Announcement

Collapse
No announcement yet.

Simpele controller voor oldschool DJ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Simpele controller voor oldschool DJ

Hoi Allen,

Ik heb ervaring met Technics draaitafels, de eerste Denon cd spelers (zo rond 1994 denk ik ), toen Pioneer nog een lachertje was in DJ wereld, en etc, tot waar Denon het heeft laten liggen (op marketingvlak) en nu Pioneer de standaard dj tool is geworden. Anyway, kleine intro, maar ik zoek een controller, die een beetje het ouderwetse vinyl gevoel geeft qua Jogs. Ga echt niet vele effecten gebruiken, en etc. maar gewoon basic mixwerk. Het moet wel goed klinken qua geluid, en geen artificial geluiden meegeven, wat in het begin nog wel eens gebeurde (vooral als je ging timestrechten). Ik lees ook nog wel eens dat voorbeluisteren, erg zacht is, of niet werkt, maar dat moet natuurlijk wel goed gaan. Ohja, ik denk dat ik het ga gebruiken met Virtual DJ, want heb dat nu aantal keer aangeraakt, en ziet er goed en simpel uit (zei ik al dat het simpel moest zijn :p )

Ik heb voor mezelf nu denk ik de ideale controller gevonden, de Reloop Beatmix. Enigste nadeel vind ik is, dat de pitch control bovenin zit, en het is gespiegeld. Kijk je naar een iets duurdere Pioneer controller, dan zitten al die knoppen, wel waar ik ze zou verwachten, maar misschien is dat een kwestie van 1 dag uitproberen en gaat het vanzelf.

Iemand nog ideeën, of gaat de Reloop inderdaad een goede aankoop worden ? Binnenkort is het open dag, met 2ehands markt, wellicht zitten daar nog leuke controllers tussen ? Of is er een betere controller met meer het vinyl gevoel ?

Het wordt natuurlijk een beetje moeilijk zonder budget, maar er zijn 2 toestellen die in me op komen:
    Numark NS6 of NS7. is de controller die volgens mij het oldskool gevoel kan weergeven
    Denon DJ DN-SC3900. Is duurder, en is geen controller, maar kan je wel aansluiten op je pc. Een van de weinige toestellen (of het enige) dat geen platenspeler is en toch een gemotoriseerde platter heeft
    Behringer CMD Studio 4A: heel wat goedkoper, maar ook nog redelijke goeie oldskool weergave
    Last edited by Mathias Van Rechem; Sunday-11-05-2014, 18:28.

Comment

Jow, ja, een budget had ik niet genoemd, sorry, maar de Reloop Beatmix met zijn "te grote" Jogs, en de reviews gelezen te hebben, was dacht ik een leuke deal. Degene die jij aanhaalt, de NS6 is zeker een hele stoere controller. Maar eigenlijk iets boven het budget. Maar ik ga me in die controller even inlezen. Thanks.

Comment

De prijs van de reloop beatmix (178 euro) moeten we dat dan een beetje als je budget zien?

Comment

Er is geen groter oldschool gevoel dan timecode op de platenspelers te gebruiken. Is dat geen optie? Verder is de Denon zowat de enige die ik kan bedenken die eventueel nog in aanmerking zou kunnen komen en zijn de Numarks gewoon zalige controllers. Je moet niet te hard zoeken naar het oldschool gevoel want dat is er gewoon niet meer bij digitaal draaien. Zelfs timecode op platenspelers is al een ander gevoel dan met echte platen draaien.
          Dus als het gevoel en de prijs het belangrijkste zijn zou ik zeker voor timecode kijken. Twee timecode vinyls, geluidskaartje en een softwarepakketje en je bent vertrokken. Traktor en Serato zijn dan de hoofdrolspelers, maar kijk bijvoorbeeld ook even naar Mixvibes. Stukje goedkoper en minstens net zo goed als voornoemde...

Comment

Nou, 178 euro is een mooi bedrag, mocht dat apparaat goed genoeg zijn. Maar ik dacht aan zo rond de 400 euro zoiets. Het hoeft niet "on tour", het blijft gewoon thuis. Alvast bedankt voor de reacties. Het "vinyl" gevoel, dat komt, omdat ik las, dat op aantal pioneer controller, de jogwheel een beetje aanvoelt, als vinyl meesturen, afremmen (als een zetje geven, of even lichtjes afremmen). Dus dat bedoelde ik met vinyl gevoel.

IK hoor niemand over geluidskwaliteit, dus dat zit allemaal goed neem ik aan.

Comment

Jogwheel van een Pioneer draait niet mee, dus die vlieger gaat niet op. Da's gewoon een lompe plastic schijf die stil staat en ook nog niet eens lekker draait als je er een slinger aan geeft. Als er al een controller/player geen vinyl gevoel heeft is het wel de Pioneer. Op zich vind ik dat ook weer geen ramp, het is tenslotte ook geen platenspeler...

Comment

Nee, dat weet ik. Maar ik heb onlangs nog op de Nexus2000 of CDJ1000 of zelfs de CDJ350 gedraaid, en dat vind ik prima bevallen. Het hoeft niet motorisch mee te draaien, dat is toch maar gevoeliger voor mankementen, lijkt mij. Ik ben dus benieuwd of de JOGwheel op de wat goedkopere modellen (Reloop, Numark) ook dezelfde feeling hebben. Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, sorry.

