Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subs

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Subs

Hoi allemaal, ik post ook maar weer eens een topic.

Is er iemand die wat uitleg kan geven over cross-overs?
    Ik wil over een tijd(je) subs gaan aanschaffen, maar hoe zit het daar nou precies mee??

Ik heb subs gezien met een bass in en out (ingang spreekt voor zich - out voor doorlussen neem ik aan?) en dan zit daar ook nog een top uitgan boven.. Is dat dan voor je top? en gaat dat dan via dezelfde versterker ??

Ik heb ook wel eens iets gelezen over cross-overs, die zouden voor subs zijn, maar ik heb geen flauw idee hoe die dingen nou eigenlijk werken.. :?

Wie helpt mij uit de brand ;) :P ??

Crossovers zorgen ervoor dat het juiste geluid naar de juiste boxen gaat, dus het hoog naar de tops en het laag naar de subs...

Voor de rest heb ik hier bijna geen verstand van :wink:

Comment

Maar dat is genoeg Case.

The heart of any multi-way sound reinforcement system. Connected between the mixing console and the power amps, it splits the signal into separate frequency bands to drive different loudspeaker types.

Het idee erachter is de versterker te ontlasten. Waarom zou je de versterker voor de toppen frequenties rond de 25 Hz laten verwerken? Dat kost WEL vermogen van de versterker, maar de toppen kunnen het toch NIET weergeven. En voor wat betreft de subs hetzelfde maar dan alles boven een bepaalde frequentie, bijv. 300 Hz.

Je set gaat dan dus harder dan wanneer je de versterkers allemaal hetzelfde signaal zou geven.

Kijk hier eens naar : http://www.behringerdownload.de/CX34..._NED_Rev_A.pdf

Comment

Daar zou ik niet eens opgekomen zijn.. dat t te maken heeft met t ontlasten van de versterker :?

Badankt T-nuzz & Kees ;)

Comment

En natuurlijk om beter geluid te krijgen, geen dikke brei

Comment

Naast de genoemde punten, kan er nog genoemd worden;

Een passief filter verbruikt altijd vermogen, actief gefilterd werk je dus efficienter.

Daarnaast kun je limiten (dmv. processor of limiter) per band. Zo kun je je de versterkers van de subs later laten limiten dan de amps van de toppen. Passief zet je de limiter altijd zo dat de zwakste schakel uit je systeem nog beveiligd is (vaak de toppen, waardoor je de subs te vroeg limit).

Comment

Een goed geconstrueerd passief filter heeft geen noemenswaardig vermogensverlies.

Een passief crossover filter maakt gebruik van de eigenschappen van condensatoren en spoelen. Condensatoren werken als een soort mini-batterijtjes, ze worden geladen en geven de spanning ook weer door. In electrotechnische schakelingen worden ze vooral gebruikt om minimale veranderingen in spanningen af te vlakken. Als we ze op geluidssignalen toepassen, zullen ze lage tonen tegenhouden en hoge tonen door laten. Spoelen zijn niets anders als een hele hoop windingen van koperdraad om een kern. Als hier een trage spanning door heen gaat of laag frequent geluid geen probleem, maar als hier hoogfrequent geluid doorheen gaat, zorgt het electrisch veld rondom de draad voor interferentie, met andere woorden spoelen laten lage frequenties door en blokkeren hoge frequenties… door spoelen en condensators te combineren kan men dus de lage frequenties naar de lage toon luidsprekers en hoge frequentie naar de hoogtoners sturen.

Tot zover de passieve filters. Het hele verhaal komt nog wel es..

Comment

Hmm.. nu je t zegt.. dat heb ik 2 maanden geleden nog bij natuurkunde gehad :oops: :oops:

Comment

Even simpel uitgelegd; een crossover scheidt het hoog en het laag.. Je stelt een overgangsfrequentie in (bijvoorbeeld 100 Hz) alles onder de 100 Hz stuurt je crossover als 't ware naar de 'low output' en alles erboven naar de 'high output'. Nu sluit je op de 'low output' een versterker aan, en hierop hang je je bassen. En op de 'high output' sluit je een versterker aan waaraan je je toppen hangt.

