Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ'ing to the next level... naar een club?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tja, het opbouwen. Geen idee hoe dat gaat aangezien ik alleen maar dezelfde soort muziek heb: house, en alles wat daar bij hoort.
    En met wat voor soort muziek (kort: hoe?) krijg je de meisjes dan op de dansvloer?

cheers

Comment

Originally posted by Ruben123 View Post
      Tja, het opbouwen. Geen idee hoe dat gaat aangezien ik alleen maar dezelfde soort muziek heb: house, en alles wat daar bij hoort.
      Dit is ook het moeilijkste gedeelte van DJ'en denk ik. Wanneer welke plaat en wanneer een plaat niet.
      Meestal begint zo'n House-feestje rustig. Tracks met een bpm van rond de 126 met veel vocals en dan begint om 2.00 a 3.00 uur het knalwerk. Na 3.00 uur het uberknalwerk. Ik hoor steeds vaker aan het eind van zo'n avond de hardere Electro-House en Fidget.
      En met wat voor soort muziek (kort: hoe?) krijg je de meisjes dan op de dansvloer?
      Haha, vooral veel vocals en vrolijke melodieuze Latin-House-liederen. Ik moet zeggen dat ik zelf geen Dirty/Latin-House draai, dus in dat genre heb ik geen ervaring.

Ik vraag wel altijd aan mijn vriendin (en haar vriendinnen) wat voor liederen ze doen dansen in de commerciele House-scene.

Ik weet er twee:
      - Dirty Money - coming home (Dirty South Remix)
      - Gregor Salto met ik-weet-niet-hoe-dat-nummer-heet

Voorbeelden van klassiekers die het altijd doen bij de dames die ik wel eens draaide zijn:

MGMT - Kids
      MGMT - Kids (Soulwax remix)
      Mylo - Drop the pressure
      Steve Aoki - hoe-heet-dat-nummer-ook-weer

Maar dat is ook weer een tijdje terug hoor! Ik wil tegenwoordig alleen nog maar Tech-house draaien.

Tip: veel uitgaan, dan zie je vanzelf wel wat de dames leuk vinden en welke track hip is en welke NOT :). ( en misschien kan je er zelf ook een paar ontmoeten :P)
      Last edited by UrsaMinor; Tuesday-10-05-2011, 16:23.

Comment

Ik weet nog wat liederen voor de dames van het jongere publiek:Ik moest afgelopen weekend in een tent zijn waar veel jonkies komen en zag ze plezierig dansen op de volgende nummers:

paramara americano remix (naam producer weet ik niet)
        Alors on Dance remix ,, ,,
        David Guetta - I Gotta Feeling
        Swedish House Mafia - tu tu tuu tuuu tuu

Comment

Ja, en dat is juist wat ik #### vind. Maar ja, als de jeugd dat wil (Top40!), dan moet het maar! Bedankt voor alle tips so far, volgend schooljaar is gepland dat ik met een vriend een dance event ga doen. Het staat nog niet vast, maar....
          Ach, we willen het gewoon eens doen.

Comment

Originally posted by UrsaMinor View Post
            jaa euhh.. Dan praten we ten eerste over festivals (ik heb DJ Rush nog nooit meegemaakt in een club met max. 1000 man) en ten tweede: Weinig clubs in Nederland draaien Techno boven de 140 bpm (tenzij het een Tekno/Acid-feest is in een verlaten magazijn of fabriek, of één of ander undergroundfeestje ergens in een schuur of in een vochtige kelder met ratten).

De originele auteur had het over beginnen in clubs. Hij heeft een mix geplaatst en daaruit kan ik concluderen dat de originele auteur House (in dit geval Latin/Dirty/Eclectic enz.) draait. Ik sprak dus over "House".

En stel dat we het wel over een Techno/Acid-feestje hebben, zou ik het niet heel erg op prijs stellen als de DJ rond 1.00 uur al met een bpm van 140 begint.
            (Tenzij ik genoeg speed bij me heb).

Kortom, het gaat erom dat een avond wordt opgebouwd.
            A, ik weet niet of je de Poema kent in Utrecht daar heeft Rush gespeeld dus het comentaar "alleen maar op festivals" klopt niet.

B, Ik heb express de underground Acid Tekno feesten weggelaten want die beginnen pas op de 130-135 (en kunnen eindigen op 180 of meer :) )

Waar ik het wel mee eens ben is dat er een opbouw moet zitten en in het laatste uur, anderhalf uur knal je het hardst.
            Miss DJAXX komt regelmatig in de Effenaar en rekenmaar dat er dan geknald gaat worden boven de 140+

Ik moet wel 1 ding bekennen House/electo/latin/dirty etc. vind ik de meest verschrikkelijke stijlen en luister er daarom niet veel naar ik ben meer een underground techno/acid/tekno man.

Opbouwen is op zich niet zo moeilijk en knallen kun je op 2 mannieren:
            de juiste en de verkeerde mannier. De verkeerde mannier is door met het volume te gaan klooien. De juiste mannier is Platen keuze. De ene plaat heeft meer dynamiek dan de andere en dat geld voor elk genre.

Als je niet de eerste bent die moet draaien kijk naar hoe het publiek reageerd op plaatjes speel daar op in. Het is ook een beetje een gevoel. Je moet een beetje je publiek aanvoelen.