En anders, ga ik het gewoon binnenkort uitproberen, zoals gezegd, de open dag van de 24ste leent zich daar perfect voor.

Comment

Originally posted by djginod View Post
                  IK hoor niemand over geluidskwaliteit, dus dat zit allemaal goed neem ik aan.
                  Beste is wel om in dit geval uit te kijken naar een (gebalanceerde) XLR uitgang

Comment

Pioneer heeft me nooit kunnen charmeren. Zelf zweer ik bij Denon, heerlijke setjes hebben die gemaakt.
                    Helaas altijd op marketinggebied nooit echt wat kunnen betekenen de afgelopen jaren. Zonde. Ze gaan al een hele tijd niet écht meer mee.
                    Mooi om te zien dat Numark zich dan langzaam losmaakt van zijn budgetreputatie en steeds meer een antwoord begint te krijgen op Pioneers monopoly.
                    Die hebben de afgelopen tijd aardig wat mooie dingetjes op de markt heeft gebracht.

Ik zou het persoonlijk dan ook in die richting zoeken. De NS-serie was al genoemd, zeker interessant om naar te kijken. Denon uiteraard ook ;)
                    Dat zou ik dan misschien ook maar doen, kijken, lekker een uitstapje naar Goes, voor 18 euro in de spoordeelwinkel heb je retourtje vanaf ieder station in Nederland.
                    Krijg je er ook nog een gratis stukje taart en bakje koffie bij!

Kijken dus en zelf ervaren.
                    Voor 400,- moet zeker wel wat kunnen krijgen.

Comment

Voor 18 euro kan ik denk ik wel op en neer rijden naar goes, het is maar zo een half uurtje rijden, dus dat zal het probleem niet zijn ;-)

Ik ga gewoon die dag een aantal dingen proberen, en dan zien we wel. thanks !

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
                        Beste is wel om in dit geval uit te kijken naar een (gebalanceerde) XLR uitgang
                        Wat is volgens jou daar dan het voordeel van? Het feit dat het op nagenoeg geen enkele speler en/of controller terug te vinden is daar gelaten natuurlijk.

Originally posted by djginod View Post
                        Voor 18 euro kan ik denk ik wel op en neer rijden naar goes, het is maar zo een half uurtje rijden, dus dat zal het probleem niet zijn ;-)

Ik ga gewoon die dag een aantal dingen proberen, en dan zien we wel. thanks !
                        Dat is het beste, gewoon even zelf proberen wat jou het best bevalt. Blijft erg persoonlijk zoiets. Of de open dag daar een goede gelegenheid voor is betwijfel ik een beetje, het gaat daar stervensdruk zijn namelijk en iedereen wil wel "even proberen". Kijk of je op een weekdag overdag een keer kan, dan is het lekker rustig in de winkel en wandel je van de ene controller naar de andere...
                        Last edited by Hollender; Tuesday-13-05-2014, 13:35.

Comment

Originally posted by Hollender View Post
                          Wat is volgens jou daar dan het voordeel van? Het feit dat het op nagenoeg geen enkele speler en/of controller terug te vinden is daar gelaten natuurlijk.
                          Een gebalanceerde uitgang geeft (veel) minder kans op storingen, vooral bij langere signaal kabels (pakweg vanaf 5 à 10m). Voorwaarde is wel dat je dan ook gebalanceerde kabels e.d. gebruikt. Van zodra 1 toestel of kabel in je lijn ongebalanceerd is, gaat de vlieger niet meer op. Als dit niet aanwezig is kan je ook gebruik maken van een DI box, daarmee zet je een ongebalanceerd signaal om naar een gebalanceerd.

Comment

Bij de meeste controllers gaan ze er van uit dat de te overbruggen afstand niet zo groot gaat zijn. Sterker nog, meestal staat die controller pal naast de mixer waar ze op aangesloten gaat worden. In dat geval is gebalanceerd redelijk zinloos. Ten eerste omdat het op die afstand niks uitmaakt, ten tweede omdat er geen enkele clubmixer is met een gebalanceerde ingang. In een uitzonderlijk geval wil het wel eens voorkomen dat een controller met ingebouwde mixer rechtstreeks op de pa wordt aangesloten, maar dan gaat het waarschijnlijk niet meer over professionele situaties.

Comment

Valt natuurlijk een beetje te zien waarvoor je de controller wil gaan gebruiken.

Enkel voor thuis: ongebalanceerd zal geen problemen geven
                              voor een eigen kleine drive in: ongebalanceerd zal wellicht geen problemen geven, maar een DI kan zeker geen kwaad
                              voor een eigen grote drive in: beter zorgen voor een gebalanceerde uitgang
                              voor optredens waar je enkel je controller mee neemt: beter zorgen voor een gebalanceerde uitgang, of op je rider een DI of analoog mengpaneel zetten

Maar zoals eerder gezegd: met een DI maak je er zo een gebalanceerd signaal van

Comment

Working...
                              X