De reden; een passief filter (wat in sommige baskisten zit..) werkt niet optimaal, en verbruikt veel dure versterker-energie. Dit passief filter moet/kan eruit indien je actief filteren gaat. Bij je toppen laat je het (uiteraard) gewoon zitten hoe het zit. Veelal klinken subs dan een stuk beter, en zoals de Behringer subs welke ook meteen dieper en harder klinken.

Crossovers worden voornamelijk gebruikt bij sub- top combinaties. Voor een fullrange luidspreker heb je dus geen crossover nodig.
                  Uiteraard plaats je een crossover tussen mengpaneel en versterkers.

Al een idee wat voor subs je neemt? Wat voor topjes heb je?
                  Wat is je budget? :wink:

Comment

Juist....zover waren we al. Overigens worden bij full-range kasten eigenlijk ook cross-overs gebruikt. Dat zijn de scheidingsfilters binnenin.

Comment

Originally posted by T-Nuzz
                      Juist....zover waren we al. Overigens worden bij full-range kasten eigenlijk ook cross-overs gebruikt. Dat zijn de scheidingsfilters binnenin.
                      Een scheidings filter is ff iets anders dan een crossover. Crossover is actief filteren. Scheidings filter is passief. En bij goedkopere speakers is dit meestal een drama of zitten ze er niet in.

Comment

dan moet je dus geen goedkope full-range kasten kopen ;)

Comment

Originally posted by Timmie
                          Een scheidings filter is ff iets anders dan een crossover. Crossover is actief filteren. Scheidings filter is passief. En bij goedkopere speakers is dit meestal een drama of zitten ze er niet in.
                          Bullsh*t!!!

Een crossover IS een scheidingsfilter, of het nu een actief of een passief filter betreft... Veel verwarring ontstaat omdat highpass en lowpassfilters ook scheidingsfilters zijn maar geen crossover filters.

Een crossoverfilter is een filter waarbij het ingekomen signaal op basis van een crossover frequentie gesplitst wordt naar verschillende frequenties in verschillende frequentiebanden. Zelfs in de meest goedkope multi-weg boxen vind je deze filters... de meest goedkope oplossing is daarbij gewoon een condensator serieel te schakelen met de tweeter (in die budgetdingen zitten echt geen horns.) Het is dus niet direct te herkennen als een crossover filter, maar het zit er wel degelijk.

Het fabeltje van vermogensverlies over passief filteren komt ook hier vandaan. Zoals al eerder gezegd, zal een goed geconstrueerd passief filter amper vermogens verlies geven. Maar dat is alleen voor de hobbyisten weggelegd. Meestal is het kopen van een actieve crossover / processor goedkoper als de stuksprijs van de onderdelen voor een op maat berekend passief filter.

Het grote voordeel van een actief filter is dat je scheidingsfrequenties vaon hoog laag en midden, en de stijlheid van het filteren kan regelen waardoor je die optimaal kunt afstemmen op je installatie en de muziek die je draait. Daardoor kan je dus een beter geluid krijgen uit een Behringer sub dan als je over de "generiek" ingestelde passieve low-pass filter gaat wat standaard in het ding zit.

Wat dat betreft kan ik me dus bij T-Nuzz aansluiten en je aanraden dat als je voor een set gaat en het er budgettair inzit voor een actief gefilterd systeem te gaan. Bij voorkeur eentje met een processor, die paar pegels extra is de toegevoegde functionaliteit zeker waard.

Comment

Gister heb ik een beetje geholpen bij een music contest op school, de geluidsman daar had ook een hele berg aan vrossovers bij.. en serieus het klonk echt niet zonder die dingen :? :? :?

Comment

Originally posted by NBeat
                              Gister heb ik een beetje geholpen bij een music contest op school, de geluidsman daar had ook een hele berg aan vrossovers bij.. en serieus het klonk echt niet zonder die dingen :? :? :?
                              Dat zijn waarschijnlijk geen cross-overs geweest, want daar heb er op een school maar max 2 van nodig (1 per stack).

Was het niet zijn side/fx-rack naast zijn mixer? Met bijv. compressie, gates, etc?

Comment

Working...
                              X