Announcement

Collapse
No announcement yet.

Geluidsset

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

dat is dus 2x 100 watt bij 8 ohm als het een dap ding is gaat ie vroeg clippen dus reken dan maar op een 2x80 watt

gebrugt kan ie denk ik niet en als ie het kan op dan alleen op 8 ohm ;)

dit maakt ook niet uit!!!

altijd handig voor later zo'n versterker

Comment

2× 136 Watt @ 8 ohm..
      2× 200 Watt @ 4 ohm..

kan niet bridged voor zover ik weet ;)

is een JBSystems clipt niet overdreven vroeg ofzo.. en hij gaat lekker hard ;)

Comment

Maak je geen zorgen over de versterker, maar je boxen zullen vast bij een bepaald geluidsniveau beginnen te ratelen... :P

Ik geloof dat hier toch nog eens iets van een artikel over geschreven moet worden... :idea: voor absolute n00bs, google even voor het freeware programma WinISD, de helpfile zit vol met technische artikelen die je vanalles rondom het thema boxen uitleggen. Van SPL-druk tot aan de Thiele Small parameters.

Comment

Mijn boxen hebben nog nooit gerateld ;) daar heb ik wel voor gezorgt :P maar dan nog.. hij gaat echt hard :P

Ik zal eens zoeken naar dat proggie ;) miss leer ik er nog wel wat van :P

Comment

Ik geloof dat hier toch nog eens iets van een artikel over geschreven moet worden... voor absolute n00bs
            Daar hebben we ooit ons best op gedaan een tijd geleden. Met zeer nuttige bijdragen van Marcello, ondergetekende en volgens mij heb je daar zelf ook nog aan bijgedragen.

Dat topic is bij een forumschoonmaak helaas verdwenen. Wordt idd een beetje moe van steeds hetzelfde verhaal vertellen....

Zal het nog eens een beetje proberen samen te vatten en binnenkort plaatsen.

Comment

Als dat topic er is kopieer ik dat 'artikel' wel naar mijn webruimte ook ;) dan raakt t bij een volgende forumschoonmaak niet meer kwijt :P ;)

Comment

Eerste opzetje?

Waar op letten bij aanschaf van een PA installatie.

Aangezien het topic over de aanschaf van PA de laatste schoningsactie niet heeft overleefd, dacht ik dat ik het maar eens moest proberen samen te vatten…

Belangrijkste vraag is niet welk merk of hoeveel vermogen, maar: “Wat wil je ermee doen?” Mobiele DJ’s hebben heel andere eisen als Club eigenaren, Mensen die af en toe op een schoolfeest willen knallen hebben ook weer andere eisen als grote Drive In shows.

Vragen die je jezelf moet stellen zijn onder andere:
                Hoe vaak ga ik de PA gebruiken? 2x per jaar? Ga dan huren
                Wat ga ik ermee doen? (binnen/buiten, alleen DJ werk of ook bands?)
                Hoe groot zijn de ruimtes die ik moet versterken? 10 watt in het Gelredome… gaat niet lukken
                Voor hoeveel mensen? Een veel gebruikte ervaringsregel is om gemiddeld 150W RMS per 100 personen te hebben bij een geluidsdruk van 100 SPL
                En heel belangrijk, Wat is mijn budget?

Om de budgetvraag maar meteen in de ring te gooien… neem je budget en vermenigvuldig het met anderhalf, want een PA is niet alleen een paar boxen en een versterker.

Waaruit is een PA opgebouwd?
                BOXEN
                VERSTERKER(S)
                CROSSOVER
                MENGTAFEL
                EFFECTRACK
                - COMPRESSOR/LIMITER
                - HALL/DELAY
                - EQ
                - PSYCHOACCOUSTISCHE PROCESSORS

BOXEN
                Het eerste waar mensen aan denken zijn de boxen. Boxen zijn niets anders als (gedeeltelijk) gesloten kasten waarin een of meerdere luidsprekers in zijn gemonteerd. Bij een PA kennen we Full-Range systemen en gescheiden systemen. Het meest gebruikt zijn gescheiden systemen. Daar wordt voor de lage tonen weergave een zogenaamde Sub (van Subwoofer) gebruikt en voor het midden en hoge tonen bereik gebruikt men Tops. Tops zijn meestal 2 of 3-weg systemen, dat betekent dat er meerdere luidsprekers in de kast gemonteerd zijn, als we daar het volle signaal op zetten geeft dat problemen. De hoge toon luidsprekers kunnen de zware basgeluiden niet aan en omgekeerd kunnen de mid/bas speakers niet goed omgaan met de vaak hoge frequenties van het hoog. Daarom zijn er in de tops en full range kasten meestal uitgerust met een passief crossover filter. Het gaat te ver om hier op de volledige theorie in te gaan, wat je hierover moet weten is dat het cross over filter ervoor zorgt dat de hoge tonen bij de hoogtoners terecht komt en het bas/midden geluid terecht komt bij de bas midden speakers. Soms zit er in de Sub ook een filter, een zogenaamd lowpass filter wat alleen de hele lage tonen doorlaat richting de basluidspreker (woofer)
                Wat de laagtoners betreft, hoe groter de conus, hoe beter de laag weergave… als je dus kan kiezen tussen een 8” top en een 12” ga je voor de grote.

