Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ monitoren/koptelefoon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dus, wat voor 'computerspeakers' raden jullie aan? Die monitoren zien er goed uit en volgens reviews e.d zijn ze ook goed, maar als computerspeakers voor veel minder geld ook gewoon redelijke kwaliteit geven dann heb ik dat liever.
    Qua koptelefoon moet ik denk ik gewoon bij een winkel gaan luisteren want zoals ik al zei; uit ervaring blijkt dat het soms heel anders uit kan pakken dan verwacht.
    Nog een paar vraagjes die mij nog niet duidelijk waren:

Ik zie vaak bij speakers en headsets/koptelefoons dingen zoals "impendantie". Dit heeft met weerstand te maken, maar verder dan dit kom ik niet. Wat betekent dit precies, en tot hoeverre beïnvloedt dit de geluidskwaliteit?
    Hetzelfde voor min/max frequentie, de minimumfrequentie van de devine PRO 800 is 5-9 Hz en de maximum is 29-31.9kHz. Wat wordt hier precies bedoelt, want het is toch gewoon een frequentiebereik van 5Hz tot 31.9kHz?

Comment

Ik denk dat de meesten van ons (net als veel particulieren welke reviews geven) geen 6 verschillende speaker sets uitgebreid hebben getest.
      Als we een set hebben gekocht van onze spaargeld zijn we er vast ook heel tevreden over zijn en vinden we die de beste.
      Kortom, hup op de fiets (of met de bus) naar de winkel en luisteren en zelf beslissen. (Je gaat toch heen voor een hoofdtelefoon.)

Impedantie op luidsprekers is alleen interessant bij passief (computer speaker en veel monitors zijn actief) en dan voor de combi met de versterker.
      Bij hoofdtelefoons zullen de heel hoog impedantie soort meer vermogen van de hoofdtelefoon versterker moeten hebben om gelijk niveau geluid te geven (maar met minder vervorming).
      Hier leesvoer. (Nee mods niet naar mijn eigen site :))

Frequentie specs worden vaak voor verkoop gebruikt.. Jij en ik horen niks onder de 20Hz en boven de 20kHz. Daarnaast kom ik zelden tegen hoeveel dB van die frequenties worden weergegeven.
      (Er zijn er nogal wat dB's van de laag nodig om ze uberhaupt te horen). Gebruik je oren om te oordelen en niet je ogen (specs). Succes.
      Last edited by BT-Studio; Tuesday-21-10-2014, 13:36.

Comment

@ Rick5000

Ik kan alleen maar beamen wat hierboven allemaal gezegd is. Ik wil nog even terugkomen op de hoofdteleofoon. Je gaf een budget en ik kom dan met een product dat in mijn ogen de beste koop is. Dat neemt niet weg, zoals vaker gezegd, dat het erom gaat of een hoofdtelefoon goed klinkt en lekker zit.

Een echt super goede hoofdtelefoon heb je gewoon niet voor €50.00. Na 15 jaar dj'en kan ik ook zeggen dat alle hoofdtelefoons kapot kunnen gaan. Daarvoor heb ik er in mijn leven al teveel versleten.

In mijn ogen begint een goede hoofdtelefoon rond de €100.00. Die van Technics zijn in deze prijsklasse mijn onbetwiste favoriet.

Over ear:

Technics RP-DH1200E-S koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

On ear:

Technics RP-DJ 1200 EK koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Comment

Oké, twee weken verder en ik heb de DDJ binnengekregen.

Ben naar de mediamarkt geweest (helaas niet Bax want dat was té ver weg), en ben tot de conclusie gekomen dat headsets van 30 á 50 euro helemaal niet zo slecht zijn, ik heb de http://www.bax-shop.nl/dj-hoofdtelef...t-details.html geprobeerd en die bleek een goede bass te hebben en de mid/highs goed weer te geven. Het enige mindere was dat hij niet zo heel stevig zat, en dat moet dus wel als je 2-3 uur aan het draaien bent. Verder had te mediamarkt nog het een en ander van onbekende merken maar dat sloeg me allemaal niet echt aan..

Mediamarkt had sowieso niet veel te bieden omdat het 'van alles' heeft, en natuurlijk kwam men gelijk met het argument dat ik een of andere philips moest nemen omdat 'Armin van Buuren hem ook heeft gehad'. Nadat ik de verkooppraatjes aan moest horen ben ik zelf even gaan testen en bleek de bovengenoemde headset toch wel ik de smaak te vallen, alleen heb ik hem niet gekocht omdat ik niet zeker was van mijn keuze (wil ook sowieso bij Bax bestellen vanwege de goede service en goedkopere prijzen).

