Announcement

Collapse
No announcement yet.

Is deze PC goed voor een DJ ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Is deze PC goed voor een DJ ?

Hallo allemaal,

Ik ga binnekort beginnen met draaien, en ik wil daarbij gebruik maken
    van een pc.
    Een van mijn computermaten heeft deze voor mij samengesteld:

Nu is niet het probleem of deze goed genoeg is, maar of deze juist TE goed is?
    Aangezien ik nog niks aan DJ apparatuur heb (wat uiteindelijk wel vrij prijzig wordt :P), is zo'n dure pc toch wel een probleem.
    Zijn er dingen die jullie er aan zouden verandere? Bijv. minder goede geluidskaart....?

Bvd,

Bas Meulendijks
    Last edited by Bas_SVD; Saturday-13-06-2009, 17:28.

Hey Bas,

Kun je misschien een lijstje met specificaties en onderdelen hier neerzetten? Je link werkt momenteel niet, niet bij mij tenminste. Kan ook aan mij liggen!

Comment

link is als het goed is aangepast,
      ik begin vast ff met alles te typen, mocht het dalijk weer niet werken XD

EDIT: oke, linkt werkt weer niet, lijkt wel of die met maar ff doet ofzo XD
      Last edited by Bas_SVD; Saturday-13-06-2009, 17:05.

Comment

Behuizing: http://tweakers.net/pricewatch/23086....html#tab:info
        Mobo: http://tweakers.net/pricewatch/22500....html#tab:info
        Processor: http://tweakers.net/pricewatch/22265....html#tab:info
        RAM: http://tweakers.net/pricewatch/17287....html#tab:info
        Geluidskaart: http://tweakers.net/pricewatch/22115....html#tab:info
        Al het overige, zoals HDD, dvd-drive etc. daar valt weinig aan te bezuinigen :P
        Ik hoop dat linken naar tweakers toegestaan is? :$

Comment

Je linkt direct naar je winkelwagentje. En deze werkt door middel van cookies. Dat gaat dus niet werken op andere pc's.
          Maak even een screenshot en host die even op Imageshack, of voeg hem als bijlage toe in je post.
          (Screenshot maken doe je door de prtscr knop in te drukken, vervolgens Paint te openen, en ctrl+v/plakken.)

Comment

@Rick, bedankt voor de info,
            maar de computer is mijn grootste hobby, dus een PRTSCN maken is een eitje :P

EDIT: de reden dat de link naar het winkelmandje niet werkt, ligt trouwens niet aan de cookies, maar aan het forum, want het forum heeft gewoon een bug dat ie & niet terugzet naar & ;)
            Last edited by Bas_SVD; Saturday-13-06-2009, 17:21.

Comment

Ik begrijp dat je mixjes wil gaan maken.

Maar het helpt om te vertellen hoe je dit wil gaan doen..

Van plan Mixmeister te gebruiken? (knippen plakken lijmen totdat je overgang perfect is en exporteren naar cd)
              Wil je Ableton Live gebruiken?
              Midi controller?
              Timecoded setup?

Als je daarop een antwoord kunt geven, kunnen we je beter helpen...

Comment

Euhm,
                Mixen enzo wil ik maken op mijn eigen pc,
                deze nieuwe pc is eigenlijk alleen bedoelt om mee te nemen naar feestjes,
                en vanaf daar de muziek te spelen met BPM Studio,
                overigens wil ik er deze controller op aansluiten:
                Bax-shop.nl is de goedkoopste webwinkel en muziekwinkel voor DJ\'s, producers en muzikanten. Met alles op het gebied van Licht, Geluid, DJ Gear, Audio/Video. Bax-shop.nl is volwaardig Thuiswinkel.org lid en biedt je altijd de beste XXL service.

(al bestelt, helaas nog niet binnen)

Comment

Het voordeel van DJ-software (afhankelijk natuurlijk van welke je neemt) is dat het relatief weinig geheugen nodig heeft. Hier draait BPM Studio op z'n dooie gemakje op een Packard Bell laptop met 1024 mb geheugen en een 256 mb shared videokaart, dacht ik. (tis al een 2 jaar oud beestje) Kloksnelheid is 1.47 ghz. Voordeel is wel dat hier XP nog op draait, ik was net op tijd voordat Vista standaard meegeleverd werd.

