Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ Stijlen die in zijn.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DJ Stijlen die in zijn.

Hey allemaal, ik las laatst een bericht op djbroadcast*
    dat ging over het in/uit zijn van minimal. Nu draait mijn 'dj-leraar' ook minimal, en zijn er zo via hem meerdere mensen die ik ken die minimal draaien.

Maar het grappige is dat minimal zo te horen erg 'in' is geweest, maar dat volgens mij helemaal niemand van dit forum Minimal draait! (Alhoewel ik wel Trance-Minimal draai :wink: )

Maar omdat ik maar eens een discussie wilde openen, wat zijn jullie meningen hierover? Is minimal uit, in, of is het nooit in geweest? En als het niet in is, wat dan wel :?:

*http://www.djbroadcast.nl/features/f...43/detail.html

word idd toch weer uitgemolken denk ook aan samirs theme

Comment

Ik draai wel degelijk minimal! Ik beperk me alleen niet tot dat sub-genre; maar ik draai ook techno, electro, acid, broken beats, etc.

En net als alle andere stijlen binnen de dansmuziek is er een erg breed aanbod van minimal-soorten;
      Men loopt nu te schreeuwen dat minimal "uit" is, maar geloof me, er zijn zoveel goede tracks te vinden, en genoeg liefhebbers om die stijl in leven te houden en verder te ontwikkelen. Over een jaar of 2 heet het dan gewoon weer anders....

Volgens de media zijn er een heleboel stijlen niet meer hip, maar als je even rondkijkt, zijn er nog busladingen vol met feesten die juist dat soort stijlen aanbieden.

Minimal was toch al een vreemde hype, aangezien die muziekstijl echt al jaaaaaren bestond; alleen heette het toen nog gewoon techno. Mensen als Richie Hawtin, Steve Bug, Stewart Walker, en zelfs Emmanuel Top maakten die muziek al 8 jaar geleden....

Kortom; wie bepaalt wat wel of niet hip is?? Totale bullshit, als je het mij vraagt; nu loopt iedereen te dwepen met electro-house als grote "nieuwe " muziekstijl, maar ook dat bestaat al zo lang.

Enige nadeel is gewoon (dat is althans mijn mening) dat grote hypes en media-aandacht structureel elke muziekstijl stigmatiseren, en daardoor alles kapotmaken en uitmelken, totdat men het zelfs bij het cafe op de hoek draait.

Maar zoals al gezegd; al die stijlen leven gewoon door, zij het in het underground-wereldje.
      Dus gewoon negeren wat iedereen zegt, en draaien wat je leuk vindt.
      Goeie muziek is tijdloos, en niet afhankelijk van stempels die er door de media op gedrukt worden!

Comment

Originally posted by Near_Earth_Object
        Goeie muziek is tijdloos, en niet afhankelijk van stempels die er door de media op gedrukt worden!
        Mooi gezegd! :)

Originally posted by marcello
        Maar samirs theme is toch helemaal geen minimal, of ligt dat nou aan mij? Alle producties van mijn dj-leraar lijken daar namelijk helemaal niet op...

Comment

Originally posted by YOguM
          Mooi gezegd! :)

Originally posted by marcello
          Maar samirs theme is toch helemaal geen minimal, of ligt dat nou aan mij? Alle producties van mijn DJ-leraar lijken daar namelijk helemaal niet op...

Ik vind dat ook geen minimal; maar da's mijn mening ;)

Comment

Ik heb nog wat 80-er jaren Minimal en dat lijkt niet eens op Techno... Minimal van vandaag mag in mijn ogen helemaal geen Minimal heten eigenlijk. En stijlen is onzin, ik zit net toevallig te luisteren naar een live set van de Discoboys en daar gooien ze net zo makkelijk electroclash en 80-er jaren tussen de housebeats... en die jongens zijn toch echt wel populair te noemen met al die "afgezaagde" stijlen.

Comment

Originally posted by LorddeWorde
              Ik heb nog wat 80-er jaren Minimal en dat lijkt niet eens op Techno... Minimal van vandaag mag in mijn ogen helemaal geen Minimal heten eigenlijk. En stijlen is onzin, ik zit net toevallig te luisteren naar een live set van de Discoboys en daar gooien ze net zo makkelijk electroclash en 80-er jaren tussen de housebeats... en die jongens zijn toch echt wel populair te noemen met al die "afgezaagde" stijlen.

Mee eens! Men noemt die muziek van bijv. Ame ook minimal, maar als je het aan een oude rot in het wereldje vraagt, zal ie zeggen dat het diepe house is!
              En namen zoals "hardcore" sloegen vroeger op punk, en niet op electronische muziek ;)

Een goeie dj-set overschrijdt daarom ook stijl-grenzen; is toch niks zo saai als de hele avond precies hetzelfde truukje ?!

Comment

Een goeie DJ-set overschrijdt daarom ook stijl-grenzen; is toch niks zo saai als de hele avond precies hetzelfde truukje ?!
                Helemaal mee eens! 8)

Comment

Originally posted by djtimm

Een goeie DJ-set overschrijdt daarom ook stijl-grenzen; is toch niks zo saai als de hele avond precies hetzelfde truukje ?!
                  Helemaal mee eens! 8)
                  Ook mee eens.....

Comment

Originally posted by DJ_OTB
                    Originally posted by djtimm

Helemaal mee eens! 8)
                    Ook mee eens.....
                    Weer een waarheid als een koe!!! Daar ben ik zelf ook tegen aan gelopen en ik zie het steeds meer bij dj's om me heen. Jongens die zich helemaal in trance storten en er na een (paar) jaar achter komen dat ze de drive en passie kwijt zijn. Ik merk aan mezelf dat ik weer veel meer van o.a. trance kan genieten als ik ook veel andere stijlen gebruik zoals electro en techno e.d. Of zoals men vroeger al zij; "Verandering van spijs doet eten"!!