Nog even wat verder 'onderzoek' gedaan nadat ik het een en ander te weten ben gekomen na het uittesten, en deze headset http://www.bax-shop.nl/dj-hoofdtelef...t-details.html bleek van beter kwaliteit met een breder frequentiebereik (die van de mensen is 20-20kHz, dus dat 30.000 is eigenlijk niet echt een toevoeging, maar het viel mij op dat de HDP DJM 40.1 v.a 20Hz ging, en de HDJ DJ-PRO M1001 vanaf 5Hz gaat, dus ook de 20 haalt). Dat is dus volgens mij geen issue, maar de HDP DJ-PRO M1001 had dan weer 'grotere' drivers met meer weerstand of iets? Geen idee, maar ik neem aan dat er een reden is waardoor ze duurder zijn en waarschijnlijk ook beter. Ik kan deze nog een andere keer testen want de Mediamarkt heeft ze (volgens de site) gewoon op voorraad.

Wat er bedoelt wordt met 5-9 en 20-31.9kHz is mij alleen niet duidelijk, is het nou vanaf 5 Hz of 9Hz? Hij heeft volgens mij gewoon een bereik van 5Hz tot 31.9Khz, maargoed. €79 is wat boven m'n budget maar daar willen m'n ouders wel het een en ander aan sponsoren, maar dit is het maximale bedrag wat ik er dus voor wil uitgeven. Mocht er dus nog iets beters zijn dan die twee Sennheisers hoor ik het graag.

Dan de speakers, Mediamarkt had een paar Djcontrollers staan met een aantal speakers. Ik heb gevraagd of ze de Alesis Elevate 5 hadden of de M-Audio Studiophile AV40 MKII, maar die hadden ze niet.
          Wél hadden ze (ook van Hercules) de http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mon...-dj-monitorset die mij wel beviel. Heb even wat nummers geprobeerd, met de bass gespeeld enzo, en dat beviel mij zeer. Helaas weet ik niet of dit nou beter is dan die Alesis, want die kon ik niet testen. Volgens vele reviews hier Op bax zijn het goede monitoren, alleen wat mij dan weer opviel is dat de minimumfrequentie 60Hz is. Of je dit merkt dat weet ik niet echt maar ik ben dan weer iemand die altijd veel let op specificaties. 20Hz lijkt mij een stuk lager dan 60Hz (qua bass) dus ik weet niet of ik ze nou moet nemen of niet. Ze passen goed bij de omgeving en het geluid kwam er mooi uit als je het mij vraagt. Ik kan natuurlijk losse monitoren kopen maar dat wordt dan weer te duur, ik vind €125 (en dan die koptelefoon erbij) aardig wat geld (voor mij dan). Ernaast stond de kleinere broer http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mon...t-details.html maar volgens mij is dat niet zo denderend goed aldus gemixte meningen van de reviews.

Sorry dat ik dit weer moet vragen na alle bovenstaande hulp, maar ik ben er gewoon nog niet helemaal uit. Ik heb dus enkele dingen getest maar ben niet zeker ervan, en heb daarom dus besloten om hier weer te reageren zodat ik uiteindelijk gewoon het goede koop. Qua koptelefoon is het inderdaad grotendeels zelf proberen (hoe hij zit want dit is bij iedereen anders), maar ik ben er gewoon niet zeker van.

Hopelijk wil iemand mij hiermee nog helpen, het is een lang verhaal maargoed met 3 zinnen is ook weinig te zeggen.

Comment

Het is een lang verhaal, maar eerlijk gezegd kan er er geen (onbeantwoorde) vraag uit filteren.

Koop een een hoofdtelefoon die goed klinkt en die je lekker vindt zitten, zo simpel is het.

Comment

Ik kan hier wel in 1 zin antwoord op geven.
              Zelfs in 3 woorden

Ga naar bax.

Iedereen heeft een andere smaak en voorkeur. Dus bel ze op welke je twijfelt. Dan kunnen ze er misschien zelfs voor zorgen dat het er is.
              Zeker als je de kritische koper bent die je zelf aan geeft ben ik van mening dat je niet teveel ( of eigenlijk echt iets ) van een revieuw of advies van een ander aan moet trekken en gewoon moet gaan proberen / luisteren.
              Succes

Comment

Originally posted by Rick5000 View Post
                .... bleek van beter kwaliteit met een breder frequentiebereik (die van de mensen is 20-20kHz, dus dat 30.000 is eigenlijk niet echt een toevoeging, maar het viel mij op dat de HDP DJM 40.1 v.a 20Hz ging, en de HDJ DJ-PRO M1001 vanaf 5Hz gaat, dus ook de 20 haalt). Dat is dus volgens mij geen issue, ......
                ....... Hij heeft volgens mij gewoon een bereik van 5Hz tot 31.9Khz, .......
                .....ik ben dan weer iemand die altijd veel let op specificaties. 20Hz lijkt mij een stuk lager dan 60Hz (qua bass)..... aldus gemixte meningen van de reviews.
                Is al vaker gezegd geloof ik, maar ga luisteren met jou oren, die zullen er later ook het meest er aan hebben.
                Of geloof je ogen (reviews en specs) en vergelijk op internet. (Of je oren je er later dankbaar voor zullen zijn?)
                Last edited by BT-Studio; Monday-10-11-2014, 21:35.

Comment

Working...
                X