Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ'ing to the next level... naar een club?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

En ik ben juist het omgekeerde. Ik draai allround. Ik neem gewoon alle cd's mee en weet als ik van huis ga nog niet eens met welk nummer ik ga beginnen. Natuurlijk weet ik wel ongeveer wat de opbouw gaat worden; eerst wat rustige house, beetje beatmixen enzo, af en toe commercieel, en aan het eind van de avond meer feest/top40 muziek. De rest van de indeling is geheel afhankelijk van hoe de feestgangers reageren..

Het belangrijkste is de interactie met het publiek. Je staat er niet voor jezelf..

Comment

Ik had wel begrepen dat ik er niet voor mezelf sta hoor, ik weet niet waar jullie dat uit halen;)
      Dus, op het begin je eigen stijl draaien is not done (daar halen jullie 't vandaan?). Ik moet me dus richten op de muziek die die koter ook draaide, SlamDance30 dus. Precies dat en niet anders. Wel moet ik dus ook andere platen bij me hebben voor als het publiek anders wil (bij hem was dat iig niet zo), maar wat moet ik dan extra meenemen? Hoe moet ik beslissen wat de muziek is die ik mee moet nemen? Dan kan je wel makkelijk zeggen dat je interactie met het publiek moet hebben (snap ik 100%!), maar als je maar 100 CD's mee kan nemen, welke neem je dan mee? 70 nieuwe danceplaten die zichzelf al bewezen hebben, een aantal Top40 en een aantal gouwe ouwe?

Comment

Dat is dus aan jou om uit te vinden ;-)

Comment

Wat je mee moet nemen dorf ik niet te zeggen ikzlef will nog niet binnen 100km van top 40 muziek gesien worden maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Als je op een schoolfeest draaid dan kan een paar cd's met "klasiekers" wat top 40 en wat prul wat je op die 538 dance cd's aantreft. Het is een beetje aanvoelen waar je draaid, wat je publiek gaat worden. In het begin zorg dat je een paar richtingen op kan en kijk hoe het publiek reageerd.
          Het is ook een beetje hoe je het brengt. Ik ben ervan overtuigd dat als je op een schoolfeest of in een kroeg wat later op de avond K3 draait met "ik ben klein, klein visje" hele goede resultaten boekt. Maar je moet dit een beetje aanvoelen.

Op gevoel is voor mij ook de enige manier dat ik kan draaien. Ik hoop dit wel wat te verbeteren want verzoekjes draaien wordt dan lastig maar op de feesten waar mijn muziek gedraaid wordt kom je dat niet zo veel tegen.

Comment

wat verzoekjes betreft: alleen doen als je denkt dat het kan.
            je moet niet 1 persoon willen blijmaken als de overige 200 mensen het helemaal niks vinden!

Comment

Daar heb ik wat aan, gewoon van alles wat meenemen dus.

Ik hoop dat jullie wel begrepen dat dit alleen advies is, en dat ik voor de zomervakantie nog geen tijd heb, dus dat ik zeker mezelf kan verbeteren. Ook gaat het alleen om een intro, voordat de geboekte DJ komt. Je draait dan om 9 uur voor 3 mensen, en als het om 11 uur vol loopt in het clubje zijn er al 25 mensen. als daarna de DJ komt, loopt het pas vol naar 50-60 mensen. Om 0100 uur zijn er dan zo'n 100 mensen. Kortom: De intro-DJ draait de luidsprekers warm, maar het is natuurlijk wel de bedoeling om de mensen die er al zijn te vermaken, al zitten die dan gewoon wat te drinken en staat de muziek niet hard.

Comment

Je komt er zelf telkens mee ik wil graag dit draaien ik wil graag dat draaien vandaar. Ik praat nagenoeg nooit over wat ik vind dat ik moet draaien dat zie ik daar wel als het publiek er is. Nogmaals je eigen style is prima maar zie het als een effect je kunt het er heel dik opleggen maar ook heel dun. Vind hier een goede balans in en tadaa iedereen gelukkig, jij je trade mark hun een vette avond en ze zullen je nog onthouden ook. Wie weet zelfs gaan herkennen aan je style ;).

Wij hebben een keer meegedaan aan een battle of the dj's, hier moesten we een half uur a drie kwartier draaien. Moet ik we zeggen dat het een voordeel is dat we de toko goed kende dus ook wisten wat er ongeveer van ons verwacht werd.

We hebben dit gewonnen door 1 cd met 20 nummers 2x te branden ( anders kun je nooit echt draaien ). Door het publiek al redelijk goed te kennen durfde we deze uit de hand gelopen grap uit te halen ( was een weddeschap dat je geen grote database hoefde te hebben om goed te kunnen draaien )

Op avond kun je als je 1 setje van zeg 2 uur moet draaien maar iets van een 25 a 30 platen draaien. Als jij dus zegt dat je weet wat er daar van je verwacht word hoef je helemaal geen 100 de cd's te hebben ( wij hebben ze normaal wel bij hoor maar dat is omdat dit een standaard back up mapje is naast onze laptop ).

Op een cd passen een zeg 15 a 20 nummers. Zeg dat ik er 100 heb heb je dus een goede 1500 a 2000 nummers bij. Ik weet zeker dat wanneer jij 1500 a 2000 nummers hebt die allemaal top zijn om daar te draaien je heel erg veel verschillende gerne's kunt menemen.

