Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke controller is geschikt om mee te beginnen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke controller is geschikt om mee te beginnen?

Bij voorbaat excuses dat ik zo'n topic aanmaak als er al heel veel zijn, maar ik had toch een paar vragen waar ik mee zat.

Hallo!

Ik ben altijd al een liefhebber geweest van electro/house/techno/hardstyle en al die andere varianten maar dacht dat een DJ hobby onbereikbaar was omdat de apparatuur zo duur zou zijn. Tot mijn neef een aantal maanden geleden een Behringer BCD3000 kocht en ik erachter kwam dat het DJen op die manier toegankelijker is dan ik eerst dacht. Hij liet mij zien hoe het een beetje werkte en toen ik er zelf mee aan de slag ging vond ik het toch wel erg leuk en had ik er ook wel aanleg voor, naar mijn idee. Lang verhaal kort, nu wil ik zelf ook een DJ controller!

Ik heb al een aantal maanden research gedaan, ook zodat ik in de tussentijd een beetje een budget kon opsparen. Ik keek eerst naar de Hercules DJ Control AIR MIDI en de Hercules DJ Instinct, vooral vanwege de prijs. Mocht het toch een vlaag van verstandsverbijstering zijn en ik het na 4 weken al gezien hebben heeft het mij niet al te veel geld gekost. Intussen keek ik wel wat verder omdat ik het een nadeel vind van de Hercules dat hij zo priegelig en klein is. Ik vind het wel fijn om een beetje ruimte te hebben. Toen kwam ik bij de wat duurdere Hercules' uit en toen ik op dat bedrag ging zoeken vond ik de Numark Mixtrack Pro II waar ik nu sterk over na zit te denken.

Ik wil met de controller vooral gewoon zelf wat plaatjes mixen op mijn kamer en eventueel als ik het een beetje onder de knie krijg de controller meenemen naar familie en vrienden voor kleine huiskamerfeestjes. Ik hoef dus geen set die klaar is voor een groot feest, wegens een drukke studie zal het niet zover komen namelijk.

Even een lijstje met feiten:
    - De controller moet niet al te priegelig zijn, grootte maakt niet uit, ook niet met vervoer. Ervan uitgaande dat zo'n apparaat geen 1,5 meter is en ik het in een goeie case gewoon kan meenemen in de trein/met de auto.
    - Wat ik nadelig vond aan de Behringer is dat de jog wielen erg klein en ingebouwd waren. Mijn neef gebruikte veel sync maar ik zou het beatmatchen wel onder de knie willen krijgen dus dan heb je die wel nodig lijkt mij.
    - Er moeten wel voldoende accessoires voor beschikbaar zijn als in een stofkap en flightcase, daar ik altijd zuinig met mijn spullen om wil gaan.
    - Sowieso een ingebouwde geluidskaart.
    - Bijgeleverde software is wel handig maar geen pré (eventuele ideeën met goeie software zijn welkom). Ik werk een beetje met VDJ maar dat zit er nog niet ingebakken dus ik kan wel vrij makkelijk omschakelen naar een andere software.
    - Ik heb nog geen monitoren/speakers (ik weet niet precies wat het verschil is). De ruimte waar ik in eerste instantie ga oefenen is een slaapkamertje van amper 4x4m., eventueel later in een woonkamerruimte van ongeveer 5x5m. (Ook daarvoor zijn tips welkom.)
    - HP heb ik nog niet maar dat is sowieso een kwestie van passen, ook omdat ik brildragend ben. Is dus nu nog niet nodig, maar ook hier zijn eventuele tips wel welkom.
    - Ik werk dus met een laptop.

Dus sowieso een controller, monitoren en bekabeling en evt. HP. Budget is ongeveer €300 voor alles excl. HP, maar als het het echt waard is kan hier nog wel €50 bovenop doen.
    Ik ben wel van plan om voordat ik ook daadwerkelijk iets koop de reis naar het verre Goes te maken om het zelf nog even uit te proberen, om zeker te zijn.

Nog even een vraagje apart: stel ik koop dus een controller en over een tijdje heb ik een degelijk surround setje op mijn kamer staan die ook bv voor mijn TV en PS3 is, kan ik daar dan de controller op aansluiten of gaat er dan geluidskwaliteit verloren en is het raadzamer om daar aparte monitoren voor te hebben?

