Announcement

Collapse
No announcement yet.

Midi keyboard aansluiten op mixer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Midi keyboard aansluiten op mixer

Yo mensen,

Ik heb me net geregistreerd en volgens mij post ik dit in het juiste topic.

Ik heb een probleem.
    Ik heb sinds 2 weken een M-Audio Axiom 25 keyboard en een Behringer DDM-4000 mixer.
    Op de mixer sluit ik 2 draaitafels aan en binnenkort een Tabletop cd speler :D
    Nu wil ik de keyboard aansluiten op de mixer zodat ik live kan spelen.

De keyboard heeft zelf geen samples, dus moet ik em aan mn laptop hangen, zodat ik met Reason 3 of Abbleton Live 7 samples naar de keyboard kan sturen via USB, en die samples worden dan doorgestuurd naar de mixer.
    Maar zodra ik dat doe, komt er wel geluid uit de laptop speakers, maar er komt niks uit mn speakers van mn DJ booth...

De keyboard is aangesloten via USB naar de laptop en via MIDI naar de mixer. Ook zitten er op de Axiom 25 trigger pads, en die wil ik echt graag gebruiken... Maar zoals het er nu naar uitziet kan ik alleen de keyboard gebruiken om te producen.

Heeft iemand hier ervaring mee die me verder kan helpen?

Re: Midi keyboard aansluiten op mixer

ik heb zelf ook een Axiom25, maar gebruik 'm als o.a. als midi controller voor het produceren van tracks of soms voor het aansturen van bijv. Traktor.

Ik snap niet helemaal wat je probleem is; het blijft namelijk een controller, en geen audio interface.
    Om dus midi naar de mixer te sturen heeft volgens mij geen enkel nut.
    Je hoeft alleen je controller maar aan je laptop te hangen, om vervolgens daarmee bijv. Ableton aan te sturen.
    Er worden geen samples naar de Axiom gestuurd; die samples worden door je sequence-programma verwerkt. (Ableton of Reason dus...)
    Het geluid van deze samples gaat vervolgens via de geluidskaart (intern of extern) naar de ingebouwde speakers, of de audio uitgang van je laptop.
    Kortom; kabeltje in de audio-uitgang van je laptop steken, en deze dan aansluiten op een kanaal van je mixer. Eventueel nog even je audio-settings wijzigen om het signaal via de juiste interface naar de line-out te krijgen.

Midi-informatie is bedoeld om informatie uit te wisselen tussen verschillende applicaties en apparaten; maar het is dus geen audio aansluiting! Het stuurt in jouw geval enkel en alleen de software aan.

Wat het aansturen van samples met de trigger-pads betreft; weet niet of dat met Reason kan, maar met Ableton is het erg makkelijk. Er zijn o.a. midi-templates voor de axiom25 in Ableton te vinden, danwel te downloaden.
    En anders stel je ze toch zelf even in via de midi-assign functie van Ableton. Kwestie van de handleiding doorlezen.

Succes.

Comment

ik realiseer me net dat die door jou genoemde mixer ook al een midi-controller mogelijkheid heeft; dat houdt dus in dat je je mixer als midi-controller kunt gebruiken om bijv. sommige software aan te sturen.
      Een extra midi controller, zoals de Axiom, is dus een aanvulling, om meer onderdelen van je software aan te sturen, gelijktijdig met de controller-functies van de Behringer mixer.
      Je gebruikt die 2 apparaten dus parallel, en niet in serie. De axiom staat los van de mixer, en je sluit ze dus allebei afzonderlijk van elkaar aan op je laptop. Die Behringer heeft toch ook een aparte USB-aansluiting?

Je hebt dus geen midi-kabel nodig, maar enkel 2 usb-ingangen.

Comment

Bedankt voor je reactie!

Ik ben nu niet bij mn booth dus kan het niet even testen, maar het klinkt logisch.
        In Reason kan je de trigger pads aansturen maar erg fijn gaat dat niet.
        Zelf heb ik nog niet zoveel ervaring met Abbleton, maar ik heb net versie 7 besteld dus ga ik er van de week mee aan de slag.
        De Behringer mixer heeft geen USB aansluiting, dus kan hem niet zo aansluiten op de laptop om Abbleton aan te sturen. Daar heb ik zo'n apparaatje voor nodig (weet zo even de naam niet).
        Maar om gebruik te kunnen maken van de MIDI poorten op de mixer, heb ik dus een synthesizer oid nodig.

Ik ga het morgen even aansluiten en dan hoor je het zo snel mogelijk!

Comment

Nou, de midi poorten op de mixer zijn wel te gebruiken hoor; maar dan moeten ze met je computer verbonden worden via een midi interface. Dat zou theoretisch dus ook via de Axiom kunnen. Moet je even nalezen in de handleiding of zo. (midi through)
          Anders moet je een midi-interface scoren, of een usb-naar-midi interface, die je vervolgens met je computer kunt verbinden.

Ik zou me eerst maar eens in alle mogelijkheden verdiepen, dan weet je tenminste wat je wel en niet moet/kunt doen.

Comment

Working...
          X