Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel Watt voor hoeveel mensen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoeveel Watt voor hoeveel mensen

hallo,
    ik was wel eens beniewd hoeveel watt er nodig is voor hoeveel mensen?
    Vooral was ik beniewd naar hoeveel mensen mijn speakers aankan..
    Mijn speakers kunnen 370w (rms) leveren per stuk.. Voor hoeveel mensen / hoe grote ruimte kan dit aantal watt ongeveer aan?
    beetje vreemde vraag, maar ik hoop dat jullie hem snappen :wink:

is al een topic overgeweest

kijk je kunt het eigenlijk heel lastig zeggen ligt aan de spl waardes bouw van de speaker kast (hornloaded, front) jah

altijd lastig ze willen nog weleens de regel pakken voor elke persoon 2 watt maar of dat nou een betrouwbare regel is ;)

je zegt 370watt per stuk leuk maar wat zet je er voor vermogen achter ;)

ik zette weleens op fbt speakers van 150watt 4 ohm een versterker van 400 watt en dan stond ie volledig te pompen

hoop dat je er wat mee kunt ;)

Comment

als ik nu zeg dat mijn speakers NIET van goedkope waarde zijn.. :P Dus wel goed gebouwd zijn.. en dus ook echt die 370 watt kunnen produceren.. Verder zet ik er inderdaad een Marantz (huis versteker) van 150 watt RMS achter. dus dan wordt het 150 keer 2... Marantz is natuurlijk ook zeker niet van goedkope waarde..
      kan je er dan iets meer over zeggen?

Comment

Gebruik even de zoekfunctie, er is daar in het verleden genoeg over verteld. Rule of the thumb is dat je bij zalen ongeveer 15-25 Watt per persoon nodig hebt, bij 100 Dba geluidsdruk (1W/1M).

Wat je dus moet doen is kijken naar de technische specificaties van je boxen wat de SPL waarde is. Houd er rekening mee dat dit een logaritmische waarde is, 3 Db minder betekent ongeveer half zo zacht. 6 Db minder is een kwart. (elke 3dB is ongeveer een verdubbeling van het geluid dus)

Stel dus dat je 4 boxen van 250 Watt RMS met een SPL van 97 hebt (Heel gebruikelijk bij het budget spul) Dat betekend dus dat je 1000/2 (Spl correctie) 500W vermogen beschikbaar hebt voor een zaaltje. 500/15 is ongeveer 40 personen... in de praktijk betekent dat dat je nog wel iets meer personen er mee kunt bedienen. Tot een mannetje of 60 gaat het nog wel lukken omdat de zaal relatief klein is. Daarna word het omgevings geluid te hoog, achter in de zaal kan je dan het geroezemoes van de mensen horen over de muziek heen.

Als je echt van die goede boxen hebt als dat je zegt te hebben, zal de SPL waarde ongeveer rond de 99 liggen. 375 watt per box RMS x 2 is 750 watt. 750 watt / 15 = 50 dus voor een klein zaaltje zou het genoeg moeten zijn. zet je ze in de open lucht is het nog niet genoeg voor 30 man

Kan je daar wat mee?

Comment

accoustiek van een zaal is ook bepalend ;)

open lucht heb je iig veel meer vermogen nodig om goed duidelijk over te komen
          ligt er dus aan wat je wilt ;)

Comment

hoe kan ik mijn spl waarde bekijken?

Comment

Originally posted by DJ-Funk
              hoe kan ik mijn spl waarde bekijken?
              Technische gegevens van je box bekijken en eventueel met behulp van de Thiele Small parameters zelf uitrekenen.

Comment

ik snap het nog steeds niet... hoe ik het dan precies kan uitrekenen :?: :cry:

Comment

euh is ook niet makkelijk hoor!!

Comment

kan iemand het dan voor mij uitrekenen? als ik mijn specificaties van mijn speakers op het forum zet?

Comment

google ;)

Comment

oke.. ik zal het binnenkort eens bekijken :wink:

Comment

Originally posted by DJ-Funk
                          kan iemand het dan voor mij uitrekenen? als ik mijn specificaties van mijn speakers op het forum zet?
                          Knal maar neer, ik kijk wel even voor je.

Comment

altijd OVER vermogen hebben,

niks klinkt zo lelijk als een clippende versterker.

met een maat van me hebben we een drive-in showtje voor kleine feestjes.

hebben een Prof. geluids instalatie van dynacord gekocht.
                            2 subs, 2 tops,
                            subs 2x 18 inch. 1100 watt rms,
                            tops 2x 800 watt rms,

met een 2400 dynacord versterker erop geloof ik. (met ingebouwde crossover)

dit pompt ZIEK hard voor een publiek van 500 personen, (Ziek hard = misselijk kunnen worden van de bass druk, als ik vollop open speel en ga met decibel meter meten heb ik 118Db, (met ongeveer 400 mensen(hardcore feestje))
                            als je wat zachter wilt spelen kan je natuurlijk meer mensen mee bereiken.

goedkoop = duurkoop he;)

Comment

Ik draai met 1000W (rms) aan vermogen, In de openlucht kan ik hem nog niet vol openzetten, omdat hij dan al eigenlijk té hard staat. En dan clipt hij nog niet eens...

Comment

Working...
                              X