Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keuze midi controller/mixer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Keuze midi controller/mixer

Hey,

Ben nu alweer een tijdje draaiende en bevalt me goed enkel ben ik tot de conclusie gekomen dat ik steeds vaker voor minimum 90 procent Traktor draai in plaats van met cd spelers/vinyl.

Op heden sleep ik dus iedere keer mee:

Flightcase gevuld met RMX40-USB
    2 x AA Radius 1000 'worden eigenlijk zelden gebruikt'
    1 x Sync XTRM 1 'aparte flightcase'
    1 x Vestax Typhoon 'goedkoop instappertje gekocht om het digitale mixen te ontdekken'

Ik sluit dus mijn materiaal eigenlijk ook als volgt aan:

Laptop -> Typhoon 'voor midi controls' alsook naar Traktor Audio 2 soundcard om het dan extern te mengen richting RMX 40 USB.

CD spelers worden eigenlijk op een sporadische keer niet tot zelden gebruikt.

De Sync is wel iedere week paraat omdat ik deze nog frequent gebruik.

Na een boel feestjes op deze manier te draaien heb ik eerst telkens wat opgespaard om het geluid en licht wat up te daten dat is dus ook in orde (allesinds afdoende voor de doelgroep waar ik meestal voor moet draaien en anders huur ik wel bij voor die uitzonderlijke keren).

Lang verhaal nu even inkorten:

Zoals je merkt is het een vrij ingewikkelde constructie om Digitaal te mixen en met vinyl te mixen en zoek ik dus een midi controller/mixer die eigenlijk voornamelijk met Traktor 'of Serato' zal gebruikt worden (2 decks) en mij tevens de mogelijkheid bied 'life' te mixen met op zen minst de Sync (en wss. zou ik 1 AA ook meenemen to be sure).

Ik had dus graag volgende constructie gefabriceerd:

1 x AA CD - Midi/Mixer'digitaal 2 kanalen' - 1 x Sync XTRM1

Tevens zou het natuurlijk fijn zijn als deze over gebalanceerde XLR uitgangen beschikken en mits mogelijk een Monitor out.

Software had ik graag both way gezien 'Zowel Traktor Pro als Serato' aangezien ik op heden nog met beiden wel eens durf experimenteren? Bij sommige oplossingen zal ik eerder OF moeten kiezen natuurlijk maar goed hoe compatibeler hoe beter.

Nu had ik zelf al een beetje rondgekeken en reviews gelezen en mijn voornaamste twijfels liggen op heden tussen de volgende opties 'indien andere opties mogelijk zijn hoor ik deze ook graag aan':

- Pioneer DDJ-SX 'las hierover dat de mic input kuren kon geven is dit reeds opgehelderd?'
    - Numark NS7 II 'verliefd op het motorische vinyl en tegelijk word dit een ramp in combinatie met Traktor volgens ik las? Tevens geen xlr mic input klopt dit?'
    - Numark NS6 'als ik me niet vergis compatibel met zowel Serato als Traktor maar dan tevens geen xlr mic input?'
    - Denon DN-MC6000 'las in de reviews iets in de trant van OF als Digi mixer OF als analoge mixer te gebruiken dus niet digitaal en analoog tegelijk mixbaar?'
    - Vestax VCI-400 'ik neem aan de Serato versie aangezien deze ook wel werkende te krijgen valt in Traktor mits mapping'

Er zullen wss. nog wel mogelijkheden zijn, ik zoek in elk geval iets degelijk dat langere tijd zal blijven gebruikt worden, Hoofdeis is eigenlijk toch wel dat het een mengpaneel is voor 2 analoge ingangen die toevallig ook een midi controller is en tegelijk met al deze signalen kan mixen. Een logische workflow is ook wel belangrijk 'hoe minder de muis en keyboard gebruikt moet worden hoe beter (is nu nog niet echt optimaal met die Typhoon die ik gebruik maar ok dat was ook wel een instappertje').

Geleverd met Serato DJ maar ook 'mits mapping' compatibel met Traktor Pro is een plus aangezien ik reeds Traktor Pro heb (lijkt me behalve bij de NS7 II met allen mogelijk?). Traktor gebruik ik op heden voor life gigs maar ik heb het gevoel dat Serato me meer ligt (word vaak mee geprutst thuis en voelt aan alsof het een hogere workflow heeft).

Ik neem ook aan dat geen enkele van deze controllers hardwarematige FX processors heeft dus moest hiervoor ook een suggestie zijn altijd welkom. Liefst wel iets kleins aangezien ik vooral met het oog op minder zeulen en makkelijker werken de set wens te moderniseren.

