Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ monitoren/koptelefoon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DJ monitoren/koptelefoon

Beste mensen,

Ik ben van plan om te beginnen als DJ. Ik heb eerder (bij vrienden) op de DDJ-SX gedraaid en het beviel me heel erg goed. Vandaar dat ik ook heb besloten er zelf een aan te schaffen (voor thuisgebruik).
    Dan moet ik echter wél een speakersetje hebben, en daar heb ik wat moeite mee. Ik heb even rond gekeken en zie al dat het gelijk bij 'studio/dj monitoren' vanaf de €200 á 300 pas begint. Nu ben ik natuurlijk ook maar een 16 jarige die voor zichzelf wil draaien (om te oefenen) en misschien op schoolfeesten (dat even terzijde, want daar hebben we gewoon spullen voor).

Over het draaien zelf; dat doet er even niet toe. Het enige wat misschien relevant is is dat ik house muziek draai (mocht dit uitmaken voor bepaalde speakers of genres).
    Ook zoek ik nog een koptelefoon erbij, en ook hier heb ik moeite mee om wat te vinden. Net zoals bij de monitoren zie ik belachelijk hoge prijzen waar ik natuurlijk nooit tegenop kan.

Mijn budget voor de monitoren zijn max. €100 en de koptelefoon €50. Ik weet niet of hier wat voor te vinden is, misschien tweedehands? Koptelefoon zou ik graag wel nieuw willen hebben maar met een tweedehands monitorsetje heb ik geen probleem.

Heeft iemand suggesties of tips? Als er nog verdere informatie nodig is, vraag het gerust.
    Voor de duidelijkheid: het is voor thuisgebruik!

Met vriendelijke groet,
    Rick

Wat is er mis met een paar goede computer speakers? (Voor thuis gebruik)

Comment

Je budget biedt niet heel veel mogelijkheden, maar ik weet ook niet wat je verwachtingspatroon is. Ik blijf erop hameren dat geluid iets persoonlijks is en ik kan niet voor iemand anders bepalen wat goed klinkt. Hetzelfde geldt voor een hoofdtelefoon. Deze moet in de eerste plaats lekker zitten natuurlijk. Vergelijk het een beetje met een paar schoenen. Die kunnen er nog zo cool uitzien, maar als ze niet lekker lopen, dan heb je er niet veel plezier van.

Om je toch een beetje in de goede richting te sturen (vanuit mijn optiek) geef ik een aantal monitorsets die een goede koop zouden zijn met jouw budget.

De Alesis Elevate 5 studiomonitoren zijn prima luidsprekers voor een prima prijs. Ondanks de compacte afmeting, leveren ze toch een volle sound, wat voor divers gebruik in aanmerking komt.

M-Audio Studiophile AV40 kopen? Groot assortiment leverbaar. Bekijk Bax-shop NU! ★★★24-uurs-levering★★★ Laagste prijs garantie ★★★ Gratis verzenden

Voor 50.00 is denk ik de Numark Red Wave een hele goede koop:

Numark Red Wave kopen? Groot assortiment, direct leverbaar. Bekijk Bax-shop NU! ★★★24-uurs-levering★★★ Laagste prijs garantie ★★★ Gratis verzenden

Als je wat langer doorspaart en wacht met aanschaf van de monitors (wat ik zou adviseren) koop je een veel betere set waar je denk ik veel meer plezier van gaat hebben. De JBL LSR305 (per stuk) zit wel een flinke stap hoger qua prijsklasse maar is qua prestatie echt niet te vergelijken met de twee sets van de bovenstaande links

JBL LSR305 koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis. We Support Your Stage!

Overigens vind ik dat dit topic beter past in het dj gear forum, dus daarom verplaats ik het daarheen.

Comment

Beste Ronald,

Bedankt voor het snelle antwoord.
        Mijn budget is inderdaad niet echt hoog, maar ik kan het eenmaal niet verhogen. Mijn verwachtingen zijn niet al te hoog maar het moet natuurlijk wel redelijk zijn. Natuurlijk zal het nooit zo goed zijn als we op school hebben (set van enkele duizenden euro's wat fenomenaal is). Ik verwacht gewoon een normaal setje wat de tonen goed weergeeft, met natuurlijk een 'sterke' bass. Dit geldt voor zowel de monitoren als de koptelefoon, maar de koptelefoon is wat minder belangrijk qua kwaliteit dan de monitoren (alhoewel die wel gewoon goed moet zijn qua tonen).

