Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rechten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rechten

Ik sprak gister in onze club met een man die remixen maakt voor veronica,

ik liet hem wat remixen horen die ik live kon laten horen en die wou ik op cd zetten.

hij zei toen: de remixen zijn wel goed maar je moet bij de uitgevers toestemming vragen, wil je het op cd zetten.. (ivm met buma stemra)

het kromme was.. dat hij zei: zodra je brand is het illegaal (logisch) maar zolang je (ook gebrande nummer) op je pc houd niet.. (dat snapte ik toen even niet) van: je mag wel downloaden maar niet branden..

zo wil ik dan wat remixen op cd zetten, en eventueel uitbrengen.

maar.. hoe gaat dat dan in ze werking? dat toestemming vragen e.d
    en hoe kom ik erachter bij welke platen maatschappij die artiesten zitten?

Remix is een totaal ander verhaal dan zelf een track maken.
    Bij remixen moet je idd toestemming vragen.

Tracks zelf maken zal niet echt een probleem zijn mits je met samples gaat werken.
    "Samples" het woord zegt het al..zo'n sample mag dan ook een paar sec. lang zijn dan is er geen probleem.

Heb je eindelijk een track af, kan je die laten registreren bij buma (rechten vast leggen) mocht iemand anders jou track remixen kan je die aanklagen of afspraken maken voor mogelijke winstdeling ed.

Remix. is een bestaand track aanpassen dus praat je niet meer over sample, maar totaal (ge)remixed. en daar staan rechten tegenover. de recht hebben eigenaar moet je daarvan op de hoogte stellen anders kan ej problemen krijgen.

het kromme was.. dat hij zei: zodra je brand is het illegaal (logisch) maar zolang je (ook gebrande nummer) op je pc houd niet.. (dat snapte ik toen even niet) van: je mag wel downloaden maar niet branden..

dit ivm eigen gebruik en niet voor commerciele doel einden ;-)

voor zover je dit globaal moet bekijken!

Comment

ok, maar met pc is dan toch ook illegaal? omdat je hem niet meer gebruikt voor thuis doel einden?

Comment

Originally posted by Tomazos
        ok, maar met pc is dan toch ook illegaal? omdat je hem niet meer gebruikt voor thuis doel einden?
        niet helemaal... Pc staat voor personal computer met nadruk op "personal"
        dus persoonlijk..niet voor commerciele doeleinden, dus mag je mp3's op een dusdanig manier beluisteren.

Comment

ok, de rest klopt wel wat ik zei?

en hoe kom ik erachter welke platen maatschapijen ik van een artiest moet hebben?

dan telefonisch bellen en om schriftelijk toestemming vragen?

Comment

waar de rechten steken is ook niet altijd duidelijk... meestal hebben de platenmaatschappijen die wel, maar soms ook particulieren.

daarom gaan vele dj's hun remix uitbrengen als whitelabel en er geen artiestennaam opzetten. deze zijn uiteindelijk illegaal :roll: maar toch is het een veelbegruike praktijk (kijk maar eens in de platebakken wat er zo allemaal al niet inzit...)

Comment

mischien dat een moderator er iets over kan mee delen??

Comment

is al een topic over ;)

hoopte dat de search button toegepast werd ;)

Comment

Een beetje lees voer ;-)

mp3 encodes and stores music. An mp3 file takes up just 10 percent of the storage space of the original file, meaning music can be quickly transferred over the Internet and stored on mp3 players. As a result, music fans’ entire collections fit onto a device no bigger than a matchbox.

Comment

Originally posted by marcello
                    is al een topic over ;)

hoopte dat de search button toegepast werd ;)
                    sorry mop(K) kon nix vinde;)

Comment

Working...
                    X