Budget Mengpaneel/Controller plus flightcase plus Flightcase voor 1 CD speler 'aangezien mijn huidige set case eruit gaat dan' en indien mogelijk een hardwarematige fx processor max ergens regio 2000 euro.

Dank op voorhand voor suggesties/raad/mogelijke info over deze producten.

Edit: Als geen enkele van de vooropgestelde opties zowel analoog met digitaal 'traktor/serato' tegelijktijdig kan mixen dus niet echt een volwaardige vervanger is voor een mengpaneel dan sta ik ook open voor mogelijke mengpaneel opties die wel degelijke midi support bieden om tracks te zoeken/in te laden/af te laten spelen enz.
    Last edited by SqueeZr; Sunday-10-11-2013, 19:38.

Een systeem wat echt helemaal toppie werkt met zowel traktor als serato is er eigenlijk niet. Het heeft dan bijna altijd wel ergens een beperking in 1 van de 2 software pakketten. Nog een nadeel is dan dat je dus 2x software moet kopen. Zowel traktor als serato. Beetje dubbel op dus. Ook is het vaak voor je stabiliteit niet aan te raden om tegelijk serato als ook traktor aan te zetten. Je kan dan nog wel eens conflicten krijgen op je pc.

Je zou ook kunnen kijken naar table tops die je ook via midi je software aan kan laten sturen. Mixertje ertussen en klaar.

Comment

Hey Ronennie,

Neen is zeker niet de bedoeling om zowel Traktor als Serato gelijktijdig te gebruiken.

Qua softwarepakketten heb ik hoe dan ook reeds:

- DJ Traktor pro 'zat bij men soundcard audio 2'
      - Serato DJ intro 'ofte telkens opnieuw de trial ff triggeren'

Als je beetje verstand hebt van mappen en weet op welke sites je ook veel support krijg voor midi controllers en hun mappings 'traktorbible/djtechtools enz.' is dit meestal niet echt een groot probleem.

Op die Numark NS7 II na dan want die geeft effectief problemen met de platters in Traktor en is echt wel exclusive to Serato.

Nu goed voor de duidelijkheid dus: Ik ben zeker niet van zin om met 2 dj software programma's gelijktijdig te draaien. Het is eerder een kwestie van ..... Traktor Pro heb ik al, Serato compatibel/gratis erbij is een leuke plus vooral omdat ik toch echt de indruk krijg dat Serato DJ net iets lekkerder werkt quasi workflow 'minder effecten dat wel maar goed welke drive in zit non stop effectjes te prikken?'.

Table top midi controllers had ik ook aan gedacht ..... maar ... mijn AA Raduis 1000 s kunnen dit ook en ik vind het om de een of andere reden gewoon niet lekker lopen 'ook al eens getest op meer uitgebreide tabletops en ik vind het gewoon te veel toeters en bellen om de een of andere reden houd ik het toch wel graag iets of wat simplistisch. Vandaar ook dat de Denon DN-MC6000 wss. op het laagste trapje staat hier wegens oogt enorm druk.

Buiten dat wil ik hoe dan ook een nieuwe mixer en alles minimaliseren, simpeler maken alsook centraler bouwen alsook het feit dat de rmx40 ook niet helemaal men ding is 'teveel toeters en bellen'

In elk geval hele boel tekst terug: Serato en Traktor compatible 'mits mappings en dit is niet echt een probleem om zelf te doen zowel als te vinden' is een plus. Indien dit geen optie is maakt het niet echt uit of het Serato word of Traktor aangezien beiden niet echt zo moeilijk zijn om aan te leren.

Voornaamste blijft wel dat het gewoon netjes :

Optie 1 midi controller/mengpaneel

- XLR uitgangen heeft
      - XLR mic input
      - DEGELIJK werkt met 1 van beide dj software programmas. En dan bedoel ik echt wel geen toetsenbord/muis meer nodig te hebben.
      - Mogelijkheid om zowel een analoge input 'voornamelijk vinyl' gelijktijdig te kunnen mixen met wat ik doe in de dj software.

Optie 2:

Mengpaneel met midi support en verder uitbouwen richting tabletops.

Ook even eerlijk op dit moment zijn mijn 2 grote favorieten alsook twijfelaars de Numark NS7 II 'al is dit enkel voor die motorische platters en wegens nostalgie vermoedelijk en heeft deze geen xlr mic input dacht ik' en de DDJ-SX die ondanks dat ik geen Pioneer fan ben wel netjes overzichtelijk is en zowel met Serato komt als voldoende populair is om reeds degelijke Traktor Pro mappings te ontvangen.