Die JBL ziet er goed uit en blijkt ook erg goed te zijn, maar dit laat mijn budget niet toe.
        Volgens reviews en wat tests blijkt de Alesis Elevate 5 monitorset wat beter te zijn.

Wat betreft de koptelefoon ben ik nog niet helemaal overtuigd, hij ziet er geweldig uit maar al in de reacties lees ik dat hij snel kapot gaat of dat de bass vervormt. Ik kwam deze koptelefoon op Bax tegen:
        Devine PRO 800 koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

De prijs is natuurlijk erg laag wat goed uitkomt, en ik lees dat hij een goed frequentiebereik heeft met een erg handige kabel (in tegenstelling tot die van de Numark redwave). Volgens de reviews blijkt hij voor de prijs erg goed te zijn en ook

Dan nog een dingetje, ik zie vaak bij speakers en headsets/koptelefoons dingen zoals "impendantie". Dit heeft met weerstand te maken, maar verder dan dit kom ik niet. Wat betekent dit precies, en tot hoeverre beïnvloedt dit de geluidskwaliteit?
        Hetzelfde voor min/max frequentie, de minimumfrequentie van de devine PRO 800 is 5-9 Hz en de maximum is 29-31.9kHz. Wat wordt hier precies bedoelt, want het is toch gewoon een frequentiebereik van 5Hz tot 31.9kHz?

Alvast bedankt!
        Last edited by Rick5000; Sunday-19-10-2014, 19:34.

Comment

Reviews over klank, dat is altijd iets persoonlijks, dus daar zou ik niet te snel op af gaan.

Voor een hoofdtelefoon zou ik zeker niet naar zo iets goedkoops kijken.
          Ik zou dan eens kijken of je onder de 50 iets moois van Sennheiser kan krijgen.
          Zelf ben ik bijvoorbeeld heel erg te spreken over mijn vaste huis-tuin-keuken-koptelefoon, de Sennheiser HD202 II.
          Lekker zittende koptelefoon die gewoon goed geluid levert en kost je 30 euro, daarmee compenseer het bedrag dat je tekort komt voor die Alessis monitoren
          en zo ben je klaar. Ik zou van de Sennheiser graag een linkje plaatsen, maar ik weet niet wat Bax-shop's reden is maar die verkopen ze niet meer. Terwijl die webshop met die dikke man ik blauw pak ze altijd nog heeft, net als die winkel 'waar je toch niet gek bent' ze nog altijd verkoopt.

Een echte DJ hoofdtelefoon zou ik kopen als je wat meer budget hebt.

Comment

Originally posted by Rick5000 View Post
            Ik verwacht gewoon een normaal setje wat de tonen goed weergeeft, met natuurlijk een 'sterke' bass. Dit geldt voor zowel de monitoren als de koptelefoon, maar de koptelefoon is wat minder belangrijk qua kwaliteit dan de monitoren (alhoewel die wel gewoon goed moet zijn qua tonen).
            Tja mag je met zoon budget echt eissen hebben?
            Naar mijn idee kan je er dan niet heel veel van verwachten. Behalve dan dat ze het natuurlijk gewoon doen.

De bedragen waar je nu mee moet werken zijn gewoon weg echt te laag om echte eissen te stellen. De voorgestelde senheisser is denk ik ook een erg nette oplossing gezien het feit wat je ervoor afrekent. Doet wat ie moet doen niets meer en niets minder.

Met het verschil zou je dan inderdaad voor de net wat duurdere speakers kunnen gaan.
            Diepe en harde bas kan je wel vergeten. Een monitor is juist een speaker die het zo min mogelijk bewerkt en gepompt weer probeert te geven.
            Wil je diepe harde bassen dan zal je voor een ander systeem moeten gaan kijken.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
              Wil je diepe harde bassen dan zal je voor een ander systeem moeten gaan kijken.
              Zoals BT-studio al voorstelde, zou je dan al gauw uitkomen bij een leuk setje computerspeakers met subwoofertje,
              anders weet ik het ook niet voor dit budget. Dit is normaal gesproken nog niet eens wat je per speaker zou uitgeven...
              En dan heb ik het over je gehele budget (dus dat voor de koptelefoon).

Ik lees dat je beginner bent, denk er goed om, dit is een hele dure hobby ;)

Comment

@ Ronennieshow

Mijn budget is zoals gezegd inderdaad laag, maar ik weet zeker dat de ene monitor/koptelefoon vele malen beter zou zijn dan de andere. Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord betreft de eisen, wat ik bedoel is dat er gewoon 'normale' kwaliteit tonen uitkomen met een beetje goede bass, dus niet een superbass die overal doorheen dreunt of high/mids op professioneel niveau. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.

