Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goedkope MIDI controller

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Goedkope MIDI controller

Ik ben op zoek naar een midi controller van ongeveer 200 euro. Gewoon om me wat te amuseren en moest ik dan zien dat het goed lukt dan zou ik eventueel willen upgraden naar iets beter. Maar om te beginnen dus iets simpel, leuk en zo kwalitatief mogelijk al.

Iemand een idee? Ik was van plan van de Numark Mixtrack Pro aan te schaffen tot ik op de JB Ssytems Kontrol 2 DJ uitkwam, deze ziet er mij ook wel vrij degelijk uit..

Kontrol 2 is een prima controller, daarnaast is de Mixtrack Pro vrij populair.

Mixtrack Pro heeft vrij grote jogwheels, maar klein nadeel is dat de knoppen klein zijn en de masterfader in het midden zit (kan eens een 'oepsie' opleveren ;))

Kontrol 2 is iets compacter, nog wel vrij forse jogwheels, knoppen zijn wat groter.

Verder krijg je bij de Kontrol 2 Virtual DJ LE, bij de Mixtrack Pro SR krijg je Serato DJ Intro.

Ik zou zeggen, test ze beiden eens uit. :) Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Kontrol 2 als ik functies en design naast elkaar leg, maar dat kan voor iedereen anders liggen.

Comment

Persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Vestax Typhoon. Nuja beste raad is gewoon ff naar de shop gaan en meerdere testen alsook traktorbible ff bekijken vooraleer je een midi controller aanschaft (om jezelf ervan te vergewissen dat hij ook makkelijk gemapped raakt in Traktor indien je met Traktor schikt te werken natuurlijk).

Comment

en wat is dat met die B-stock.. Want op deze moment is er een JB Systems Kontrol 2 voor 219 euro, toch 20 euro goedkoper...

Of is dat zoiets als een toonzaalmodel?

Die JB Systems Kontrol 2 spreekt me nu toch meer aan eigenlijk. Maar hoe zit het met JB Systems, want ik heb al vaak gehoord dat dit merk niet al te vertrouwbaar is en dergelijke, is dit zo?
        Last edited by JorisL; Friday-20-04-2012, 14:15.

Comment

Tien jaar geleden stond het niet echt om zijn kwaliteit bekend neen. Hoe het er inmiddels mee staat heb ik geen idee over maar ik vermijd toch meestal JB Systems vanwege mijn herrineringen.

B-Stock moet je even navragen bij Bax wat het precies inhoud mijn gok is dat het om toonzaalmodel en/of materiaal dat onder garantie nagekeken en gerepareerd geweest is gaat.

Comment

Ik koop dan toch liever iets geheels nieuw, zeker als het maar 20 euro verschil is. Het is ook wel jammer dat je weinig reviews vindt van die Kontrol 2.

Comment

Alsook met moeite mappings vind voor Traktor. De JB Systems dus.

Ik heb zelf zitten twijfelen tussen de Vestax Typhoon (regio 190 a 200 euro nieuw te vinden) en de Mixtrack PRO)

Denk dat de reden dat ik richting Vestax ging het feit was dat er enorme support voor mappings op zit alsook ik de jog wheels er wat gelikter uit zag vinden. Mixtrack Pro is ook een leuke buiten dat en heeft ook support voor mappings in Traktor.

Een Hercules RMX is ook niks mis mee overigens. Alhoewel ik toch eerder 1 van die twee genoemde zou kiezen (Vestax Typhoon of Mixtrack Pro).

Wel opletten dat je de PRO neemt en niet de gewone Mixtrack anders heb je geen soundcard (wat je moest het je bevallen en upgraden naderhand weer extra poen zou kosten om aan te schaffen).

http://www.vestax.com/v/products/detail.php?cate_id=121 Dat is de Typhoon trouwens zodoende je een beetje beter beeld kan schetsen alsook kan vergelijken (maar heb de indruk dat Bax deze atm. niet verkoopt jammer genoeg).
              Last edited by SqueeZr; Friday-20-04-2012, 14:41.

Comment

Ja misschien beter voor die Numark gaan dan. Ik vind die Vestax eigenlijk echt niet mooi en onduidelijk voor mij (op het eerste zicht). Maar die Numark is ondertussen toch ook al een paar jaartjes uit, maar dat is op zich geen probleem denk ik?

Comment

Hehe ik had net andersom met de Numark :p Die vond ik echt niet mooi en onduidelijk, maar goed ieder dier zijn plezier gelukkig anders rijd iedereen rond met een Lada in het wit :)

Is niet echt een probleem de Numark Mixtrack Pro is redelijk deftig te noemen en krijgt tenminste degelijke support betreffende mappings voor alle DJ Software (Traktor / VDJ , etc.)

Comment

Ik denk dat ik zeker in het begin ga werken met Virtual DJ, is mijns inziens zeer duidelijke software. Ik heb er ook al veel mee gespeeld (muis + toetsenbord), dus ben er al wat mee vertrouwd.

