Announcement

Collapse
No announcement yet.

promoting

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

ik draai geen drijf-in maar misschien handig om te vertellen hoe ik het doe... het kan zijn dat dit een aantal opendeuren zijn, maar voor n00bs...

Netwerken !

1. Scene fora ... lurk mee met de fora (FORA, ja... ik ben af en toe best wel een taalpurist) van de scenes waar jij wilt draaien. reageer af en toe, maar houd alles professioneel. Als je jezelf als flamebait ergens neergooit gaan ze je niet aardig vinden en mensen die ze niet aardig vinden worden natuurlijk minder snel geboekt door die mensen die feesten organiseren, die lurken daar immers ook.

2. Nieuwe parties, nieuwe kansen - Beginnende parties/venues hebben opstart problemen en als ze die niet hebben liegen ze. Het duurt gewoon even voordat een organisatie volledig op elkaar ingespeeld is... als "ervaren" DJ kan je hier een grote bijdrage leveren aan zaken als party concept etc. etc. En beginnende parties hebben nog geen resident DJ's... Nadeel ze hebben ook geen groot budget over het algemeen, pas dus je fee aan, participeer veel en de mond op mond reclame doet de rest.

3. Geinen in de booth is tof... niet overdrijven, maar je draait voor je plezier... als je een beetje party bouwt helpt het ook om de contacten met de andere DJ's aan te halen... En wat is er mooier als een party waar je duidelijk kunt zien dat de DJ's het ook helemaal naar het zin hebben... En veel DJ's refereren bevriende DJ's aan elkaar.

4. Houd je contacten goed bij, weet wat iemand doet, waar ie mee bezig is. als je hem of haar dan weer toevallig ergens tegenkomt, geeft het die persoon een "warm gevoel" als je tussen neus en lippen nog even informeert hoe dat project waar hij of zij mee bezig was gelopen is. Mensen onthouden dat... en als iemand dan vraagt of ze toevallig nog iemand anders kennen...

Publiciteit!
    Zorg dat je altijd iets van visitekaartjes bij je hebt die je aan mensen kan geven als je ergens aan het draaien bent... Dat werkt niet alleen in mijn stijl maar ook voor de drive in mensen. Veel DJ's die op een familie feest draaien en een goede job doen krijgen op die manier "vervolgopdrachten" van andere familieleden en vrienden. Of via collega DJ's die toevallig aan het feestvieren zijn.

Weggevertjes!
    Mensen vinden het leuk om dingen te krijgen (Vooral Nederlanders als het gratis is) Knal een Demo CD in elkaar met een mix in jouw stijl. (of laat, net zoals ik, een minidisk meelopen als je ergens draait, dan heb je altijd een recente mix). Een CD branden kost tegenwoordig haast niks. Zorg dat de CD netjes gelabeld is, (geen viltstift dus) en zorg ervoor dat je altijd een paar van die "demootjes" bij je hebt. Leuk voor de mensen die je geboekt hebben als een soort bedankje, maar ook leuk om te geven aan mensen die jouw mogelijk kunnen boeken voor een volgende gig.
    En wat je over hebt kan je eventueel ook nog in het publiek frisbeën.

Techrider
    Zorg ervoor dat je net zoals bands een Techrider hebt. dat voorkomt een hoop ellende en een hoop ad hoc improvisaties terwijl je al vloekend en tierend de koffergrammofoon loopt aan te zwengelen. Het komt professioneler over en... het geeft mensen inzicht dat een DJ niet alleen een olijke schijfjesdraaier is maar meer in zijn mars moet hebben... en dat scheelt weer een hoop gehassel als je voor een fee onderhandelt.

Websites zijn leuk, maar je moet ze up to date houden... hou de informatie minimaal, dat de mensen weten wie je bent en wat je doet. maar playlists.... het is beter om een recente playlist met je technical rider mee te sturen.

Het wordt wel een heel lange monoloog zo, dus aan anderen om dit lijstje verder aan te vullen... ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Comment

.
      Last edited by DJD-TraXx; Wednesday-12-08-2020, 19:28.

Comment

Rider lijkt me in de praktijk niet zo werken voor deejay's. Tenzij het festivals zijn, maar daar staan altijd rider-vriendelijke sets. Veel kroegen/zalen zullen er niet eens naar kijken omdat er normaal toch ook gewoon gedraaid wordt met die Monacor mixer en supertech discmans?