Ik neem aan dat je met 'de duurdere' speakers de Alesis (http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mon...nitor-set.html) bedoelt?

@Groninger
                Ik ben inderdaad een beginner, alleen het dure hobby gedeelte snap ik niet. Ik koop eenmalig die DDJ-SX en een koptelefoon/speaker-monitor setje en dan ben ik klaar (neem ik aan). Ik ben absoluut niet van plan om er gelijk een hele drive-inshow te van maken met parren, en noem het op, het is puur voor thuisgebruik en om misschien bij schoolfeesten te draaien (waar we de apparatuur dus al hebben, dus dat staat los van mijn eigen budget). Het gaat nu dus puur om wat ik thuis ga doen.

Het hoeft van mij niet eens een 'dj monitorset' te zijn, van mijn part is het een logitech setje, als het maar goed klinkt. Die Alesis-elevate klinkt goed (alhoewel ik dit via video's heb gehoord en dat is dus weer afhankelijk van de gebruikte microfoon en mijn headset die ik nu opheb, en dus niet in het echt hoor).

Waar ik een beetje aan zat te denken, gewoon die Numark Red Wave, Devine PRO800 en de Sennheiser alle drie bestellen, en dan kijken welke het beste bij me past (qua hoe hij zit, geluidskwaliteit e.d). Dan kan ik (met behulp van de niet goed geld terug actie) de twee die het niet zijn geworden terugsturen. Uit ervaring heb ik gehad (met gamingheadsets) dat het altijd anders is dan dat je via reviews leest, ik had ooit een Razer headset die erg goed bleek te zijn, goede reviews e.d, maar bij mij werkte het gewoon niet (qua hoe hij zat, en de kwaliteit).

Ik waardeer de hulp heel erg maar het blijft moeilijk om op basis van reviews en video's te zien wat wel of niet goed is. Zou bovenstaande idee dan werken, of is dit juist niet slim om te doen?
                Goed, even terug naar de monitoren dus.

Kan ik het beste nu een echte 'dj/studio' monitorset kopen, of gewoon een PC-speakerset? Het zou mij echt niet uit maken of het nou van de het ene of het andere merk is, zolang de kwaliteit goed is (zoals eerder beschreven) vind ik het allemaal prima.

Alvast bedankt!

Comment

Waar ik een beetje aan zat te denken, gewoon die Numark Red Wave, Devine PRO800 en de Sennheiser alle drie bestellen, en dan kijken welke het beste bij me past (qua hoe hij zit, geluidskwaliteit e.d). Dan kan ik (met behulp van de niet goed geld terug actie) de twee die het niet zijn geworden terugsturen. Uit ervaring heb ik gehad (met gamingheadsets) dat het altijd anders is dan dat je via reviews leest, ik had ooit een Razer headset die erg goed bleek te zijn, goede reviews e.d, maar bij mij werkte het gewoon niet (qua hoe hij zat, en de kwaliteit).
                  Niet dus;
                  Originally posted by Bax-shop algemene info retournering
                  Producten die door Bax-shop.nl tot stand zijn gekomen in overeenstemming met specifieke specificaties van u als klant zijnde.
                  Kabels, die op maat gesneden zijn.
                  Software waarvan u de verzegeling heeft verbroken.
                  Gebruikte artikelen die om hygiënische redenen niet geruild kunnen worden, zoals oordopjes, headsets en hoofdtelefoons. Mits de artikelen verzegeld verstuurd zijn en de verzegeling verbroken is.
                  Ga bij de mensen die 'toch echt niet gek zijn' naar koptelefoons luisteren, of nog beter bij bax ozd. Voor speakers, ga naar de mensen 'die toch echt niet gek' zijn toe, daar hebben ze genoeg pc setjes staan die prima klinken voor een beginner.

Comment

Wat Larsholm zegt klopt, en zelf vind ik het ook een beetje een vreemde manier van shoppen.
                    Ja, er zijn webwinkels die zulke service bieden, maar dit is 'niet goed, geld terug' niet 'ik bestel er 3, maak ze allemaal open en beoordeel welke ik het beste vind er stuur er weer 2 terug'. Dus inderdaad ga eens naar een winkel waar je verschillende koptelefoons kan beluisteren. Het liefst Bax natuurlijk, aangezien we hier wel op hun forum zitten en ja, hun prijzen en service zijn erg te waarderen.

