Announcement

Collapse
No announcement yet.

mp3 mixen is de toekomst

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mp3 mixen is de toekomst

Ik heb de feeling van een vinyl plaat maar draai een mp3 d.m.v. scratch live van Rane.
    Rane is nog veel stabieler dan stanton final scratch.
    Dit is de toekomst !!
    Je hebt je platen tas in je laptop en alles wat je aan samples zelf gemaakt hebt gebruik je meteen live.
    De mp3 kun je altijd downloaden wanneer je ze nodig hebt op plaat heb je een irritante oplage waar je snel bij moet zijn.
    Daarnaast download je eerst een illigalie versie en daarna download je een legale goede kwaliteit wma /mp3 of whatever.
    Het is een stuk goedkoper je betaalt per nummer.
    kortom veel veel voordelen.
    Wat vinden jullie hiervan?

Digitale controle systemen zijn gaaf :)
    Lekker makkelijk alles onder handbereik en niet te lang zoeken naar een goeie track ... Zelfs al heb je drie opties die je zou kunnen/willen draaien, met platen/CD's kost je dat erg veel tijd en dat kan best wel wat stress opleveren ;)

Ik vind het alleen zo jammer dat iedereen dan maar met MP3 draait ...

Een .wav (danwel .aiff) file van een hele track daar gaan er ook een heleboel op een harde schijf (zeker tegenwoordig) en dan heb je een veel betere geluidskwaliteit. Andere geluidsformaten als .ogg en .flac en .aac klinken ook duidelijk beter dan MP3, maar worden veel te slecht ondersteund door CDJ's en digitale systemen (zo goed als niet vooralsnog) ... Gemiste kans vind ik...

OK, toegegeven, er zijn zat plaatsen met een niet zo goed geluidssysteem waar het niet veel zal uitmaken, zeker omdat vaak alles boven de 10 Khz wordt afgekapt, maar op een goeie "set" hoor je toch echt minder muziek terug met MP3 dan van een vinyl of CD af.

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om andere geluidsformaten te kunnen ondersteunen binnen die software ?

Tot er iets beters komt blijf ik bij vinyl en CDJ's, gewoon omdat ik (meen dat ik) het verschil kan horen.

NB: ook op een plaat of een CD kan iets beroerd klinken door slechte mastering/persing, maar daarvan een MP3 maken kan het nooit beter maken. MP3 verliest per definitie geluidsinformatie omdat we die zogenaamd niet zouden kunnen horen ... Vergelijk het maar eens naast elkaar met een MP3 of een AAC of het origineel van CD af ...

Comment

wat is de poll????

poll is een vraag met antwoorden gegeven waar men uit kan kiezen dit is een mening/ "poll" zonder antwoorden

zet m daarom in de dj talk

Comment

zou toch geen blauw scherm willen hebben omdat de pc uitvalt ;)

het is leuk ik geef het toe en voor mij zou het veel minder sjouwen betekenen maar werk wel moet goede files en geen 128kbs of nog erger files!!

maar moet nog zien het neemt het nooit helemaal over
        wat ik wel leuk zou vinden als er gewoon een bijv cdj 1000 kwam usb aansluiten waarmee je dus gewoon je files mee kon afspelen

dus een en en verhaal en cd's en mp3 via laptop ;)

Comment

Originally posted by Soulshaker
          Tot er iets beters komt blijf ik bij vinyl en CDJ's, gewoon omdat ik (meen dat ik) het verschil kan horen.
          Dat is dan best knap aangezien mp3compressie zich alleen richt op tonen die buiten het gehoorbereik van een mens ligt. Als jij het verschil kan horen betekend dat dat je een extreem goed gehoor hebt voor een mens.

