Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lightjockey worden hoe??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lightjockey worden hoe??

eey

ik ben hier net nieuw op het forum, ik had van een vriend te horen gekregen wat dit forum enzo allemaal inhield en het leek me dus ook wel vet om mezelf ook aan te melden.... Ik zelf heb al een goeie instalatie om op feesten enzo te gaan draaien, maar het leek me nu ook wel vet om een vj voor de lichten enzo te worden...
    weet iemand hoe je hier het beste mee kan beginnen enzo??
    ik weet echt niet hoe ik zou moeten beginnen namelijk
    p.s. misschien is dit bericht hier wel helemaal verkeerd gepost... zeg het dan meer ff:P

maar alvast bedankt voor jullie hulp!

[topic-titel even aangepast voor de duidelijkheid]

VJ = Videojockey (doet beeldjes enzo)
    LJ = Lichtjockey (doet lampjes enzo)

Duzzzzz.......wat gaan we doen?

Comment

ja wat gaan we doen, enzo? :lol:

Comment

allebij :twisted: :twisted:

Comment

Enzo Ferrari! :P

VJ en LJ is inderdaad wel een verschil. Waarschijnlijk (gezien de zin) bedoel je LJ. Je begint gewoon met de basis (een aantal pars, dmx-controller, dimpack, stroboscoopje, etc.).

Maarja zoals altijd:
          - Wat wil je ermee gaan doen? (garagefeestje of op een mega-event)
          - Wat is je budget?
          - Weet je waar je aan begint? (goedkope hobby is anders; je wilt altijd mooier en meer hebben)
          - etc.

Comment

Originally posted by Ra_ver
            goedkope hobby is anders; je wilt altijd mooier en meer hebben
            komt dat even bekend voor :D :lol:

Comment

Ja moet er even bijzeggen dat ik geen LJ of VJ ben, maar wel een meegeholpen op feesten als LJ en heb me er daarvoor enigszins in verdiept.

Voor de vragen die ik stelde, geldt eigenlijk voor veel dingen; of het nu om lampen, draaitafels, fototoestellen of computers gaat.

Comment

Hier zit wel iemand die je wegwijs kan maken in het LJ gebeuren. Marcello trouwens ook indien ie dit leest, dus shoot!

Comment

oke voor de duidelijkheid zal ik wel zeggen wat ik precies wil,
                  ik wil dus een LJ worden...
                  mijn budget maakt niet zo heel veel uit
                  ik wil beginnen met garage licht enzo dus nog niet voor een mega event:P
                  dat wil ik wel bereiken..
                  het zou handig zijn als jullie mij op de weg willen helpen om een LJ te worden, :D wat moet ik dan allemaal aanschaffen en waar kan ik dat dan halen??
                  nog een vraag was hoe kan je ook bekend worden al LJ??
                  alvast bedankt!

Comment

Nou waarmee je moet beginnen om aan te schaffen zijn lampen en besturing. Die kan je gewoon op internetshops krijgen zoals bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/ en J&H Licht en Geluid

Toch?

Comment

LJ's worden niet bekend, hooguit in de branche. Dus als het je daar om te doen is kun je er beter niet aan beginnen.

Belangrijkste is het basis licht : parren. Hoeveel maakt niet uit, maar worden vrijwel altijd gebruikt per 4, soms per 6.

Daarnaast kun je uitbreiden met "switch" effecten als mushrooms, derby's of moonflowers. Maar ook met stroboscopen, blinders, sunstrips of led-toepassing als tegels of tubes.

