Announcement

Collapse
No announcement yet.

2e hands DJ Gear?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2e hands DJ Gear?

Hoi Dj's

Ik ben sinds kort bezig met draaien. Ik heb eerst een hoop topics doorgelezen. (zoals het hoort :P) Maar heb toch nog wat vraagjes.

Ik draai nu op een radiostation, daar staan 2 technics draaitafels waar ik nu een beetje op aan het oefenen ben.

Ik ben nu van plan mijn eigen gear te gaan kopen. Ik had me voor genomen alles nieuw te kopen. Maar ik ben nu ook enkele leuke tweede-hands aanbiedingen tegen gekomen.

Mijn vraag is nu, is het verstandig om eventueel 2e hands gear te kopen, en nog belangrijker, waar zou ik op moeten letten wanneer ik ga kijken, waaraan ik kan zien ofdat de spullen nog in goede staat zijn.

Een tweede vraag is nog: bij de Gemini PMX 500 mixer staat "Deze mixer heeft de toonregeling NA de voorafluistering zitten. Je kunt dus niet op de PFL horen wat je met de EQ doet!" Ik weet niet echt wat dit betekend. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen. Alvast bedankt.

Gr. Samson

Als je iets koopt moet je ten eerste bedenken waar je het voor wilt gebruiken, wil je ermee scratchen enzo dan heb je een draaitafel met een sterke motor nodig, als je iets 2e hands koopt vraag dan zoizo of je er ff mee mag draaien voordat je hem meeneemt, en voel en luister dan ff of de kwaliteit nog goed is. Het is namelijk wel belangrijk dat deze persoon hem goed onderhouden en afgedekt heeft :occasion5:

Comment

Een tweede vraag is nog: bij de Gemini PMX 500 mixer staat "Deze mixer heeft de toonregeling NA de voorafluistering zitten. Je kunt dus niet op de PFL horen wat je met de EQ doet!" Ik weet niet echt wat dit betekend. Zou iemand mij dit uit kunnen leggen. Alvast bedankt.
      Gezien je radio-achtergrond en je omschrijving ga ik er vanuit dat je weet wat pfl is, dus dat kunnen we overslaan. Mixers hebben van binnen een bepaalde "routing", waarmee de weg wordt bedoeld die het signaal aflegd van input tot output. Dit is bijvoorbeeld

input-gain-eq-pan/balans-fader-masterfader-output

De weg kan nog veel langer worden door bijvoorbeeld high- dan wel low-passes, inserts, subgroepen etc maar dat zie je op dj-mixers niet zo vaak.
      Andere functies van de mixer tappen jun signaal ergens langs deze weg af. Bijv auxen/effect-sends. Dit kan op verschillende plaatsen het geval zijn. Zo kunnen auxen bijvoobeeld pre- of post fader zijn. Bij pre- (voor) fader heeft bewegen met de fader geen invloed op het aux-signaal, bij post (na) fader dus wel.

Hetzelfde geldt voor PFL, die functie tapt ook ergens langs die weg zijn signaal af. In de meeste gevallen is dat net voor de fader, dus na gain en eq. Bij die Gemini volgens jou zeggen niet, dat betekent dus dat je voor het moment van inmixen geen hoorbare invloed kunt uitoefenen op de klankkleur. Oftewel, je moet maar afwachten hoe het gaat klinken wanneer je de fader opengooit. Geen aanrader dus!

Mijn vraag is nu, is het verstandig om eventueel 2e hands gear te kopen, en nog belangrijker, waar zou ik op moeten letten wanneer ik ga kijken, waaraan ik kan zien ofdat de spullen nog in goede staat zijn.
      Tweede hands materiaal kopen is zeker verstandig, maar je moet wel weten waar je op moet letten. Gouden regel is, hoe goedkoper iets nieuw is, des te onverstandiger is het om het tweede hands te kopen. Oftewel kwaliteitsmerken, die helaas een stuk duurder zijn, kun je vaak prima tweede hands kopen. Maar laat low-budget spul liever liggen. Dat spul heeft meestal niet zo’n lange levensduur.

