Announcement

Collapse
No announcement yet.

Videorechten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

sorry.. vertel ??

Comment

Originally posted by dj_joey
      sommige mensen moeten egt alles verpesten met een geldzugt..... :?
      Kan je dit misschien ook vertalen naar fatsoenlijk Nederlands? Ik wil niet weer de discussie oprakelen van fatsoenlijk taalgebruik op de fora, het is tenslotte geen Br33ZaH Baby gebrabbel. maar zo slecht gespeld is gewoon storend bij het lezen.

En als je dat doet, kan je dan ook een beetje elaboreren over je stelling? Ik ben namelijk van mening dat als je als artiest een vette plaat uitbrengt dat je daar best aan mag verdienen...

Comment

sommige mensen moeten egt alles verpesten met een geldzugt.....
        Inderdaad, die dj's die alle muziek maar voor niks willen downloaden maar vervolgens wel flink willen vangen voor een avondje cd'tjes opzetten of met Atomix pielen...

Comment

ik vind het triest. dat is net zoiets als je een armani broek koopt en je moet daar nog eens extra geld betalen om er legaal mee rond te lopen

Comment

en dan nog iets waarom zeuren jullie steeds over mensen die met gedownloade muziek voor mensen draaien... als ze een boete krijgen hebben ze tog alleen zichzelf der mee

Comment

De controles zijn wat dat betreft helaas nog weinig effectief waardoor men er te gemakkelijk mee weg komt.

Comment

Originally posted by dj_joey
                en dan nog iets waarom zeuren jullie steeds over mensen die met gedownloade muziek voor mensen draaien... als ze een boete krijgen hebben ze tog alleen zichzelf der mee
                Fout... als ik zo'n prutser als DJ inhuur voor een van mijn parties, ben ik ook verantwoordelijk... dus krijg ik ook een boete

Met andere woorden DJ's die met illegaal gebrand spul aankomen gaan met dezelfde snelheid rucksichtlos eruit. (En dat zouden er meer moeten doen, om maar eens een populaire reclame aan te halen)

Comment

Vanaf komend jaar worden de controles weer scherper. Dus pas maar op.

Maar nogmaals, waar je thuis mee draait zal me een zorg zijn. Maar als je met gekopieerd materiaal in discotheken etc. draait ben je een oneerlijke conurent. Want door geen inkoopkosten te hebben kan je je prijs lager houden dan je collega's die netjes met legaal materiaal werken. Komend jaar zullen ik en andere professionele collega's dan ook BREIN gaan overstelpen met constateringen van dj's die een avond vullen met gebrand materiaal.

So be it.....Anywayz, fijne kerst!

Comment

Aangezien dit topic inmiddels wat breder is geworden dan alleen videorechten, nog wat over digitale bestanden. Misschien een idee de topic-titel aan te passen?

Voor me ligt de Consumentengids van januari 2006. In de categorie "digitaal thuis" : 25 vragen over auteursrechten.

Enkele citaten:

Dus als ik iets koop mag ik het niet zomaar kopiëren?

Kopïëren is niet verboden. Volgens het Nederlandse auteursrecht is het maken van enige exemplaren voor eigen oefening, studie of gebruik geen inbreuk op het auteursrecht. Ook maakt het geen verschil waar u het koopt: op internet of in de winkel.

(...)

En een kopie voor eigen gebruik mag?

Ja, maar de wetgever zegt dat u de kopieerbeveiliging niet mag omzeilen. Deze regel weegt zwaarder dan uw recht op een thuiskopie

(...)

En als ik het illegaal download?

Downloaden van muziek en films is altijd legaal, maar voor software geldt dat niet. U moet voor software betalen of toestemming vragen om te downloaden aan de rechthebbende.

Uploaden wordt beschouwd als openbaarmaken. En dat mag alleen iemand die de auteursrechten heeft. De rechthebbende heeft het recht van "openbaarmaking". Een muziek- of filmbestand uploaden of beschikbaar stellen via internet mag dus niet; ook niet via een uitwisseldienst als Kazaa of Bittorent.

Comment

Zo kan men het ook definieren.. :wink: Meningen?

Legal (and not in the usual small print)
                      Organizing parties is heavy enough; especially for small organizations like ours. So it is only logical that we don't like 'surprises' from the legal front. The venue will be responsible for the rights due for copyright etc. but: We will not accept DJ's mixing with Laptops or burned CD's. This because of the legal implications it might have for us and the venue, as well as the fact that the false competition of this kind of MP3-DJ's spoil the broth for those DJ's which do legally obtain their music. (Like us) Even if you have come from far, your gig will be cancelled, you will not be paid and you will be reported to the appropriate copyright authorities. And that's just because we think that tar and feathers are too much work.

