Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel Watt voor hoeveel mensen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Het is heel verschillend de ene hoor je hier praten over je moet 2 watt per persoon pakken de ander weer van met dat en dat vermogen red je dat makkelijk...
    Het gaat allemaal goed en me versterkers staan vol open en clipt af en toe of compleet..
    Jongens jongens jongens toch..

Clip = Protect blijf hier svp zoveel mogelijk uit en pak een set die wel toerijkend is... Een huis tuin en keuken versterker.. ook al is deze van marantz bose denon etc zijn hiervoor niet geschikt..

De fabricant geeft ook RMS waardes op maar deze zijn nooit betrouwbaar of het moet van een merk zoals Crown of Labgruppen EAW Synco Renkus Heinz Martin etc afkomen deze zijn vrij eerlijk in deze gegevens.

Is je amp zwaarder als je speaker blaas je je speaker op...
    Is de amp lichter dan je speaker geeft de amp een blokspanning door aan je speaker... altijd leuk voor de magneet van je speaker.. vooral als je een honger hebt en een eitje wil bakken hierop.. P.S. Diegene die met dynacord draaien en hebben een te zware versterker wat ook TE hard staat gaat de topkast van oplichten (lampje ter beveiliging van de HF driver). Ken handig zijn als discolicht...

De ander hoor je hier over dat hij 118 dB uit zijn speakers krijgt (dynacord)... Op wat voor afstand is dit gemeten van de speakers?? en in welke zaal, accoustiek, oppervlak zaal??

Dynacord is een leuk setje opzich voor DJ´s maar reikt zowiezo bij een band niet ver genoeg in een diepe zaal en de versterkers van hun vervormen het geluid, zijn niet lineair..

Voor wat je nodig moet hebben aan daadwerkelijk vermogen kunt je een spl berekening op loslaten, maar moet je wel enige gegevens hebben..
    Of beter gezegd denk je niet uit te komen met je setje schakel dan een verhuurbedrijf in die er WEL verstand van heeft voor de juiste set.

Met vr gr.
    DJ DPro

Professional Soundengineer Lightengineer DJ

Comment

In de tijd dat ik feesten gaf, voor ongeveer 1400 bezoekers per feest stond er 15.000 watt van EV aan. Niet vol open maar je kunt beter over houden als tekort komen 8) 1 en anders is ook afhankelijk van je locatie, 1e plek heeft betere accoustiek als een andere. Daarom, testdraaien midden op de dag, en eventueel bijregelen als je tekort komt.

Comment

Re: Hoeveel Watt voor hoeveel mensen

Het aantal Watt heeft niets te zeggen,

Gaat erom wat je rendement is,

Zo weet ik uit de Rider van Soulvation staat 4KW each side/ 500 man. Dus 8 kw per 500 man, alleen moet die geluidsset wel zijn van D&B, Audio-Performance, Meyer, Turbo Sound of dergelijke. Gewoon een top merk.

Ga je werken met Line-Arays dan gaat je totaal vermogen ook wat omlaag, enz enz. Je moet gewoon weten wat je met een bepaalde set aan kunt. Afhankelijk van het aantal mensen zet je een set neer.

Comment

Het vermogen (watt's) zegt maar bar weinig over het volume wat je wilt bereiken.
          Zo heb ik een aantal bullit's (tweeters) van fostex laboratory series die een rendament hebben van 109 dB (1w/1m) Onnodig om te vermelden dat deze tweeters maar 50 watt zijn en meer herrie produceren dan menig "zware jongen" luidspreker. Een paar mid drivers (geen gewone speakers) voor het gebied er onder van 100 watt die een rendament halen met de hoorn ervoor van 107 dB (1w/1m)......
          Verder heb ik nog een aantal dubbelle glijbanen van SA, door 2 x 15" speakers van JBL daarin met de kast die een ongelooflijk rendament heeft heb ik hier met 1 glijbaan en 1 gebrugde versterker van 2 x 150w (300 w) al een enorm probleem met de buren. Zet daar een huiskamerbox of een willekeurige zelfbouwer naast en je zult die echt niet eens horen. Zelfs de gerenomeerde merken (ev = dynacord, etc) hebben moeite dit bij te benen met gelijke vermogens.
          Deze komplete set kan op 2 x 450 watt genoeg dB's tevoorschijn toveren om een zaal van 300 man te doen.
          Als ik de set kompleet uitversterk op 4000 watt (2x2000) is het genoeg voor een zaal van 600 man. Verdubbeling van het vermogen is dus niet verdubbelling van het aantal mensen, ook dat is een logaritmische berekening. Je kunt dus niet zeggen dat je een bepaald vermogen per persoon dient te hebben,

al met al staat mijn TA3200 (versterker 3200 watt) dus stof te verzamelen want ik heb hem dus niet nodig.

ps. Voor de mensen die het niet geloven..... kom maar een keer luisteren (na de zomer).

Comment

Njah Als ik zelf ergens 'n setje weg moet zetten werk ik met Sound Projects, actief en knalt ook lekker.
            2 x 1200 watt Sub met Top, niet erg groot en gevaarlijk.

Voordeel  van dit merk is (in mijn mening) dat het geluid zuiver is en blijft, ongeacht je volume.
            Kan ik van een merk als JBL lang niet altijd zeggen.....

Comment

Originally posted by ron-classics";p=" View Post
              Je kunt dus niet zeggen dat je een bepaald vermogen per persoon dient te hebben,

..... kom maar een keer luisteren (na de zomer).

Daar hoef ik niet voor te komen luisteren, weet precies wat je bedoelt.  :D

Comment

Leuk gezegd Ron, maareh ff rekenen. elke 3dB is een verdubbeling van geluid. Met optimaal gebouwde boxen (zoals bij jou) zit je al snel boven de 100dBA qua SPL. Kijk maar naar wat ze met zo'n zelfbouw punisher uit een 12" bassdrivertje wringen. Zeg dat je rendement zo rond de 109 steekt. 109-100=9db, gedeeld door 3. is een verdrievoudiging. 20W per persoon bij 100 SPL. wil zeggen bij 600 pax - 12KW. met jouw speakers zou 12/3=4 KW versterking voldoende moeten zijn voor hetzelfde resultaat. Dus echt kallen doe ik niet met mn vuistregel. Dit werkt trouwens alleen voor indoor lokaties tot ongeveer 1000PAX

Maar ja bij meer Pax is het zowiezo meer iets  voor de professionals als voor de gemiddelde amateur die eens een feestje doet.

Mijn voorkeur voor dit soort kleine dingen heeft trouwens de DAS Compact serie, Actief en als je het spul correct stackt heb je meer als genoeg overhead. Maar ja dan praat je ook over boxjes die dik 4-5 mille per stuk kosten.
                Maar dit soort praat is eigenlijk meer voor een PA forum als voor een DJ forum.

Comment

130 dB is de pijngrens, die kan ik halen met die 4 kW..... iemand die kan meten?

Comment

ligt al dik 6 dBA over de officiele pijngrens en al dik 32 over wat wettelijk toegestaan is in de meeste landen ;)
                    (DIN norm is 98 maximaal)

Comment

Working...
                    X