hoi ik ben nieuw en heb meschien een rare vraag ben niej zo VEEL wetend enzo :) ik heb versterker en de info zegt >Stereo mode: 2x 100 Watt RMS - 8 Ohm 2x 200 Watt RMS - 4 Ohm< ik heb der nu twee speakers op van 8 Ohm ik ben van plan der nog twee bij te kopen en die Paralel te aan te sluiten dan is het 4 ohm(als ik het oed onthouden heb anders serie schakeling) levert mijn versterker dan ook echt het dubbele wattage?? iemand ervaring ofzo daarmee alvast bedankt :D
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ohm en wattage?
Collapse
X
-
Nou ben ik toch blij dat ik deze kennis eens een keertje over kan dragen, heb ik toch niet alles voor niets geleerd!!!
Als je 2 speakers op 1 kanaal in stereo aansluit moet je de weerstand (in Ohm) optellen en delen door 2... kom je dus uit op 4 ohm...
Je versterker levert 100 watt bij 8 ohm en elke speaker krijgt dan ook 100 watt aangeboden., als je daar nog aan elke kant een speaker paralel aan plakt, dan wordt er dus 200 watt aan 4 ohm geleverd die energie wordt verdeelt over de last die er aan hangt en omdat ze allebei de zelde weerstand hebben (voor wisselstroom is dat Impedantie) krijgen ze ook een zelfde deel van het vermogen elk 100 watt dus. Je veronstelling was dus juist!!!
Misschien leuk om te weten dat als je de speakers aan elke kan dicht bij elkaar zet, het geluid 3 Db harder word (2x dus) en dat als je nu weer 2x zo hard wil gaan, je 4 speakers per kant aan moet sluiten. ( steeds naar een macht 2 dus)
Minder leuk om te weten is misschien dat die vermogens voor consumenten versterkers sterk overdreven worden... Als je zou gaan meten kom je waarschijnlijk op 80 watt uit bij 8 oHm en op 140 watt bij 4 Ohm... Dat is helaas vaker het geval dan dat ze het echte vermogen opgeven... Bij de professionele versterkers is het vaak juist andersom... daar komt een versterker die opgegeven word voor 2x 1000 watt vaak 10% hoger uit..
Ik ben geloof ik een beetje uitgeschoten met mijn verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Comment
-
Re: Ohm en wattage?
Originally posted by wolfjuhStereo mode: 2x 100 Watt RMS - 8 Ohm 2x 200 Watt RMS - 4 Ohm
Edit:
lees nu net het verhaal hierboven, we waren blijkbaar tegelijk met posten..
Helaas is het in de praktijk niet zo dat je geluid echt verdubbeld wordt, want meestal trekt je versterker t net om die 2 8 ohm boxen te voeden, 4 boxjes wordt dan toch echt iets teveel.. Bovendien was het in mijn geval niet echt goed voor de geluidskwaliteit, maar dat ligt natuurlijk meer aan de kwaliteit boxen, versterker en kabels ( 2 boxen klinkt trouwens wel gewoon zoals t hoort ;) )
Comment
-
bedankt voor de info ik ga ze zoiezo halen ;p je kunt het geluid dan ook beter verdeln meer kanten op sturen met 4 in plaats van twee en anders koop ik In latere instatntie nog een versterker voor die andere twee maja dat geld heb ik niej dus daarom ook in latere instantie wel bedankt ;) en nog een vraagje kunnen jullie mijn msn ziene nzo ?? ja ik ben niet bekent met forums :cry: daarom=)
Comment
-
er staat waarschijnlijk op je versterker dit:
(voorbeeld):
300 watt bij 8ohm
600 watt bij 4 ohm
bijv 1 speaker is 8 ohm, dan zal je versterker 300 watt RMS naar die speaker sturen,
stell dat jij 2x 8 ohm speakers op 1 uitgang zet(bijvoorbeeld doorlinken)
dan levert deze 150 watt aan elke speaker, omdat de versterker harder moet gaan werken.
als je versterker heel snel "clipt" dan kan het zijn dat er te grote weerstanden( speakers(ohm) ) aan vast zitten,
ik heb dat gehad met een versterker..
had ik 4 speakers(8 ohm) op aan gesloten,
2 op elk kanaal, ieder 8 ohm dus 16 ohm per kanaal.
versterker leverde 4 ohm per kanaal,
versterker trok het niet en begon snel te clippen,
btw.. 0 ohm is kortsluiting
Comment
-
Ja..
1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 (simpele natuurkunde; R=weerstand)
maakt 1/Rtot= 1/8 + 1/8 = 1/4
Rtot = 4 Ohm (dus minder weerstand en kan dus meer J per seconde (Watt) leveren). Is dus rechtevenredig met de weerstand (aangezien de spanning gelijk blijft) en maakt dus 200 W bij de versterker en dit wordt weer verdeeld over de 2 weerstanden 200/2=100W per speaker.