Comment

Originally posted by LorddeWorde
                        Zo kan men het ook definieren.. :wink: Meningen?

"... And that's just because we think that tar and feathers are too much work."

Ook wel een leuk idee :wink:

Comment

eerder pijnlijk :P haha..

maar idd, ik vind t een goede instelling !!

En zeker een goede regeling ;)

Comment

Ik ben druk bezig dit allemaal voor een andere site uit te zoeken en zal een en ander ook hier plaatsen als sticky ism met Marcel.
                            Om nog eens even hier op terug te komen. Heb me de afgelopen weken weer eens helemaal in die materie verdiept op diverse fora. Het allergrootste probleem is het feit dat er zo weinig duidelijke info beschikbaar is. Iedereen roept maar en kan dat nergens op baseren. Het blijft allemaal maar bij "volgens mij" "ik heb gehoord" "Een vriend van mij" "Mij lijkt dat". Toch kom je ook nog regelmatig copy-paste-spul tegen dat afkomstig zou zijn uit e-mail-correspondentie met Buma-Stemra e.d.
                            Ook discussies op dit forum verzanden in kreten als "geldkopperij" en "belachelijk zus en zo" zonder dat er echt feiten boven tafel komen.
                            Belangrijke oorzaak daarvan is dat veel mensen het verschil niet (willen) zien tussen regelingen die gelden voor thuiskopiën/downloaden/branden en toestemming voor het afspelen van muziek in openbare ruimten

Toch blijkt iedereen dit reuze-interessant te vinden, dus laten we nog een poging wagen. Misschien zouden we een en ander overzichtelijk kunnen houden door goed toezicht van moderators. Oeverloos gelul verwijderen zodat we een duidelijk verhaal met feiten overhouden die ook ergens op gebaseerd zijn (bron!). Of toch maar een nieuw topic openen?

hoe denken jullie daar over?

Zelf heb ik vandaag eens een mail gestuurd richting Buma-stemra met 3 concrete vragen om zo een betrouwbaar antwoord te krijgen. Heb e.e.a. iets formeler geformuleerd, maar drie vragen luiden als volgt:

1. Indien je in je algemene voorwaarden danwel overeenkomst opneemt dat de organisator cq uitbater van de openbare ruimte waar je gaat draaien zorg moet dragen voor de betaling van eventuele rechten aan BUMA/NVPI* en dergelijken, heb je jezelf dan voldoende ingedekt voor wat betreft toestemming om je muziek ten gehore te mogen brengen in openbare ruimten?

2. Onlangs heb ik via het internet een pdf-file gevonden over een "Tijdelijke regeling Stemra 2006". Er staat echter duidelijk "specimen" diagonaal door de tekst. Bestaat deze regeling daadwerkelijk en zo ja, waar kan ik daarover (betrouwbare) informatie vinden?

3. Er vanuitgaande dat deze regeling daadwerkelijk bestaat, begrijp ik uit deze regeling dan goed dat ik niet onrechtmatig handel wanneer ik eenmalig, legaal gedownloade tracks, via legale aanbieders als bijv. www.frs.nl, een cd brand en afspeel in een openbare ruimte indien ik in bezit ben van een dergelijke licentie? Uiteraard mits voldaan aan de betaling voor de rechten als beschreven onder 1?

Zodra ik een antwoord heb op deze mail zal ik dat hier posten. Wat die genoemde regeling inhoudt en dat pdf-bestand houd ik nog even voor mezelf totdat ik duidelijkheid heb over deze regeling. Als toelichting op vraag drie kan ik in ieder geval wel melden dat er een limiet zit aan het aantal bestanden en dat er voor betaald moet worden. Deze regeling, mits deze inderdaad op waarheid berust, geeft ook duidelijkheid over de kwestie draaien met kopieën en de originelen thuis laten.

Zeer interessant dus. Meer info volgt zsm...

*) Even een korte noot over de NVPI als aanvulling op een post van Stephanie! : De NVPI vertegenwoordigt niet alleen videoproducenten maar ook de platenmaatschappijen. De naam zegt in feite al genoeg: Nederlandse Vereniging voor Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers.

Comment

T-Nuzz had je al wat gehoord van de BUMA?

Comment

Jep, heb netjes de nodige info thuis gekregen. Maar heb besloten nog even niet mee te doen na het lezen van de voorwaarden.

Comment

Working...
                                X