Ik koop eenmalig die DDJ-SX en een koptelefoon/speaker-monitor setje en dan ben ik klaar
                    Ja, maar durf je dan te zeggen dat je goedkoop uit bent? DJJ-SX is 800 + 150 voor hoofdtelefoon en monitoren
                    is 950. jaja, goedkope hobby ;) Maar inderdaad voor thuisgebruik ben je wel even klaar, tenminste als je een laptop met software hebt en
                    uiteraard een muziekcollectie. Kost ook geld, want laten we er even vanuit gaan dat je niet illegaal download.

Comment

De DDJ kan ik tweedehands regelen voor €550-600, en dan zit er nog garantie op/alles zit erbij en is hij in goede staat e.d.
                      Goede laptop die Serato zeker aankan heb ik ook, evenals een muziekcollectie, dus die hoef je niet mee te tellen.

Dan ben ik voor zo'n max €700 klaar, is redelijk wat geld (voor mij dan), maar dan ben ik ook klaar.
                      In ieder geval, Bax zit in Belgie/zeeland en ik zit in Zuid-Holland, dus dat gaat het 'm helaas niet worden denk ik. Kan wel bij de mediamarkt oid gaan uittesten en bij bax bestellen, want bax heeft inderdaad een uitstekende (klanten)service en prijzen!

Maar het beste om te doen is nu gewoon uittesten, of hebben jullie nog bepaalde monitoren/speakersets of koptelefoons die eventueel (ook qua prijs) beter zijn dan de huidige die gegeven zijn?

Comment

Dan ben ik voor zo'n max €700 klaar, is redelijk wat geld (voor mij dan), maar dan ben ik ook klaar. ?
                        Dat denk ik ook altijd. na tee beginnen met een kleine set leek het me een leuke set, en na meer dan 1000 euro investeren had ik er gewoon geen tijd meer voor. Daara heb ik en afslag gemaakt naar het home studio gedeelte, war ik ook mee bezig was. Daar heb ik weer veel geld in moeten stoppen voor wat fatsoenlijks.

Moraal van het verhaal, reken er maar op dat je na een tijdje op je spullen uitgekeken bent en je meer en beter wil.

Comment

....of hebben jullie nog bepaalde monitoren/speakersets of koptelefoons die eventueel (ook qua prijs) beter zijn dan de huidige die gegeven zijn?
                          Ook dit zijn persoonlijke voorkeuren..
                          De eisen en budget bepaal jij, dus de keuze zal je ook zelf moeten maken.
                          Ik wil alleen zeggen dat je voor dat geld kun (naar mijn mening) beter naar een paar goede (en dat kan voor dat geld) computer speakers kan gaan kijken dan naar hi-end (voor dat geld wordt het al gauw low-and) monitors.
                          Er is niks mis met goede computer speakers, heb er jaren op gemixed, ben nu dol blij met mijn dure monitors nu maar durf niet te beweren dat ik er beter ben door gaan mixen.... :)

Comment

Dat zou ook prima kunnen, zoals ik al zei zolang het goed werkt maakt het mij echt niet uit of het nou computerspeakers, studiomonitoren of DJ monitoren zijn.
                            Zou eerlijk gezegd geen idee hebben waar ik dan naar zou moeten kijken, zou jij misschien iets aan kunnen raden?

En ik denk dat als het computerspeakers zijn dat juist een voordeel is aangezien ik m'n PC er dan ook ook nog op aan kan sluiten (of dit met monitoren kan weet ik niet aangezien PC 3.5mm is en de monitoren met RCA's gaan).

@larsholm,

Niet dat het zo gaat, hoe zou ik 'meer' willen? Die controller kan vrijwel alles, en ik ben nog verreweg van ervaren (laat staan een beginner dat ik de basics ken).
                            Het ligt er inderdaad aan wat je zelf een 'dure hobby' vindt, met 700 750 euro ben ik klaar (serato is gratis, PC/laptop heb ik al evenals muziek).

Comment

Niet dat het zo gaat, hoe zou ik 'meer' willen? Die controller kan vrijwel alles, en ik ben nog verreweg van ervaren (laat staan een beginner dat ik de basics ken).
                              Het ligt er inderdaad aan wat je zelf een 'dure hobby' vindt, met 700 750 euro ben ik klaar (serato is gratis, PC/laptop heb ik al evenals muziek).
                              Dat zal dan wel een afwijking van mij zijn... Helaas voor mij fijn voor bax

Comment

Working...
                              X