Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dateq XTC I vs Allen & Heath Xone 23

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dateq XTC I vs Allen & Heath Xone 23

Zoals de titel het al zegt. Ik ben recentelijk begonnen met het draaien van vinyl (2x Citronic PD45 en leen momenteel een shitty Behringer mixertje). Nou ben ik vanzelfsprekend op zoek naar een goede analoge mixer. Er hoeven niet veel toeters en bellen aan te zitten, geluidskwaliteit en de nauwkeurigheid van de filters gaat voorop. Ik kan voor €200 een goed werkende Dateq XTC I kopen, de kenner zal deze ongetwijfeld kennen.

Nu bedacht ik me vandaag, als ik hier €100 bovenop leg, kan ik een Allen & Heath Xone 23 mixer kopen. M'n vraag is: voor welke zou ik moeten gaan?

Pro's XTC I
    - 3 kanaals dus ruimte voor uitbreiding (om bijvoorbeeld nog een CD speler aan te sluiten zodat ik meer keuze heb)
    - Dingen gaan super lang mee
    - Goedkoper dan de Xone 23

Cons XTC I
    - Geen HPF/LPF
    - Geen ruimte voor het toevoegen van externe effecten

Pro's Xone 23
    - Filter technology van A&H
    - Gloednieuw (dus ook nog garantie)
    - Ruimte voor het toevoegen van externe effecten

Cons Xone 23
    - Geen ruimte voor uitbreiding
    - Duurder dan de XTC I

Alvast bedankt!

P.S
    Kan je op de XTC I het volume niveau van de aparte kanalen laten weergeven op de volume meter? Ik zie dat er maar 1 meter op zit waar master onder staat.
    Last edited by Arthy39; Tuesday-08-07-2014, 00:38.

Niemand?

Comment

ehh, arthy39, je topic *binnen 24 uur* kicken omdat er nog niemand heeft geantwoord is niet erg netjes. Beetje geduld mag ook wel, het is geen betaalde helpdesk hier...

Goed dan toch maar een reactie:
      * als je op een XTC een kanaal cue-t wordt het signaallevel op de VU-meter weergegeven (in plaats van het master signaal op de VU dus).

Verder heb je de meeste steekhoudende argumenten zelf al neergezet, en dus opzich je huiswerk wel gedaan. Dan kun je op basis daarvan als beste zelf je beslissing maken, want het heeft deels te maken met smaak. Wat vind JIJ belangrijk?

Comment

Je hebt gelijk, dat was ietwat ongeduldig van me. Ik weet dus niet wat zwaarder weegt omdat ik niet zoveel ervaring heb met draaien. Qua kwaliteit zijn ze allebei ongeveer gelijk (?). Het enige wat me is opgevallen is dat de Xone 23 een total kill EQ heeft en de XTC niet. Is dit écht nodig? Qua duurzaamheid zijn ze denk ik ook gelijk. Het enige wat het verschil dan maakt: wat is handiger, een extra kanaal of een LP/HP filter? En is het waard om
        Voor die €100 extra een nieuwe mixer mét garantie aan te schaffen of is dat niet nodig omdat de XTC onverwoestbaar is?

Comment

over het algemeen zijn xone's kwalitatief ook goed ja, al heb ik een 23 nooit onder de vingers gehad.
          over die total kill-eq. Is een smaakkwestie, en hangt ook samen met jouw skills en jouw mixstijl. Ikzelf vind het niet zo nodig, maar werk dan ook graag met Dateq. Ik zou dan ook zelf eerder voor de XTC gaan. Maar ik ken ook DJ's die dat wèl erg graag hebben.

De filters van de A&H, tja.... nodig? nee. Leuk? ja, zeker wel. Geeft je creatieve mogelijkheden erbij.

Of t het waar is om meer te investeren voor een nieuwe mixer met garantie, hangt voornamelijk samen met hoe die XTC behandeld is. Als hij netjes behandeld is en in technisch goeie staat, is je risico niet zo groot lijkt me. Als je van die nette behandeling niet zo overtuigd bent, kan een nieuwe mixer met garantie natuurlijk wel wat meer zekerheid bieden. Hangt er ook vanaf hoe jij zelf met je spullen omgaat ;-)

nog 2 puntjes waar ik je niet over hoor, die je keuze kunnen beinvloeden: hecht je waarde aan:
          * lange / korte faders
          * faderknoppen: bekijk de 2 modellen maar. de een interesseert het niets, de andere heeft duidelijk z'n voorkeur (zo ook ik)
          Last edited by Fridge; Tuesday-08-07-2014, 23:05. Reason: zbelfaut

Comment

Bedankt voor je reactie. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat m'n voorkeur is, omdat ik nog niet zo heel lang bezig ben. Lange faders lijkt me wel tof omdat je dan heel vloeiend een track in de mix kan brengen, maar ik kan geen reden bedenken waarom het me zou storen. Zelfde als verschillende faderknoppen.

De filters zou ik denk ik best wel goed kunnen gebruiken tijdens het mixen. Alhoewel, ik ben van plan klassieke house en disco mixjes te maken en dan maak je niet zoveel gebruik van filters e.d. als dat je bijv. bij EDM zou doen.

Wat ik wel weet, is dat ik nog zeker een klein en goedkoop cd deck later ga kopen om niet geheel afhankelijk te zijn voor vinyl, dus een drie kanalen is een goeie investering. Aan de andere kant, op de Xone 23 kan je op 1 kanaal een line apparaat en een phono apparaat aansluiten dus heb je ipv 4 aansluitingen.

De keuze is juist zo moeilijk omdat ze me allebei aanspreken en alle twee iets hebben waar ik naar op zoek ben. Eigenlijk, als ik safe zou willen spelen moet ik voor de Xone 23 gaan: deze heeft namelijk alles wat ik verlang van een mixer. Toch, van die €100 extra die ik voor een Xone 23 zou neerleggen kan ik ook bijv. nieuwe vinyl kopen terwijl ik de extra functies van de Xone misschien niet eens zou gebruiken. Moeilijk...

Comment

dan kan ik je denk ik alleen maar aanraden, ga langs een grote muziekwinkel waar zowel een dateq (apollo of lpm7.4 hebben zelfde faderlengte, knoppen en gevoel als een xtc I) als een mixer met kleine faders en platte faderknoppen staat (bijv. een xone 23, maar anders een pioneer ofzo) , en dan proberen een indruk te krijgen wat je zelf het fijnste vind.

Uiteindelijk moet je zelf de beslissing maken, als je alle informatie hebt moet er toch een voorkeur uit gaan vallen lijkt me. Volgens mij moet je ook weer niet al te bang zijn om te kiezen, het betreft 2 mixers van goede kwaliteit, een slechte keus zit er gewoon niet bij. Succes!

Comment

Ik denk dat ik voor m'n portemonnee kies en de XTC haal (vakantie komt er ook weer aan hehe). Bedankt voor je hulp!

Comment

Working...
                X