Announcement

Collapse
No announcement yet.

Producten en technische innovatie in het topsegment

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Producten en technische innovatie in het topsegment

Ik ben wel benieuwd wat jullie mening en vermoeden is... ;)

In het topsegment tabletop spelers begint weer enige concurrentie te ontstaan. Denon DJ is een poos weggeweest als het gaat om wat meer serieuze tabletops, maar probeert het nu met de SC2900 en SC3900.

De vraag is echter, zal dit genoeg zijn om een redelijk potje 'gezonde concurrentie' op de markt te zetten? En zijn er misschien ook andere merken aanwezig die goed inspelen op de huidige markt?

Daarnaast gaan er geruchten dat Pioneer met nieuw materiaal op de proppen zal komen, waardoor de kans aanwezig is dat Denon alsnog zal achterlopen met bepaalde functies. De nieuwe SC2900 en SC3900 zijn namelijk ontwikkeld om te concurreren met de huidige producten op de markt, maar zal dat genoeg zijn?

Het lijkt er op dat bijna ieder merk nu een behoorlijk nette MIDI controller in het assortiment heeft, waardoor de focus wederom gelegd kan worden op goede tabletop spelers. Wat me wel opvalt is dat het erg stil is op het gebied van mixers. Schijnbaar is er toch iets als een optimale DJ-setup met een analoge mixer en 2 digitale spelers, waardoor innovaties in DJ-mixers niet echt naar voren komen of uitgebracht worden.

Zijn de diverse merken momenteel druk met het ontwikkelen van nieuwe mixers? Of zit er meer aan te komen?

(Oh, en dit is geen 'wie is de beste'-discussie, maar meer om de mate van concurrentie en technische innovaties eens te behandelen. Laat maar eens horen! :mrgreen:)

Oke daar komt hij dan mijn visie op de toekomst.

Ik denk niet dat denon het gaat redden in de strijd tegen pioneer. Dit heeft hoofdzakelijk 2 redenen denk ik.

Pioneer heeft namelijk erg veel spelers in het top merken segment. Je hebt de 850 de 900 en de 2000. Allemaal een concurrent van de 3900 van denon. Dus als je wat minder budget hebt om de 2000 te kopen kun je altijd toch nog gaan voor de wat goedkopere versies.

Maar ook het image van pioneer is gewoon vele malen meer dan een denon. Als ik sta te draaien met een setje pioneer cdj 350 heb ik meer reactie van wouw hier wouw daar dat is pioneer moet je zien dan wanneer ik een setje denon bij heb ( de toch een stuk grotere s3500 ). Dit merk je al bij de echt aller kleinste net beginnende dj's. Vraag ze voor een feestje te draaien en ze mogen zelf aangeven wat er moet komen te staan en beginnen meteen pioneer cdj 2000 te roepen. Ookal weten ze niet eens hoe je de cd eruit kan halen. Gewoon omdat in hun belevingswereld pioneer het beste is. Ookal is een een denon meer dan zomaar een goede concurrent. Ook zal dus om deze reden nooit zomaar snel omgeswitcht worden naar denon. Elke club elke verhuurder overal kom je pioneer tegen. Misschien als denon met een nieuw medium speler komt en hier dan heel erg handig in kan springen waar pioneer zich in vergist dan maken ze kans. Anders zal het niet zomaar gaan gebeuren. Net als vroeger het altijd technics moesten zijn als je in de disco kwam. Dus wat denon ook voor cd / midi spelers gaat maken als het om openbaar of verhuur gaat word het hem gewoon niet. Tenzij er echt dingen in de vorm van afspelen van het medium gaat worden.

Dan de nieuwe mixers. Ik verwacht dat er nog meer met schermen en pc gaat worden gewerkt. Dus dat je hem nog meer persoonlijk kan maken. Net als dat je je gsm eigen apps kan geven zal je in de toekomst ook je mixer eigen specs kunnen gaan geven. Dus nog persoonlijker. Nog meer jou style. Bijvoorbeeld eigen effecten. Dit is er al wel een beetje maar zal er nog meer komen.