OK dan hebben we luidsprekers gemonteerd in een kast met een filtertje erbij… Knallen maar!
                Inderdaad dat zal me een knaller worden… Waar je verder op moet letten is de impedantie van de speaker. De impedantie van de box is de weerstand die de speakers richting de versterker geven. En wordt aangeduid in Ohm. (Grieks teken Omega) voorkomende impedantie waarden zijn 2,4 en 8 Ohm. Als je meerdere luidsprekers doorlust verandert de impedantie waarde van het geheel. Hoe dat ligt eraan hoe je dat doet. Parallel of Serieel. Meest gebruikt is Parallel, hierbij staan de luidsprekers gebrugd (parallel) geschakeld. Het geluid heeft dus een twee keer zo brede weg om doorheen te gaan. De totale weerstand verminderd dus, twee boxen van 8 Ohm parallel geschakeld hebben dus een impedantie waarde van 4 Ohm. Ik ga niet het hele verhaal uitleggen, gewoon opletten bij natuurkunde, en anders even opzoeken in de bibliotheek.

Het Wattage van de box is een indicatie van hoeveel vermogen de luidsprekers kunnen verwerken… hier komt het verneukeratieve… er zijn namelijk verschillende manieren om dat aan te geven… meeste fabrikanten geven het muziekvermogen of piek vermogen aan. Voor een PA installatie is echter het continue of duur vermogen (ook wel aangegeven met RMS) van belang… dit is wat de speakers in het echie kunnen verwerken. Zo’n knallende aanbieding op EBay voor een supergoedkope installatie van ik weet niet hoeveel watt… je weet nu hoe het werkelijk zit…

En dan het belangrijkste, de geluidsdruk, uit gedrukt in SPL, industrie standaard hiervoor is de SPL waarde gemeten in Decibels op 1 meter met een vermogen van 1 Watt. Hiervoor is een beetje kennis nodig over geluid. Een verdubbeling of halvering van geluid wordt een Octaaf genoemd
                Geluid wordt gemeten in Decibels over een logaritmische schaal. DB’s worden dus gemeten in een vergelijking tot een uitgangswaarde. Als je praat over geluid is 1DB de waarde van het minimale verschil wat je met een normaal gehoor kunt horen dat de geluidssterkte veranderd. Voor de perceptie van een twee keer zo hard geluid is er een versterking van 10 DB nodig. Om een geluid dus twee keer zo hard weer te geven heb je tien keer zoveel wattage nodig Om muziek een tandje hoger te zetten is er gemiddeld 3dB verschil nodig… het vermogen wat je nodig hebt voor die 3Db is gemiddeld 2x zoveel. Dus een 100 watt versterker met een 100W box met een SPL druk van 100 DB klinkt net zo luid, zo niet luider, dan een 200 watt versterker met een 200 W box met een druk van 96 DB.

Als je een box aanschaft let je dus op
                De bouwwijze (het ding moet wel vervoerbaar blijven bijvoorbeeld)
                De luidspreker grootte (hoe groter des te beter het laag zal zijn)
                De SPL waarde (hoeveel druk kan ik naar een zaal toe geven)
                De impedantie (hoeveel weerstand heeft de box als ik hem aansluit op de versterker)
                Het Wattage (hoeveel vermogen kan een box leveren met de bestaande geluidsdruk)

Als je echt alles wilt weten, raad ik je aan het freeware programma WinISD Pro te downloaden. In het helpfile is een hele hoop technische informatie aanwezig wat alles precies uitlegt, tot en met de Thiele Small parameters aan toe.

Comment

Ik sla em op ;) Die gaat niet meer verloren :P Merci Beaucoup ;)

Comment

Originally posted by NBeat
                    Ik sla em op ;) Die gaat niet meer verloren :P Merci Beaucoup ;)
                    Misschien is het handig om nog even te wachten op input van anderen? Ik denk dat T-Nuzz en Marcello vast nog wel op en of aanmerkingen hebben. als we die verwerken hebben we daarna een goed artikel om gewoon ergens hier op de site te zetten...

Comment

Ik heb em in iedergeval al op me pc staan ;) Dan wachten we het nog wel even af en maken we er gewoon één groot artikel van na de extra 'input' ;):P

Comment

sowieso moet het gedeelte:
                        VERSTERKER(S)
                        CROSSOVER
                        MENGTAFEL
                        EFFECTRACK
                        - COMPRESSOR/LIMITER
                        - HALL/DELAY
                        - EQ
                        - PSYCHOACCOUSTISCHE PROCESSORS

Nog ingevuld worden...

Wordt nog een heel boek zo ;)

Comment

nu nog een uitgever zoeken ;)

Comment

Prima uitleg!! Weinig meer aan toe te voegen. Daar hoef ik dus niks meer over te schrijven. Dan reserveer ik de onderwerpen mengtafel en effecten / siderack maar....

Comment

zal het 1 lezen hier nu te laat voor ;)

input komt 8)

Comment

zijn er nog mensen bezig met het samenstellen van een 'verhaaltje' of kan ik er al een PDF-bestandje van maken ??

Comment

Working...
                                X