Aansturing kan analoog (0-10v) of via DMX. Dat laatste verdient tegenwoordig absoluut de voorkeur. Je kunt het signaal gewoon doorlussen van je lichttafel naar dimmer/scanner/movinghead en van daaruit naar de volgende, etc. Dmx is een protocol, zoiets al HTML op de pc. Is genoeg over te vinden op internet maar in het kort: Het bestaat uit 512 kanalen die weer bestaan uit 256 waarden. Een Par op een dmx-dimmer krijgt een kanaal en kan dan in theorie in 256 stappen gedimd worden. Een Movinghead gebruikt meerdere kanalen. Dan heeft elke functie zijn eigen kanaal. Bijvoorbeeld, kleur, gobo, shutter, pan, tilt, etc
                      Die waarden geven dan weer aan welke kleur, gobo, etc. Elk apparaat krijgt een eigen startadres (overige kanalen die het apparaat gebruikt zijn de eerstvolgende kanalen) toegewezen en reageert alleen op data in het signaal die daar betrekking op hebben.

bijvoorbeeld:

par groen : 1
                      par rood : 2
                      par blauw : 3
                      scanner 1 : 4 - 10
                      scanner 2 : 11 - 17
                      mh 1 : 18 - 28
                      mh 2 : 29 - 39

etc

Scanners en movingheads zijn "zelfstandige" dmx-apparaten, parren moet je aansluiten op een dmx-dimmer. Dat kan in T-barvorm (zgn T4) of in rackuitvoering. T-dimmer heeft als voordeel dat je geen multikabels meer hoeft te trekken van de dimmer naar de bar, maar eenmaal in de lucht kun je niet meer aan de instellingen. Bij de rackdimmer is het precies andersom.

Voor wat betreft tafels kun je alle kanten uit. Van klein als dj-mingle tot groot als een Avolites Diamond of GrandMA

Principe is hetzelfde alleen zijn er verschillen met betrekking tot patchen (dmx-kanalen toewijzen aan kanalen op de tafel), aantal chases, aantal dmx-kanalen en andere speciale functies als bijvoorbeeld het maken van shapes.

Any questions? Vast, dus shoot!

Pssssst. Kijk ook hier eens : http://www.deejayforum.nl/forums/mod...ewtopic&t=1659 :roll: :wink:

Comment

Thanks voor de uitleg!! :D
                        maar bekend worden hoeft ook niet, het leek me alleen wel vet om lichten enzo zelf te hebben als ik ook ga draaien op feesten!!

Comment

geen 0/10 V nemen dit gaat eruit al is het goedkoper!!

gewoon een goede dmx stuurtafel aankopen of alles via de pc gaan doen met of zonder controlls

licht ja

standaard nog altijd gewoon veel par licht veel raylights (hier koop je 1 malig een reflector en daarna vervang je de lamp als deze stuk is)

pars 56, 64 en 36 is het meest gebruikt neem voor de 64 de lange model en jah 56 ik had lang en kort vindt beide makkelijk licht er een beetje aan wat voor lamp je erin zet

daarna goede kleuren filters nemen goedkope branden zo weg bijv showpech neem gewoon lee filters

heb hier nog een aantal admiral rollen liggen je denkt het is goed maar ow wat een bagger

daarna voor de disco gebeuren wat licht effectjes ze kosten een drol is bijna allemaal plastic maar ja doet het wel

dimmers ik zo dimmers nemen die in een bar zitten maar dat is puur eigensmaak ik vindt dit makkelijk je loopt bij de bars langs en je stelt je patch in beter dan een 1 malig of steeds een hardpatch lopen maken voor mobiel dan he!!

intiligent ligt

heb je moving heads en scans ik zou nog steeds beide nemen

movingheads zijn leuk maar ook duur met 2 in de front en een stel achter kom je heel ver neem wel gasontladinslampen deze zijn duurder maar het scheelt je zoveel in opbrengst

probeer maar eens met een 250watt halogeenlamp scan door parlicht te komen is bijna onbegonnen werk

lasers komen ook steeds meer in trek denk ook hier aan

ja en dan de rigging

hoe gaat alles omhoog???

juist met takels wij gebruikten daar wind-ups voor die een 250 kilo op een top van en 5.80m konden brengen daar leg je trussing op en daar hang je weer alles aan!!

een lang verhaal kan nog langer kan echt uren doorgaan

weet vooral wat je doet licht kost veel en het is een ondergeschoven kindje bij veel dingen oftwel er wordt op bezuinigt

greets
                          m

Comment

Nog even een opmerking van mijn kant.

Let bij het riggen op het gewicht, als de fabrikant opgeeft dat er 100 kg aan een truss kan hangen, betekent dit niet direct dat dat ook altijd zomaar kan.

