Announcement

Collapse
No announcement yet.

PC hardware configuratie en software

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PC hardware configuratie en software

Hallo,

Ik wil gaan starten met het opnemen van mix cds en met het maken van samples en bewerken daarvan. Heeft iemand suggesties voor de configuratie van een PC hiervoor (goede componenten voor geluid, intern geheugen, snelheid harde schijven etc.).

Eventueel zou ik een laptop willen aanchaffen, maar in het begin een vaste PC.

Heeft iemand goede of juist slechte ervaringen met een bepaalde configuratie of maakt het allemaal misschien niet zoveel uit?

Groeten

Daan

Neem een Mac.....

Comment

Een goede geluidskaart (EMU,Terratec), een snelle processor (Pentium4) en één of meer grote (80Gig +), snelle harddisks (Maxtor,Western Digital) is eigenlijk het hoognodige voor muziekbewerking op de pc.

Als je het echt goed wil doen ga je voor een Mac G5 systeem. Kost wel wat, maar is qua muziek bewerking/opname de top.

Oh ja, nog een tip:
      Als je een "gewoon" systeem koopt, zorg dan dat je er niets anders op zet dan je muziek programma's. Zaken zoals internet vertragen je pc enorm, omdat je dan ook weer antivirus/spyware proggies moet installeren.

Comment

Ik kan het niet met jullie eens zijn, maar dat hadden jullie natuurlijk ook niet van mij verwacht!
        Voor geluid en zeker 2 sporen opnemen zonder gebruik van filters of zware bewerkingen, daar heb je helemaal niet zo'n zware PC voor nodig, en de programma's die je op de achtergrond draait, die hebben geen invloed op de kwaliteit van je opnames en slechts voor een klein deel op de prestaties. zelfs als je geen internet doet op dezelfde pc, dan moet je toch altijd nog een virus programma draaien.
        Veel van de jongens die hier over beginnen hebben nog weinig ervaring en het gaat bij jou misschien ook alleen maar over het opnemen van je mix, een mix programma draaien en eventueel eenvoudige bewerkingen zoals normaliseren.
        Kies gewoon voor een eenvoudige configuratie, maar wel een moderne (een mac is echt niet beter, veel software wordt steeds vaker juist voor windows ontworpen). Zelfs een gewone Athlon XP is goed genoeg en je koopt die toch niet onder de 2000+, dus altijd goed!!!
        Omdat je toch waarschijnlijk allerlei andere leuke dingen op je pc wilt doen, kies dan voor een Athlon64 en evt. voor een dualcore. Een pentium is alleen maaar duurder en minder snel in multimedia. Als je software er om vraagt, moet je misschien wel voor een snellere processor kiezen en sommige software draait alleen op een Mac... tja dan zit er niets anders op om een Mac te kopen!!
        De videokaart is voor jouw muziek dingen totaal onbelangrijk, dus als je niet van plan bent om ook spelletjes te doen, kies dan gewoon de goedkoopste, of voor een moederbord met onboard video.
        Voor je harddisk kies je gelijk zo groot mogelijk als je maar kunt betalen en liever nog 2 (twee) harddrives...(voor backup, want stel je voor dat die mix die je strax milionair maakt ineens per ongeluk gewist is) Per Mb ga je naar mate de harddisk groter wordt minder betalen. 2x 200Gb is aan te raden en dan het liefst serial ATA (SATA).
        Dan nog iets waar vaak overdreven over wordt gedaan is de Geluidskaart... geloof me niemand kan het verschil horen aan een mix die op is genomen op een Life-Blaster van Sounblaster of een kaart van M-audio of RME, ga je echtermeer dan alleen maar opnemen van je geluidskaart verwachten, kies dan zorgvuldig de beste keuze voor jou, vaak wordt bij een programma een bepaalde geluidskaart aanbevolen, probeer die dan te krijgen, of een die iets beter is. Soomge vragen een kaart met DSP's aan boord of meerdere ingange en uitgangen... dat is het enige waar je op moet letten. Een surroundkaart zoals die 4.1 t/m 7.1 kaarten kunnen maar zelden de kanalen opdelen en onafhankelijk van mekaar uitsturen, want met een 7.1 soundblaster heb maar gewoon 2 uitgangen, als een programma nog meer uitgangen vraagt dan moet je er gewoon nog een in je pc instaleren...
        Belangrijk naast je pc is een goede set monitors, anders klinkt het buiten je slaapkamer ineens heel anders... Een paar goede actieve monitors heb je al voor 300 euro, b.v. Alesis monito one MKII...