Ook denk ik dat de afdeling beeld de komende paar jaar enorm terein gaat winnen. Schermen kosten minder filmpjes, animatie's en logo's zijn er steeds makkelijker aan te komen dus ook de spelers en mixers zullen hierop aan gepast gaan worden.

Comment

Denon loopt meestal niet achter, Pioneer is meestal 1 van de laatste om nieuwe functies te ondersteunen. Denk aan de CDJ 1000 MK3 die ein-de-lijk MP3 cd's ging ondersteunen.

In die tijd had Numark waarschijnlijk al modellen die muziek vanaf iPod of USB ondersteunde. Ik vind Numark 1 van de meest innovatieve merken op het gebied van dj gear maar ze kunnen zich kwalitatief niet meten met Pioneer en Denon. Dat vertaalt zich uiteraard ook in een lagere prijs maar daarom blijven ze altijd in het hobbysegment hangen. Jammer.

Ik denk niet dat Denon voorlopig kans maakt om Pioneer te verslaan aangezien ze er nog steeds niet voor gekozen hebben een fatsoenlijk groot display te gebruiken.

Daarnaast is het erg moeilijk een gevestigde naam als Pioneer zomaar te verslaan. Alle professionele dj's zijn de spelers nu eenmaal gewend en Pioneer zorgt er echt wel voor dat nieuwe modellen niet al teveel afwijken van de "oude" werkwijze.

Doordat dj's Pioneer willen kun je als club of verhuurbedrijf niets anders doen dan investeren in Pioneer. Vervolgens zien de wannabe dj's overal Pioneer staan en alle grote dj's daarmee draaien dus dat willen zij ook en zo blijft de vicieuze cirkel intact.

Aan de andere kant zie je wel een verschuiving naar dj software als Traktor en Virtual Dj, waarbij dj's een eigen controller meenemen. Welke controller dat is wil nog wel eens verschillen, in die markt is er nog niet 1 controller die iedereen gebruikt (al zijn de NI S2en S4 erg populair). Pioneer lijkt hier nog niet echt een voet aan de grond te kunnen krijgen... er is nog hoop!
      Last edited by Geluid-en-licht.com; Tuesday-05-06-2012, 22:44.

Comment

In die tijd had Numark waarschijnlijk al modellen die muziek vanaf iPod of USB ondersteunde. Ik vind Numark 1 van de meest innovatieve merken op het gebied van dj gear maar ze kunnen zich kwalitatief niet meten met Pioneer en Denon. Dat vertaalt zich uiteraard ook in een lagere prijs maar daarom blijven ze altijd in het hobbysegment hangen. Jammer.
        Numark is inderdaad één van de merken die relatief snel met innovatieve, nieuwe dingen op de markt komt. Nu ook onder andere met de MPC DJ concept en uiteraard de iDJ Pro waar je een iPad in kunt steken.

Daarnaast denk ik dat Numark prima in het segment zit waar ze moeten zitten. Ze zien waarschijnlijk zelf ook in dat Pioneer nog steeds de kracht in het topsegment heeft, waardoor Numark zich meer op innovaties in de budget-markt richt. En dat doen ze erg goed, want hun controllers en spelers zijn gewoon in orde, hebben leuke functies en zijn vrij populair.

Pioneer is inderdaad vaak een merk dat een beetje achteraan in de rij aanschuift als het gaat om innovatie, maar vaak worden de producten wel goed opgebouwd qua design, functionaliteit en noem het maar op. De producten worden goed doordacht en zitten goed in elkaar.

