Announcement

Collapse
No announcement yet.

Videorechten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

he stephanie...
    mijn vriend gaf een klassenfeest en hij had ook een mixer enz. wat spulletjes en ILLEGAAl muziek....
    kon hij nu opgepakt worden?

Comment

Originally posted by DJ_Jerva
      he stephanie...
      mijn vriend gaf een klassenfeest en hij had ook een mixer enz. wat spulletjes en ILLEGAAl muziek....
      kon hij nu opgepakt worden?
      Jammergenoeg een kleine kans maar ja, hij had het bokkie kunnen zijn...

Comment

Originally posted by T-Nuzz
        Jep, heb netjes de nodige info thuis gekregen. Maar heb besloten nog even niet mee te doen na het lezen van de voorwaarden.
        Enige kans dat je daar een beetje over kunt uitweiden, ik bedoel wat je precies niet bevalt aan te voorwaarden etc.

Comment

tievus man wat een gierigeid... :?
          ik bedoel ut is maar zo'n klein feesie en voor dj's is hij helaaml geen concurentie.. en dan nog :(

Comment

Enige kans dat je daar een beetje over kunt uitweiden, ik bedoel wat je precies niet bevalt aan te voorwaarden etc.
            Had ze niet bij de hand, vandaar. Voornamelijk omdat het vooralsnog een tijdelijke regeling betreft en je aan het eind van het jaar al de compilaties, bestanden, geluidsdrager dient te retourneren danwel te wissen. Mocht het een permanente regeling worden dan wil ik daar best aan meedoen, maar elk jaar opnieuw alles gaan verzamelen en vervolgens weer vernietigen, nou nee.

Daarna ken je ze zeer vergaande controlebevoegdheden toe door deelname en dus bevestiging van de voorwaarden.

Comment

Ik denk juist dat eraan mee doen een zaak is van je goede wil tonen. Als ze echt willen pakken ze je toch wl. Heb je geen BUMA-papiertje dan kan je jezelf tenminste voor de rechter nog een beetje verdedigen....

Maar ik geef ook toe, het is een baggerregeling! Zeker omdat de NVPI niet meedoet!

Comment

Of voorlopig gewoon geen bestanden of compilaties gebruiken waar deze regeling voor getroffen is en originele compilaties/cd's gebruiken

Comment

Ik zou zeggen: Niet meedoen. het verhaal over het toekennen van de verregaande controlebevoegdheden bevalt me totaal niet. Nu kan je tegen zo'n controleur nog zeggen: Ik geef geen toestemming om mijn CDs te bekijken.

Hou er rekening mee dat controleurs over bepaalde bevoegdheden moeten beschikken om in je koffer te mogen kijken. Deze moeten, zoals dat heet, "Onbezoldigd ambtenaar" zijn. Dan praten we over politie, controleurs van de gemeente en provincie, boswachters en dergelijke. Mensen van de BUMA of stinchting Brein zijn dat absoluut niet. Je kan ze dus inzage weigeren, en dat kan je dus niet meer als je meedoet aan de tijdelijke regeling.

Overigens kan een BUMA controleur wel een onbezoldigd ambtenaar (dat is vaak de politie) vragen om je koffer in te kijken. Als de BUMA inspecteur dus in gezelschap van politie is, dan ben je het haasje. Overigens heb ik nog nooit gehoord dat dit gebeurd is. Kennen mensen hier verhalen van DJ's die gepakt zijn? Ik ken ze namelijk niet.

Comment

Ik kwam op dit topic terecht via mijn post over het legaal downloaden van MP3's.... ik moest hier maar eens een kijkje gaan nemen, want dan zou ik het wel snappen.... NOU!!! Niet dus, jullie kleppen over dingen die al jaren hetzelfde zijn en iedereen nou wel weet, die rare tijdelijke regeling... daar is toch zeker niemand in getrapt???

Met wat ik hier lees en op de site komt het er toch op neer dat niemand nu weet hoe het precies zit en als ik de regeltjes naast elkaar leg en kijk naar waar we nu voor betalen... kom ik tot de volgende conclusie en als er iemand is die dat kan weerleggen met een tekst van een site of uit een officieel dokument, dan wil ik dat graag weten... (en jullie misschien ook wel)

Stelling!!!!

Ik koop via het internet een legaal MP3 die ik volgens de internet winkel op CD mag branden, verder wordt er niet gesproken over het publiekelijk afspelen van die MP3.
                    Ik heb dus alle rechten bij de aanschaf van het muziek stuk, tot op dat moment van het traject al betaald en is het nog steeds legaal.

Dan ga ik hem branden op een CD... Die CD kost een paar eurocent meer vanwege de rechten die op voorhand al in rekening worden gebracht, bovenop de prijs van de CD.
                    Nu heb ik dus al 2 keer rechten betaald voor 1 nummer. Maar het is nog steeds legaal.

Dan ga ik hem afspelen in een zaak die Buma/stemra betaald omdat ze publiekelijk muziek laten horen.
                    Nu is er dus voor de derde keer rechten betaald voor één en hetzelfde nummer... Das mooi megenomen voor de artiesten... als de buma het geld niet heeft vergokt!!!

Nergens haal ik uit dit topic of van de buma/stemra site dat ik dan illegaal bezig ben....

Of toch wel????

