Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterker Probleem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterker Probleem

Beste Bax-Shop forummers,

Ik zoek een goede versterker, iedereen zegt van alles tegen me en kom er eigenlijk niet uit. Ik heb 2 koolsound speakers, van 150watt max, en 8 ohm.
    Nu zeggen ze dat als je een te lage versterker hebt dat je een bloksingaal aan de speakers geeft en dan gaan de speakers en de versterker kapot. Het liefst een goede versterker, wel voor op de slaapkamer maar moet goed hard kunnen, graag veel bas. Mijn budget is rond de 200,- Nu is mijn vraag of jullie even voor mij kunnen kijken. Ook een vraag: kan ik bv 2 keer 300 watt aansturen op 2 x 150 watt boxen? Dit is zegmaar mijn probleem. De versterker moet overigens wel 3 ingangen hebben.

Gegevens boxen:

Specificaties:
    - passieve 3-wegs speaker
    - 8´woofer + mids range driver + tweeter
    - 150Wmax
    - 96dB
    - 8ohm
    - ingang voor Turnlock/jack/banana
    - gewicht: 11kg
    - with base for floorstand
    - afmetingen: 45 cm x 28 cm x 25 (L x B x H)

Nu zeggen ze dat als je een te lage versterker hebt dat je een bloksingaal aan de speakers geeft en dan gaan de speakers en de versterker kapot.
    Dat kan gebeuren, maar ligt vooral aan de man achter de knoppen. Immers, als je versterker niet genoeg vermogen levert (en je speakers niet hard genoeg gaan), ben je sneller geneigd die versterker goed op z'n staart te trappen. Gevolg: Versterker moet zwaar werken om het vermogen er uit te persen en doet z'n uiterste best, waarbij de clip-lampjes wel eens kunnen oplichten.

Het liefst een goede versterker, wel voor op de slaapkamer maar moet goed hard kunnen, graag veel bas.
    Veel bas ja of nee, dat heeft vooral te maken met je luidsprekers. Gezien je luidsprekers van Koolsound zijn, zul je er (hoe hard dat misschien ook klinkt ;)) nooit een volwaardige subwoofer-bass uit krijgen. Daar zijn ze gewoon niet op gemaakt.

Ook een vraag: kan ik bv 2 keer 300 watt aansturen op 2 x 150 watt boxen?
    Natuurlijk kan dat. Maar je zult dan goed in de gaten moeten houden wat je aan het doen bent. Gebruik goed je oren, wanneer je luidsprekers gaan kraken of vervormen stuur je er teveel vermogen in. Een zwaardere versterker is overigens wel aan te raden, puur omdat deze niet zo hard moet werken om het nodige vermogen er uit te krijgen. (Zie het als een kind of een bodybuilder die een zak aardappelen van 20 kg moet dragen ;). Wedden dat die bodybuilder daar minder moeite mee heeft?)

Als het je slaapkamer toch niet hoeft te verlaten (goed, misschien af en toe eens voor een tuinfeestje ofzo, wie weet ;)) én kun je jezelf beheersen om niet alle volumeknoppen vol open te zetten (maar goed te luisteren of je speakers het ook nog aankunnen!), dan zou ik daar gerust een Skytec SKY-800 MKII op durven zetten. Heb je dan die drie ingangen? Nee. Maar daar zou je een mixertje voor kunnen pakken, zoals een HQ 3-kanaals mixer.

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Dat kan gebeuren, maar ligt vooral aan de man achter de knoppen. Immers, als je versterker niet genoeg vermogen levert (en je speakers niet hard genoeg gaan), ben je sneller geneigd die versterker goed op z'n staart te trappen. Gevolg: Versterker moet zwaar werken om het vermogen er uit te persen en doet z'n uiterste best, waarbij de clip-lampjes wel eens kunnen oplichten.
      Beste Rick bedankt voor de snelle reactie! Ik kom er net achter dat ik nu maar een 40 watt versterker heb, dus dat zal niet best geweest zijn voor de versterker, nu snap ik waarom mijn versterker kapot is.