Merk nu dat ik ongeveer hetzelfde heb gezegd als DigiJay, maar kon het niet laten :)
Comment
-
Tja Tomazos zit er een beetje naast!!!
Als je de speakers parallel aansluit... dat betekend dat je de beide plussen van de speakers op de plus van de versteker aansluit (rood)
En de beide minnen op de min van de versteker... In dat geval trek je meer uit je versterker, omdat de weerstand door 2 gedeelt wordt en de belasting dus groter kan zijn.
Wat jij gedaan hebt is de speaker in "serie" aansluiten en dan wordt de weerstand juist verdubbeld en gaat er juist minder vermogen naar de speakers (zelfs 4x minder reken maar eens uit) en in dat geval gaat je versterker ook eerder clippen omdat hij sneller tegen het einde van zijn uiterste spanning aankomt...
Serie = plus van de versterker naar de plus van speaker 1 en de min van speaker 1 naar de plus van speaker 2, dan weer de min van speaker 2 naar de min van de versterker...(achter elkaar dus ipv over elkaar)
Comment
-
je had het over plus en min ik kan ALLEENMAAR in parralel schakel aansluiten ik heb speakon aansluiting een dubbele bij de box voor doorlus en die loopt pararelel de plus van de versterker word zeg maar opgesplits dan :p dus en verdre zal ik meer geluid Bass krijgen want der worden MEERDER speakers in beweging gezet toch dan heb je dus meer trillingen = meer geluid:d komt wel goed als ik het zo hoor^^ dank jullie
Comment
-
Dat klopt, serie kun je alleen voor mekaar krijgen met speciale kabels en als je standaard Speakon kabels gebruikt, dan ben je altijd parallel aan het doorlussen. Je bassen worden alleen maar harder als je ze dicht bij elkaar zet, als je ze in de vier hoeken van een zaaltje zet, dan zijn de bassen alleen maar in het midden van de zaal iets harder, maar niet alleen de bassen worden met meerdere speakers die in fase bewegen harder, maar ook de rest van het geluid.
In fase betekend dat dat de konussen van allebei de speakers de zelfde kant op bewegen. Op dat moment versterken ze elkaar, als je ze in tegenfase zou aansluiten, dan werken ze elkaar tegen en krijg je hele rare effecten. In theorie zou het geluid moeten verdwijnen.
Fase kun je controleren door een 9 Volt batterij aan te sluiten op de polen van je speaker. De konus zou uit de kast moeten bewegen als je de plus van die batterij aan sluit op de plus van je speaker en de min op de min.
Je kan dit in een fullrange systeem speaker alleen maar controleren voor de bass speaker, omdat midden en hoog via condensators loopt en die houden gelijkstroom tegen..
Ik hoop dat het niet te ingewikkeld is geworden, anders vraag je gerust nog maar eens wat.
Comment
-
hoii mensen :D
meerdere zeggend at je de boxen BIJ elkaar moet zetten voor het geluid ook daadwerkelijk harder te krijgen ..is de boxen OP elkaar zeten links twee op elkaar en rechts twee opelkaar ook goed als een DICHT bij elkaar?de speakers bewegen dan 100% dezelfde kant op dus^^
Greetzz Wolfjuh :)
Comment
-
Originally posted by wolfjuhhoii mensen :D
meerdere zeggend at je de boxen BIJ elkaar moet zetten voor het geluid ook daadwerkelijk harder te krijgen ..is de boxen OP elkaar zeten links twee op elkaar en rechts twee opelkaar ook goed als een DICHT bij elkaar?de speakers bewegen dan 100% dezelfde kant op dus^^
Greetzz Wolfjuh :)
Comment
-
Ik heb het nog wel kunnen ontcijferen... ( De forum regels vragen inderdaad om begrijpenlijk nederlands te schrijven zonder sms afkortingen)
On topic.... Als je op een bepaald punt op een lokatie harder wilt, dan kan dat inderdaad door er speakers dichtbij te zetten. Er naast of op elkaar maakt voor het volume niet zo veel uit, maar als je het echt goed wilt doen, moeten de speakers omgekeerd op elkaar,,... dusss
De onderste zet je gewoon neer en de bovenste zet je er ondertseboven bovenop (dus met de tweeters...hogetonen tegen elkaar)
Soms is het echter voor de verstaanbaarheid en de spreiding van het geluid beter om op meerdere plaatsen (hoeken) speakers neer te zetten.
Hangt allemaal ook nog een beetje van de zaal af (of kamer)
Comment
Comment