Announcement

Collapse
No announcement yet.

Timecode vraag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Timecode vraag

Hej iedereen,

ik ben een (semi) beginnend dj. die elke keer een stapje vooruit wil doen. Ik ben me eigen nu aan het orienteren op de overstap naar timecode (met traktor). Software en geluidskaart hiervoor heb ik al.

Nu rest mij alleen nog de vraag: timecode vinyl of timecode CD. Ik was van plan om of 2 CDJ's te halen. Of 2 TT met een X1 controller erbij. Maar wat ik maar niet echt kan uitvogelen ,,,,,hoe werkt dat dan met loops en cue points. Bij een CDJ lijkt het me nog logisch dat die plaat gewoon kan verspringen of in loop kan blijven als je dit op de CDJ aantikt.

Maar zit je je track met een controller(via traktor) in een loop. Hoe weet die plaat dan dattie niet verder moet gaan met het liedje? die naald gaat gewoon lekker verder over de plaat toch.? Dit klinkt misschien als een hele stomme vraag.. Maar ik kan zelf echt niet uitvogelen hoe dit dan zou moeten werken

Hoop dat iemand mij een antwoord kan geven

ps: ik heb liever de TT/controller combi omdat dit goedkoper is. Kan iemand me nog een reden geven om dit juist niet te nemen?

Bij een CDJ lijkt het me nog logisch dat die plaat gewoon kan verspringen of in loop kan blijven als je dit op de CDJ aantikt.
    Bij timecode: cue = pause, je zet je cue points in traktor. Loopen werkt dan weer wel; loopen op je cdj = loopen in traktor.

Maar zit je je track met een controller(via traktor) in een loop. Hoe weet die plaat dan dattie niet verder moet gaan met het liedje? die naald gaat gewoon lekker verder over de plaat toch.? Dit klinkt misschien als een hele stomme vraag.. Maar ik kan zelf echt niet uitvogelen hoe dit dan zou moeten werken
    Ik heb geen ervaring met tt's alleen met cdj's, daar werkt het zoals ik hierboven uitleg.

ps: ik heb liever de TT/controller combi omdat dit goedkoper is. Kan iemand me nog een reden geven om dit juist niet te nemen?
    Dat kan ik, als traktor uitvalt (wat bij mij wel eens voorkomt) kan je niet verder draaien met cd's die je toevallig bij je hebt (net gekregen hebt, net gekocht en nog niet geript enzovoort.) kan je die niet draaien, je MOET dan platen hebben, daar is het nadeel dan weer van dat er (bijna) geen nieuwe platen meer uitkomen.
    Last edited by Guest; Thursday-24-02-2011, 18:56.

Comment

Je hebt in timecode 2 manieren dat je de software de muziek kan laten manipuleren.

1: Absolute mode
      2: Relative mode

Absolute mode houdt in dat als je een needle drop doet een stuk verder op de plaat of de cd doorspoelt. Hier zijn loopjes vanuit de software dus niet mogelijk. Dat kan dan alleen met loopjes op je hardware.

Relative houdt in dat de software enkel kijkt naar de snelheid van het inkomende signaal. In deze mode zal de software WEL loopjes kunnen maken.

Over het algemeen zijn de software pakketten die Timecode ondersteunen intelligent genoeg dat zelf om te zetten. Dus: Jij zet je timecode in absolute mode en gaat cue-en/needle droppen of andere gekke dingen. Je laat de track meelopen en bedenkt, nice!!!! hier wil ik een loopje van. Je vraagt dan aan de software (middels een controller/toetsenbord of in de software op een knop klikken) "doe mij eens een x beats loop"! De software doet dat en staat dus op dat moment in relative mode.

Over je laatste stukje: cd spelers of TT's + controller icm timecode. Dat is echt aan jezelf... Het is maar net wat je fijn vindt. Houdt er wel rekening mee dat er veelal cd spelers gebruikt worden en dat het hebben van cd spelers een bepaald voordeel kan hebben. Echter kun je dit (indien je al TT's hebt) op een later moment natuurlijk veranderen.