Lijkt me beter om dat van tevoren op een vriendelijke manier te overleggen en daarna eventueel schriftelijk vastleggen en aan de opdrachtgever doen toekomen :wink:

Verder wederom een prima verhaal!

Comment

Een rider als je ergens gaat DJen is echt geen slecht plan hoor. Je kan echt geconfronteerd worden met hemeltergende dingen, als je die zaken niet goed regelt. Je kan gerust in je rider voorleggen dat je die en die types CD spelers of draaitafels wilt hebben staan. Het kan zeker in de kleine zalen en kroegen zo zijn, dat je op twee huis-tuin en keuken Sony CD spelertjes staat te draaien. Nou, dat is dus mooit kut, als je dikke pioneers gewend bent.

Verder kan je in de rider ook andere dingen regelen als eten, drinken, en bepaalde technische zaken als limiting. Dat laatste is een hekel punt, omdat het kwa draaien knap kut is, als je ergens draait waar het geluid niet boven de 90 db uit mag komen. Sommige zalen vertellen je dat namelijk pas als je daar al bent. Dan is het wel makkelijk dat je op je rider of in je contract hebt staan dat je dan gerechtigd bent het optreden af te lasten, terwijl de zaaleigenaar je nog wel de gage moet uitbetalen. Hehehehe. :D

Als ik ergens draai waar ik de situatie niet ken, dan stuur ik altijd een ridertje. En als er niks geregeld kan worden neem ik gewoon mijn eigen CD spelers mee, als dat mogelijk is.

Comment

Originally posted by T-Nuzz
            Rider lijkt me in de praktijk niet zo werken voor deejay's.
            Dat dacht ik eerst ook, maar mijn ervaring wijst toch uit dat een techrider beter werkt... mensen krijgen een beter inzicht van wat je als DJ nodig hebt om mee te werken. En als zo'n café houder dan opbelt met de vraag of z'n gammel materiaal ook goed is... kan je altijd overleggen... ik heb een back-up setje wat ik thuis gebruik als ik mixen door wil nemen. (ik kan in de club altijd oefenen) en dat gaat dan gewoon mee.

En als je een keertje 100 vinyls voor de kat z'n puntje puntje hebt mee lopen slepen en je halve voorbereiding aan gort gaat omdat de organisator "er even niet aan gedacht had dat je ook vinyls mee zou nemen... " snap je helemaal wat ik bedoel.

Comment

Krat en Lord,

Ik begrijp jullie punt, maar mijn ervaring is dat je beter dingen even kunt doorspreken en daarna een en ander bevestigen op schrift / rider. Zo'n rider lezen ze niet altijd met evenveel aandacht omdat die andere dj's niet moeilijk doen en die set elke zaterdag wordt gebruikt. Maar dat ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan de organisatie / locatie. Vaak is het meteen ff een forward-mailtje naar de firma die de faciliteiten verzorgt. Die mensen nemen zoiets serieus en nemen indien nodig contact op. Maar een kroegbaas zal zo'n rider / algemene voorwaarden niet altijd even serieus nemen of überhaupt lezen. Met als gevolg dat je toch nog al je vinyl voor Jan L. meeneemt.

Maar nogmaals, als het bij jullie wel werkt, dan uiteraard doen.

Comment

Als de clubeigenaar die rider niet leest, heeft hij (het is zelden een zij) dus een probleem met mij.
                Overigens is dit nog nooit voorgekomen (nu ja, een keertje dan, en sindsdien gaat er een rider als ik gevraagd wordt ergens waar ik het niet ken), dus laten we niet op zaken vooruitlopen. De zalen waar ik draai, nemen dat soort zaken serieus. De meeste zalen waar ik draai hebben sowieso al spul staan wat uitstekend is, dus daar hoef ik me alvast geen zorgen om te maken.

Comment

Hoe ik aan mijn eerde "feest" feest ben gekomen, uhm dat was een school feest en draaide met school apparatuur (ouwe shit).
                  Toen veel kinderfeesten meestal kenissen van ouders die me eerder hadden ingehuurd.
                  En nu veel oefenen en als het lukt in nieuwe clubs in de buurt te gaan draaien....

Comment

Working...
                  X