Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginner Producer wat nodig?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginner Producer wat nodig?

Hey

Ben Rik en 16 jaar.
    Wil binnenkort wat apparatuur gaan kopen om tracks te gaan produceren.
    heb totaal geen ervaring, heb wel wat met mij muis en toetsen bord virtual dj getest en beetje gemixd voor de rest niks.

Laptop setup:
    Acer Aspire 7739Z
    Intel Pentium P6200 @ 2.13 Ghz
    4 GB DDR3 Memory
    500 GB HDD
    Intel HD Graphics
    DVD-Super Multi DL drive
    Windows 7 Home Premium 64 bits
    3 usb ingangen
    Hdmi aansluiting
    VGA aansluiting
    3.5mm jack ingang luidspreker
    3.5mm jack ingang microfoon

Wil graag een Akai MPK 49 gaan kopen is dit een goede keyboard om mee te beginnen?
    Midi keyboard met 49 toetsen, 12 druk- en snelheid gevoelige pads en acht toewijsbare knoppen en faders. Het gereedschap voor de serieuze producer of live artiest. Geniet van het ultieme producer gevoel met deze MPK49.

Weet iemand een goede koptelefoon van ongeveer 30 euro? mag iets meer zijn maar niet 1 van 100 eu ofzo.
    Ik had deze gezien: http://www.bax-shop.nl/studio-hoofdt...oSl2uQ#reviews

Een interface heb ik dat ook nodig? zo ja welke
    Behringer UFO202 koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Behringer UCA222 koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

De FCA202 is een compact FireWire audio interface die instrumenten, mixer, etc verbindt met uw computer voor opnames en playback. Voorzien van een opvallend en smetteloos wit design.

Heb deze behalve cd speler en cassette, kan ik deze boxen en versterker gewoon gebruiken of moet ik een andere? (is niet mijn set op de foto, heb wel de zelfde.)

Is een kanaal mixer handing voor het producen? heb hier een paar:
    Als uw optreden groots moet klinken ook al is de locatie aan de kleine kant, dan is de Zephyr ZMX862 live mixer uw partner voor dergelijke PA-klussen.

De Alto Pro Zephyr ZMX122FX live mixer beschikt over vier mono en twee stereo kanalen. Met de 256 ingebouwde Alesis-effecten kunt u een hoogwaardige performance neerzetten.

Behringer 1204USB koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Behringer X1204USB koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Wat is het verschil tussen de bovenste 2?
    Behringer 1202FX koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Welke software is goed om te producen?

Wat heb ik nog meer nodig?

Wil er ook later een mixer bij kopen is deze goed? of raden jullie een ander aan?
    De B-Control BCD-3000 van Behringer is de MIDI controller van de volgende generatie. Met deze DJ machine kunt u als digitale DJ uw MP3 bestanden afspelen, mixen en scratchen alsof het vinyl was.

Denk dat alles Behringer wordt op keyboard na is dit een goed merk?

Het zou erg fijn zijn als jullie mijn vragen beantwoorden en tips geven, andere sugnesties zijn welkom.

Groeten Rik

Behringer, tja niet slecht. Maken leuke apparaatjes, maar zijn ook niet helemaal te gek gaaf goed.

Het probleem is dat je vaak meer ruis terug krijgt dan waar je voor betaald.

Maar de hamvraag is en blijft, wat is je te besteden budget?????

Comment

De echte basics voor het producen zijn een leuk stukje software naar keuze (download wat probeerversies en test ze uit), plus een simpel MIDI-keyboardje. Dan kun je in ieder geval akkoordjes gaan inspelen.

Experimenteer eens met software als Fruity Loops, Cubase, Ableton, Pro Tools, Logic, etc.

Een audio-interface? Dat is alleen interessant wanneer;
      - je vocals of instrumenten wilt gaan opnemen met een microfoon
      - je studiomonitoren gaat aanschaffen
      - je een goede studiohoofdtelefoon gaat gebruiken

Een kanaalmixer? Wat ga je daar op aansluiten?
      Je hebt meer aan een studio softwarecontroller wanneer je de keuze voor een goed stuk software hebt gemaakt. Dan kun je eenvoudiger al je sporen bedienen (wat je onder meer gaat merken als je software-pakketten aan het uittesten bent).

Daarnaast is een HiFi set niet te vergelijken met een set goede studiomonitoren. HiFi sets geven het geluid vaak een te warme klank mee.
      Je wilt tijdens het producen zo goed mogelijk het geluid horen dat je in elkaar gezet hebt. Een goede referentie van het nummer dat je gemaakt hebt (daarom wordt het ook wel eens referentiemonitoren genoemd).
      Wanneer je je tracks gaat beluisteren op een HiFi setje en vervolgens je track op bijvoorbeeld een MP3-speler gaat terugluisteren, kan het opeens heel anders klinken dan jij in gedachten had.