Veel bas ja of nee, dat heeft vooral te maken met je luidsprekers. Gezien je luidsprekers van Koolsound zijn, zul je er (hoe hard dat misschien ook klinkt ) nooit een volwaardige subwoofer-bass uit krijgen. Daar zijn ze gewoon niet op gemaakt.
      Nee ik begrijp het maar een beetje bas ben ik al blij mee, het is ook maar voor een slaapkamer, en wil in de toekomst toch nieuwe boxen halen. Maar voor nu wil ik gewoon even een goede versterker erachter hebben.

Natuurlijk kan dat. Maar je zult dan goed in de gaten moeten houden wat je aan het doen bent. Gebruik goed je oren, wanneer je luidsprekers gaan kraken of vervormen stuur je er teveel vermogen in. Een zwaardere versterker is overigens wel aan te raden, puur omdat deze niet zo hard moet werken om het nodige vermogen er uit te krijgen. (Zie het als een kind of een bodybuilder die een zak aardappelen van 20 kg moet dragen . Wedden dat die bodybuilder daar minder moeite mee heeft?)

Als het je slaapkamer toch niet hoeft te verlaten (goed, misschien af en toe eens voor een tuinfeestje ofzo, wie weet ) én kun je jezelf beheersen om niet alle volumeknoppen vol open te zetten (maar goed te luisteren of je speakers het ook nog aankunnen!), dan zou ik daar gerust een Skytec SKY-800 MKII op durven zetten. Heb je dan die drie ingangen? Nee. Maar daar zou je een mixertje voor kunnen pakken, zoals een HQ 3-kanaals mixer.
      Oh oke, ik begin het wel te begrijpen :) Ik ben overigens genoodzaakt om een versterker met 3 ingangen te hebben, want ik heb een eigen radiozender, en daar heb ik 3 ingangen voor nodig, ik heb zelf wel een mengpaneel erachter maar dat kan ik weer niet gebruiken via mn zender, dat is een heel gedoe met draden enzo, maar ik moet dus wel 3 ingangen hebben. Ik dacht aan deze,

Deze erg goedkope versterker is voorzien van talloze functies, waardoor hij geschikt is voor bijna elke vaste installatie. Geen gedoe met extra mengpanelen, de versterker heeft zelf al 4 selecteerbare inputs!

Of zou ik nog wat hoger gaan qua watt, want bij de reviews staat dat ie maar ongeveer 100 watt levert?

Comment

Op het moment dat je een radiozender hebt, zou ik persoonlijk eerder een mixer aanraden met voldoende aansluitingen om al je randapparatuur op aan te sluiten.

Met de SPL-versterkers kun je alleen maar schakelen tussen diverse bronnen, dus geen overgangen maken of meerdere bronnen tegelijk laten spelen (mic + muziek bijvoorbeeld).

Zet eens op een rijtje wat voor materiaal je hebt, hoe je het momenteel aangesloten hebt en wat je precies wilt gaan doen. ;)

Comment

Oke bedankt voor het antwoord!,

Ik heb een Pc, Laptop, Dubbele cd speler & een Ipad aangesloten op me 8 (stereo kanalen) kanaals mengpaneel van me mengpaneel gaat 1 x geluidskabel (roodwit) naar me zender en 1 geluidskabel (roodwit) naar me versterker. Ook heb ik dan een radio op me kamer staan, en die is nu ook aangesloten op me versterker. dus ik zal niet mijn radio in me mengpaneel kunnen doen, want dan zend ik het radio singaal uit en dat is dus niet de bedoeling, dus ik moet meerdere ingangen hebben bij me versterker. Als ik aan het zenden ben staat mijn versterker op radio en alles wat ik dan doe met mijn mengpaneel word mijn zender ingestuurd. en nu is mijn versterker kapotgegaan, dus ik heb een nieuwe versterker nodig, met meerdere ingangen.

Snapt u? Dus ik moet een nieuwe versterker hebben met meerdere inputs.

Comment

Helder. ;)

De SPL1000EQ is dan een leuke all-in-one oplossing. Zeker voor thuisgebruik. (Het is geen apparaat om mee on the road te nemen.)

Comment

Super bedankt Rick! Ga hem binnenkort bestellen, Fijn dat je kon helpen!

Comment

Working...
              X