De kunst is echter meer om te zorgen dat hij schoon blijft. Dat wil zeggen, geen overbodige software installeren die je pc alleen maar slomer maakt.
                  Hiernaast zou ik ook liever kiezen voor een 19" rack model welke iets beter met schokken kan omgaan. Je geeft aan dat je er mee wilt gaan draaien, dus is het erg belangrijk dat je pc veilig van A naar B wordt vervoerd. Een optie is om een 19" rack behuizing te nemen, deze in een binnenrack schroeven en een iets grotere case pakken voor er rond, welke je opvult met schuim. Hierdoor kan je pc schokken beter weerstaan.

Compacte 19" serverracks of soortgelijke behuizingen worden zo nu en dan tweedehands aangeboden. Wellicht marktplaats en cosoorten eens in de gaten houden. :)

320 gb is eigenlijk redelijk weinig wanneer je erg veel met muziek bezig bent. De kosten voor een 1 TB harddisk zijn tegenwoordig prima te overzien en je zorgt er zo ook voor dat je al je muziek altijd kwijt kunt. Wanneer je een flinke collectie gaat aanleggen en je muziek gaat digitaliseren, ga je vanzelf merken dat je na een flinke poos ruimte tekort komt.

Verder zou ik ook goed nadenken over je koeling. Je pc komt te staan in zalen met veel verlichting. En veel mensen. En die genereren allebei veel warmte. En je pc wil juist ook dat hij koel blijft, maar wanneer de omgeving waar hij aan blootgesteld wordt ook redelijk warm is, gaat dat niet zo goed lukken. Extra ventilatoren zijn dan geen overbodige luxe. :)

Tot zover wat commentaar over hetgeen dat ik vluchtig bekeken heb. ;)

Comment

Ok, dan is dat duidelijk.

Gezien je wil gaan draaien op feestjes enzo... is een laptop dan niet geschikter?
                    Een pc + beeldscherm + toetsenbord + muis + midi controller is ook weer zo wat.

Voor 400 euro kun je al een redelijke Dual Core laptop op de kop tikken (nieuw).

Verders, wil je het echt doen met een pc, is deze setup zeker snel genoeg icm een midi controller. Het is alleen wel verstandig om die Xonar te laten hangen en dat geld te gebruiken voor een "dj" geluidskaartje (dat is leuk voor thuis geluid maar niet lekker om er snel (asio) geluid overheen te gooien).

Ik zou dan zelf een U46dj (tegen woordig van mixvibes?) nemen of een maya usb44 ofzo. heb je iets meer budget zou ik zelfs voor een NI Audio4 gaan.

edit: tegelijk met Rick gepost

Comment

okeej dankjewel ! :D
                      het was me idd ook opgevallen dat de software niet zo'n hoge eisen heeft,
                      alleen de controller die ik heb bestelt heeft daar in tegen weer wat strengere eisen,

en ik heb ook aan een laptop zitten denke, want dat is wel compacter enzo,
                      maar voor minder geld heb je al een betere pc, en aangezien alles al zo duur is XD

Comment

In bepaalde gevallen is het veel fijner om te werken met een losse pc in plaats van een laptop. In combinatie met een midi controller zou ik het juist persoonlijk veel fijner vinden om voor mij het scherm te hebben (liefst nog schuin gekanteld naar me toe) om overzichtelijk te zien waar ik mee bezig ben, net voor het scherm de controller en ergens onderin de case in een laatje een toetsenbord, om snel even iets in te tikken of op te zoeken.
                        Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren, kwestie van wat je zelf het beste vindt werken. Ik doe allround drive-in werk en heb dus genoeg aan een simpele laptop met een externe harddisk.

Comment

Originally posted by Kevin S View Post
                          Ok, dan is dat duidelijk.
                          Ik zou dan zelf een U46dj (tegen woordig van mixvibes?) nemen of een maya usb44 ofzo. heb je iets meer budget zou ik zelfs voor een NI Audio4 gaan.
                          Zo'n externe geluidskaart is idd wel wat.
                          Maar heb je dan ook goed kwaliteit geluid?
                          En hoe sluit ik dat dan aan? Zo'n kaart gaat met USB de pc in, en de controller die ik ga halen gaat ook met USB de pc in, dus dan moet ik software-matig instellen dat het geluid via die kaart moet gaan, en dat elk kanaal dan zijn eigen uitgang krijgt?
                          en hoe werkt het dan als ik een mixer erbij ga halen?

Comment

kwaliteit is wel goed over het algemeen.

En die kaarten werken idd met usb. Gewoon drivers installen en in je audio programma instellen, deck 1: output 1/2 deck 2: output 3/4 (zo ongeveer). Dat sluit je dan aan op je mengplank.

kun je ook doen voor alleen midi controllers: Master out: output 1/2 Cue/Mix: output 3/4.

Veel moeilijker dan dat wordt het niet.

Comment

Working...
                            X