Announcement

Collapse
No announcement yet.

Is er ergens een cursus DMX lichtaansturing te volgen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Is er ergens een cursus DMX lichtaansturing te volgen?

Ik ben al een flinke tijd DJ. Al een jaar of 3 werk ik met DMX aansturing van licht. Met de PAR's lukt mij dat wel evenals met andere conventionele discoverlichting. Ik werk met de Lite-8 en de Light Jockey van ShowTec. Echter met de Scanmaster III wil het niet zo vlotten. Ik bezit o.a. een DMX laser, de LED Messenger, Reflex DMX LED scanner, LED Bar, Quad Gem LED, enz. Kan iemand mij vertellen of er ergens cursussen te krijgen zijn in DMX-licht-aansturing?
    DJ Aad

Re: Is er ergens een cursus DMX lichtaansturing te volgen?

Hoi Dj Aad,

Voor zover ik weet worden er geen speciale cursussen gegeven in DMX. Reden hiervoor dat dmx via verschillende soorten soft -en hardware aangestuurd kunnen worden.

Een veel gebruikte DMX aansturing voor verschillende soorten intelligent licht is een combinatie tussen een PC (software) en een interface (hardware) Het voordeel hiervan is dat je op je pc thuis lekker kan programmeren en de show makkelijk af te spelen is. Ik zal hier eerst wat voorbeelden van geven voordat ik doorga met de tweede opties die je hebt, alleen maar gebruik van hardware.

Wat wij zelf (in de verhuur wereld en dus professioneel) veel gebruiken is Martin Lightjockey. Een programma wat in het begin wat moeilijk zal zijn voor je maar door de vele filmpjes op youtube en het martin lichtjockey forum redelijk te gebruiken is. Wat je nodig hebt is een interface die van USB naar DMX gaat en die Martin Lightjockey protocol ondersteund en herkent wordt.

Een andere optie is Sweetlight, zelfde idee maar dan veel goedkoper en simpeler in gebruik. Let wel: dit programma is niet zo goed als Martin Lightjockey maar voor jouw toepassingen goed genoeg. Deze interface is redelijk goedkoop: 129.00 euro.

Bij beide gevallen kun  je de software gratis downloaden van de website van de fabrikant.

Meer informatie kijk even op websites van licht-en geluid shops (bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/, bax etc)

Showtec heeft ook mooie controllers voor je ander licht behalve je parren. Waar je bij je parren nu waarschijnlijk een dimmerpack gebruikt zul je voor sommige lichten een switchpack nodig hebben. Dit switchpack zit tussen je controller en je lamp (en je lamp sluit je dus aan op je switchpack) vervolgens kun je alles programmeren op je controller. Scanners en Moving heads kunnen vaak rechtstreeks op je controller aangesloten worden.

Ik kan je nog veel meer vertellen maar ik raad je aan eens een (goede) winkel binnen te lopen of misschien zelfs een licht-en geluid verhuurbedrijf, daar kunnen ze je het laten zien en ook goed uitleggen, beter dan dat ik dat in dit bericht kan.

Denk er ook aan dat sommige LED Tubes ook weer een aparte controller nodig hebben, zelfde idee als het switchpack.

Succes ermee in ieder geval!

Comment

Working...
    X