Comment

Mischien wel.....

Je zal namelijk moeten aantonen dat je die MP3 daadwerkelijk hebt gekocht. Met een plaat of CD is dat geen probleem. Je kan een daadwerkelijk product laten zien, wat onmiskenbaar een origineel is. Derhalve ben je niet illegaal bezig. Met een mp3tje op je laptop, of een gebrand cdretje kan je dat dus niet, of je moet een bewijs (aankoopbewijs, rekening) kunnen overleggen.

Het aantal keren dat je reproductierechten afdraagt doet daar in wettelijk opzicht niks aan af. Feitelijk is daar geen speld tussen te krijgen. Je koopt een mp3, dus je schokt. Je brandt het op CD en creert dus feitelijk een duplicaat. Dan moet je weer betalen. En als je het DJed, dan doe je aan openbaarmaking, en dus moet de zaal ook betalen. Dat is de wet.

Persoonlijk denk ik dat als stichting brein gaat controleren, dat de DJ's die alleen met origineel vinyl, of met originele CDs draaien, het makkelijk hebben. Die hoeven namelijk niks te bewijzen. Een blik in de CD of platen koffer, en de controleur heeft genoeg gezien.

Comment

cd's

Ik ben zelf 14 jaar en draai op feesten.
                        Ik heb vrienden die ook draaien maar illegaal...
                        Ze zeggen dan:''ik ga echt niet van die dure cd's kopen'' ik kan ze nieteens betalen!
                        Ik vind dit grote onzin dus ook voor andere!!
                        Ik als 14 jarige die kranten doet en af en toe een avondje draait kan gewoon legale muziek kopen, dus kom me niet vertellen dat als je al 22 jaar bent en illegaal draait. want ik vind dat het bij het vak hoort, investeren en verdienen! 8)

Comment

Dat is waar!!! Een origineele CD of Vinyl herken je zo!!!
                          Natuurlijk heb ik van die MP3 een faktuur, maar die heb ik niet bij me als ik ga draaien. En natuurlijk heb ik de originele Vinly ook niet bij me als ik hem van MP3 af speel!! Maar voor zover ik weet hoef ik dat ook niet ter plekke te bewijzen. En dat kost natuurlijk tijd, maar het kost de controlerende instantie ook tijd... heeeel veel tijd. Daarom zijn er nog zo weinig DJ's op hun werkplek gecontroleerd, sterker nog!!!

Wie kent een DJ die tijdens het draaien een conroleur te woord moest staan?????

De vrees voor controles is natuurlijk gegrond, maar de kans dat ze jouw pakken is voorlopig nog klein. Wel is het raar dat je in het geval van deze rechten zelf je onschuld moet bewijzen ipv dat zij jouw schuld bewijzen!!??
                          Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat zij eerst maar eens moeten bewijzen dat ik een illegaal MP3 op mijn PC heb staan... Zo was het eigenlijk in de grondwet geregeld, maar daar hebben ze dus weer iets op gevonden...
                          Ze passen de regelgeving gewoon even aan om maar zoveel mogelijk geld uit de zakken van de belastingbetaler te trekken... ( maar dat is natuurlijk maar een mening... een mening hebben mag gelukkig nog wel!!)

Comment

Het draaien van een mp3, die je gemaakt hebt van een vinyl plaat of CD die je in bezit hebt is verboden. Dat geldt als een thuiskopie, en die mag alleen thuis of voor studie gebruikt worden. Op het moment dat je dat draait op een draaiavond, doe je aan openbaarmaking, en overtreed je de wet.

Verder is het belangrijk om te weten dat Stichting Brein en de BUMA/STEMRA geen overheidsinstanties zijn! De bewijsplicht kan dan best eens anders liggen. Deze mensen geven je namelijk niet zozeer aan bij de politie, maar doen je een rechtszaak aan de broek waarin ze schadevergoeding eisen. En dan komt de bewijslast bij jou te liggen! Deze zaken vallen namelijk niet alleen onder het strafrecht, maar ook onder het civiele recht.

Comment

In civiel recht geldt ook nog altijd de basisregel "wie stelt moet bewijzen". Indien je beweert schade te leiden zul je ook moeten aantonen waardoor die schade geleden wordt. Dit topic begint weer te verzanden in "van horen zeggen". Probeer dat aub te voorkomen en kom met feiten (bronvermelding!).

Vraagje: Indien het geen overheidsinstanties zijn, welke bevoegdheden hebben ze dan concreet mbt doorzoeken van koffers, voertuigen, panden, inbeslagname, etc, etc........ :roll:

Comment

Als ze dat doen, dan doen ze dat in gezelschap van politie, of ambtenaren die die bevoegdheden wel hebben. Maak je maar niet ongerust, daar zorgen ze wel voor. :)

En je kan dat wel zeggen over het civiel recht, maar als ze jou betrappen met gebrande cdtjes, dan hebben zij bewezen dat je die in bezit hebt. Aan jou is het dan om te bewijzen dat dat bezit niet illegaal is. Snappie? En ik kan je vertellen dat je dat niet kan bewijzen, want elke thuiskopie die gebrukt wordt als openbaarmaking is illegaal. Zelfs zal je ze legaal gekocht hebt bij een online winkel. Bronvermelding:

Comment

Working...
                                X