Announcement

Collapse
No announcement yet.

Andere gear

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Andere gear

Ben nu een tijdje aan t draaien met een simpel controllertje, behringer bcd 3000. Nu vind ik het wel erg leuk en zou ik wel eens wat verder willen komen, dus zit ik te kijken om apparatuur aan te schaffen die ook gebruikt worden in cafe's, clubs etc. Mixer met cd spelers dus.
    Maar dat is toch wel even wat anders dan een controller en ik snap ook niet precies hoe het zit. Want ik zie hier in het cafe waar veel gedraaid wordt (een pioneer djm 800 en cdj1000 mk3's ) dat ze daar ook met een laptop staan, maar hoe werkt dat dan?
    Ik dacht dat niet echt kon? Of moet je er dan ook een controller bij hebben?
    Heb eens kunnen oefenen op zo'n set, mixer en cds spelers, maar vindt het toch wel erg fijn om op pc scherm te kijken (traktor pro), ziet er overzichtelijker uit.
    Hoe werkt bijv een behringer djx 900 mixer dan? Want die heeft wel usb aansluiting.
    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen

dus je weet dat je voor met cd's te draaien mintens 2 cd-spelers en 1 mengpaneel nodig hebt.
    Er bestaan namelijk cd-spelers en er bestaan mengpanelen met een usb aansluiting. Maar let op: het is niet omdat ze een usb-aansluiting hebben, dat ze een midi-functie hebben (en er dus een pc- programma mee kan aansturen). Er zijn bijvoorbeeld cd-spelers met een usb-aansluiting, waar je dan de usb-aansluiting enkel als input kan gebruiken, of er bestaan bijvoorbeeld mengpanelen met een usb-aansluiting, waarbij je de usb-aansluiting enkel kan gebruiken om mixen op te nemen.
    Maar er bestaan evengoed cd-spelers waarmee je één deel van je programma (bv de linker kant) kan aansturen. Er bestaan ook mixers waarmee je dit kan, maar dit is nog heel primitief, en kostelijk voor wat je in de plaats krijgt. (en dan kan je beter uitkijken naar een controller met audio-inputs, want die bestaan volgens mij ook)

De behringer djx900 kan (als ik het goed op heb):
    * muziek opnemen via de usb-aansluitng
    * de usb aansluiting als input gebruiken
    * de muziek van je pc halen en doorsturen naar je cd spelers (die moeten dan wel compatibel zijn met je mixer, en usb ondersteunen)
    * kan GEEN programma aansturen

Maar goed, waarom wil je cd-spelers, als je toch geen cd's wil gaan gebruiken en op een computerscherm wilt kijken? Dan kan je beter voor een nieuwe en betere controller gaan, zal je goedkoper uit komen. Wil je toch een look-a-like cd-speler? Er bestaan heel wat controllers die zeer goed lijken op een cd-speler, maar waar je helemaal geen cd kan in steken.

Tot slot bestaat er ook time-code. Dat stelt je in staat om eender welke cd-speler of eender welke draaitafel met je computer te verbinden. Kost behoorlijk wat en kan je niet zo heel veel functies op je programma mee bedienen. Niet echt het investeren waart als je nog geen cd-spelers of draaitafels hebt.

Volgens mij zijn cd-spelers niet meer of minder overzichtelijker dan een programma, hangt er van af wat je gewend bent. En je muziek-bibliotheek is net zoals op je pc zo ordelijk als je ze zelf maakt.

Wellicht heb ik niet al je vragen kunnen beantwoorden, vraag maar raak!

Comment

de muziek van je pc halen en doorsturen naar je cd spelers (die moeten dan wel compatibel zijn met je mixer, en usb ondersteunen)
      Nee. Dat kan niet. Zou ook niet weten waarom je dat zou willen, want dan sluit je je tabletop direct aan op je computer en profiteer je in 9999 van de 10000 gevallen ook nog van MIDI controle over je software.

Comment

de zin "Ook gebruik met verschillende DJ software is mogelijk, u kunt de software dan niet aansturen maar wel het uitgangssignaal van uw software direct doormixen met CD spelers en andere audiobronnen!" bracht me wat in verwarring, maar als ik het nu goed op heb, dan bedoelen jullie hier gewoon mee dat je de usb ansluiting als input kan gebruiken?
        Ik zag er inderdaad ook het voordeel niet van in ;)

Comment

De usb ingang is eigenlijk een geluidskaart voor je pc die ingebouwd zit in de mixer.
          In je software moet je dan instellen dat hij het geluid over deze geluidskaart uitstuurt.
          Ze bedoelen dus dat je dan bijvoorbeeld op schuif 1 het geluid van je pc hebt en op schuif 2 van je cd speler.
          Hierdoor kan je dus mixen tussen cd en pc.
          Maar ik geef wel toe dat de zin nogal vrij ongelukkig geschreven is ;-)

Comment

Bedankt voor de duidelijke reacties.

Eigenlijk vind ik een controller ook wel prima, werkt erg goed maar ik zou toch graag op feesten en gelegenheden gaan draaien en daar gebruiken ze over het algemeen mixer met cd spelers dus moet ik wel leren daarop te spelen.

Ik vind controller en traktor overzichtelijker, je kan er makkelijker loops op een punt erin zetten en die waveforms op de pc zijn een stuk duidelijker dan op cd speler. Daar zie je enkel waar er een intro/break zit en waar niet en op de pc kan je precies zien wanneer er nieuwe geluiden etc bij komen.

Comment

Sommige controllers kun je combineren met tabletop spelers. ;) Is ook nog iets om over na te denken. Dan heb je de gemakken van beide werelden.

Comment

Dat is waar, had dat geprobeerd op mijn behringer (kan er alleen maar 1 op aansluiten) maar ja wat is dan t voordeel van een tabletop nog?

Comment

in jouw geval is dat, denk ik wel interessant: je kan én met de traditionel cd-spelers draaien én met een "gewone" controller

Comment

Oh ja dat is waar.
                    Dus eigenlijk zou zoiets mooi zijn: Denon DN-MC6000 digitale controller en analoge mixer in een. (alleen wat prijzig voor mij)

Comment

Wat is eigenlijk het budget dat je er aan wil hangen?
                      In je openingspost ben je bezig over CDJ-800/CDJ-1000, maar als ik je laatste post lees lijkt het mij dat je budget toch net iets anders zegt.
                      Een zeer mooie speler die ook midi ondersteunt voor het aansturen van software is de american dj radius 3000.
                      Deze kan je zowel gebruiken om cd's af te spelen als om je software te bedienen.

Comment

Ja die heb ik een tijdje geleend (met een apollo dateq mixer) vandaar dat ik ze noemde, maar mijn budget is niet veel, rond de 3/400.

Comment

Bedankt voor alle reacties!
                          Nog even kort, wat zouden jullie dus aanraden voor iemand die dus graag zou willen leren draaien zodat ik op feesten etc zou kunnen draaien, maar een midi controller stuk handiger vindt dan cd speler en mixer en op het moment niet zo'n groot budget heb. (3/400)
                          Nieuwe midi controller? Misschien eentje waar je ook cd's spelers op aan kan sluiten?
                          Of wachten en sparen voor mixer en cd spelers?

Comment

Wil je zelf perse nog CD-spelers aanschaffen, hou je de optie graag open, of hoeft het voor jou niet zo? In het segment van 300-400 euro zijn erg leuke controllers te krijgen, maar niet veel met twee analoge lijningangen.

Comment

Working...
                            X