Announcement

Collapse
No announcement yet.

JB Systems MX4 MKII (Aanraders voor beginners deel 2)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JB Systems MX4 MKII (Aanraders voor beginners deel 2)

Dit is een serie reviews over verschillende cd spelers, mixers, hoofdtelefoons en accessoires.
    Bedoeling hiervan is dat mensen uit het beginners forum wat verder op weg kunnen hiermee en wellicht dat het hun keuze voor een bepaalde speler of mixer makkelijker maakt.

Deze reviews schrijf ik zelf en geven zodoende dus mijn mening weer, daar hoeft niet iedereen het altijd mee eens te zijn natuurlijk  :wink:

In deel 2 van deze serie: Het mengpaneel JB Systems MX4 MKII

Veel plezier en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

__________________________________________________ ____________________________

JB Systems MX4 MKII
    11 Inputs
    4 Kanalen
    2 Master out
    Nieuwprijs: 152,50 (New Line)

Inleiding op de mixer

Deze mixer heb ik gekocht omdat ik thuis meer wilde oefenen in het draaien, kreeg een steeds vollere agenda en vond zelf dat ik qua skills wel moest gaan verbeteren wilde ik die agenda vol blijven houden.  Dus snel rondgesnuffeld op internet en al vrij snel deze mixer nieuw bij bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/ gekocht.
    De mixer heeft 4 kanalen, allemaal met 'n 5cm lange fader (2inch) en equalizer per kanaal (laag-mid-hoog) en Gain control.

In totaal telt de mixer 11 inputs (1 xlr of jack microfoon, 3 phono, 7 line) en 2 outputs (gebalanceerd xlr/line en ongebalanceerd line)

Er is een schakelbare crossfader, faderstart, beatleds, regelbaar hoofdtelefoonvolume, en 'n cue mix optie. Op sommige opties kom ik straks uitgebreider terug.

Uiterlijk

De mixer heeft 'n licht zilvergrijze kleur, knoppen en faders zijn zwart met 'n wit streepje. Volume meters zijn groen tot rood, beatleds zijn rood en de power on light is blauw.
    Afmetingen: 26.4*35.5*10 (lengte*hoogte*diepte)
    Er zijn al schroefgaten  gemaakt voor het eventueel monteren.
    De voeding is niet extern.
    Al met al overzichtelijk en netjes, maar wel wat saai. Geen mixer a la pioneer om indruk op de dames te maken!

Bediening

Deze mixer is eenvoudig, en dat komt ook omdat ie alleen maar doet wat 'n  dj mixer in eerste instantie moet doen: Geluid van 'n aantal kanalen samenbrengen tot 1 output en de mogelijkheid tot voorluisteren van elk kanaal.
    De faders lopen heerlijk soepel, zo ook de switch poortjes voor kanaal- en line selectie.
    De knoppen voor de Equalizer, Gain, Crossfader selectie, alle draaiknoppen eigenlijk, lopen niet allemaal even soepel, maar na even spelen is het snel gewend.

Futures

Ik haal er een aantal dingen uit.

Microfoon en talkover
    Voor mij belangrijk, omdat ik après ski draai wil ik een goede controle over m'n microfoon en geen muziek die qua volume omlaag wordt gedrukt omdat ik m'n gain helemaal open moet zetten als ik  iets wil zeggen.
    Helaas zijn ze daar hier niet helemaal in geslaagd. Zet ik de Gain van de kanalen waarop m'n cd spelers zitten op 'n kwart dan moet ik m'n microfoon gain helemaal open zetten wil ik iets horen. (En geloof me, ik kan hard schreeuwen)
    Talkover merk ik geen verschil of -ie aan of uitstaat, behalve dat bij 'n hoog volume de talkover zorgt voor veel gekraak.

Ook zonder muziek is dit kanaal relatief zwak, nu kun je dat oplossen door creatief te zijn met de master maar dat lijkt mij niet echt de bedoeling.

Crossfader
    Crossfader gebruik ik zelf nooit, maar voor deze review wel getest: Is schakelbaar over kanaal 2 t/m 3 en kan dus ook (gelukkig!) uitgezet worden. Schakelknopjes lopen wat stroef, maar dan kunnen er ook geen ongelukken gebeuren zoals per ongeluk 'n crossfader inschakelen! Verder ben ik geen expert op het gebied van crossfaders maar hij is netjes: geen lek van links als ie rechts staat of andersom en 'n nette fade-out > fade-in.

Beatleds
    Slaan pas uit als je in het rood draait, en 'n beetje rood mag, maar constant lijkt me niet de bedoeling.
    Geven vervolgens ook 'n beat aan die ik zelf nergens ik kan herkennen.
    Gelukkig mixt niemand op beatleds (en doe je dat wel dan wordt het bij deze tijd om het anders te gaan leren)

Cue Mix
    Leuke functie door JB Systems zelf uitgevonden hier: Selecteer zelf welk verschil je tussen je PFL (kanaal wat je voor beluistert) en Output wilt hebben. Wel meer mixers hebben 'n dergelijke optie maar daar wordt vaak de master er gewoon keihard ingegooid en that's it. Hier dus niet!
    Leuke functie als je geen monitoring hebt.

