Announcement

Collapse
No announcement yet.

gehoor beschadiging.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• gehoor beschadiging.

Hey !,
    Vroeg me af hoe dj's gehoorbeschadigingen voorkomen bij het draaien. Zodra je dempt tot onder 80db hoor je de bas niet meer , dus dat werkt ook niet...
    Je hebt van die oordopjes die hier tegen zouden beschermen. Nu vroeg ik mij af of dit lekker werkt? in combinatie met een koptelefoon vast wel,

maar je hebt ze ook ( vatogonzalez ) > draaid altijd met een muts op , en gebruikt vaak oortjes die werken met anti geluid van +/- 500 euro ofso dacht ik.

Dus kan je met deze antigeluid oortjes je oren beter beschermen dan met +/- 19db dempers in combinatie met koptelefoon?

Anti geluid bestaat wel maar ik heb het nog nooit op de buhne gezien.

Wat we wel vaker zien is een inear setje. Gewoon op maat gemaakte custum in ear pluggen. Demping -20 of wat jij maar wil. In ears erin die jij maar wil. Kost wel behoorlijk wat. Zangerres waar we wel eens mee werken heeft ze laten maken. Kosten 750 eurie's.

Dan heb je natuurlijk nog geen zender en reciever voor in ear monitoren. Die komen er dan nog bij.

Dan het gedeelte geen bass als je ze op hebt. Hmmm ik voel het meestal zelfs al.

Comment

Als jij als DJ gehoorbeschadiging kan oplopen, kan je publiek dit ook. Beste optie voor iedereen is dus gewoon om het geluid ietsjes zachter te zetten.

Kan dit niet (bv in club of eis van organisatie) zorg dan in ieder geval dat de monitoring voor jou niet belachelijk hard staat.

Mocht je dan nog teveel geluid hebben, dan kan je kijken voor bescherming.
      Oordopjes zijn dan een goede optie. Natuurlijk is maatwerk het mooiste, maar het is ook vrij prijzig. Een setje Alpines van nog geen 30 euro doet zn werk ook goed, al zijn die iets minder linear, werkt prima ik heb ze zelf ook.

Comment

Tja, ik kan wel 19db dempers kopen, maar dan kan ik toch net zo goed het geluid 19db zachter zetten ? Het is niet de master van in de discotheek , en ook niet echt de twee monitoren > het is meer dat ik met het geluid van mijn koptelefoon het geluid van de discotheek moet overstemmen. Dus dreunt het geluid vanuit mijn koptelefoon flink tegen mijn oren > de afstand is klein. Maar goed, ik heb nog niet gedraaid, maar ben wel als is langs geweest om wat aan de apperatuur te wennen, en zat gwn ff te denken...

Comment

onder de 80 dB geen bas = onzin
          anti geluid = onzin
          goede inears = onbetaalbaar
          otoplastieken = 125 euro = oplossing

uit nieuwschierigheid, waar moet je draaien?

Comment

ow,, ik had dat van die bas uit het natuurkunde boek... Dacht dat zal wel kloppen: er stond dat er bij laagfrequenties een geluidsdrempel was van +/- 80db is, en dat de rede dat de muziek lekkerder klinkt als deze hard staat omdat je dan een groter frequentie bereik hebt.
            En dat draaien is bij N201 ( aalsmeer )

Comment

en dat otoplastatieken.. wat houdt dat in?? gehoorbescherming op maat? Volgens mij is het ook eerder die monitoren die voor mij zaan ( die ik zelf in de hand heb ) die schadelijk kunnen zijn, dan de master die bedoelt is voor de zaal ( en waar dus iedereen mee te maken heeft )

Comment

Otoplastieken zijn op maat gemaakte oordoppen met filters in de door jou gewenste sterkte. Voordeel: ze passen perfect en sluiten goed af. Daarnaast geven ze het geluid behoorlijk goed door. Nadeel: je oren blijven groeien en daardoor veranderen door je leven heen, dus na een aantal jaren moet je jezelf nieuwe laten aanmeten.

Al het geluid in je (directe) omgeving heeft invloed, niet alleen de monitoren. Zodra je boven de 80 dB komt, moet je gaan oppassen. Meer informatie vind je trouwens hier: http://www.oorcheck.nl/index/69/loop-jij-risico. Het geluid in de meeste clubs zit boven de 80 dB en dus loop je al gauw risico. 3 dB meer is een verdubbeling (!) van het geluid!

Ik begrijp je opmerking over de monitoren wel, aangezien de monitor het dichtst bij je staat en deze vaak (voor jou) harder staat dan het andere geluid, maar ook het overige geluid in de zaal kan dus meetellen.

Comment

Originally posted by malcolm View Post
                  anti geluid = onzin
                  Bestaat zeer zeker wel!!!

Ik heb een mp3 speler van sony die dit er ook op heeft zitten. Ik dacht eerst ook bla bla bla onzin. Maar met de kleine micro's die in de in-ear van de mp3 speler zitten ( heeft ook 2 ringen extra op de jack ) corrigeert deze mp3 speler heel erg netjes omgevingsgeluid.

Tot op hoeveel db durf ik niet te zeggen maar je merkt heel erg goed dat wanneer ik de mp3 speler op pauze zet ( en de noice control dus nog wel werkt ) er veel minder omgevigs geluid te horen is dan wanneer ik de mp3 speler uit zet ( met me doppen natuurlijk nog wel steeds in ) of de jack eruit trekt.

Het bestaat dus zeer zeker wel! Maar zoals ik al aangaf heb ik het eigenlijk nog nooit tijdens het draaien gezien.

Type zal ik straks even voor je opzoeken. Dan kun je zelf googlen

Comment

Ik heb ooit onderzoek gedaan naar anti-geluid.
                    Het bestaat weldegelijk. In de luchtvaart wordt het bijvoorbeeld al toegepast in koptelefoons. Echter gaat het hier voornamelijk om het verminderen van gezoem en geruis, wat veel makkelijker is dat het neutraliseren van gecompliceerde geluiden als bijvoorbeeld muziek.

Het klopt inderdaad dat er oordopjes op de markt zijn met actieve 'noise-reduction', maar in hoeverre dit werkt is mij onbekend.

Comment

Originally posted by malcolm View Post
                      goede inears = onbetaalbaar
                      Wat een onzin! Je hebt maar 1 set oren... wees er zuinig op... 750 euro + de rest is het mij waard om goed te blijven horen!

Comment

Tja, wie weet is dat wel de opvolger van de koptelefoon, technologie gaat door... owja op die site stond trouwens 89db maximaal 1 uur en in de clubs staat het geluid 100db of hoger.
                        Conclusie: ik moet dus wel die op maat gemaakte dingen aanschaffen

Comment

Als je echt iets goeds wilt hebben dan kun je lang zoeken. Waar ga jij een versterker vinden die onbeperkt veel stroom afgeeft, geen speakers kan opblazen en stabiel blijft op 0 ohm?? Of in-ears die heel hard kunnen, maar je gehoor NIET beschadigen? Dit is gewoon onmogelijk oftewel onbetaalbaar!

Comment

Vers van de pers, gehoorbescherming op maat voor een paar tientjes.

Ahead ACME gehoorbescherming op maat

Comment

ik gebruik een stel Variophones van mijn werk (op maat gemaakt alsook jaarlijks twee keer gecontroleerd profesionele gehoorbescherming dus).

Comment

Working...
                              X