En je hebt gelijk. Ik vind het rood van die Vestax wel mooi, maar ik vind het zo vreemd dat de EQ's ook met faders zijn ipv draaiknoppen. :)

En als de Vestax aanstaat, dus met de verlichting en al, vind ik hem inderdaad wel iets hebben. Die kan ik wel gaan testen, dus dat zal ik eens zo snel mogelijk gaan doen!
                    Last edited by JorisL; Friday-20-04-2012, 14:54.

Comment

Vond ik niet echt een probleem aangezien de Vestax toch richting mengpaneel gaat en ik op het mengpaneel de eq regel. Voornaamste dat het ding moet doen bij mij is Keyboard en muis vervangen zodat ik toch een fake gevoel krijg van naja met een set te draaien maar EQ en effecten word zowat het enigste dat de controller niet moet doen hier.

Denk ook dat faders vs draaiknoppen idem dito werkt in the end (mss. zelfs iets beter omdat je visueel makkelijker info krijgt hoe je EQ precies staat.

Comment

En uiteindelijk is het wat je maar gewoon bent he. Ik denk dat het grootste verschil gaat zijn dat die Typhoon geen hot cues heeft. Op de Mixtrack heb je drie cue points terwijl je op de Typhoon er maar één hebt...

Comment

Originally posted by JorisL View Post
                          en wat is dat met die B-stock.. Want op deze moment is er een JB Systems Kontrol 2 voor 219 euro, toch 20 euro goedkoper...
                          Bij een B-stock model staat er precies bij wat de kenmerken zijn.

B-stock producten zijn producten die om een bepaalde reden niet meer als nieuw verkocht kunnen worden. Dit kunnen kleine dingetjes zijn, zoals een beschadigde doos, een doos waar op geschreven is, het binnenste verpakkingsmateriaal dat deels ontbreekt, een klein krasje op het product, gebruikssporen, noem het maar op. Deze producten zijn getest, zijn in orde en vaak krijg je er nog een paar maanden garantie op. Zo bespaar je al vlug een paar tientjes en kunnen wij iemand blij maken met het product. Win-win situatie. :)

Of is dat zoiets als een toonzaalmodel?
                          In sommige gevallen zijn het demo-modellen, kunnen ook producten zijn die ingeruild zijn, of teruggekomen zijn van klanten.

Die JB Systems Kontrol 2 spreekt me nu toch meer aan eigenlijk. Maar hoe zit het met JB Systems, want ik heb al vaak gehoord dat dit merk niet al te vertrouwbaar is en dergelijke, is dit zo?
                          De kwaliteit van JB Systems is prima in orde, zeker omdat het producten betreft in het budgetsegment. Ik weet dat in België verschillende kleinere horeca-gelegenheden met JB Systems installaties werken. Daarnaast is het merk al jaren populair met onder andere de VX-versterkers, TSX-speakers en diverse mixers die gewoon prima blijven werken zolang je er fatsoenlijk mee doet.

De laatste jaren is het merk goed bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten. Vergelijk je het met andere, soortgelijke budgetmerken dan komt JB Systems er vaak toch net wat beter uit. In de regel betaal je dan ook vaak net iets meer voor een JB Systems product, maar je krijgt er dan wel een betere afwerking en robuuster geheel voor terug.

Een merk als Numark is soortgelijk, maken prima producten voor het geld.

Daarnaast geldt ook, als je een controller of mixer wilt waar je bier in wilt gooien, waar je de faders wilt heen en weer rossen etc., dan zul je moeten kijken naar Rodec of Dateq. Maar dan betaal je ook drie of vier keer zoveel. ;) In de regel is dat dus niet nodig.

Heb zelf enkele jaren ervaring met JB Systems en Numark producten en ze blijven gewoon fatsoenlijk werken zolang je er zelf ook fatsoenlijk mee doet. :)

Comment

Jep, nu ben ik toch wel aan het twijfelen... Heb je toevallig geen ervaring met de Kontrol 2? En zou het de moeite zijn om 100 euro meer te geven voor de Kontrol 3, want die heeft toch wel aanzienlijk wat meer features. Voor hetgeen ik er van ken, zie ik dat ik redelijk wat meer krijg voor amper 100 euro. Dingen (zoals balanced uitgangen en meer features) die naar de toekomst toe toch handig zijn.

En btw, al heel hard bedankt voor jullie hulp. Ik ben blij dat er hier gediscussieerd kan worden :)

Comment

De Kontrol 3 is inderdaad het neusje van de zalm binnen de Kontrol-serie en biedt je uitgebreide opties.

Heb geen uitgebreide ervaringen, maar alleen de drie controllers eens goed van dichtbij gezien. ;) Zeker als je nu in de beginnersfase zit en steeds meer functies wilt kunnen gebruiken, heb je met de Kontrol 3 voldoende opties waar je mee kunt werken. En je kunt hem altijd eens komen uittesten in de showroom (en vergelijken met soortgelijke controllers).

Comment

Working...
                              X