Comment

Originally posted by Stephanie!
          Neem een Mac.....
          I tend to disagree....

Leuke dingen hoor die macs....maar een goede windows pc werkt het ook uitstekend. Ik heb zelf altijd Macjes gehad en werk nu op een 3ghz dual core pentium X86 pc en ook die doet het uitstekend. Kwestie van gewoon je computer schoon houden en weten wat je doet. Macs gaan net zo goed kapot als de windhoos gevallen (of wat voor systeem je er dan ook op zet) en voor het geld wat je voor een mac moet neertellen koop je een hele leuke Intel (crap dat gaat ook al niet meer op ik moet mijn terminologie maar eens vernieuwen met die nieuwe macs van tegenwoordig) met alles erop en eran. Goed , OSX is hartstikke mooi en leuk maar om daarvoor nu zoveel meer neer te tellen....
          En qua snelheid voldoet alles boven de 1,6ghz wel. Met minder gaat het ook nog prima want Traktor en andere DJ spullen betreft. Kijk , wil je gaan produceren wordt het een ander verhaal maar voor DJ werk voldoet de goedkoopste laptop op het moment uitstekend. Misschien wat geheugen bijprikken maar dat is dan ook echt alles. En in het begin vrolijk de ingebouwde geluidskaart gebruiken met Asio4all drivers dan kan je alijd nog overstappen later.
          Voor de software.....kijk naar Traktor DJ Studio en DjDecks. Bieden leuke paketten in het voordeel van Traktor (persoonlijk).

Comment

Originally posted by Myzrael
            Neem een Mac.....
            I tend to disagree....
            In het begin, als je voor een slordige 100 man draait, ok.. maar sluit jij je laptopje met 3e rangs geluidskaart maar eens aan op een PA set van EV waarmee je de hele arena (om maar even een voorbeeld te noemen) van muziek voorziet, dan denk ik toch dat dat beetje lak aan extra kwaliteit jou toch echt het schaamrood op je wangen doet zetten..

Bovendien.. mocht je al snel iets meer willen, dan is een beetje snelle pc niet weg.. (neem Flash, als je filmpjes wilt exporteren is een Sterk, Krachtig en Stabiel systeem een must, anders is of je filmpje schokkerig, loopt de muziek achter / voor, of je pc crashed na een halve minuut renderen...

Kortom.. 1,6 GHz is in het begin wel ok.. maar zodra je iets verder wilt (en neem van mij aan.. dat wil je na een tijdje..) dan is het toch echt te weinig..

Comment

Originally posted by NBeat
              Neem een Mac.....
              I tend to disagree....
              In het begin, als je voor een slordige 100 man draait, ok.. maar sluit jij je laptopje met 3e rangs geluidskaart maar eens aan op een PA set van EV waarmee je de hele arena (om maar even een voorbeeld te noemen) van muziek voorziet, dan denk ik toch dat dat beetje lak aan extra kwaliteit jou toch echt het schaamrood op je wangen doet zetten..

Bovendien.. mocht je al snel iets meer willen, dan is een beetje snelle pc niet weg.. (neem Flash, als je filmpjes wilt exporteren is een Sterk, Krachtig en Stabiel systeem een must, anders is of je filmpje schokkerig, loopt de muziek achter / voor, of je pc crashed na een halve minuut renderen...

Kortom.. 1,6 GHz is in het begin wel ok.. maar zodra je iets verder wilt (en neem van mij aan.. dat wil je na een tijdje..) dan is het toch echt te weinig..
              Pure onzin! Je geluidskaart heeft niks met de kwaliteit van je pc te maken. Er bestaat geen laptop met een geluidskaart geschikt om fatsoenlijk te DJ-en dus die moet je ALTIJD los kopen.
              Voor DJ-en is 1,6 ghz MEER dan voldoende. Geen enkele reden om meer ghz te hebben voor een simpel DJ programmatje. We hadden het hier immers over DJ-en niet over zeer processor intensieve video rendering.