Verschillen in MIDI-keyboards zijn er niet veel. Ze sturen allemaal een digitaal signaaltje uit naar je computer. Het enige waar ze in verschillen is kort door de bocht gezegd: speelcomfort. (Oftewel, hoe voelen ze aan als je de toetsen aanslaat?) En natuurlijk de hoeveelheid toetsen. Als beginner heb je meer dan genoeg aan een MIDI-keyboard met 49 toetsen.

Wanneer je een stuk software gekozen hebt, zul je ook nog aan geluiden moeten komen om tracks te kunnen maken. Dit kun je doen door VST plugins of sample-pakketten te downloaden. Sommigen zijn gratis te downloaden, anderen kosten geld.

Comment

Budget heb ik niet echt maar dingentje voor dingentje aanschaffen.
        De keyboard komt zowiezo als eerst die ga ik samen met mijn moeder aanschaffen zij betaalt de ene helft ik de andere, omdat ze ook graag piano wil spelen, dit kan neem ik aan gewoon op een Akai MPK 49.

Comment

Het lijkt me lastig om zonder software muziek te gaan produceren, je kan best wel wat op je keyboard zitten slaan, maar waar wil je al je harde werk dan in kwijt?
          Het beste koop je eerst de software, en daarna een keyboard. Zonder software kan je niks, zonder keyboard is het iets minder fijn werken.

Comment

STOP:
            Op die Akai die jij aandraagt wordt leren pianospelen waarschijnlijk niets.
            Waarom:
            1. 49 toetsen is leuk voor een producer, maar voor iemand die wil leren pianospelen te weinig. 61 toetsen is eigenlijk het minimum.
            2. Het is een midi-controller, oftewel hij stuurt een midi-signaal (soort van usb-signaal) naar bijvoorbeeld je computer. Je zal er dus altijd een losse sound-module (kan je computer zijn met software) + speakers naast moeten hebben.
            3. Daarnaast is een midi-controller er niet op gebouwd om op te piano-spelen, hij is meer gebouwd als een controller (zit ook in de naam) dan als een instrument.

Comment

Er zijn wel digitale piano's die ook gebruikt kunnen worden als midi apparaat. Mijn broer heeft er eentje bij hem staan waar je normaal als een digitale piano op kunt spelen. Erg fijn ding is het.
              Maar tja, zon echt groot midi keyboard heb je ook weer niet nodig. Ik produce zelf geen hele tracks maar ik maak nog wel eens wat samen met mijn broer bij hem thuis. Het enige wat hij echt gebruikt buiten geluidsapparatuur om is het midi keyboard. Een (kleine) mixer is handig maar niet direct nodig. Ligt er ook aan natuurlijk wat je wilt gaan doen.

Voor zover ik weet gaat het om de software die je gebruikt en het midi keyboard, verder eigenlijk niet veel buiten geluid om dan.

Comment

Nou niet echt piano spelen mijn moeder wil er ook soms op spelen, snap je?
                maar mijn speakers kan ik toch wel even tijdelijk gebruiken?

Comment

Ik gebruik op dit mijn boxjes van Dell, je weet wel, die net iets beter zijn dan de in een laptop ingebouwde speakers. :P
                  Hoewel het wel handig is hoor, monitors. Maar zoals ik al zei, zorg eerst dat je de goede software hebt (wat helemaal aan jouw smaak ligt), en als je dan nog geld over hebt, neem je een MIDI keyboard erbij en als je dan nog geld over hebt ( ;) ) dan koop je monitors. Tenzij je je heel erg aan je huidige boxen ergert, dan koop je eerst monitors en dan een keyboard.

Comment

Ik heb nu FL Studio 10 en Ableton Live 8 geprobeerd.
                    Met FL Studio 10 lukt het aardig maar met Ableton Live 8 helemaal niet, kan er niet eens wat mee proberen hij doet gewoon niks.

Maar bij FL Studio mis ik wel echt een keyboard, het lukt gewoon niet om een melodie te maken.
                    Het begin stukje lukt wel aardig maar de melodie gewoon niet, heb al wel veel van die tutorial's gezien op youtube, nu lukt het al iets beter maar nog niet helemaal.

Muziek genre : HardStyle

Zijn dit goede speakers of moet ik even door sparen voor betere?

Comment

Zo nu en dan laat ik mijn gezicht (naam) even zien, en ik gun Rik wat waardevolle adviezen die hij op dit moment hard nodig heeft.

