Announcement

Collapse
No announcement yet.

[Beginner] - Wat adviezen van de DJ guru's nodig

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• [Beginner] - Wat adviezen van de DJ guru's nodig

Heren en dames,

Ik heb een vraag m.b.t. een aantal zaken.

Ik wil graag beginnen met draaien. Ik ben een enorme muziekliefhebber en ga ook graag naar feesten waar gedraaid wordt. En het lijkt mij gewoon heerlijk om mensen en mezelf te entertainen met de lekkerste beats en er een mooi feestje van te maken. Maar voor het zover is moet ik mezelf eerst het draaien meester maken.

Na wat huiswerk gedaan te hebben (mede door dit forum) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik digitaal wil gaan draaien. Ik denk dat ik als basis minimaal nodig hebt:

1 - Digitale DJ controller
    2 - DJ software
    3 - Muziek
    4 - Geluid
    5 - Koptelefoon

Over puntje 1, 2 en 3 heb ik zo mijn vragen! (ja duurde even sorry!)

Een DJ controller kopen is nog best lastig. Te veel keus en ik heb er nou ook weer niet super veel verstand van. Het is wel wijs om er 1 te kopen met een build in geluidskaart toch? En voor de prijsklasse 100 - 150 euro is er best veel keus. Aanraders? Mensen ervaring met controllers in die prijsklasse?

DJ software is er ook in overvloed. Welke wordt door jullie als prettig ervaren en is aan te raden? Ik zat zelf over Traktor te denken, laat maar horen of dat wat is en zo niet wat dan wel!

Muziekbestanden heb je in meerdere formaten en nou zijn een vriend van me die vroeger gedraaid heeft in een bar dat FLAC bestanden het beste zijn omdat je daar de minste kwaliteit op verliest tijdens het ''bewerken'' van de muziek. Is dat zo of raden jullie iets anders aan?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties, tips en tools.

Groetjes,

Jesse :)

Even naar de normale DJ-gear & Effects categorie verplaatst.

Comment

Excuses Rick dat ik hem in de verkeerde sectie geplaatst heb!

Comment

Mijn tips:

1. Numark Mixtrack Pro
        2. VirtualDJ (vaak de software om mee te beginnen) of Traktor (draaien bekende DJ's ook mee, hier zal je later op willen overstappen)
        3. MP3 320kbps is ook prima draaibaar.

Waarom? Ben zelf ook zo begonnen, prima setje! Ik zag laatst ook in de Aldi een DJ controller voor 120 euro staan, maar ik denk dat je voor 200 euro een véél betere koop hebt met de Numark Mixtrack Pro. Probeer ze eens uit in een showroom!

Comment

Je zult met de Mixtrack Pro echt waar voor je geld krijgen. Hij heeft best veel functies, ook is hij heel overzichtelijk (wat hem wel weer groter maakt), en hij heeft een ingebouwde geluidskaart. Als je dat laatste niet hebt, moet je er een externe bij kopen om je muziek via je koptelefoon te kunnen voorbeluisteren. En geloof me, dat is echt ontzettend handig!
          Als je een top drie moet maken van meest bekende software:
          1. Traktror
          2. VDJ
          3. Serato
          Ik gebruik VDJ, wat voor mij een betere keuze is dan Traktor. Waarschijnlijk is dat ook zo voor jou, je bent namelijk nog een beginnen, net als ik (ik ben nu ongeveer 1,5 jaar hiermee bezig). Traktor ondervind ik eigenlijk als onoverzichtelijk en vooral verwarrend. Maar dat vinden de meer ervaren mensen weer niet. Wel jammer is, dat als je VDJ toh fijner vind, je zo'n 2 tot 3 honderd euro moet uitgeven (afhankelijk of je de LE versie al hebt of niet), terwijl Traktror maar 80 euro kost. Je kunt dus het beste eerst even uitproberen.
          Ik ben het op punt 3 helemaal eens met Jasper, niks meer aan toe te voegen.

Comment

Ik zou in jouw geval gewoon direct Traktor kopen. Ik gebruik zelf VDJ, is ideaal voor drive-in show werk door geavanceerde playlist functies enzo, maar als je (vooral) house wilt draaien is Traktor waarschijnlijk een betere keuze door de vele effecten ed.

Voor zover ik weet kun je de interface (dus het uiterlijk) van Traktor flink aanpassen aan je eigen voorkeuren en bijvoorbeeld de effecten in het begin gewoon uitschakelen zodat het een stuk overzichtelijker wordt.

Comment

Super bedankt voor jullie tips! Toch nog de twijfel of ik met traktor of VDJ ga werken, maar ik download twee demo's dan weten we het zo he! ;)

De Numark lijkt mij ook een goede optie. Net wat reviews gelezen en op youtube bekeken en hij is zeker puik! Misschien dat ik hem toch 2e hands koop zodat ik wat meer muziek kan kopen. Of is dat een afrader?

En 320kbps it is!! Fijn dat jullie zo behulpzaam zijn.

Comment

2eHands apparatuur kopen is natuurlijk geen afrader, je moet alleen wel voorzichtig zijn. Je moet even uittesten of alles nog werkt, of er geen delen van de behuizing zijn gescheurd of los zitten, er iets is gebogen etc.
                Je kan ook de pro versies uitproberen, maar dat moet dan via iets minder legale wegen. Ik vind het nooit een probleem om dingen illegaal te downloaden alleen en enkel alleen om het uit te kunnen proberen, om daarna de software te kopen. Sommige mensen hebben hier helaas wel last van, en hebben dan soms het probleem toch niet te hebben wat ze uiteindelijk wilden hebben. De keus is aan jou ;)
                Last edited by Guest; Saturday-30-06-2012, 19:41.

Comment

ik heb zelf lange tijd met virtualdj gewerkt, eerst zelfs gewoon op m'n kamer met muis en toetsenbord. heerlijk overzichtelijk en lekker om mee te beginnen. ben nu overgestapt op Traktor. Het is even wennen, maar dan heb je ook wat. Maar ik zou zeker met dat budget beginnen met VirtualDJ

pas als je een keus hebt gemaakt m.b.t. software moet je gaan kijken naar controllers. kies waar mogelijk een controller met de software (al is het een LE versie) inbegrepen. Dat scheelt je veel geld.

ik gebruik zelf ook .WAV, wat volgens mij vergelijkbaar is met mp3 320 KBPS. Ook AAC (itunes indeling) werkt wel, al is WAV/MP3 beter.

Succes ermee! :)

Comment

Ik ben laatst zelf ook begonnen.
                    Eergister had ik me spullen binnen gekregen.

2x Devine Artis 300 watt 12 inch
                    1x JB systems kontrol 2

Devine Artis speaker
                    Uit de Devine speaker komt echt lekker geluid!
                    Veel in en uitgangen.
                    Het enige nadaal is dat je een plop hoort als je hem inschakelt.

JB systems kontrol 2
                    Kleiner dan je denkt maar het is een hele fijne mixer.
                    Je krijgt er ook virtual dj bij.
                    Alleen als je de speakers op de master output aansluit moet je wel ff je instellingen van je virtual dj veranderen. (bij mij kwam er geen geluid uit de speakers maar dat lag aan de instellingen)

Misschien is dit ook iets voor jou?

Comment

Working...
                    X