Na het lezen van alle andere topics hoop ik hiermee de meest voor de hand liggende vragen wel beantwoord te hebben, anders zeggen jullie het maar. Ik ben benieuwd naar jullie advies en uiteraard zijn suggesties over controllers die ik niet genoemd hebt meer dan welkom, zo zag ik ook namen als Reloop en Native Instruments voorbij komen. :)

Jessica.
    Last edited by Jessieka; Tuesday-01-10-2013, 00:22.

De Mixtrack Pro II lijkt me een zeer veilige keuze voor de eisen/wensen die je hierboven stelt. Is een degelijke controller die goed in elkaar zit, niet te groot is, maar wel voldoende overzicht biedt en meer dan genoeg functionaliteit aan boord heeft om de komende tijd steeds meer nieuwe dingen te kunnen ontdekken. Audio-interface zit al ingebakken, dus dat is alleen maar makkelijk.

Accessoires voor de Mixtrack Pro II zijn er ook genoeg:
    Decksaver stofkap voor Numark Mixtrack Pro II
    DAP DCA-CON1 flightcase (Voordeel is dat je dan aan de achterkant nog ruimte over hebt, voor kabels, stekkerblokje, etc.)
    En verder nog een hoop accessoires die vrij universeel zijn.

Nog even een vraagje apart: stel ik koop dus een controller en over een tijdje heb ik een degelijk surround setje op mijn kamer staan die ook bv voor mijn TV en PS3 is, kan ik daar dan de controller op aansluiten of gaat er dan geluidskwaliteit verloren en is het raadzamer om daar aparte monitoren voor te hebben?
    Een surround setje kan altijd aangesloten worden. Het is niet dat dan opeens je geluidskwaliteit volledig wegvalt, maar het klinkt gewoon wat anders. Want:

- Ik heb nog geen monitoren/speakers (ik weet niet precies wat het verschil is).
    Onder de naam 'monitoren' kun je verschillende dingen verstaan. Op DJ-gebied zijn monitoren bij grotere feesten bedoeld om het zaalgeluid op een of andere manier toch bij de DJ te krijgen (omdat hij meestal tussen de speakers in staat). Aangezien bass alle kanten op vliegt, heb je dan vrijwel alleen midden- en hoge tonen nodig.

Op huiskamergebied kunnen monitoren zowel voor DJ-gebruik als studiogebruik worden ingezet. Voor studiogebruik gaat het er voornamelijk om dat de monitor zo neutraal mogelijk klinkt. Geen extreme bass, geen vertekeningen in de klank. Wel is het zo dat dit soort luidsprekers vaak een goede versterker aan boord hebben, die aardig wat vermogen kan produceren en daarbij produceren dit soort speakers vaak ook een erg breed geluid (van laag tot hoog, dieper dan een gemiddelde 2.0 HiFi set).

Dit, plus het feit dat veel DJ's toch een beetje wisselen tussen zelf platen mixen en zelf produceren, zorgt er voor dat veel DJ's een set monitoren in hun booth hebben staan die meer op studiogebruik gericht zijn, maar die ook zeker niet verkeerd zijn voor DJ-monitoring thuis. Dat is ook de reden dat je veel KRK studio-monitoren terug vindt in DJ-booths. (Speakers met een gele woofer, als je er op gaat letten valt het op.)

Aangezien een goede hoofdtelefoon toch wel aardig wat kost (je moet hem immers zelf continu dragen, dus hij moet goed zitten, goed afsluiten, goed klinken en voldoende volume produceren) zou ik zelf aanraden om de speakerset nog even te laten voor wat het is. Dan heb je in ieder geval een toffe starters-set waar je eventueel al mee op kleine feestjes kunt gaan draaien. Met je huidige budget hou je dan +/- 100 euro over.
    Hierbij zul je ten eerste moeten bepalen wat je zelf het prettigst vindt om te dragen. Namelijk een over-ear of on-ear hoofdtelefoon. Een over-ear hoofdtelefoon zit prettig omdat hij over je oren heen valt, maar nadeel is wel dat hij zo al snel erg groot oogt. Een on-ear hoofdtelefoon is compacter en lichter meestal, maar de oorpads zullen na verloop van tijd wat op je oren gaan drukken wat mogelijk hinderlijk is. Hoofdtelefoons zoals de Numark Red Wave zijn populair, al gaan veel DJ's ook voor een Pioneer HDJ-500. Zoveel mensen, zoveel wensen en het is net als met kleren passen - het kan even duren tot je iets hebt wat lekker zit, er goed uit ziet en daarnaast voldoet aan je wensen/eisen. Heb zelf ooit nog een Sony MDR-V55 gehad. Die is voor DJ-gebruik ook zeker niet verkeerd (maar voor mij was het niet geschikt, want ik kocht hem voor langere luistersessies en dan knelt hij wat). Toen heb ik zelf gekeken bij Sennheiser en heb ik de PX-360 aangeschaft. Één van de meest compacte over-ear hoofdtelefoons, met oorschelpen die alle kanten op kunnen draaien. Die PX-variant is er niet meer helaas, maar er is wel een HD 360 variant van die er precies hetzelfde uit ziet. Zou ook nog een optie kunnen zijn misschien.