Ik hoop dat m'n verhaal duidelijk voor je is.

Edit: Ah kijk, Funkey was eerder :P

Comment

ah ke, ik denk dat ik nu wel iets meer van de werking snap ja. Even een praktijk situatie schetsen voor de zekerheid: Ik ben op 1 kaneel met een TT bezig. Zet deze middels een controller in loop en traktor gaat dan automatisch in relative mode. Mocht de naald dan bij de laatste '"groeve" van de timecode plaat aankomen. gaat hij nog steeds vrolijk verder omdat hij toch enkel naar de snelheid kijkt? even kanaal dicht zetten, andere track laden en dan een needle drop doen. Dan gaat hij automatisch weer terug in absolute mode?

als dat zo is, zou dat wel tof zijn. Dan komt er 90% zeker 2 TT met een X1. Omdat ik toch altijd alles al via de laptop heb gedaan heb ik helemaal geen CD's :P. kan ik altijd later nog uitbreiden met 2 CDJ's mocht er dan geld voor zijn.

iig bedankt voor de info! ben weer een stuk wijzer :idea:

Comment

Je situatie klopt niet helemaal. De software heeft input nodig om te kunnen functioneren, het zal in relative mode alleen niet meer kijken naar de plaats op je plaat.

Als je plaat op de laatste groef komt (en dus eigenlijk stopt) is er geen signaal meer, indien het pakket geen signaal meer krijgt zal het dus stoppen.

Overigens heb je vaak aan de de A/B kant iets van 12 en 15 minuten speeltijd, kan ook meer zijn. In ieder geval was het genoeg om op m'n dooie gemak de langste trance nummers te mixen icm loopjes ;).

Het automatisch terug gaan on track load moet je aanzetten in de software (als die, de optie heeft. Traktor iig wel).

Wel adviseer ik je een compleet pakket te kopen ala Traktor Scratch, dit om gezeik te voorkomen.

Comment

ah kijk dat is dus precies waar ik op doelde. dat de plaat ten einde kan lopen terwijl je track dat nog niet is. dat vind ik wel een klein nadeeltje. Maar aan de andere kant, 12 minuten is wel een aanzienlijke speeltijd. Heb iig wat om over na te denken nu :P

en over de software, ik zit er aan te denken om gelijk traktor scratch pro 2 te halen...kost wel ff wat centjes nu die net uit is. Maar dan ben ik wel gelijk even voorzien

Comment

Oja nu we toch over timecode bezig zijn: Ik ben heel erg visueel ingesteld, daarmee bedoel ik dat ik nogal vaak op me beeldscherm(traktor) kijk om de stand van zaken te bekijken. Ik gebruik nu ook een midi-mengpaneel zodat alles op het beeldscherm lekker mee veranderd. Als je de ptich veranderd van een TT of CDJ. Gaat deze dan ook visueel mee?

Comment

Nee, je pitch veranderd in het nummer wel, alleen niet op het scherm. Sterker nog, de hele fader is weg, in plaats van de fader heb je een calibration venster.

Comment

oja tuurlijk, dat had ik wel kunnen zien op 1 van de vele filmpjes:P bedankt! Ik zie trouwens dat jij een beetje in t zelfde schuitje zit als mij...ook nog 2x...CDJ of TT? weet jij al waar je de keuze op hebt laten vallen? en wat je motivatie daarachter is?
                  Last edited by gdercks; Monday-28-02-2011, 14:15.

Comment

Ik ga denk ik voor 2x cdj 800 mk2. Vinyl lijkt me niks, ik heb er nooit mee gewerkt en dat ga ik ook niet gauw doen! Lijkt me niet echt fijn die naalden... Cdj's omdat ze fijn werken en, als Traktor crashed ik nog verder kan draaien met cd's.

Comment

Working...
                    X