Originally posted by david8812
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Digitaal vs "fysiek" mixen
Collapse
X
-
-
Originally posted by david8812";p=" View Postff reactie op je aller eerste post,
stel je hebt nou geen financiele meevaller ;),
en hebt niet het geld om in een keer goed te beginnen
met echte draaitafeld ( ookal is dat het allerliefste wat je zou willen ).
moet je dan volgens jou toch een aantal jaren op je nageltjes bijten om
het geld bij elkaar te sparen terwijl je hard stikke veel met muziek en mixen bezig bent,...
ik zou dan zeggen koop lekker zoon controlertje voor 200 euro,
dat gaat het verschil later toch niet maken als je een echte set aanschaft
en kijk of alle aspecten van draaien buiten het draaien,.. zoals muziek verzamelen fora lezen kennis opdoen en dergelijke, je blijvcen boeien
zodat je zeker weet dat je je zuur verdiende centjes uiteindelijk zeer bewust uitgeeft...
david
sinds ik met vinyl mix heb ik veel meer het idee dat ik met mixen bezig ben omdat je terug gaat naar de basis, zonder bpm-meter, effecten etc. eerst ben je maanden bezig met het trainen van je gehoor en als je genoeg gedult hebt daar doorheen te komen, heb je genoeg passie voor het DJ'en om er serieus mee door te gaan.
Dan komt nog het hele verhaal van je platen goed leren kennen, het maken van vette combo's en mixen, GOED met de EQ om leren gaan etc.
Op het moment dat een PC dat allemaal voor je doet ben je naar mijn idee veel minder met de essentie van het draaien bezig. Op dat moment bespeel je echt je draaitafels / cdj's en daar haal je veel meer voldoening uit dan op een knopje drukken om de 3 minuten.
oh ja, ik heb het hier NIET over all-round-kennen-jullie-deze-nog-mixen, maar dance-sets (die je ook weer voorbereid in opbouw en combo's etc.)
Comment
-
Re: Digitaal vs "fysiek" mixen
Het past wel een beetje op de discusssie die onstond naar aanleiding van de pol " meer dj's dan werklozen"
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van de " digitale dj'
Ga je een keer op stap, staat daar zo'n kereltje (vaak al zonder koptelefoon) achter 'n touchscreen nummers in te toetsen, die gast verdient vervolgens toch 20 euro per uur, een bedrag waar ik mezelf voor in het zweet sta te werken.
Of nog zo'n voorbeeld: afgelopen zomer kwam ik binnen op 'n behoorlijk groot examenfeest, stonden daar 2 cdj1000's en 'n djm800 EN een muziekcomputer.
Er was echter geen dj gehuurd, nee de broer van de feestgever zou wel zingen en tussen door muziek draaien.
Dat draaien hield in dat er playlistjes op die computer werden gemaakt.
Dus maar meteen de auto gepakt naar huis gereden en de cd collectie meegenomen, naderhand reacties gekregen dat de sfeer die ik bracht een stuk hoger lag dan die van de zanger.
Ik zie ook liever 'n dj goed de mist ingaan met cd's of platen dan iemand die de perfecte mix maakt bij enkel het gebruiken van je muis en toetsenbord.
Maar ja dan blijft nog de vraag, wat met die nieuwe cd spelers die op de markt komen, alles wordt mp3 cd of zelfs dvd, geven de dj's dan een beetje toe aan de digitalisering of is het gebruik van mp3 puur gebruiksgemak??
Persoonlijk ben ik zelfs daar geen fan van, juist de stress en de druk om snel het volgende nummer uit je map te trekken zorgt ervoor dat het draaien voor mij leuk blijft!
Comment
Comment