Die kans lijk me nogal klein 8)

Comment

@bora

neem aan dat je het verschil wel hoort tussen een 96kbs file en een 320kbs file ;)

Comment

Dat verschil hoor ik wel, maar dan heb je het niet meer over compressietechnieken, maar over kwaliteit in het algemeen. Binnen Mp3 kun je meerdere kwaliteiten onderscheiden, zoals je al zei: bijvoorbeeld: 96kbs file e.d. Maar het ging hier over de compressietechniek van MP3 in het algemeen :wink:

Comment

een mp3 320 kbs is voor het gehoor voor het draaien meer dan voldoende

ik kan niet horen of een wave draait of een 320kbs mp3

denk dat met een wave de kans sneller bestaat dat een pc vastloopt omdat de files gewoon groter zijn en daarom de pc meer berekeningen moet uitvoeren

Comment

Vaak zit het probleem in de crappy progs om een bestand om te zetten naar MP3. Daar zit m het kwaliteitsverlies. En 9 van de 10 mp3's die je vind via p2p zijn ook van bagger kwaliteit. Leuk voor op je Ipod of Ravelandsetje, maar bij serieuse set-ups val je door de mand.

En alles afkappen boven de 10 kHz? Dacht het niet.

Comment

ik werk het liefst met min 198kbs

128 is idd niet je van het

ben het niet met tom eens dat alle files wat je zoekt op de p2p programma's slecht zijn je moet gewoon de goede zoeken ;)

kijk als je een nummer ophaalt van 4 min die maar 2 mb is dan weet je gewoon dat het niet goed kan zijn

4 min en een 6 mb komt toch bijna altijd wel goed ;)

Comment

Wat ik idd het grote nadeel vind aan met mp3 draaien waarbij je dus een pc/laptop nodig hebt is dat de kans toch vrij groot is dat je computer uitvalt. Computers zijn altijd nog gemaakt voor thuis en/of kantoor en niet voor clubs waar veel vocht in de lucht zit en je vaak last van hebt van veel harde trillingen. Totaal geen ideaale omstandigheden om een computer aan te gaan zetten die veel berekingen moet maken want neem van mij aan dat je voor mixen toch best wat cijfertjes langs ziet flitsen :wink:

Je ziet het wel steeds meer, ook grotere namen die alleen nog maar met een mac laptop aan komen zetten met ableton of een ander programma erop. Ableton vind ik trouwens wel een interresante ontwikkeling omdat het producen en draaien dan echt heel dicht tegen elkaar komt te liggen. Je hebt dan veel meer mogelijkheden m.b.t. live remixen wat je met cd's of vinyl dan weer niet hebt.

Mp3/computer draaien heeft zo zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Ik zou er over een paar jaar best aan willen als de systemen wat "steviger' zijn geworden.

Originally posted by marcello
                      ben het niet met tom eens dat alle files wat je zoekt op de p2p programma's slecht zijn je moet gewoon de goede zoeken ;)

kijk als je een nummer ophaalt van 4 min die maar 2 mb is dan weet je gewoon dat het niet goed kan zijn

4 min en een 6 mb komt toch bijna altijd wel goed ;)
                      Eens! Er zijn gelukkig meer mogelijkheden dan p2p om op internet tracks te vinden :wink:

Comment

.
                        Last edited by DJD-TraXx; Wednesday-12-08-2020, 17:48.

Comment

Originally posted by T-Nuzz
                          Vaak zit het probleem in de crappy progs om een bestand om te zetten naar MP3. Daar zit m het kwaliteitsverlies.

En alles afkappen boven de 10 kHz? Dacht het niet.
                          Als je .wav files omzet naar MP3 wordt er compressie toegepast. De tonen die voor het menselijk gehoor niet te horen zijn + de stiltes in een liedje vallen worden weggehaald. Hierdoor wordt de file dus kleiner van formaat, maar krijg je dus automatisch een slechte kwaliteit...

Dus het ligt niet aan die 'crappy' progjes.. maar aan mp3 zelf ;)

Comment

daar heb je gelijk in bora

maar hoor je?

als je van een wave naar een 320 kbs mp3 file gaat

Comment

Mp3 lijktmij een gevaarlijk issue...ik heb de MKIII versie en daar kan je ook MP3's mee afspelen maar los van de 230 kbps heb je te maken met de verschillende volume van tracks..dat is niet fijn mixen aangezien je bij de ene track de gain verder moet optrekken en bij de andere zachter.....(kan je wel even de mp3 gain doorheen halen maja)

Comment

Working...
                              X