Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virtual DJ 6.0 is uit!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Virtual DJ 6.0 is uit!

Versie 6 van het DJ-programma dat al een poosje meedraait is net uitgekomen. Virtual DJ is dan ook een van de programma's die menig beginnend DJ gebruikt om te starten met mixen via de PC of laptop. Inmiddels zijn er in dit programma al veel dingen veranderd en tegenwoordig kun je niet alleen audio, maar ook muziekclips en karaokevideo's mixen zonder ingewikkelde controllers of wat dan ook. Dankzij deze veelzijdigheid staat Virtual DJ op de 17e plaats als het aankomt op gedownloade software bij download.com.

In deze nieuwe versie wordt het ook mogelijk om sociale interactie en tips te krijgen, zelfs tijdens een live set! Het is bijvoorbeeld mogelijk een aanbeveling te krijgen om een bepaald nummer af te spelen na de track die nu aan het afspelen is, omdat veel andere DJ's dat een goede combinatie vinden. Ook is het mogelijk om tips en informatie uit te wisselen op een online community.

Wat betreft het technische deel, is het mogelijk om zelf aan de software te sleutelen. Dit is mogelijk dankzij het speciale VDJscript, waardoor je zelf bepaalde voorkeuren kunt instellen. Niet alleen kun je scripts maken met woorden als 'play', 'pause', 'crossfader 50%', maar ook het complexere werk met scripts als '$myvar ? pitch_range '10,16,50' : goto 400ms & loop 4 while_pressed'.

Hiernaast is er ook aandacht besteed aan de implementatie van controllers. In voorgaande versies werd het hele programma gemaakt rond een toetsenbord en muis, terwijl controllers bijzaak waren.
    In deze nieuwe versie is de software juist gemaakt rond de diverse controllers die op de markt zijn, waardoor iedere knop en iedere fader is toe te wijzen aan een functie van Virtual DJ, wanneer deze controller met MIDI of HID werkt. Hierdoor kun je de controller toewijzen aan de functies die je wilt besturen met je controller, zodat het nog eenvoudiger werken is en je een gepersonaliseerde setup kunt maken.

Een andere nieuwe feature is NetSearch. Wanneer je een verzoekje of speciaal nummer zoekt en het is niet in je collectie opgenomen, dan kun je door middel van Netsearch direct op het internet zoeken naar dat specifieke nummer en deze streamen of op je harde schijf opslaan. Geen internet op locatie? Je kunt simpelweg thuis je favoriete muziek en speciale remixen of underground muziek vinden, deze opslaan op de harde schijf en vervolgens op elk feest offline draaien.
    De tracks die Netsearch voor je vindt zijn gratis tracks die over het internet verspreid zijn, zoals op promotiewebsites en gratis catalogi.

Dan is er nog MusicGroups, welke eigenlijk twee functies biedt.
    Als eerste is het de ideale manier om te laten zien wat je zoal draait op een feest. De playlist van iedere avond of iedere keer dat je aan het draaien bent, wordt automatisch naar MusicGroups verzonden, zodat DJ's commentaar, tips en advies kunnen geven over je muziekkeuze en de combinatie van de muziek die je hebt gekozen. Niet alleen andere DJ's, maar ook vrienden, familie en je publiek kan dan precies zien welke tracks je gedraaid hebt.

Het tweede deel draait om de feedback. Wanneer je aan het mixen bent, zal MusicGroups automatisch feedback geven over de nummers die je klaarzet. MusicGroups kan aangeven welke nummers andere DJ's gebruiken om achter het huidige nummer in te mixen.
    In tegenstelling tot andere bestaande muziek-vergelijkingssoftware, heeft MusicGroups een groot voordeel, namelijk de hoeveelheid DJ's. Het matchen van muziekfragmenten draait niet om het aantal beats per minuut, maar om wat andere DJ's een goed nummer vinden. Hierdoor ontstaat vanzelf een grote verzameling.