Comment

Waarom perse een xlr input voor je microfoon. Een jack kan net zo goed werken. Oke een xlr is wat degelijker maar bij ons zou het zijn 1x inbouwen en afblijven. Een verloop hoeft dan dus geen probleem te zijn.

Als ik eenvoudig en geen toeters en bellen hoor bij mixers denk ik eigenlijk maar 1 merk mixer echt geschikt is. Dateq. Geweldige kwaliteit als ook super overzichtelijk als ook erg goede pre amps voor je platen speler en microfoon(s).

Tja dan het deel om je software mee aan te sturen. Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is de denon sc2900.

Comment

Enige reden dat ik richting xlr mic input vroeg was omdat ik over een shure mic beschik met idd. xlr nu goed dit zou op zich idd. niet echt een zware kost zijn om te vervangen voor iets anders.

In elk geval heb je mij met die dateq aan het denken gezet richting zowel Dateq als Rodec. Simpele rechtoe rechtaan mengpanelen en mss. icm. die denon.

Even prijzen vergelijken en opties herwegen dank hiervoor Ronennie :)

Comment

Beste,
            met de juist boven genoemde set dateq/rodec en daar 2 denon sc2900's op heb je een degelijk set waar je perfect traktor met kan draaien en als je laptop toch eens vastloop duw je er een cd'tje in en verder gaan zonder echt velies te lijden en je hebt al een audio 2 van traktor dus de audio interface is ook geen probleem voor u want sc 2900 heeft wel een probleem met zijn audio interface in traktor als schakeld tussen midi en cd of usb dan gaat de audio van traktor storen als je de interface van de denons gebruik en moet je terug herstarten maar met de audio 2 van traktor heb je daar geen last van en denon is ook al bezig met een oplossing

mvg Gino

Comment

Dank voor het meedenken reeds aan beiden.

Voorlopig kom ik op het volgende uit waar ik vermoedelijk voor zal gaan:

Rodec MX2200

Redenen:

- Voor men jarenlange stop ben ik ooit toch begonnen met een degelijk Rodec mengpaneel 'van men vader toen nog' en toenertijd raakte ik nooit gefrustreerd noch uitgekeken op dit mengpaneel alsook was dit niet kapot te krijgen, ik neem maar even aan dat Rodec deze reputatie nog altijd doorvoert in zen nieuwe lijnen.
              - Dateq heb ik nu minder ervaring mee als belg maar als ik me goed herriner zijn Dateq en Rodec vanouds natuurlijke tegenhangers geweest van elkaar en als ik dan kijk naar men eigen verleden ... maar ik neem aan dat de kwaliteit alsook degelijke pre-amps van een gelijk kaliber zullen zijn.
              - 12.5 inch mengpaneel op deze manier kan ik mijn huidige flightcase alsnog hergebruiken (tabletop - mixer - tabletop layout case van roadready)

Of als ronnenie nu plots zegt nee vergeet die Rodec haal die of die Dateq dan luister ik natuurlijk :)

Nu betreffende die Denon SC2900 s ... Zien er super uit maar.

1. Denk icm. met het mengpaneel dat dit boven men budget gaat vallen en aangezien ik een goed jaar terug nog maar het geluid en licht opgewaardeert heb gaat men vrouwtje me dit niet in dank afnemen als ik hierover ga.
              2. De AA Radius 1000 mag dan een onding zijn. Het bied wel een 'beperkte' vorm van Midi support en zijn al es betaald geweest. M.a.w. kunnen nog even mee.
              3. Eigenlijk wat ik vooral nodig heb en dat nu niet zo super loopt in Traktor is hardware die :

a) Volledige library search support bied 'dus lekker scrollen in je mappen zonder keyboard of muis' Dit loopt niet zo lekker met de Vestax Typhoon.
              b) Jog wheels 'blijf een turntable persoon van origine dus voelt dit gewoon lekkerder om er een track in te gooien. 'AA Radius zou dit kunnen doen'
              c) Effecten in traktor bedienen 'ontoereikend met Typhoon en ook een ramp met de Radius'
              d) Loops en cue points bedienen in Traktor.

Dus na de suggesties even te laten binnenkomen en weer wat verder te zoeken kwam ik plots de Native Instruments X1 tegen.

Als ik de X1 'browser support/effecten support/Loops en cue points support' icm. met de Rads 'jog wheels/pitch' gebruik kom ik volgens mij uit op alles wat ik echt nodig heb in een veel overzichtelijkere en hands off muis en keyboard oplossing voor het digitaal gedeelte, mix gedeelte zou via de audio 2 en elk deck een aparte line in op de rodec gebeuren'? Correct me moest mijn meedenken in de praktijk hard gaan falen.