Comment

geluidskaart

De geluidskaart is dus wel belangrijk bij het opnemen. Ik heb een standaard onboard geluidskaart van Soundmax en kan daarmee tot maximaal 44100 Hz, 256 kbps opnemen / 16 bit. Helaas klinkt het geluid bij het afluisteren bij mij altijd wat blikkerig. Alsof het een 92 kbps mp3 is. Ik neem altijd op met absolute sound recorder of sound forge. Ik sla het dan gelijk op als mp3 formaat of brand er gelijk een cdtje van.
                Heb ik nu een betere geluidskaart nodig of is dat normaal. Audiotrak heeft mooi spul maar is dat echt nodig?

Opnemen met Garageband op een Apple Macbookpro gaat wel goed maar dan kan je er volgens mij geen mp3 van maken en heb je een erg zwaar document. (Een set van 1 uur met de beste kwaliteit was iets van 1 Gb data.)

Comment

Re: geluidskaart

Originally posted by sivaco
                  ...
                  Een set van 1 uur met de beste kwaliteit was iets van 1 Gb data.)
                  Wat voor kwaliteit is dat dan precies ?

Een CD-kwaliteit mix van een uur duurt namelijk 16 bit (2 Bytes) x 2 (stereo-kanelen) x 44.100 Samples x 60 minuten x 60 secionden ...
                  635.040.000 bytes = 605.6 MB ?

Comment

Pak daarna een goede converter en maak van die 'zware' bestanden mp3-tjes.. Ik neem aan dat deze zware bestanden WAV bestanden zijn..
                    Dan maakt het dus niet uit of je het programma die bestanden laat converteren, of dat je het zelf doet, want dat programma maakt er ook eerst WAV van.. al zie je daar niks van.

Comment

Pure onzin! Je geluidskaart heeft niks met de kwaliteit van je pc te maken. Er bestaat geen laptop met een geluidskaart geschikt om fatsoenlijk te DJ-en dus die moet je ALTIJD los kopen.
                      Voor DJ-en is 1,6 ghz MEER dan voldoende. Geen enkele reden om meer ghz te hebben voor een simpel DJ programmatje. We hadden het hier immers over DJ-en niet over zeer processor intensieve video rendering.
                      je hebt je laptopje anderhalf jaar, je staat op een festival te draaien voor een slordige 2.000 man, op het moment draait er een nummertje van je laptop over de speakers, maar je wilt toch nog wel even in je overvolle database kijken om een plaat te zoeken die ergens tussen die 10.000 records moet staan. Ondertussen leek het je leuk om ff met je webcam een filmpje op te nemen..

Raad nu maar eens wat het publiek te horen krijgt...

Comment

geluidskaart

Garageband maakt er .aiff bestanden van en die zijn vergelijkbaar met .wav. Die moet je daarna comprimeren tot een ander formaat. Dat is natuurlijk het probleem niet want je kiest zelf de kwaliteit bij het opslaan.
                        Het voordeel van absolute sound recorder is dat dat programma gelijk opneemt in je ingestelde mp3 format.

Klopt het dat je geluidskaart minimaal 24 bit moet zijn en dat mijn 16 bit kaart daarom en wat blikkerig geluid laat horen bij het opnemen?
                        Is een professionele kaart van bijvorbeeld M-audio echt nodig. Wat is bijvoorbeeld een goede kaart voor max 100 euro?

Comment

Originally posted by NBeat
                          je hebt je laptopje anderhalf jaar, je staat op een festival te draaien voor een slordige 2.000 man, op het moment draait er een nummertje van je laptop over de speakers, maar je wilt toch nog wel even in je overvolle database kijken om een plaat te zoeken die ergens tussen die 10.000 records moet staan. Ondertussen leek het je leuk om ff met je webcam een filmpje op te nemen..

Raad nu maar eens wat het publiek te horen krijgt...
                          Daar ging het niet om. De vraag was of je ermee kon DJ-en en het antwoord is JA! zonder problemen. Maar als je Ableton Live wil gebruiken , webcam filmpje maken en ook nog een nummer DJ-ing ben je gewoon niet goed bij je hoofd en moet je gewoon 2 pc's kopen. Ik heb nergens gezien dat de DJ pc voor iets anders dan DJ-en tegelijk werd gebruikt.

Comment

hmmm lastig ik denk dat het een persoonlijk kwestie is..de ene geeft de voorkeur aan een mac en de ander gewoon PC

Ik heb zelf een pc en daar heb ik tracktor, ableton, fruityloops, audacity (om mijn sets op te nemen), adobe audition.

voor de pc kom je geen software tekort bij mac moet je even zoeken..
                            wat is wijsheid!