Een tip hiervoor is maak bundel cd's zet er alleen de echte toppers op. De beste 90's de beste disco classic's de beste hollandse hits enz enz ik roep maar wat. Neem dus niet de standaard hitzone en zo mee. Hier staan teveel nummers op waar je niks mee zult doen. Doe je dit goed stop deze bundel cd's in je mapje 1. Als je die dus 100 hebt heb je eigenlijk al een super reserve database achter de hand.

Doe dit ook nog een keer met actuele dingen en vernieuw die steeds houd die map 2 dus wel up to date en nieuw. Zeg maar top 40 tip 30 en slam 30 en zo nog wat meer hitlijsten. Doe hier ook een paar cd's bij met de echte floorfillers / kneiters en tadaa alles wat je nodig zou kunnen hebben heb je bij met 2 cd mapjes. Hoe beter je het publiek kent hoe precieser je cd mappen worden.

Dus je voorbereiding zal nog een flinke klus worden als je nog niets hebt. Doe je dit goed heb je hier heel veel plezier van.

Comment

Bedankt allemaal, ik weet nu wat me te wachten staat.
                  Dit is bij elkaar erg nuttige informatie:)

Comment

Hee Ruben,

Luister (in plaats van naar slam fm) naar dj's. (Live)sets zijn er genoeg te vinden op het internet. Soundcloud.com bijvoorbeeld.

In clubs waar 16 jarigen komen wordt vaak van alles gedraaid. Je kan dan de keuze maken uit (no offence) een saaie pritt-en-plak-apreski-draaistijl, of de wat dynamische "eclectische" stijl. Ik zou voor het laatste gaan!
                    Luister bijvoorbeeld naar DJ Chuckie of The Partysquad. The kids love it.

Je merkt al snel dat ze heel wisselend zijn met bijv. opbouw enz. Soms beginnen ze rustig opbouwend, andere keren beginnen ze gelijk te knallen. Het licht er ook maar aan op welke tijd je staat.

Als je ergens wilt draaien moet je echt een beetje brutaal zijn en met de party organisator of eigenaar gaan praten. Demo's maken hoeft niet! (Ik zit zelf een beetje in dat wereldje en het is maar zelden het geval dat een promotor of organisator tijd maakt om een demootje te luisteren. Laat staan er wat mee te doen! Het is puur vriendjespolitiek en het moet je gegund worden.
                    Probeer je er doorheen te bluffen en vraag of je mag openen of afsluiten. Op deze tijden kan je goed leren omgaan met het "voelen" van het publiek.

Als je je skills al verder hebt ontwikkeld probeer dan voor de prime time te gaan.
                    En je bent niet te jong (Laidback luke was ook iets van 16 ofzo toen ie op een festival stond).

En trouwens, ik vind het goed dat je van jezelf denkt dat je "die dj achter de decks" overmeestert met jouw skills. Dat motiveert en inspireert!

Dus met een beetje grote bek kom je al een heel end. ( denk maar aan al die slechte dj's die je hebt meegemaakt op feestjes)

may the force be with you..

Comment

En nog een tip..

Probeer 1 nummer op 1 cd te branden (of 1 ep op 1 cd). Kost veel geld ik weet het, maar zo houdt je het overzicht beter ( alle pro's doen het zo!). Probeer ze ook te labelen op naam, genre, stijl, datum, bpm, knaller, groovy, funky enz.

may the force be with you..

Comment

Jah, en buiten dat het veel kost om al die cd's te branden: JE RUG!!!!
                        Wat denk je dat het scheelt of je nou een map van 100 cd'tjes meeneemt of een case van 1000 cd's:O

Comment

Wederom bedankt, UrsaMinor!

Soundcloud is me al bekend, maar ik zal de site vaker gebruiken. Ik gebruik het meestal om de nieuwste tracks van mijn favoriete DJ's even te checken;)

Voordeel van Soundcloud is dat de meeste gasten hun playlist erbij zetten:)

Comment

Waarom zou je ook in godsnaam 1000 cd's willen meenemen?
                            Van de helft weet je vaak niet eens wat er op staat.

En trouwens, vroeger was het normaal als dj's kisten met vinyl meenamen.
                            Ze namen dan niet eens hun gehele platencollectie mee.

En gasten van tegenwoordig nemen hun hele midiset mee inclusief drumpads en al. Dat weegt ook al niet te weinig.

Comment

Originally posted by Ruben123 View Post
                              Wederom bedankt, UrsaMinor!

Soundcloud is me al bekend, maar ik zal de site vaker gebruiken. Ik gebruik het meestal om de nieuwste tracks van mijn favoriete DJ's even te checken;)

Voordeel van Soundcloud is dat de meeste gasten hun playlist erbij zetten:)
                              Cool Ruub ;)

Als je later een beroemde DJ bent geworden mag je mij bij Mysteryland op de VIP-list zetten :P

Comment

Sowieso nog CD's meenemen. Het is 2011 man: Traktor Pro 2 met timecode aansturen, nooit meer met CD/vinyl slepen! Gewoon m'n MacBook Pro mee en een externe 1,5 TB schijf vol met muziek en gaan. Is ook handig als er controle komt. 'Oh, u wilt het aanschafbewijs zien? Hier, de iTunes Store. Plezier ermee met uitspitten! :)'

Comment

Working...
                                X