Voor mijn gevoel heeft Denon de laatste jaren continu de plank een beetje misgeslagen. Met MIDI-controllers kwamen ze pas vrij laat (MC3000, MC6000) en die zijn nu niet echt bijzonder. Voor bijna hetzelfde geld heb je immers een S2 of een S4, die zich inmiddels al bewezen hebben en soortgelijke functionaliteit bieden.
        Met de SC3900 hebben ze de digitale draaitafel-liefhebber op hun wenken kunnen bedienen, maar dit is wel een hele selecte groep mensen. Want leg er 150 euro per speler bovenop en je hebt een CDJ 900. De functionaliteit zit goed en onder meer het link-systeem en de Engine software zijn erg netjes, maar ik heb het gevoel dat velen de meerwaarde t.o.v. Pioneer niet zien. Een beetje een 'wat de boer niet kent'-idee. ;)

Nu Denon met de SC2900 komt vermoed ik dat er weer een beetje leven in de brouwerij komt. Het zal een beetje moeten gaan concurreren met de CDJ-850 vermoed ik en de prijs zal iets lager komen te liggen. Toch vraag ik me af of men Denon nu weer als een waardig Pioneer-alternatief gaat zien, of dat men de hand nog even op de knip houdt en doorspaart. Want Pioneer gaat zich steeds meer in het budgetsegment bemoeien, waardoor de kracht van de budget-vriendelijke alternatieven begint af te nemen.

Verder vermoed ik dat Pioneer vandaag of morgen ook nog eens op de markt zal komen met een echt instapmodel controller, of een alles-in-1 systeem voor een leuke prijs. Dan wordt het namelijk ook voor beginners interessant om direct met die bekende Pioneer naam te starten. Wat ik in ieder geval wel zeker weet is dat er vanuit Pioneer innovaties aan zitten te komen. Wanneer die echter nader toegelicht kunnen worden, de tijd zal het leren.

Daarnaast zijn er ook nog behoorlijk wat merken die een beetje stilstaan en langzaam wegzakken. Denk onder meer aan Stanton met de SCS4DJ en de CMP800. Waar Stanton vroeger nog wel eens genoemd werd, heeft het merk aardig wat marktsegment verloren geloof ik. Verder is het op DJ-gebied wat stil rond Allen&Heath. Een aardige tijd terug kwam de Xone:K2 op de markt, maar daar is nu ook vrij weinig commotie meer over nu Native Instruments de Kontrol F1 heeft. ;)

Comment

Er wordt veel gezegd dat mensen kiezen voor Pioneer omdat er Pioneer op staat, maar er zit ook gewoon veel goeds in, zo vind ik vooral dat je bij Pioneer gewoon alle functies gelijk hebt. En dus niet nog zoals bij Denon verborgen functies, dus via een shift knop oid.
          Zie het als Windows - Apple, Apple is duur, maar het is wel gewoon goed en simpel, dus gemakkelijk en handig te gebruiken.
          Ik zie eigenlijk Pioneer ook nog wel komen met een soort Hercules DJ control AIR (zonder AIR functie dan), maar dan in de totale looks van Pioneer.
          Misschien dat Denon ooit nog eens komt met een MIDI controller met draaiende platters?

Comment

Misschien dat Denon ooit nog eens komt met een MIDI controller met draaiende platters?
            Die is er al, maar heet de Numark NS7. :mrgreen:

Comment

Oh, haha! Dat wist ik nog niet eens, had ik dan ook meer verwacht bij Denon.

Comment

Als Denon het slim speelt, gaan ze eens met Native Instruments babbelen om iets te regelen met de remix decks... geldt overigens ook voor andere merken.

MIDI-controller met grote jogwheels, twee decks, met aan weerszijden 16 aanslaggevoelige drumpad-sized knoppen om flink op te rammen. Mits dat goed uitgewerkt wordt en een beetje robuust is, kan dat best wel een kans van slagen hebben denk ik.

Comment

Klopt, zeker met de drumpads die komen ook steeds vaker voor. Soort kruising van F1 en S2 en dan de draaiende platters. Lijkt me gaaf, maar zal natuurlijk wel een aardig prijsje aankomen.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                    Als Denon het slim speelt, gaan ze eens met Native Instruments babbelen om iets te regelen met de remix decks... geldt overigens ook voor andere merken.

