarmee (tot nu toe) wel gewoon mee draaien?
                            (hoop ik tenminste :roll: ) Anders kan ik ze net zo goed illigaal gaan downloaden, als dat toch niets uitmaakt.

Maar dat je ook nog weer eens een vergunning moet aanschaffen vind ik dan niet normaal. Het wordt wel een probleem wanneer je inderdaad gaat overstappen van bijvoorbeeld vinyl naar mp3...

Comment

Ik weet niet of mp3 mixen de toekomst wordt. 15 jaar geleden zeiden ze ook dat de vinylplaat binnen een paar jaar verdwenen zou zijn, en nog draaien hele volksstammen exclusief met vinyl. Dat zie ik nog wel even blijven, en dat met CDs ook.

Comment

Working...
                              X