Announcement

Collapse
No announcement yet.

USB stick Pioneer XDJ-RX gebruiken in Recordbox DJ software

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• USB stick Pioneer XDJ-RX gebruiken in Recordbox DJ software

Beste allemaal,

mijn zoon heeft een pioneer XDJ-RX en maakt zijn muziek gebruiksklaar via de Recordbox software. Nu zijn we op vakantie en een vriendje heeft een Pioneer DDJ-SB met DJ Serato Intro. Nu wilden beide de muziek van mijn zoon die hij had meegenomen gebruiken op de DDJ-SB. Maar hoe is dat het handigste om te doen. Ik heb al Recordbox DJ geïnstalleerd op de laptop van het vriendje (de 30 dagen proef versie) maar als we de usb er instoppen, dan kunnen we nergens de muziek inclusief Cue points en zo importeren (ik heb er zelf weinig verstand van). Dus hoe moeten we verder dat de jongens toch de muziek van mijn zoon z'n usb gebruikt kan worden?

Het zijn eigenlijk twee verschillende pakketten, de Rekordbox en Rekordbox DJ software.

Rekordbox is bedoeld als muziekbibliotheek (een soort iTunes) waarmee je je muziek kan ordenen en je set mee kan voorbereiden. Alles wat je daar instelt en exporteert naar een mobiele datadrager wordt zo op de Pioneer device weergegeven zodat alles makkelijk en via jouw logica toegankelijk is.

In dit geval is Rekordbox dus ondersteunende software ten behoeve van bijvoorbeeld een set CDJ's, en in ieder geval stand alone apparatuur. Je bibliotheek wordt met een hoop metadata weggeschreven in een mappenstructuur die voor de Pioneer hardware begrijpelijk is.

De USB van je zoon die middels Rekordbox van een bibliotheek voorzien is, is dus ingedeeld in de Rekordbox mappenstructuur. Wanneer je deze stick weer synchroniseert met de oorspronkelijke bibliotheek kan er data uitgewisseld worden. Het uitwisselen van data is alleen mogelijk met de oorspronkelijke bibliotheek. Wanneer je in dit geval dus alleen beschikt over een stick met een Rekordboxbibliotheek kan je dus geen synchronisatie tot stand brengen met een andere installatie van Rekordbox.

Vergelijk het met een Apple mobiele device. Het uitwisselen en synchroniseren met je eigen iTunes bibliotheek gaat prima. Wanneer je jouw device echter met een andere iTunes bibliotheek verbindt gebeurt er niet zoveel.

Nou is Rekordbox DJ ook nog een ander (uitgebreider) pakket dat niet zozeer bedoelt is als programma ter voorbereiding, maar eigenlijk volwaardige DJ software. De toepassing is net even wat anders, want je maakt mixen direct vanuit de software, zonder dat je een bibliotheek moet exporteren. Je bibliotheek is dus niet mobiel en onlosmakelijk verbonden met de computer waar deze op geïnstalleerd is. Het mobiel zijn van de bibliotheek heeft ook in deze functionaliteit niet zoveel nut; je controller kan namelijk niet functioneren zonder computer. Als je met een controller draait heb je niets aan een Rekordbox stick, want je kan de stick namelijk nergens insteken.

Op je stick staat de muziek wel opgeslagen. Alleen zal iedere track zo ongeveer in een los mapje staan. Vanuit die mappen kan je wel Tracks importeren in de Rekordbox DJ software, maar dat zal je dus 1 voor 1 moeten doen en zelf een hele nieuwe bibliotheek op moeten zetten. De metadata zal ook niet overgenomen worden dus opgeslagen cue punten worden niet weergegeven.

Comment

Ronald van Bax-Shop, mag ik hier even op inpikken want ik zit dus met een mappen-probleem op Rekordbox/XDJ-R1.

Als ik in Rekordbox afspeellijsten aanmaak, dan vind mijn XDJ die niet als afspeellijsten, maar wel als 1 grote map met kleinere mapjes onder de artiesten namen. Dat vind ik dus dik irritant, is dat op 1 of andere manier aan te passen dat ik gewoon de mappen vind die genoemd zijn naar de afspeellijst en dat er in die mappen dan gewoon alle nummers van die afspeellijst staan? (zonder dat ik eerst telkens een map van de artiest moet openen)

Comment

Originally posted by SaXoKe View Post
        Ronald van Bax-Shop, mag ik hier even op inpikken want ik zit dus met een mappen-probleem op Rekordbox/XDJ-R1.

Als ik in Rekordbox afspeellijsten aanmaak, dan vind mijn XDJ die niet als afspeellijsten, maar wel als 1 grote map met kleinere mapjes onder de artiesten namen. Dat vind ik dus dik irritant, is dat op 1 of andere manier aan te passen dat ik gewoon de mappen vind die genoemd zijn naar de afspeellijst en dat er in die mappen dan gewoon alle nummers van die afspeellijst staan? (zonder dat ik eerst telkens een map van de artiest moet openen)
        Heb je in Rekordbox wel gekozen voor R1 als export formaat? Rekordbox heeft namelijk verschillende formaten en wanneer je het CDJ formaat gebruikt, dan wordt de indeling op je R1 niet goed weergegeven

Comment

Working...
        X