In mijn geval dood simpel PC

Comment

Zal ik dan ook nog maar wat olie op het vuur gooien???
                              Geen probleem!!!

Als je wilt DJ-en met de PC of mac, dan heb je echt geen super zware configuratie nodig. En mac is per definitie niet beter in dit werk dan een PC, sterker nog, de Mac doet volgens de bladen flink onder bij de PC. Voor een Mac heb je een beduidend snellere processor nodig, dan voor de PC. Als je uitgaat van het feit dat je WAV file afspeelt en daarbij 3 kanalen regelijk (3 decks of ....2 decks en extra monitor of ....2 decks en een sampler)) dan heb je aan een 1,6 Ghz processor wel genoeg ( voor MP3 kan het nog een fraktie minder) en dan heb ik het wel over de echte processor snelheid en geen onduidelijk aanduiding en natuurlijk een volwaardige processor, dus een Athlon 64 of een P4 (geen uitgeklede Duron of celeron)..
                              Zaak is wel dat je de PC (of mac als je die toevallig hebt staan) alleen maar voor het DJ-en gebruikt en er dus geen programma's of zaken naast hebt draaien (zoals een webcam) en een zo kaal mogelijk systeem alleen windows en verder niets anders dan je DJ programma en de nodige drivers. Als je hier mee bezig bent, lijkt het me niet dat je al die moeite neemt om voor een feestje van 30 man te gaan staan, Zorg dus voor een goede geluidskaart zoals de Emu, M-audio en Esi kaarten (tenzij je toch voor 30 man staat te draaien, want dan lukt het ook wel met een kaartje van 20 eurie)... Ik bouw deze PC's zelf en weet dus dat het werkt..!
                              En dan spreek ik hier over PC systemen en niet over laptops, als je een goed geluid wilt, dan is een laptop (voorlopig) echt af te raden. Ik ben voor een 2-tal Final scratch DJ's bezig geweest om een oplossing te vinden voor de slechte geluidskwaliteit van de bijgeleverde USB kaart, buiten het feit dat het gewoon niet werkt is er momenteel gewoon geen USB kaart die het haalt bij een PCI oplossing. De geluidskaarten die ingebouwd zitten in laptops zijn zonder uitzondering niet geschikt voor het luid afspelen van muziek. Ik heb de mogelijkheid gehad om ze in die situatie naast elkaar te horen en er gaat gewoon niets boven een PCI geluidskaart in een gewone PC...!!! Ik heb (ook voor mezelf) PC's voor DJ's speciaal gebouwd in 19"kasten en dat werkt perfect een flightcase met PC 17"monitor en controler weegt niet zwaarder dan een kist met 80 12"stuks vinyl of een kist met 200 CD's. Als je mijn andere verhaaltjes ook gelezen hebt, zul je waarschijnlijk met de vraag komen...."je gebruikt toch een Behringer controler?".... ja dat is waar, dat is ook een USB oplossing en bovendien een plastic bakje van nix!!..., maar ik gebruik dat alleen op feesten of klussen tot zo'n 400 man en dan doet de geluidskwaliteit niet zo'n zware cent in het bakje... en die centen waren nou juist de reden van die Behringer controler, want het ding kost echt niets (bijna niets ...€ 179,00) Voor de echte klussen heb ik een Pentium4 1,6 Ghz - 1Gb geheugen (512 is eigenlijk genoeg) - M-audio 410 geluidskaart (4x stereo)... De rest is niet belangrijk gewoon een bekend merk harddisk is prima (een externe USB harddisk kan weer wel roet in het eten gooien) en dat systeem draait met BPM studio altijd minimaal 9 uur zonder te crashen of ook maar 1 stotter.
                              Verder wil ik nog kwijt dat het niet veel uitmaakt of je de Behringer controler gebruikt of de hercules, want het zijn allebei low end machines.
                              De faderfox spullen zijn van een apart slag... daar moet je echt heel kleine vingertjes voor hebben. De controler die de feel en looks hebben van een Denon dubbel Cd speler (zoals die van Numark) zijn gewoon goed en betrouwbaar, maar doen niets aan de kwaliteit van het geluid!

Conclusie:
                              Je moet je keuze dus eigenlijk een beetje af laten hangen van de klussen die je verwacht ermee te gaan doen.

Comment

Working...
                              X