Hoe dan ook, passen en luisteren is altijd nog de beste optie. Maar wellicht geeft dit stof tot nadenken.

Comment

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ben nu wel zo goed als zeker over de Mixtrack Pro II, ik lees ook veel lovende woorden op internet. Heeft deze controller eigenlijk wel minpunten waar ik eventueel tegenaan zou kunnen lopen?

Als ik dus niet voor de speakers zou gaan zou, wat wel gunstig is voor mijn budget, zou ik dus gewoon gebruik kunnen maken van mijn kleine computerspeakertjes met 3,5 mm jack? Daar komt denk ik wel redelijk geluid uit om in het begin mee te oefenen. Een ander geluidssysteem heb ik thuis niet namelijk.

Wat betreft de hoofdtelefoon zat ik in eerste instantie ook aan de Pioneer HDJ-500 te denken. Omdat deze er wat mooier uitziet zou ik hem ook kunnen gebruiken om gewoon muziek mee te luisteren en loop ik niet met een al te groot ding rond, maar zoals ik al in mijn eerste post zei ben ik brildragend en zitten hoofdtelefoons al gauw krap bij mij dus probeer ik hem liever eerst uit voordat ik hem online bestel. Ik hou de andere genoemde hoofdtelefoons zeker in gedachte, en dan zal ik ze wel eens komen uitproberen om zeker te zijn.

Comment

Heeft deze controller eigenlijk wel minpunten waar ik eventueel tegenaan zou kunnen lopen?
        Het ligt er maar aan wat je minpunten vindt. :) Qua techniek, plug-and-play functionaliteit en de opties die er op zitten is het allemaal meer dan prima geregeld voor het geld. Het enige wat je als minpunt zou kunnen zien, komt voort uit persoonlijke voorkeur (design, lay-out, etc.). Dat is ook de reden dat al die verschillende DJ-merken een eigen reeks DJ-controllers hebben die prima verkopen, ondanks dat het er erg veel zijn.

Als ik dus niet voor de speakers zou gaan zou, wat wel gunstig is voor mijn budget, zou ik dus gewoon gebruik kunnen maken van mijn kleine computerspeakertjes met 3,5 mm jack? Daar komt denk ik wel redelijk geluid uit om in het begin mee te oefenen. Een ander geluidssysteem heb ik thuis niet namelijk.
        Jazeker, het zal dan niet hard gaan, maar de vraag is of je het echt nodig hebt voor thuisgebruik. Mocht het toch niet helemaal bevallen omdat je bass tekort komt o.i.d. dan kun je altijd nog eens op je gemakje rondneuzen naar iets specifiek voor je DJ-booth. Sluit dit kabeltje aan op de master output van je controller en sluit hier je computerspeakers op aan.

Wat betreft de hoofdtelefoon zat ik in eerste instantie ook aan de Pioneer HDJ-500 te denken. Omdat deze er wat mooier uitziet zou ik hem ook kunnen gebruiken om gewoon muziek mee te luisteren en loop ik niet met een al te groot ding rond, maar zoals ik al in mijn eerste post zei ben ik brildragend en zitten hoofdtelefoons al gauw krap bij mij dus probeer ik hem liever eerst uit voordat ik hem online bestel. Ik hou de andere genoemde hoofdtelefoons zeker in gedachte, en dan zal ik ze wel eens komen uitproberen om zeker te zijn.
        Zeker verstandig, het blijft immers iets persoonlijks omdat je hem zelf zult moeten dragen.

Comment

Super! Dan ga ik binnenkort even hoofdtelefoons passen en dan kan ik eindelijk mijn eerste setje bestellen. Erg bedankt voor het goeie en snelle advies!

Comment

Prima, ben benieuwd hoe alles bevalt. :)

Comment

Working...
            X