Van de gangbare merken vind je in de top Pioneer, Dateq (NL), Rodec (BE), Ecler en naar het schijnt A&H… In het middensegment vind je bijvoorbeeld Numark, Gemini, Vestax, Stanton, Reloop, SynQ, JB-systems. Ja, ook enkele Oemers….
      Twijfelachtig zijn naar mijn mening Behringer (bijvoorbeeld vmx, uitzonderingen als bijvoorbeeld de DX1000 daargelaten), Skytec, bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/. Deze indeling is geen wet, maar mijn mening en meningen willen nog wel eens verschillen zoals je ongetwijfeld nog gaat lezen in reacties op dit bericht. Wat onderin zit is niet per definitie slecht, maar hoe meer je het wil gaan gebruiken, des te verstandiger is het om het wat hogerop te zoeken. Ben ook begonnen met een bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/, maar zie tegenwoordig toch graag een Dateq. Dat laatste merk heeft trouwens ook in de radiostudio zijn plekje veroverd (BCS-70 / 100), als raakt ie dat tegenwoordig steeds meer kwijt aan de digitale sector.

Kom je aanbieding tegen, plaats dan gewoon even een link en krijgt gratis en voor niks advies! :roll:

Comment

Oke heel erg bedankt voor het antwoorden. Het is me nu allemaal een stuk duidelijker. Ik denk dat ik toch maar terug stap naar het voornemen om mijn gear nieuw te kopen.
        Ik kwam deze aanbieding toevallig tegen

En kan de spullen voor 350 hebben. De eigenaar zegt dat hij het maar weinig gebruikt heeft en het altijd thuis op zijn kamer heeft gestaan. Maar de mixer is zoals ik hoor niet echt ideaal, dus dan gaat het eigenlijk al over. Ik wil graag direct drive turntables hebben, en hier werden ze vrij goedkoop aangeboden, vandaar.

@boer, ik wil niet gaan scratchen, beatmixen is wat ik wil, dus de motor hoeft niet extreem sterk te zijn.

Wanneer nog meer mensen hier wat advies over kunnen geven, zie ik dat graag. thx again. :wink:

Comment

Nou dan weet je in iedergeval wat je ermee wilt en dan kun je gaan kijken welke eisen je dus aan je spul stelt

Comment

Probeer anders eens of je de draaitafels los kunt krijgen. Persoonlijk bekijk ik altijd enkel advertenties met een originele foto, geen web-shopkiekje. Vraag daar gewoon om en ga testen!

Zelf al gaat het niet los weg, is 350 euro voor enkel de draaitafels geen gekke prijs. Verkoop de mixer om flikkr m weg en koop er een andere bij :wink:

Comment

Originally posted by T-Nuzz
              Verkoop de mixer om flikkr m weg en koop er een andere bij :wink:
              Of Bewaar em :D ;) Heb er nu 3 staan hier thuis :oops:

maare.. je kan m altijd gebruiken om het binnenwerk van mixers wat beter te snappen ;)
              gewoon openmaken en slopen dii handel.. onderdelen hergebruiken misschien! ;)

Comment

Oke bedankt voor het advies. Ik zal voorstellen of het mogelijk is de draaitafels los te kunnen kopen. Verder lijken de draaitafels mij wel geschikt voor een beginnend DJ die wil beatmixen. Zijn jullie het daar mee eens?
                Verder wil ik graag nog even wat advies over waar ik precies op moet letten bij het bekijken van de draaitafels. Wat zijn nou echt onderdelen waarvan je zegt die slijten snel en waar je aan kunt zien in wat voor staat de draaitafel is. :?:

alvast bedankt... gr Samson

Comment

.
                  Last edited by DJD-TraXx; Wednesday-12-08-2020, 18:43.

Comment

Working...
                  X