Announcement

Collapse
No announcement yet.

beginners die legaal willen beginnen, wat te doen? lees het!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• beginners die legaal willen beginnen, wat te doen? lees het!

je wilt Legaal gaan draaien? wat moet je doen..

dit heb ik zelf ook een tijd afgevraagd en kan het eigelijk wel? legaal beginnen..

hier een aantal tips en punten.

Zelf ben ik 17, dus het zou nooit helemaal "legaal" kunnen ivm met de arbeids tijden.

hier uitgelegt,

wat te doen?

in het begin krijg je een envelopje met de Zwaar verdiende centen.. op gegeven moment houd dat op en Bedrijven (clubs e.d) willen belasting van jou kunnen vragen aan het einde van het jaar, en hun moeten kunnen verantwoorden bij de belasting Welke dj ze hebben gehad (als je zwart in een envelopje krijgt kunnen ze dat niet)

daarom (als je door wilt gaan) moet je facturen kunnen inleveren..

hoe dit te doen??

zelf zat ik altijd met de vraag: kan dat met 17 jaar? het antwoord is simpel.. na een tijdje rondneuzen en rond vragen is dit antwoord: JA!!

ik ben gewoon met mijn 17 jaar naar de kamer van koophandel gegaan.. om te kijken of het zou lukken,

ik zat daar met me kop koffie e.d tot ze zagen dat ik 17 jaar was,
    na een gesprekje waren we het erover eens dat het beter was dat mijn ouders toestemming zouden geven, dit kon dmv een Paspoort kopie met handtekening of een ID met handtekening,

ik 20 kilometer terug rijden met de scooter voor die handtekening.. geregeld..

daarna weer 20 kilometer terug en een KVK aangemaakt,

dit houd in dat je als "bedrijf" staat ingeschreven, dit kost terplekken: 11 euro. en de jaarlijkse bijdrage is: 50 euro.

we zijn er nog niet..

je hebt trots een eigen kvk, dan moet je nog naar de belasting dienst.
    de belasting kantoren vinden het nooit zo prettig als je langskomt, dus ga even langs voor de papieren (voor in mijn geval) een "kleine onderneming" dit houd in dat je Minder dan 1300 eurie aan BTW verdiend in een jaar tijd. (die je lekker in je eigen zak mag steken) maar je moet het wel bij hun aangeven aan het einde van het jaar)

op de belasting inschrijvings papieren staan een HELEBOEL vragen en denk bij elke vraag even goed na,

handtekening van jou en je ouders eronder (als je nog geen 18 bent) en STUUR het op,

nu kan je Bijna legaal gaan draaien,

er rest nog 1 ding.. de arbeids tijden.. ik wou alles op orde hebben dus heb ik een mail gestuurd naar de Arbeids inspectie met een verzoek dat ik in de late uren mag werken ipv sochtends en smiddags.

ik heb een mail terug gekregen dat ik Schriftelijk een brief moest sturen met mijn werkzaam heden, tijden, en WAAROM ik een uitzondering zou moeten wezen, in die mail staat het adres en T.A.V (ter attentie van) dit is bij iedereen anders denk ik dus kan ik niet zeggen.

dit alles heb ik in 1 dag rond gekregen, ik wacht nog op de reaktie van de arbeids inspectie..

verder is het slim om MET je ouders naar een Bank te gaan en een 2e persoonlijke rekening te openen.
    waar discotheken jou salaris op kan storen en jij btw over kan betalen (mits je meer dan 1300 eu aan btw verdiend per jaar)

die 2e rekening is overzichtelijker, zodat je prive en zaken geschijden houd,

nu kan je je legaal uit factureren met: kvk,belasting nummer,en Bank rekening nummer,

bij de kvk kan je een beschrijving vragen van hoe een Factuur eruit ziet en hoe je die maakt, die krijg je dan gewoon mee,

verder adviseer ik om ALLE bonnetjes,rekeningen,facturen,mails, e.d e.d een kopie van te maken en in een map te doen.

je Uitgaven kan je namelijk terug vangen, zoals een cd die 20 euro kost, kan je dan 19% btw van terug vangen.

dit zijn mijn ervaringen als "legale" bezigheid,

je kan dus WEL legaal beginne als je minder jarig bent,

hoop dat jullie er wat aan hebben,
    gr. Tomazos

eey.
    dus het geldt ook voor 16 jarige... want ik mocht nog niet van een discotheek werken bij hun, omdat ik minderjarig was... Als ik 18 ben mag ik terugkomen om daar te gaan werken als DJ of LJ...
    Frank

Comment

dat kan dus zijn OF omdat je minderjarig bent, of ze je zwart moeten betalen,

wat hier boven staat kan op alle leeftijden, aan een KvK is geen leeftijd gebonden,

zal als ik jou was even vragen aan die eigenaar of hij er wel mee akkoord gaat als jij een geldig factuur bij hem in kan leveren,

bij mij hebben ze nooit moeilijk gedaan verder,

Comment

met een kvk ben je er nog niet!

denk ook even aan een btw nummer zonder dat nummer mag je geen btw factureren!

Comment

Ja, en dan moet je ook nog eens adminsitratie gaan bijhouden. En die moet je vervolgens 7 jaar bewaren volgens de regels. Prima te doen hoor, maar je moet het wel doen.