Verder is het timecode-systeem verder ontwikkeld. Niet alleen kunnen de timecode platen van VDJ 5 worden gebruikt, het is nu ook mogelijk om platen van concurrerende merken te gebruiken. Verder is de nieuwe timecode-software van de grond af opnieuw opgebouwd en is accurater en sneller in het verwerken van signalen.

Nieuw is de Skin Engine. Geen gedoe meer met resoluties en skins die niet goed samengaan, maar een compleet nieuwe lay-out structuur. Je kunt tijdens het gebruik van het programma het scherm wat groter of kleiner maken, zonder dat je je zorgen hoeft te maken om de resolutie van je scherm. Ook biedt de nieuwe Skin engine elementen als ScratchWaves en ResizeZones.

De video engine is ook aangepakt en kan nu veel meer codecs lezen. De video engine is geoptimaliseerd en werkt nu tot 15% sneller.

Virtual DJ 6.0 is Unicode compatibel geworden. Of je tracks en albums nu genoteerd staan in het Engels, Frans, Arabisch of gewoon Nederlands, alle tekens worden eenvoudig weergegeven op je scherm, of dit nu bij een PC of Mac is.

Persoonlijk vind ik bovenstaande punten al een erg grote verbetering en het wordt ook steeds makkelijker om veel verschillende media af te spelen met slechts één programma. Hiernaast biedt Virtual DJ ook de mogelijkheid om controllers en zelfs timecode-systemen aan te sluiten, waardoor er ook voor hardware veel oplossingen zijn.

Persoonlijk mis ik eigenlijk wel de playlist per deck, die je kunt aanvullen door het archief aan te roepen. Dat is juist iets wat ik wel handig vind aan BPM Studio en dat ontbreekt hier toch. ;) Wellicht iets voor versie 7...

informatiebron

Wat is de verwachte prijs? Ik vind virtual dj nog al goed werken maar ik wil eens wat nieuws.

Comment

€227,- voor de digitale versie, voor bezorging met de post betaal je nog geen 250 euro.

Een upgrade naar versie 6.0 kost rond de 30 euro.

Comment

Bedankt voor de info!

Voor die upgrade moet je natuurlijk een serie nummer hebben... Misschien ga ik dan wel doorsparen en koop ik deze virtual dj, ik ben er helemaal gek van!!

Comment

Voor de upgrade moet je een ander product van Atomix of een van zijn partners hebben aangschaft, dan krijg je grote kortingen op de upgrade. De Hercules RMX consoles en Numark Cue vallen hier onder andere onder.

Meer leesvoer

Comment

Heb hem net eens getest.. erg leuk programma...

Maar met video,s mixen is een drama het inladen duurt erg maar dan ook heel erg lang.

Comment

Ik vind 1 ding al slecht als ik gewoon die screenshot zie:
              Alleen de bovenste band van het 'zichtbaar gemaakte geluidsspoor' -nee, ik praat nog niet in het vakjargon-.

Comment

Dat is niet slecht, maar erg handig. Hier speelt de waveform van de track mee voor beide kanalen, waardoor je dus de bass-pieken kunt zien en dus zelfs optisch (dus met je oogjes ;)) je volgende track er in kunt laten lopen. En dan loopt het geheel nog gelijk ook, mits je BPM goed staat.
                Download anders de demo eens en ervaar het zelf. :)

Comment

Ik wou eerst hem kopen maar ik merk nu dat traktor veel veelzijdiger is, ik heb nu de traktor LE en ik ga hem updaten naar traktor pro, voor €100. Maar de bpm klopt helemaal niet bij traktor LE. Heel slecht, het liedje is normaal 120 bpm en dan zegt ie 180 bpm. Iets wat weer goed was bij VDJ
                  Last edited by stijn; Wednesday-05-08-2009, 21:59.

Comment

Working...
                  X