Opsomming:

1, ik ben zelf een FL studio gebruiker (Bevooroordeeld? Misschien). Het is (naast de programma's die ik heb geprobeerd) naar mijn mening echt de DAW (Digital Audio Workstation <-- onthoud die naam) die het snelste je creativiteit omzet naar *relatief gezien* kwalitatieve producten. (In jouw geval nu melodieën voor Hardstyle) Daarnaast heeft FL studio 1 groot voordeel ten opzichte van Cubase, Ableton e.d. Je betaalt niet voor updates of bugfixes. Ook Cubase en Ableton zijn niet smetvrij van bugvrije versie's of duidelijkere of handigere interface.. maar je betaalt er wel voor bij een upgrade!

2, De Akai MPK 49, ik heb hem bij een vriend gezien. En uiteraard geprobeerd. Werkte vlekkeloos in FL studio... aanrader!

3, Je laptop is wat zwak qua CPU. (Een sterke CPU is bij wat ingewikkeldere tracks of genre's (Neem Dubstep of Hardstyle als voorbeeld) wel aan te bevelen.) Indien dat niet lukt... is een externe soundcard een must.
                      Voor een relatief klein bedrag kun je de Lexicon Alpha al aan schaffen. Prima product en voldoende aansluitingen.

4, Je pc is het hart (samen met je DAW die erop staat). 3 USB uitgangen, ik ga er vanuit dat je dan een Laptop hebt. (Kan mij geen PC indenken die maar 3 USB poorten heeft). Zorg ervoor dat dit zo blijft. Dit voorkomt verwarring en bovenal storingen! (Mits goed aangesloten)

5, Schaf die Hifi set zo snel mogelijk af! En koop studio monitoren voor. KRK is een geadviseerd merk. Zijn (2e hands?) niet duur, maar vergeleken met je Hifi set een DIJK van een verschil qua geluid. Het komt je productie's (en daarbij je oren) absoluut ten goede!

6, Hoofdtelefoon is niet per se nodig indien je ouders geen last hebben van je componeer/productie gedrag. (Hiermee doel ik op het feit dat ik vaak actief ben in de nacht en dus ook geluid maak in de nacht terwijl buren liggen te slapen, heb jij dit niet? Geen hoofdtelefoon dan!)

7, Koptelefoon is Hoofdtelefoon (misschien mierenneukerij, alleen je hebt een hoofd en geen kop... Ja ik ben 1 van de Bax-forum gebruikers die hierover zeikt :P.) Onthoud dat dit nog vaak fout wordt gezegd, je maakt indruk door dit wel correct te zeggen. (Heeft opzich weinig te maken met je studio set up, afijn... gratis advies ;) ) Op naar 8!

8, Misschien een opmerkelijke vraag voor een aantal hier, alleen hoe ziet je bureau eruit? Heb je ruimte om (bijv. KRK) daar kwijt te kunnen aan de zijkanten? Je oren horen precies tussen de Conus en Tweeter te zitten. (Met een eventueel lichte uitschuiver naar de tweeter toe). Maar altijd op oorhoogte! Of in de positie naar Oorhoogte. Bekijk maar eens het product: 'Auralex MoPads', maken je speakers ook zuiver door minder trillingen van de bass, en kunnen tot aan een helling van 8 + of 8 - gaan. Ideaal!

9, Behringer is zoals hier wordt gezegd 'leuk', alleen voor de nieuwprijs van Behringer kun je ongeveer 2e hands een beter product krijgen. Ook dit komt je productie's alleen maar ten goede!

10, Je wilt Hardstyle maken. Leuk, alleen daar komt kennis bij om de hoek kijken. Van het aspect van het maken van bepaalde 'geluiden & beats' tot aan het arrangement en het afmix gedeelte. Een goede start is om te kijken naar de volgende namen. (Ze bevatten voorgekauwde samples e.d. En voor alle namen (producten) zul je moeten betalen of een wat minder legale weg zien te vinden)
                      Komen ze:
                      - Veangence
                      - Nexus
                      - Sylenth1
                      - Vanguard
                      - Eventueel Z3ta+

Er zijn er nog een aantal, maar dat is echt vergevorderd stuff en dan raak jij echt helemaal van de kaart als je niet goed oplet..

11, De speakers in je laatste link zijn goedkope Disco speakers, heb je echt niks aan. Ze kunnen hard, maar totaal niet zuiver! Check de naam bij punt 8 nog een keer..
                      .
                      12, aansluitingen... ga je hier wat meer in verdiepen. Zeker het verschil tussen Jack (mono of stereo), tulp (rood gaat altijd aan de rechterkant erin), en XLR, (niet te verwarren met midi die erop lijkt maar het toch niet is :p)

Zooo, 12 punten. Je kunt vooruit met deze huiswerk lijst qua namen en uitzoeken. Als je iets niet begrijpt Rik, kun je altijd PM-en.

Succes!
                      Last edited by Firespace Recordings; Wednesday-04-07-2012, 03:56. Reason: Layout duidelijker gemaakt...

Comment

Working...
                      X