Comment

dat klopt

maar hou hier rekening mee dat je geen btw mag factureren als je geen btw nmr hebt!!!

je btw nummer is je sofinummer met b01 erachter bij elke btw nummer die je extra aanvraagt komt er een upgrading van je cijfer ;)

bijv b02 en als je nog meer btw nummers hebt komt er nog eens een cijfer bij op :lol: :lol:

nee maar echt waar kijk hier mee uit en laat je aub goed voorlichten is nml geen kattepies meer en de BD kan het je heeeeel erg lastig maken

Comment

Je geeft inderdaad een prima beschrijving van de weg die je bewandeld hebt, maar ik kan niemand adviseren dit zo op te volgen. Zoek één en ander zelf uit. Voor wat betreft Kvk kun je vrijwel alles op de site vinden (www.kvk.nl) en bij de belastingdienst kun je een starterspakket aanvragen. Daar zit een duidelijk handboek in.

Bij de Kvk kan iedere malloot zich inschrijven, maar bij de belastingdienst ligt dat anders. Er moet voor 2 verschillende belastingen een afweging worden gemaakt door de Belastingdienst of je voor die belasting wel als ondernemer moet worden gezien. Enerzijds de BTW en anderzijds de Inkomensbelasting. Criteria vind je op de site en in het hiervoor genoemde handboek. BTW-nummer is meestal geen probleem, mar voor de inkomstenbelastingen moet je bijv al zo'n 2500 euro nettowinst kunnen halen, etc.

Dan een ander punt. Om als ondernemer aangemerkt te worden moet je niet afhankelijk zijn van één enkele klant. Zeker niet als je "bedrijf" enkele je dj-activiteiten vormen voor één bepaalde discotheek. In dat geval heb je namelijk ook een VAR-verklaring nodig. (Meer info....juist). Je vraagt dan vooraf duidelijkheid aan de belastingdienst over je positie mbt de inkomstenbelasting. Je moet zelf de gegevens verstrekken en op basis daarvan beslist de Belastingdienst. Dit is geen garantie. Je geeft namelijk je verwachtingen op en die hoeven niet uit te komen. En bij controle zul je door de mand vallen indien je niet eerlijk bent over de te verstrekken gegevens. Dus geef niet op dat je 10 opdrachtgevers hebt, terwijl je elke zaterdag in dezelfde club staat te draaien. De belastingdienst haalt dan een dikke streep door je zogenaamde bedrijf en kwalificeert de verhouding tussen je opdrachtgever en jou als zijnde een arbeidsovereenkomst. En dan komt de loonbelasting, ziekenfondsgebeuren, etc om de hoek kijken.

Pasklare adviezen zijn niet te geven via een forum. Zoek je info bij de betreffende instanties en zoek zelf uit wat voor jou relevant is: Is het verstandig om een bedrijf op te zetten? Welke rechtsvorm wordt het en wat zijn de voordelen en nadelen van deze vorm? Hoe zit het met het bijhouden van een administratie? Wat is toch die "kleine-ondernemersregeling"? Wat moet er op een factuur staan? Wat is het verschil tussen Omzetbelasting en inkomensbelasting? Etc....

Comment

En vergeet vooral de belastingaangifte aan het einde van het jaar niet! Als bedrijfje ben je verplicht een winst-verliesekening op te maken, een balans etc....... Klinkt allemaal makkelijk, maar zelfs de meeste ondernemers laten dit toch door een accountant doen omdat dit toch vrij pittige kost is! En een accountant kost geld.....

Comment

zo hee, wat een gedoe met die belasting allemaal :?

Comment

Originally posted by Stephanie!
                    En vergeet vooral de belastingaangifte aan het einde van het jaar niet! Als bedrijfje ben je verplicht een winst-verliesekening op te maken, een balans etc....... Klinkt allemaal makkelijk, maar zelfs de meeste ondernemers laten dit toch door een accountant doen omdat dit toch vrij pittige kost is! En een accountant kost geld.....
                    Maar als je management en organisatie (of misschien behandeld economie het ook wel) hebt gekozen in je profiel van school dan moet je het kunnen als het goed is.

Comment

Originally posted by drive-in apollo DJ Wessel
                      Maar als je management en organisatie (of misschien behandeld economie het ook wel) hebt gekozen in je profiel van school dan moet je het kunnen als het goed is.
                      Hangt helemaal af van welk niveau-opleiding je doet.....met een HBO opleiding in een economische richting zou het je misschien wel lukken, daaronder betwijfel ik het. Zelf heb ik een dikke HBO+ opleiding in een hele andere richting, maar ook ik schakel een accountant in. En die geeft ook aan dat er in deze business zoveel haken en ogen aan zitten dat het zelf echt heel lastig is!!

Comment

heb een mbo opleiding gedaan en snap er toch wel wat van (filiaalbeheer/ ondernemer) maar ik doe de dingen die ikzelf kan lekker zelf maar de aangifte en verdere dingen laat ik lekker doen

zoals stefanie al zij ze kennen de juiste paden en weten wat kan en niet (vaak) nadeel is het kost je geld!
                        maar zou hier niet op bezuinigen!

artiesten/ dj's zweven volgens de bd in een grijs circuit en we kunnen maar weinig dingen goed doen in hun ogen!
                        let op!! in deze wereldje gaat bijna het meeste zwarte geld om

dus wees op je hoede!

Comment

ja, lekker dan,

ik heb dus vorige week alles moeten regelen, (ik moest afgelopen zaterdag een factuur laten zien) en me btw nummer moest ik aanvragen.

ik heb dus wel btw gerekend maar die UITERAARD opgeschreven en op de bank gehouden, zodat die wel over gemaakt kan worden einde van het jaar,

naja. even afwachten op een reactie van de belating dienst:)

voor de belasting aangifte aan het einde van het jaar heb ik iemand gevonden, heb ik een Jongeren centrum gewerkt paar jaar terug en die wouden het wel doen, toch mooi mee genomen:)

Comment

Dan hoop ik voor je dat je überhaupt een BTW-nummer krijgt!

Comment

we wachten het af:)

Comment

Working...
                              X