Master 2
    Ongebalanceerde extra master: Leuk als monitor of opname-output.

Vervoer en degelijkheid
    Beetje stevig drukken en duwen doet de bovenste plaat wel bewegen, maar dat verbaasd me niet veel, gezien het lage gewicht van de mixer. Ook kun je de VU meters wat naar binnen duwen, maar alleen als je 'n beetje door duwt. Alle draai knoppen zijn er makkelijk af te halen met duim en wijsvinger. Bij stevig draaien blijven ze goed zitten.
    Faders zitten goed vast en probeer de knoppen er ook niet af te halen! Want dan ga je volgens mij de hele fader lopen verbuigen. Kan in principe los vervoerd worden, maar raad wel aan om 'm dan in 'n doek te wikkelen om te voorkomen dat er viezigheid in komt. Plaats er ook niks bovenop. Een flightcase kopen zou misschien, gezien de prijs van de mixer zelf, wat overdreven zijn. Snor een oude foto koffer (uit de tijd van fototoestellen met rolletjes) o.i.d. op en 't past ook!

Heb niet getest of gekeken hoe gevoelig de mixer is voor stof en vloeistof. Heeft wel 'n tijdlang buiten de koffer gestaan en geen last van krakende kanalen, dus kan wel wat hebben, maar ga het lot niet uit lopen dagen!

Gebruik on stage
    Heb 'm twee keer mee gehad: 1 keer bij 'n jeugd evenement van vrienden wat niks mocht kosten en 1 keer toen ik m'n LPM 7.3 verhuurd had en alsnog ergens moest draaien.

Het probleem met de microfoon wat ik boven beschreef is (met name voor dj's die 'n microfoon gebruiken) echt 'n heikel punt. Gelukkig had ik op beide locaties 'n externe geluidsinstallatie waar ik op inprikte en kon ik daar m'n microfoon ook op aan sluiten. Maar zou niet graag met dit mengpaneel m'n microfoon willen gebruiken.

Verder draait -ie goed, hij ontwikkelt na 'n paar uur wel wat warmte (met name boven bij de VU meters) maar geen problemen verder.

Wat je wel merkt bij deze mixer is het verschil per kwaliteit per cd. Je hoort hier heel duidelijk of 'n cd vol staat met limewire zooi of gekochte muziek, heb geen idee waar dat aan kan liggen. Ook de equalizer reageert niet overal even gelijk: soms heb ik in 1 keer 'n hele zware bas en soms dan is -ie helemaal weg.

Draai ik de gain control helemaal dicht dan hoor ik ook nog steeds geluid , hier is dus sprake van 'n lek. (gelukkig 'n lek van 'n situatie die in de praktijk nooit voorkomt!) De fader helemaal dicht laat dus geen lek horen.
    Op internet lees ik links en rechts wat over 'n lek tussen twee naast elkaar liggende kanalen, zowel bij de output als bij de pfl. Merk hier zelf helemaal niks van en vermoed ook dat deze mensen het over 'n vorige uitvoering van deze mixer hebben!

Deze mixer haalt het niet bij de Dateq LPM 7.3, maar ik praat ook over 'n prijsverschil van 1300 euro!
    Gebruik je geen (of weinig) microfoon? Dan is dit zeker 'n fijne mixer, die je zelfs nog mee op pad kan nemen!
    Gebruik je wel 'n microfoon? Dan blijft het nog een leuke mixer, maar zoek dan wel 'n oplossing wil je 'm mee op pad nemen!

Het eindoordeel

Uiterlijk                             2/5
    Bediening                          4/5
    Kwaliteit                             3/5
    Futures                              2/5
    Prijs/Kwaliteit verhouding     5/5
    Degelijkheid                       3/5

Gemiddeld: 3.5/5

Voordelen:
    Meer dan goede prijs/kwaliteit verhouding, doet wat -ie doen moet, en ook zonder problemen. Duidelijk en, mits goed gebruikt, niet zomaar kapot te krijgen.

Nadelen:
    Microfoon gebruik is niet aan te raden met dit mengpaneel, geen externe voeding.

En dan nog wat foto's: (zijn gemaakt met m'n telefoon dus verwacht geen kwaliteit!)

__________________________________________________ _______________________
    Alle reacties zijn welkom, dan weet ik ook waar ik het voor doe

Re: JB Systems MX4 MKII (Aanraders voor beginners deel 2)

waar is je review?

Comment

Boven jouw bericht als het goed is:P

Comment

Geen cybershot sony ericson zeker?
        Maar voor de rest, top revieuw :D

Comment

Haha nee een mooie Nokia E71 :P

Dankjewel!

Voor geïnteresseerden:

!!Deze mixer staat ook te koop!!

PM of mail voor meer info.

Ik zal volgende week, voor ik naar Oostenrijk vertrek nog 'n derde deel aan deze serie toevoegen.

Comment

Je schrijft heel prettig leesbare reviews, complimenten, jammer dat ik dit niet eerder wist, dan had ik geen bcd3000 gekocht.

Comment

Working...
            X