Announcement

Collapse
No announcement yet.

definitie van DJ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• definitie van DJ

Juist ja, wat is de jouwe?

Ik vind persoonlijk dat je je deze term pas kunt aanmeten als je in clubs je ding hebt gedaan en er serieus mee bezig bent (op zijn minst een eigen setup (sl's of whatever) hebt). Uiteraard zijn er gradaties, maar jezelf dj noemen als je mp3-tjes aan elkaar plakt in een leuk stukje software maakt je geen dj (ook niet als je een house beat maakt in fruityloops!) Ik ben van de ouwe school, mix nog veel met vinyl en heb de overstap naar cd's inmiddels ook al gemaakt. Dat geldt in mijn optiek ook als voorwaarde, je moet op zijn minst live een plaat kunnen mixen. Dan is er ook nog zoiets als een club dj en drive inn dj, maar laat me ik me maar niet aan die discussie wagen...

anyway, beetje onsamenhangend maar goed...

Mijn mening over dj's

Een dj is een goede entertainer die weet wat zn publiek wil

Comment

Nogmaals dit forum bestaat uit meer dan alleen de contest die je hebt gezien. Dit heeft wel degelijk te maken met het mixen van platen. Helaas zijn de mixes van de vorige contest verdwenen, want als je die even zou beluisteren zou dat wel duidelijk zijn.

Een dj is voor mij iemand de ene plaat na de andere instart. Niet meer, niet minder. of je dat nu doet in je slaapkamer, op de radio of in de grootste club van Nederland, het idee is hetzelfde. Het is geen beschermd vak of iets dergelijks. Natuurlijk heb je goede, minder goede en zeer slechte dj's maar dat is een heel ander verhaal.

Heb zelf wat jaartjes radio gemaakt en draai verder eigenlijk alleen maar drive-in en in opdracht. Mijn set bestaat uit o.a. Dateq en Pioneer-gear

Maar helaas ben ik blijkbaar geen volwaardige dj volgens jou. Geen clubs gedaan.

Ik vind persoonlijk dat je je deze term pas kunt aanmeten als je in clubs je ding hebt gedaan en er serieus mee bezig bent (op zijn minst een eigen setup (sl's of whatever) hebt).
      Dan is er ook nog zoiets als een club DJ
      Om het even duidelijk te maken :?: :roll:

Comment

@ T

Ja wellicht was de strekking in mijn verhaal niet helemaal goed inderdaad. Let me rephrase it... Het is niet zozeer of je in clubs spint inderdaad, maar meer het verschil in samensteller - dj. Ik probeer niet tegen schenen aan te schoppen, maar een mix maken met aan aantal mp3tjes in een programma vind ik niet echt een dj ding... begrijp je?

Comment

Originally posted by fattbiz
          @ T

Ja wellicht was de strekking in mijn verhaal niet helemaal goed inderdaad. Let me rephrase it... Het is niet zozeer of je in clubs spint inderdaad, maar meer het verschil in samensteller - DJ. Ik probeer niet tegen schenen aan te schoppen, maar een mix maken met aan aantal mp3tjes in een programma vind ik niet echt een DJ ding... begrijp je?
          8) De computer heeft wel de toekomst vrees ik

Comment

:lol:

I guess zo jah....

Comment

Tegnwoordig wordt de grens tussen DJ / producer inderdaad vager. 2 many deejay's en Ben Liebrand doen ook hele mooie dingen die misschien meer in de richting van "samenstellen" komen maar waar ik zeker veel respect voor heb.

Je kunt er ook over bakkeleien in hoeverre je nog dj bent als je alles maar inlaadt vanaf MMC/SD....

Comment

Originally posted by fattbiz
                @ T

Ja wellicht was de strekking in mijn verhaal niet helemaal goed inderdaad. Let me rephrase it... Het is niet zozeer of je in clubs spint inderdaad, maar meer het verschil in samensteller - DJ. Ik probeer niet tegen schenen aan te schoppen, maar een mix maken met aan aantal mp3tjes in een programma vind ik niet echt een DJ ding... begrijp je?
                Ik vind dat je zelfs iemand die met de pc mixt nog een DJ is / kan zijn, het gaat er tenslotte om dat je bij je publiek de juiste reacties wilt ontlokken (in een club > een volle dansvloer ; pc mix > mensen die bij wijze van spreken je mix in hun ruggengraat voelen, omdat ie zo goed / mooi is) Ik vind dat het bij 'het vak' DJ daar om draait, en niet om hoe goed of waarmee je kan draaien, ja ok.. in een club een mix-cd in je cd speler flikkeren is natuurlijk weer niet de bedoeling, maar dat betekent niet dat deze maker van deze CD geen DJ zou kunnen zijn, vind ik. Het gaat hem toch het meest om de platenkeuze !! ;)

Zoals oa T-nuzz al gezegt heeft, iemand die plaatjes draait is een DJ, en daar heb je dan natuurlijk goede en slechte in.