Comment

Of iets "uit" is betekend dat het niet meer te main stream is. Nu ken ik dj's die altijd datgene draaien wat main stream is, die hebben dus overduidelijk niets met de muziek maar staan de popi jopi uit uit te hangen in mijn beleving. I'll stay tru to trance 8)

Comment

Re: DJ Stijlen die in zijn.

Beste jongens,

ik geloof dat het begrip "minimal" een beetje uit haar verband is getrokken. Minimalisme is een stoming die terug te vinden is in praktisch alle vormen van kunst; denk aan film, beeldende kunst en zo ook muziek!

Binnen de muziek bijvoorbeeld waren veel klassieke componisten (mozart zelfs) al jaaaaren geleden bezig met minimalisme. Tegenwoordig is Philip Glass een uitstekend voorbeeld voor minimalisme in klassieke muziek.

In electronische muziek of dance heeft het minimalisme een grote rol gekregen. De "sound" komt vaak meer voort uit de filosofie achter het minimalisme, dan uit wat WIJ denken dat minimal is en wat niet. Er wordt langer gewerkt aan de specifieke samples en er wordt minder "opgevuld" om zo een dynamisch stuk te creeren. Sterker nog, met minder samples wordt geprobeerd meer en originelere dingen te doen. Het moet constant interessant blijven, zonder te vol te geraken.

In dat opzicht is "heater" van Samim weldegelijk minimal. Ame, is iemand die progressieve geluiden, vaak diepe lange tonen inderdaad (vandaar de referentie naar deep-house) fuseert met veelal minimal drum-kits. Wanneer is een drum kit dan minimal hoor ik je vragen? Nou..., dit wordt steeds lastiger te herkennen. Veel kits ontstaan uit manipulatie van de roland 808 of 909 drum computers en de originele geluiden zijn in minimal vaak ook nog sterk te herkennen.

Google minimalisme in de kunst (of muziek) maar eens, je zult er verstelt van staan wat de hits je te vertellen hebben over deze stroming en filosofie en zo zul je misschien minimalisme in electronische muziek ook wat beter kunnen begrijpen.

Ik draai al ruim 5 jaar minimal btw en ben een groot voorstander van deze filosofie, maar dat leek me al wel duidelijk.

Ray

Comment

Klopt helemaal wat je zegt.

Ik heb alleen toch een paar opmerkingen (of misschien onduidelijkheden, die je mij zou kunnen ophelderen):

Minimalisme is inderdaad een stroming, maar 'minimal' is toch echt (ook) gewoon een genre. Wat ik probeer te zeggen is dat minimal niet overtuigingsgebonden is. Uiteraard zou dat wel het mooiste zijn.
                          Er is overigens een verschil tussen 'minimalism' en 'minimal'. Tot minimalism behoren o.a. (de helden:) Philip Glass, Steve Reich en Mike Oldfield, terwijl 'minimal' is geboren uit de Techno-scene.
                          Genres veranderen niet heel veel, want als bepaalde muziek van stijl verandert komt het òf in een ander genre terecht òf er ontstaat een nieuw genre.

Of zeg ik nu iets heel raars?  :roll:

Comment

Minimal is idd een genre (sub, if you will...). Zoals vele andere vormen van kunst, deelt minimal de minimalisme filosofie. Dat houdt dus idd niet in dat het een direct product is van minimalisme. Het is daarentegen wel een product van techno, of misschien zelfs house, maar i.i.g. van electronische muziek.

Stylen komen en gaan, maar als je goed oplet... zie je fusies en overeenkomsten. Je kunt tot in den treure toe gaan definiëren en toewijzen, maar dat heeft niet zo heel veel zin. Het is veel leuker om een house dj de grenzen van house muziek te horen opzoeken, of een techno dj net tegen trance of pure minimal aan te horen gaan.

Je zegt niks raars, ik deel je mening...

Comment

Originally posted by RayJay";p=" View Post
                              Stylen komen en gaan, maar als je goed oplet... zie je fusies en overeenkomsten. Je kunt tot in den treure toe gaan definiëren en toewijzen, maar dat heeft niet zo heel veel zin.
                              Absoluut mee eens, maar tegelijkertijd doet "de media" niets anders dan genres bedenken, om vervolgens een hele zooi soortgelijke muziek uit te brengen onder dezelfde noemer. Gelukkig merk ik regelmatig dat er mensen zijn die zich nauwelijks iets aantrekken van al die hypes en namen, maar het gros van de mensen wil altijd een etiketje op een stijl geplakt hebben, want dan kun je daar leuk mee te koop lopen tegenover anderen; ("nee joh, dat is geen trance, dat is dreamhouse! wat zeg je? ken je dat niet? Nou, dat is helemaal in...." ) ;)

In principe hoeft een muziekliefhebber maar 2 afzonderlijke genres te kennen; muziek die hij/zij wél goed vindt, en muziek die hij/zij niet goed vindt!
                              Volgend jaar heet het toch weer anders. Als er mensen naar vragen, zeg ik ook liever dat ik electronissche dansmuziek draai; dat dekt in ieder geval de lading.

Draai gewoon wat je leuk vindt; en als er meer mensen zijn die die mening met je delen, is dat alleen maar mooi meegenomen. Er is niks zo zielig als een dj die een bepaalde stijl draait omdat dat op dat moment hip is!

Comment

Working...
                              X