Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ Controller

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DJ Controller

Hallo,

Ik wil graag een DJ controller kopen en ga waarschijnlijk Traktor gebruiken als software op mijn laptop.
    Ga er vooral live mee mixen en zou ook graag een live mix willen opnemen en op m'n laptop willen aanpassen/verbeteren. Met wat voor een software kan dit?
    Wat ik heb ik nog nodig om m'n laptop aan te sluiten op de DJ controller, en heb M-audio boxen, hoe moeten deze aangesloten worden? (kabels)
    Pioneer heeft Rekordbox, kan je zo makkelijk een mix voorbereiden? Maar dat programma kan je niet gebruiken als je met Traktor werkt? Of hoe moet ik die software precies zien?
    Ik zit te twijfelen tussen deze 3:
    - Numark N4 DJ MIDI controller en mixer
    - Pioneer DDJ-SR
    - Traktor Kontrol S4 MK2

Rekordbox en Traktor zijn verschillende typen software die in principe niets met elkaar te maken hebben. Rekordbox is meer een soort muziekmanagement software om tracks te analyseren en afspeellijsten te maken die je kan gebruiken in combinatie met bepaalde soorten Pioneer DJ gear. Het is dus geen dj software en in Rekordbox zelf heb je niet de mogelijkheid om tracks te mixen of bijvoorbeeld op te nemen binnen de software.

Een pakket als Traktor Pro is volledige dj software. Deze software biedt je veel mogelijkheden om een creatieve mix te maken zoals het gebruik van effecten, samples en loops. Het muziekmanagement gedeelte is volledig in deze software geïntegreerd en je maakt in een handomdraai afspeellijsten, met tracks die eventueel voorzien zijn van cover art. Het analyseren van de tracks gaat heel nauwkeurig en je hebt in de meeste gevallen een perfecte BPM notificatie. Ook is key analysis een ingebouwde feature en opnemen van je mix gaat eenvoudig binnen de software.

Als je toch met Traktor wil gaan werken dan zou ik kiezen voor een controller die gemaakt is voor deze software. Op die manier zijn de juiste knoppen op de controller aanwezig en zitten ze op de goede plek. Uit je lijstje blijft dan de S4 over. Het mooie aan deze controller is dat je er de volledige versie van Traktor Pro bij krijgt.

Comment

Oke perfect!
      Maar als ik een live mix opneem, met welke software kan ik dan deze mix later aanpassen, als er bijvoorbeeld fouten in zitten?
      En als ik zou moeten kiezen voor de Pioneer DDJ-SR en Traktor Kontrol S4 MK2, welke heeft dan zijn beter voordeel?

Comment

Omdat je de mix opneemt in een audio file kan je achteraf geen correcties meer doorvoeren. Het is gewoon een kwestie van oefenen en nog eens oefenen. Maak je een fout? Dan gewoon overnieuw beginnen en dit herhalen tot je geen fouten meer maakt.

Met je vraag over de controller stel je eigenlijk de vraag met welke software je beter kan werken. De SR wordt geleverd met de volledige versie (expansion packs niet meegerekend) van Serato DJ. De S4 wordt geleverd met de volledige versie van Traktor Pro. Wat is nou beter? Ik denk dat dit een vraag is die ik niet zo kan beantwoorden.

Je kan de demo's van beide softwarepakketten downloaden om te kijken wat jou het meest aanspreekt en dat werkt in de meeste gevallen het beste.

Als je gaat kijken naar de compleetheid en beschikbare functionaliteit van het pakket 'out of the box' dan wint de S4 het met gemak van de DDj SR.

Comment

Originally posted by Bax-shop - Ronald View Post
          Omdat je de mix opneemt in een audio file kan je achteraf geen correcties meer doorvoeren.
          Dat is niet helemaal waar. Met audiobewerkingssoftware zoals Audacity (gratis te downloaden) kun je audiofiles zeer nauwkeurig bewerken en dus ook eventuele correcties doorvoeren. Of dat heel strak gaat klinken is natuurlijk de vraag, dat is ook een beetje afhankelijk van wat er fout ging.

Comment

Originally posted by Geluid-en-licht.com View Post
            Dat is niet helemaal waar. Met audiobewerkingssoftware zoals Audacity (gratis te downloaden) kun je audiofiles zeer nauwkeurig bewerken en dus ook eventuele correcties doorvoeren. Of dat heel strak gaat klinken is natuurlijk de vraag, dat is ook een beetje afhankelijk van wat er fout ging.
            Met correcties doel ik op mixen die niet helemaal strak lopen, dus twee tracks in the mix die offbeat gaan. Wanneer je dat in een opname gebeurt, dan kan je beter opnieuw beginnen ;).

Je kan natuurlijk wel je opgenomen mix net voordat het mis gaat knippen en die opname zo als nieuwe track opslaan. Vervolgens laad je die track in deck 1 in, druk op de opnameknop en ga deck 1 afspelen. Je mixt dan een nieuwe track in, net voor het moment dat het de vorige keer mis ging.

Comment

Working...
            X