Announcement

Collapse
No announcement yet.

Record output nodig voor het opnemen van mixjes?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Record output nodig voor het opnemen van mixjes?

Beste kenners,

Ik heb me recentelijk gestort op het draaien met vinyl. Ik heb al 2 Citronic PD45's kunnen bemachtigen en ben nu alleen nog op zoek naar een goede analoge mixer (ik leen momenteel een Behringer apparaatje). Echter, ik wil graag mixjes op kunnen nemen op mn laptop met een externe geluidskaart. Is het nou essentieel dat er een record output op de mixer zit (of een booth output) of is dit alleen handig? Ik heb wel ergens gelezen dat het signaal van de master output te sterk is voor de pc. De reden van mijn vraag: ik kan goedkoop aan een Dateq XTC I mixer kopen. Ik heb hele goeie verhalen over die mixer gehoord en het dingetje is 100% analoog. Deze heeft jammer genoeg geen record output, maar alleen een booth output.

Ik hoor graag van jullie,

Mvg,

Arthur

Originally posted by Arthy39 View Post
    Ik heb wel ergens gelezen dat het signaal van de master output te sterk is voor de pc.
    Hallo Arthur,
    De meeste uitgangen (speaker uitgangen op PA mixers daargelaten) op analoge mixers zijn 'line' uitgangen.
    Als je deze op een line ingang aansluit mag dat geen probleem geven.
    Sluit je ze op een microfoon ingang dan zal het inderdaad 'te sterk' zijn. (Maar dat geld ook voor de record output)

Comment

Bedankt voor je reactie.

Hoe zit het dan met het feit dat een record output niet afhankelijk is van je master volume en een constante output probeert te behouden. Als ik het dus goed begrip: als je je master aansluit op je geluidskaart en een mix opneemt moet je constant de master volume aanpassen om clipping te voorkomen. Een record output doet dit zelf?

Comment

De meeste record outputs zijn vaak pre master fader wat wil zeggen dat de master fader geen invloed op dit signaal zal hebben.
        Let wel als het signaal al overstuurd de master fader inkomt (ander faders te hard hebt staan en vergeet niet het mixed (telt bij elkaar op) dus twee kanalen open staan is harder dan 1) dit dus ook geld voor de record out. (Record out regelt zelf dus niks)
        Verder zou je de master fader (eenmaal) zo kunnen (moeten) instellen dat het niet clipped en er dan vanaf blijven.
        De onderlinge volumes regel je immers met de ander faders.

Comment

Dus, als ik het goed begrijp: het maakt niet uit om mixjes op te nemen met een record output of de master, zolang je maar het master volume goed instelt. Dan rest mij nog de vraag: waarom zit er dan een record output op mixers?

Comment

Klopt. :)
            Waarom? Zodat je een extra uitgang (en vaak ingangen) hebt onafhankelijk van de master fader. (Handig dus)

Maar MOET je die hebben om op te nemen? Nee.

Comment

Ahá! Dan even wat meer gericht op mijn situatie. Zoals ik al in mn eerste post vertelde, ik kan goedkoop aan een Dateq XTC I mixer komen die nog goed functioneert. Ik twijfelde tussen de nieuwe Xone 23 en de XTC I, het enige punt wat me tegenhield in mn keuze was het nut van de record output. Voor welke zou u gaan? De XTC I (die ik voor veel goedkoper dan de Xone 23 kan krijgen) of de Xone 23? (met in het achterhoofd houdend: het gaat om een slaapkamer set upje en mn hoofd prioriteit is vinyl mixjes opnemen en op internet zetten).

Comment

Om te beginnen, ik ben geen DJ dus voor dat gebruik kijk ik even niet.
                Als het gaat om de mogelijkheden om je set op te nemen kun je dat prima met de XTC doen.
                Zit ook een monitor uitgang op als ik het goed heb, dus die kun je ook gebruiken voor opnemen en opname niveu met Mon knop inregelen. (hou je de master over om bijvoorbeeld speaker op aan te sluiten en te regelen met de master fader).
                Voorluisteren kun je dan nog altijd met de CUE doen.

Comment

Oké bedankt voor de info. Toch snap ik het nog niet helemaal goed. Geen enkel nummer heeft hetzelfde volumebereik: sommigen zijn van luider dan de anderen. Dit zou imo betekenen dat je tijdens het opnemen constant je master volume moet aanpassen. Is dat zo? En zo ja, zou een record output dit automatisch voor je doen?

Comment

Daar zitten die ander faders er toch voor op? :)

Comment

Ik vraag me af of je wel eens ooit echt gedraaid hebt.

Je hebt toch gewoon per kanaal je gain. Hiermee kan en moet je dus ook zelf het verschil in volume bijstellen.

Je rec output doet dit niet voor je.

Comment

Originally posted by Arthy39 View Post
                        En zo ja, zou een record output dit automatisch voor je doen?
                        Originally posted by BT-Studio View Post
                        Let wel als het signaal al overstuurd de master fader inkomt (ander faders te hard hebt staan en vergeet niet het mixed (telt bij elkaar op) dus twee kanalen open staan is harder dan 1) dit dus ook geld voor de record out. (Record out regelt zelf dus niks)
                        ....
                        De onderlinge volumes regel je immers met de ander faders.
                        Of zoals ronennieshow al zegt met de gain.

Comment

Yes. Maar, het is toch de bedoeling dat je de master volume juist instelt zodat je de andere faders gewoon maximaal omhoog kan doen (dan heb ik het over de faders van de kanalen zelf)?

Comment

Daar zijn die gain knopjes (per kanaal) voor.
                            Zodat met de fader op max de boel niet clipped.

Comment

Oke ik begrijp het. Ik heb idd niet veel ervaring met draaien, maar ik dacht dat je met de master bepaalt hoe hard het volume maximaal mag zijn. Ook dacht ik dat de record output een soort automatische master knop is (een soort compressor als je het zo bekijkt).

bedankt iedereen voor de info!
                              Last edited by Arthy39; Monday-07-07-2014, 15:34.

Comment

Working...
                              X