MIDI-controller met grote jogwheels, twee decks, met aan weerszijden 16 aanslaggevoelige drumpad-sized knoppen om flink op te rammen. Mits dat goed uitgewerkt wordt en een beetje robuust is, kan dat best wel een kans van slagen hebben denk ik.
                    Ik denk dat hier meer de toekomst gaat zitten. Zeker de nieuwere generatie die niet bang is om een mp3 te draaien ipv vinyl zal ontdekken dat er zo veel meer mogelijk is, denk aan de sample decks of nu ook wel remix decks genoemd van NI.

Ik denk dan ook dat de volgende stap een integratie word (of meer van) de APC en midi controller of de NI FX met de S4 en misschien in een volgende stap dat de masschine geintegreerd wordt. Je krijgt dan meer een DJ Station dan een controller.

Comment

De lat ligt dan ook ineens stukken hoger. Vroeger werd je op je knieën aanbeden (;))als je twee platen naadloos in elkaar kon laten overlopen, want veel hulp van de spelers kreeg je niet. En dat kon niet iedereen, dat vergde oefening. BPM-tellers? Autosync? Waveforms? Hotcues? Dat kwam allemaal later pas.

Tegenwoordig heb je maar een knopje nodig en je twee platen staan gelijk. Het individualisme, datgene dat je als DJ uniek maakt, dat is een beetje verloren geraakt met de ontwikkeling van digitale DJ-gear. Je hoeft alleen een beetje een leuke platenkeuze te hebben, de rest gaat bijna vanzelf.

Maarrrrr toch begint dat weer terug te komen, maar dan in een andere vorm. Want onder meer met het eenvoudigere live-gebruik van samples, in DJ-vorm, wordt creativiteit in je mix toevoegen een stuk makkelijker. En daar kun je behoorlijk wat leuke truukjes mee uithalen, een remix on-the-fly. Zeker met stijlen als dubstep en drum&bass wordt dat zeer interessant.

Zelfs controllertjes als de recent uitgebrachte Hercules DJ Control Instinct biedt op een slimme manier ruimte aan hotcues, loops en samples. Het zijn er dan niet zo gek veel, maar ze zitten er wél op.

En als Behringer eens uit gaat komen met haar CMD-serie, breekt het waarschijnlijk ook bij andere merken helemaal los. De CMD-serie staat momenteel op 30 weken, helaas...

Ik vrees dat andere merken momenteel druk bezig zijn met de Behringer concepten en soortgelijk, om ze eerder uit te kunnen brengen dan hun. Tenminste, dat zou ik doen. Waarom het wiel 2x uitvinden? :mrgreen:

Comment

Originally posted by Rick View Post

Persoonlijk denk ik dat NI daar zelf al mee bezig is en dat we dat binnenkort kunnen verwachten!

Comment

Vermoed ik niet, aangezien zij momenteel het 'alleenrecht' op de Remix decks hebben en je naast je huidige S2 of S4 eenvoudig een Kontrol F1 kunt zetten.

Daarnaast stelt de Kontrol F1 niet zo heel veel voor (robuuste knoppendoos is het eigenlijk ;)) en zitten de meeste kosten in de software-ontwikkeling met de remix decks, waarbij optimale performance en stabiliteit behouden moet blijven binnen Traktor. Daarom zal NI nu eerst wat Kontrol F1's op de markt gooien, die redelijk betaalbaar zijn en zodoende als warme broodjes over de toonbank gaan.

Daarna zal NI andere merken 'toestemming' geven om eens aan de slag te gaan met de innovaties van de remix decks. Als iedereen al een F1 thuis heeft staan. :mrgreen: Dan zijn de software-kosten er zo goed als uit en kunnen andere merken producten gaan aanbieden met de volledige Traktor 2.5 functionaliteit.

Comment

Nu kreeg in net een mailtje van Denon over de 2900, die blijkt een iPad app te hebben waarmee je 'm kunt aansturen... dan is dat magere display natuurlijk wel te verklaren, en een leuke toevoeging. Routertje erbij en je kunt vanuit de zaal je spelers aansturen.

Comment

De Engine software voor iPad is vooral bedoeld om je muziekdatabase live te beheren en tracks in de spelers te slepen. De rest doe je met de spelers zelf.

Comment

Working...
                              X