Edit: Kijk eens in de prullenbak, daar staan de topics van de vorige contesten nog !!! Helaas staan de mixen niet meer op RapidShare, maar misschien dat de deelnemers je eventueel nog wel een mix willen sturen. :?:

Comment

Ja ik begrijp je standpunt goed..

Maar ja zoals ik al zei, ik ben van de oude school. Hiphop is mijn uitgangspunt en daarmee verschil ik natuurlijk ook al enigszins met de meeste hier. En met de opkomst van finalscratch enzo, ja dat vind ik allemaal heel koel.. maar een beetje mp3tjes aanklikken met je muis, tsja I dunno hoor. Het neemt alle magie weg... Maar thats just me and my mening

Comment

maar een beetje mp3tjes aanklikken met je muis, tsja I dunno hoor. Het neemt alle magie weg...
                    Ben ik met je eens!

Comment

Daar heb je ook zeker gelijk in,, de feeling is dan wel zo goed als weg, daarom draai ik ook met cd's (en wil ik over een jaartje ofzo ook met vinyl gaan draaien) maar iemand die met finalscratch werkt is dan toch echt nog wel een DJ, vind ik. Ok als je dan de beatmatch functie gaat gebruiken dat vind ik persoonlijk gewoon zwak.. maar goed.. Als die persoon dan een machtige platenkeuze weet neer te zetten.. dan mag ie van mij nog meedoen met het begrip DJ.

'T is niet zo eenvoudig uit te leggen denk ik, wanneer je nou wel en wanneer niet een DJ bent, bovendien rust dit natuurlijk ook gewoon op meningen ;)

Comment

ik heb geen dj set meer thuis staan

maar ik draaide wel op bijv de dj expo rai amsterdam

en al mijn groovemixen maak ik op de pc op 1 na

draai wekelijks 1 a 2X professioneel maar draai nooit in een club

ben ik dan wel dj???

Comment

Uiteindelijk gaat het erom wat jij zelf vindt..

Comment

Sja.....moet ergens toch Fatbizz wel gelijk geven. Een dj is naart mening iemand die voor een publiek muziek ten gehore brengt. En of dit nou uit een laptopje komt, vanaf vinyl whatever. Het gaat erom dat hij zij het publiek een geweldige avond bezorgt. Of dit nu in een strakke mix is, of gebaseerd op muziekkeus.

Thuis mixen maken op de computer vind ik eigenlijk meer onder het kopje producren vallen.

Programma's als Acid zijn natuurlijk prachtig, iedereen kan hiermee mooi op de maat mixen. Maar wil je er echt wat bijzonders mee maken dan heb je zeker ook een stuk creativiteit en muziekkennis voor nodig.

Comment

Originally posted by Stephanie!
                              Sja.....moet ergens toch Fatbizz wel gelijk geven. Een DJ is naart mening iemand die voor een publiek muziek ten gehore brengt. En of dit nou uit een laptopje komt, vanaf vinyl whatever. Het gaat erom dat hij zij het publiek een geweldige avond bezorgt. Of dit nu in een strakke mix is, of gebaseerd op muziekkeus.

Thuis mixen maken op de computer vind ik eigenlijk meer onder het kopje producren vallen.

Programma's als Acid zijn natuurlijk prachtig, iedereen kan hiermee mooi op de maat mixen. Maar wil je er echt wat bijzonders mee maken dan heb je zeker ook een stuk creativiteit en muziekkennis voor nodig.
                              Kijk.. mooi gezegd..

en precies om dat laatste vind ik dat je een computermixer ook gewoon onder ´DJ´ valt.. of misschien indd dichter bij producer?? Ik ga dan toch voor allebij een beetje denk ik.. want je maakt die mix toch niet voor jezelf natuurlijk, maar om hem aan mensen te laten horen neem ik aan ;)

Comment

Working...
                              X