Word dan natuurlijk wel ff knutselen aan men flightcase met afneembare houders voor die x1 en laptop maar zou wss. wel een verbetering zijn tov. hoe het nu dikwijls gaat.

Graag jullie mening en alvast bedankt voor de raad :)

Comment

Nog eens een nachtje over alles geslapen en alle opties herbekeken zal ik toch idd. eerder geneigd zijn bovenstaande te volgen.

Enkel nu het volgende:

Ik zit dus zowiewo met een Road Ready RRCDJCD12W die maximum een 12 inch mixer formaat slikt, deze zal wss. geen Rodec MX2200 slikken?

Zat ook nog even verder te vergelijken tussen de DateQ XTC-2 DJ mixer en de Rodec MX2200

Grootste verschillen lijken mij op het eerste zicht

DateQ 10 inch vs Rodec 12.5 inch (zou dit nog wel in die case raken denk ik dan in het geval van de Rodec?)
                DateQ 4 kanalen vs Rodec 5 'op zich heb ik slechts 4 kanalen nodig'
                Mogelijkheid om meer Mics aan te sluiten op de Rodec vs. de DateQ 'op zich gebruik ik slechts 1 mic'
                Prijsverschil van toch wel een goede 1000 euro tussen de twee dus heb ik zoiets zijn deze kwalitatief vergelijkbaar of zit het prijsverschil hem toch in betere potmeters/faders/enz. in de Rodec?

Zijn er nog andere grote verschillen?

Zit nu vooral met het dilemma tussen beide mixers en beiden hadden een goede reputatie betreffende no nonsens en degelijke pre-amps alsook hufterproof te zijn dus graag meer info waarin de verschillen zitten 'vooral in prijs'.

Tevens had ik graag gehoord of die Rodec al dan niet in die flightcase te krijgen valt. De DateQ '10 inch' lijkt me geen probleem te worden mits gebruik van de meegeleverde kussentjes om ruimte op te vullen. want Indien de Rodec niet past en de DateQ XTC-2 toch wel een erg groot kwaliteitsverschil betekent tov. de 19 inch Rodec en/of DateQ mengpanelen kan ik evengoed richting de 19 inch mengpanelen kijken en voor een nieuwe flightcase gaan en dan word het vermoedelijk het dilemma:

Rodec MX-180 Original vs DateQ Apollo en had ik graag ook meteen de grootste verschillen gehoord in klank/kwaliteit/enz. en tevens een alternatief voor de huidige fligthcase.

Native Instruments Kontrol X1 word de library search uitbreiding.
                Denon CD/Midi TT s word iets voor volgend jaar gok ik.

Dus budget blijft 2000 euro enkel word de originele vraag aangepast naar:

-Welk mengpaneel 'en dit word nu echt een keuze met zicht op jaren werkplezier'
                -Welke flightcase (indien eerder richting 19 inch geneigd word)
                - Native Kontrol X1 afdoende 'en simpel genoeg :p' voor wat ik in mijn hoofd heb namelijk play/loop/fx in traktor/en library control
                - Ik winkel om mij terug jaren te amuseren met muziek draaien 'zoals men vroeger wel eens sprak van 10 jaar plus op dezelfde mixer en Technics turntables te werken.' Ik hoef dus niet altijd het nieuwste snufje of toetertje :)

Indien de DateQ XTC-2 toch afdoende is is er op zich wel afdoende budget om toch voor een stel nieuwe tabletops te gaan ook en dan zit ik eigenlijk met de volgende dilemma's:

Pioneer CDJ350 'koppel'
                Numark NDX900 'koppel'
                Denon SC2900 'koppel'

Grootste verschillen tussen die drie zijn?

Even tussendoor ik ben geen Pioneer fan 'vind ze gewoon overpriced' maar het gedeelte waar ik dit jaar in investeer moet voornamelijk:

- Midi controllable zijn 'Traktor' zonder al te veel ingewikkelde dingen zoals falende mappings, of niet alle mogelijkheden in Traktor kunnen gebruiken 'zowat mijn voornaamste problemen op heden met zowel de Typhoon controller als de AA Radius 1000 tabletops 'de eerste kan niet alles in Traktor voornamelijk het FX gedeelte en browser gedeelte is een beetje ontoereikend en de AA s die zijn gewoon om te huilen om werkend te krijgen in midi en te houden (en ja ik ken iets van computers alsook software)'.
                - Build to last ofte hufterproof 'ik wacht nog liever een jaar om dan meer uit te geven aan iets dat kwalitatief meer in orde is dan dat men nu roept ja koop maar'
                - Simple matters, toeters en bellen, optie hier, optie daar, layer knopje ginder ..... Ik heb het liever puur en simpel zodat ik niet verdrink in de opties zodanig ik mij kan bezighouden wat er wel echt belangrijk is namelijk communicatie met publiek en muziek uitpikken en erin gooien.