Als je een vierkant maakt met truss en in het midden een kruis (diagonalen van dat vierkant) en je hangt een spiegelbol van 100 kg (ja even een voorbeeld) in t midden dan zou dit moeten kunnen volgens de fabrikant... nou niet dus.. ten eerste veel te gevaarlijk voor de mensen die eronder lopen (wat meestal t geval is bij zo'n opstelling) en ten tweede krijg je de hele contsructie misschien niet eens omhoog zonder dat de trussen breken (of de koppelingen)

Er zijn voor rigging speciale veiligheids normen, dat wil Vf genoemd (Als k t goed heb) Bij ophanging van licht moet je uitgaan van Vf=5 als er mensen onderdoor (kunnen) lopen van Vf=10 op de specificaties van je truss staat als het goed is ook altijd met wat voor Vf de gewichten zijn aagegeven.

Waarom je die ene spiegelbol niet in t midden kan hangen? Omdat de fabrikanten meestal uitgaan van een gelijkmatig verdeeld gewicht, dus niet op de ene plek veel en op de andere maar een beetje.

Het kan wel asymetrisch verdeeld worden, maar dan moet je met moeilijke berekeningen gaan werken, die overigens vreselijke namen hebben.. kom er nu ook niet op.

Op het forum van bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/ is er een behoorlijk groot topic over, waar een behoorlijk aantal professionele riggers hun zegje doen, staat echt heel veel handige informatie.

Iig mijn tip.. Laat het lastige riggings werk door professionele riggers doen, die er ook voor gestudeerd hebben! Een eenvoudige truss van 3 meter op 2 pootjes is nog simpel en kan elke simpele ziel doen, maar de complexe situaties zoals ik net noemde zijn niet door de amateur (incl. mezelf dus) uit te rekenen.

Comment

Originally posted by marcello
                              geen 0/10 V nemen dit gaat eruit al is het goedkoper!!

gewoon een goede dmx stuurtafel aankopen of alles via de pc gaan doen met of zonder controlls

licht ja

standaard nog altijd gewoon veel par licht veel raylights (hier koop je 1 malig een reflector en daarna vervang je de lamp als deze stuk is)

pars 56, 64 en 36 is het meest gebruikt neem voor de 64 de lange model en jah 56 ik had lang en kort vindt beide makkelijk licht er een beetje aan wat voor lamp je erin zet

daarna goede kleuren filters nemen goedkope branden zo weg bijv showpech neem gewoon lee filters

heb hier nog een aantal admiral rollen liggen je denkt het is goed maar ow wat een bagger

daarna voor de disco gebeuren wat licht effectjes ze kosten een drol is bijna allemaal plastic maar ja doet het wel

dimmers ik zo dimmers nemen die in een bar zitten maar dat is puur eigensmaak ik vindt dit makkelijk je loopt bij de bars langs en je stelt je patch in beter dan een 1 malig of steeds een hardpatch lopen maken voor mobiel dan he!!

intiligent ligt

heb je moving heads en scans ik zou nog steeds beide nemen

movingheads zijn leuk maar ook duur met 2 in de front en een stel achter kom je heel ver neem wel gasontladinslampen deze zijn duurder maar het scheelt je zoveel in opbrengst

probeer maar eens met een 250watt halogeenlamp scan door parlicht te komen is bijna onbegonnen werk

lasers komen ook steeds meer in trek denk ook hier aan

ja en dan de rigging

hoe gaat alles omhoog???

juist met takels wij gebruikten daar wind-ups voor die een 250 kilo op een top van en 5.80m konden brengen daar leg je trussing op en daar hang je weer alles aan!!

een lang verhaal kan nog langer kan echt uren doorgaan

weet vooral wat je doet licht kost veel en het is een ondergeschoven kindje bij veel dingen oftwel er wordt op bezuinigt

greets
                              m

Bedankt voor je lange verhaal :D, maar nu had ik een vraag waar je complete pars kan kopen? gewoon bij bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/.nl? of waar?
                              en waar haal je opzich een niet te dure truss?

Comment

Working...
                              X