Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraagje betr. setup met Traktor software

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje betr. setup met Traktor software

Postte het al in een ander thread, maar maak er voor de zekerheid zelf ook nog even een aan.

Ik wil graag gaan draaien met Traktor als basis.
    Ik heb al gekeken naar complete controllers (met mixer en jogwheels e.d.) maar de meeste ervan trekken me niet zo, en anderen zijn te duur.
    Ik vroeg me af of een opstelling met een aparte externe usb-mixer (Numark M101 USB bijvoorbeeld) en een controller puur voor het door het programma scrollen, de effecten, loops en cuepoints (de Kontrol X1) mogelijk is, incl. pre-listening? Of is daar een extra geluidskaart voor nodig? En is het praktisch? Ik gebruik een MacBook.

Ja dat is zeker mogelijk. Je kunt namelijk met bijvoorbeeld de Audio 2DJ geluidskaart twee signalen uitsturen. Dit verbind je met je mixer, net zoals je cd spelers zou aansluiten. Nu krijg je (na het even goed instellen van je Audio setup) Deck A op kanaal 1 en Deck B op kanaal 2 van je mengpaneel. Je mengpaneel werkt dus volledig en in Traktor schakel je over op externe mixer. Het mix gedeeltje in Traktor wordt dan niet meer gebruikt en in plaats daarvan gebruik je je eigen mixer.

De X1, of een andere controller, kun je hierna gebruiken voor de overige dingen in Traktor zelf.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, zo niet zal ik het nog een keertje proberen ;).

Comment

Zeker duidelijk! Bedankt!

Dan nog een vraag: als hier een geluidskaart voor nodig is (toch?), waar is dan de usb-ingang in de Numark M101 goed voor? Ik leidt namelijk af uit wat er in de beschrijving staat dat er een of andere mogelijkheid is om zonder externe geluidskaart twee verschillende signalen uit je laptop naar je mixer te laten lopen (één via de normale ingang, één via de usb).

Comment

Wat ik uit de beschrijving opmaak is dat je via USB een signaal op kanaal 2 krijgt, je kunt dan het andere deck via de uitgang op je macbook naar kanaal 1 sturen. Dit word echter wel wat lastiger om in Traktor te routen, maar met een beetje proberen zal dat je waarschijnlijk wel lukken.

Comment

Ja, maar dan moet je dus nog steeds een geluidskaart kopen omdat je anders je muziek niet naar de speakers/boxen/PA kunt sturen. Toch? En dan kun je net zo goed de twee signalen via de geluidskaart naar de mixer sturen, en de muziek via je normale audio-output.

Zijn er ook mixers die enkel als een soort afstandsbedieningen werken voor de knoppen in je software? Of kom je dan weer bij de midicontrollers uit?

Comment

Je hoeft dan geen geluidskaart te hebben, je sluit je mengpaneel uitgang dan aan op je versterker of actieve set.

Mixers die ook midi uitsturen kom je idd al snel uit bij midicontrollers of het duurdere segment mixers.

Als je alleen midimixer wilt komt daar nog eens bij dat je waarschijnlijk bij custum build uitkomt en dat maakt het er allemaal niet goedkoper op (Begint rond de 700 dollar voor hele simpele dingen met 2/3 knopjes)

Comment

Oke, dan nu nog even op een rijtje.

Een mixer als de Numark M101 (http://www.bax-shop.nl/dj-mixer/numa...l#!prettyPhoto) is op te zetten voor gebruik met een programma als Traktor. De gewone audiouitgang leidt naar kanaal 1 van de mixer, de usb-kabel gaat naar kanaal 2 van de mixer. Vervolgens sluit je de mixer aan op je versterker. Hiernaast kun je dan nog een controller als de X1 gebruiken voor de besturing van de rest van het programma. Hierbij is niet direct een externe geluidskaart nodig.

Correct?

Comment

ja dat klopt ;).

Comment

Oke super! :-D Ga er nog eens goed over nadenken en dan met m'n verjaardagsgeld in de kerstvakantie de aanschaf doen. Zal nog wel even hier posten wat 't uiteindelijk geworden is, en misschien een link naar een eerste mix met een foto o.i.d.

Comment

als het goed is is dat mogelijk

Comment

Ik ben uiteindelijk voor de Numark M101 (de gewone versie) plus Reloop Contour Interface Edition gegaan. Deze is inmiddels uit het assortiment hier, en wordt ook niet meer gemaakt voor zover ik heb gehoord. Ze hebben hem nog wel bij andere winkels/webshops, dus als je er een wil, wees er snel bij. De M101 is echt een basic mixer, niet veel bijzonders, maar dat zocht ik ook niet. Wel een degelijk ding, beetje dik (hoog), maar verder niets te klagen.

Vanavond heb ik alles even opgezet en een beetje uitgeprobeerd ermee. Het werkt prima, volgens mij heeft de Contour nog meer knoppen dan de X1 en ik hoef dan ook amper meer mijn laptop aan te raken. Wat mogelijk problematisch zou zijn is dat er geen pitchfader op zit, maar die functie kun je waarschijnlijk wel toewijzen aan een van de andere knoppen. Dat is het mooie van een midicontroller als deze.

Wat ook een pluspunt van de Contour is, is dat hij als externe geluidskaart te gebruiken is. Met de X1 ben je dan al snel veel geld extra kwijt. Misschien heb ik met de Contour dan wel weer minder geluidskwaliteit in huis, maarja, er is altijd ruimte voor toekomstige investeringen.

Nu heb ik alleen nog het probleem dat het uiteindelijke geluid op mijn installatie niet zo goed klinkt. Maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de kabels of het feit dat er geen versterker tussen zit. Niks mis met het spul zelf dus.

edit: en dan nog even een kostenplaatje. Uiteindelijk ben ik heel goedkoop uit gekomen; de mixer kostte me 59 euro (deze heeft Bax nog gewoon in het assortiment), voor de Reloop was ik 150 euro kwijt. Totaal: 209 euro.

Comment

Working...
                      X