Dank voor jullie raad op voorhand

Edit: @Rick In de productpage 'snelle omschrijving' staat de Rodec MX1400 als een 19 inch mengpaneel omschreven http://www.bax-shop.nl/dj-mixer/rode...t=30&limit2=30 terwijl je productinfo 10 inch krijgt te zien http://www.bax-shop.nl/rackmixer-19-...t-details.html

Ik neem aan een klein site foutje dacht even meegeven :)
                Last edited by SqueeZr; Monday-11-11-2013, 14:26.

Comment

Fixed. Heel Rodec moet sowieso eens doorgelopen worden in de shop.

Daarnaast, je vraagstelling en twijfels zijn behoorlijk divers. Laat ik in ieder geval zeggen dat je geen mixer moet kopen omdat hij toevallig in een case past, dan kun je beter een nieuwe passende case pakken en de oude case proberen voor een goed bedrag te verkopen. Gezien je aangeeft voor kwaliteit te willen gaan zou ik liever een kist met verlies verkopen en wat centen opleggen om een goed passende nieuwe kist te nemen, dan genoegen nemen met een kist die niet goed past of je mixer volledig afstemmen op die ene case.

Qua tabletops, wanneer je hier op dit moment nog niet naar gaat kijken, zou ik dat nog niet in overweging nemen. Wie weet wat voor spelers er volgend jaar zoal uitkomen, kun je bijna geen peil op trekken.

Verschil tussen de drie tabletops schuilt hem vooral in functionaliteit en formaat.

Comment

Neen ben ik met je eens Rick, zoals ik ook zei desnoods kijk ik gewoon uit richting een andere flightcase en de 19 inch modellen.

Tabletops zijn enkel indien de DateQ XTC-02 DJ mixer een beetje in mijn eisen ligt en geen al te grote kwalitatieve verschillen vertoond tov. de Rodec's of andere DateQ mengpanelen. Aangezien er bij deze keuze wel meer dan genoeg budget overblijft om meteen het tabletop gedeelte aan te pakken.

Sorry voor de diverse twijfels en vragen trouwens, maar ik ben wel iemand die 1000 keer probeert, leest en test vooraleer ik iets aanschaf, ook omdat ik gewoon richting een degelijke set wil werken quasi mengpaneel/midi control/tabletops waar ik oud mee kan worden.

Comment

Misschien is het dan toch verstandig om eens naar de winkel af te reizen. Dan kun je zelf de verschillen ontdekken en bepalen of het iets voor je is of niet. Wat je hier krijgt zijn veelal persoonlijke meningen op basis waarvan jij je keuze moet baseren. In eerste instantie prima omdat je dan grotendeels je keuzes kunt gaan afbakenen, maar uiteindelijk zul je wel aan de hand van je eigen voorkeuren iets moeten kiezen en dan is een hands-on ervaring wel prima. Een investering van wat tijd en vervoerskosten, maar dan heb je wel een veel beter idee wat kans maakt om in je eigen booth te belanden en waar je jaren met plezier op gaat werken.

Comment

Denk dat dit mss. wel de beste oplossing zal worden.

Is het dan ook mogelijk om de verschillende midi mogelijkheden te ontdekken trouwens (tabletop gedeelte)?

Zal eens moeten overleggen met het vrouwtje en onze drukke agenda om richting de winkel af te reizen. Ik neem aan dat ik hiervoor best een afspraak maak telefonisch?

Comment

Is het dan ook mogelijk om de verschillende midi mogelijkheden te ontdekken trouwens (tabletop gedeelte)?
                          Ja en nee. Speelklaar uitproberen is natuurlijk mogelijk, maar het aanpassen van mappings e.d. wordt lastiger om eventjes op een middag te doen. ;)

Ik neem aan dat ik hiervoor best een afspraak maak telefonisch?
                          Ja, als je even mailt of belt voor die tijd met wat je precies wilt zien/uitproberen, dan kunnen we het voor je klaarzetten en dan is er een specialist om je te helpen. ;)

Comment

Als het om no nonsens mixers gaat ben ik wel echt een erg grote fan van de dateq mixers. Heerlijk overzichtelijk en werkt eigenlijk gewoon altijd. Klank is ook erg goed.

Als ik je wensen zo zie zou ik ook niet weten waarom een dateq niet geschikt zou zijn.

Comment

Working...
                            X