Comment

Originally posted by Mescalino View Post
              A, ik weet niet of je de Poema kent in Utrecht daar heeft Rush gespeeld dus het comentaar "alleen maar op festivals" klopt niet.
              .
              Dat is wel heel byzonder! Maar cluboptredens van zo'n grote DJ zijn op één hand te tellen.
              Enfin, ik denk niet dat als DJ Rush om 1:00 uur zou moeten beginnen, hij al zijn knalnummers erin gooit.

Daarbij wil ik zeggen dat er op festivals andere regels gelden (qua opbouw van line-up en muziek).

Maar dat komt denk ik doordat mensen zich constant verplaatsen en specifiek voor een bepaalde artiest komen, en daarna weer doortrekken naar een andere area.

Ik moet ook bekennen dat die populaire House-genres niet echt mijn ding zijn,
              maar ik probeer er met een objectieve oog naar te kijken :).

En je hebt ook gelijk dat je de hele zaak moet "aanvoelen".
              Hoewel je niet té enthousiast moet beginnen met knallen, anders is er niks meer over voor het einde van de nacht.

Daaag
              Last edited by UrsaMinor; Tuesday-10-05-2011, 18:19.

Comment

Bubbling, reggaeton en R&B doet het meestal wel goed bij de dames, maar dat is waarschijnlijk niet jouw stijl. Ik denk dat het met dirty en latin house op zich ook wel moet lukken hoor...

Dames houden meestal niet zo van hardere stijlen. Gewoon een beetje club house kunnen ze wel waarderen, vooral als het een beetje commercieel is.

Maar goed, ik ben geen club dj dus het kan zomaar dat daar wat andere regels gelden dan op allround feestjes.

Comment

Vato Gonzalez, dirty, en Top40-house dus... oké dan maar!

Comment

Is het trouwens echt zo ''not done'' om meerdere tracks van één DJ achter elkaar te draaien? M'n halve map bestaat uit Nicky Romero, en heel veel nummers horen gewoon bij elkaar, die moeten dus bijna na elkaar gemixt worden...

Comment

Is het trouwens echt zo ''not done'' om meerdere tracks van één DJ achter elkaar te draaien? M'n halve map bestaat uit Nicky Romero, en heel veel nummers horen gewoon bij elkaar, die moeten dus bijna na elkaar gemixt worden...
                      Ja. Ik heb bij twee mixen een afsluiting van 3 plaatjes van Advent & Industrializer. Dit omdat deze plaatjes zo heerlijk knallen. Dit zie ik ook als een maximum.

Het publiek accepteerd het niet. Ook komt het niet ten goede van je mix 'skillz', de platen van advent en industrializer zijn bijna met je ogen dicht aan elkaar te mixen.

Als die Romero een Birthday bash geeft en je draait een paar extra plaatjes van hem ok. Maar door heel de tijd dezelfde artiest en plaatjes te draaien wordt je snel bestempeld als een saaie artiest en nauwelijks of niet uitgenodigd voor feesten.

Diversiteit is heel belangrijk!!

Comment

Oké, goed om in het achterhoofd te houden!

Comment

Wij draaien ook nagenoeg nooit meerdere nummers van 1 artiest op een avond. Als dat wel het geval is laten we er in ieder geval een klein uurtje ertussen.

Als we nagenoeg alles van 1 artiest draaien kan ik net zo goed die artiest boeken in plaats van een imitator zijn. Zoals al gezegd zorg voor je eigen style. Zorg voor diversiteit. Dit houd dus ook in dat het meestal niet aan te raden is om vaak een nummer van 1 artiest te draaien.

Nog een tip is dat je moet proberen om niet altijd de zelfde nummers na elkaar te draaien. Dan word je voorspelbaar en als ze je vaker horen en vinden ze het ook al snel saai worden. Dit laatste is moeilijk dat weet ik. Als je veel draait ben je al wat makkelijker geneigd om in een ritme te vallen. Hier moet je voor opletten dat het niet gebeurd. Blijf je publiek verrassen en blijf je zelf vernieuwen. Als je dit lukt binnen je eigen style en toch je publiek te vermaken. TADAA welkom in de wereld van de wat gevorderde dj.

Je hoeft het natuurlijk niet met mij eens te zijn maar dit is mijn beeld van wat een dj zou moeten doen / moeten kunnen. Hier streef ik voor mezelf dan ook na en tot nu toe bevalt dat prima en gaat het ons heel goed af. Dus voor ons is het een succes formule. Wie weet ook voor jou.

Comment

Oké, ik wist niet dat het zo ''not done'' was. Geeft dit ook bij schoolfeestjes? Of alleen als je een pro-DJ bent? Voor die nep-discootjes in de schoolaula zal het toch geen probleem vormen, bij 15-jarigen?

Comment

Daar moet je juist heel allround draaien. Als je daar een paar nummers van de zelfde artiest draait en je hebt een heel allround publiek dan is het wel heel erg balen als je er niet van houd. Daar moet je dus erg veel afwisselen om juist iedereen tevreden te houden.

Comment

Je hebt gelijk! Daar had ik niet aan gedacht...
                                Wat zijn die fora toch handig!:)

Comment

Working...
                                X