Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke spullen nodig met DJ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke spullen nodig met DJ?

Beste mensen,

Ik weet dat deze vraag al een keer gesteld is, maar ik zie niet voorbij komen wat ik wil weten.
    Dus dit is mijn vraag: Ik weet wel een beetje wat ik nodig heb, en ik weet ook dat producen en draaien iets heel anders van elkaar is.
    Ik produce al een beetje zelf met FL studio, maar wat heb ik allemaal nodig voor DJ om meteen goed te beginnen? Ik weet dat ik een software nodig heb, bijv. Traktor, en een controller, maar verder weet ik er niet heel veel van af.
    Ik hoop dat jullie het weten!

Groetjes Brodi

een controller (met software) , een laptop, luidsprekers, kabels - eventueel een tafel. Om te beginnen prima

Comment

Het ligt eraan met welke apparatuur je wil gaan draaien. Ik zal ze even voor je op een rijtje zetten:

1. Software en een midicontroller: Hier voor heb je software nodig. Volgens mij zijn Serato en Traktor hierin de beste spelers. Pioneer heeft veel apparaten bruikbaar gemaakt voor Serato, maar tegenwoordig is er dus Rerkordbox DJ. Traktor is van Native Instruments (NI). Native instruments maakt ook dj apparatuur. bijv. Kontrol X1 en Kontrol S8 (flagship). Maar over het algemeen is iederen controller die vandaag de dag verkrijgbaar is wel compatible met deze twee software. Je hebt alleen de kans dat je zelf je knoppen een functie moet geven (midi mappen). Naast een controller en de software (op laptop oid) heb je dus voor sommige controllers een geluidskaart nodig. Voor de controller heb je een usb kabel nodig maar deze wordt vrijwel altijd meegeleverd bij de controller. Voor de geluidskaart overigens ook maar die krijg je er meestal ook wel bij.

2. Tabletops en analoge mixer: Pioneer is hiervoor de clubstandaard. Set set in de meeste clubs is dan ook 2x cdj 2000 (nexus(2)) en 1x djm 800 (of hoger in de meeste gevallen). Pioneer maakt gebruikt van Rekordbox (gratis software). Deze software is geen programma zoals traktor maar een programma om je muziek te ordenen. Het voordeel is dat (alleen!) Pioneer spelers de informatie van een track meteen weer kunnen geven. Anders scannen de tabletops de track realtime. Ik weet niet hoe dat bij andere merken is. Al dacht ik dat Denon iets vergelijkbaars heeft. Naast de spelers en de mixer heb je rca (male) --> rca (male) kabels nodig (1 per speler) om het geluid naar de mixer te sturen. Voedingen en die rca kabels worden in het algemeen geleverd bij de spelers dacht ik (?).
      Er is ook een combi van tabletops en mixer met software. Hiervoor heb je een geluidskaart nodig en de usb kabels. Sommige mixers hebben een ingebouwde geluidskaart. Je route dan de geluidskaart naar de mixer. Let erop dat je een geluidskaart met minstens 4 uitgangen hebt zodat je ten minste 2 stereo kanalen hebt voor je mixer. In het algemeen is dit een stuk duurder dan het gebruiken van enkel een midicontroller.

3. Platenspeler met analoge mixer: Het verhaal is eigenlijk hetzelfde als dat van de tabletops maar dan met platenspelers. Ook hiervoor geld dat je de rca kabels nodig hebt en dat deze er waarschijnlijk al bij zitten. Daarnaast heb je naalden nodig zodat je vinyl te lezen is door de platenspelers. Hier heb ik echter geen verstand van. Dit is de duurste manier denk ik omdat vinyl vandaag de dag ontzettend duur is. In een goede verzameling gaat dan ook veel meer geld zitten dan wanneer je mp3'tjes koopt. Een alternatief dat best veel gebruikt wordt is timecode. Met dit systeem werken je platenspelers als een soort van midicontroller. Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus ik raad je aan je er in te verdiepen als je dit wil.

Verder: Voor een goede start moet je ervoor zorgen dat je een goede verzameling muziek hebt. Ken je nummers dus ga niet alles zomaar kopen want dat is ook zonde van het geld. De meest nummers draai je dan toch niet. Als je voor tabletops gaat zou ik je muziek op een degelijke USB-stick zetten (misschien voor de veiligheid zelfs wel 2x). Sommige pioneer spelers kun je trouwens met een LAN-kabel linken. Daardoor heb je maar 1 stickje nodig. Een andere must is een koptelefoon. Als het kan zou ik lekker gaan testen bij een grote winkel (zoals bax) om te kijken wat je fijn vindt en wat je kunt betalen. Dat geldt overigens ook voor de dj-apparatuur die je gaat gebruiken.

Hiermee is bijna alles wel gezegd denk ik. Als je nog vragen hebt dan zie ik die wel verschijnen.

Comment

Heel erg bedankt voor je antwoord!
        Hiermee heb je (bijna) al mijn vragen beantwoord!
        Maar ik heb nog 1 vraag: Welke boxen zou jij aanraden?
        Alvast bedankt!

Comment

Dat ligt er echt aan wat je ermee wil gaan doen. Ik lees namelijk in je eerste post dat je ook wil produceren. Je hebt, als het het even algemeen bekijkt, twee soorten luidsprekers:

1. 'gewone' luidsprekers: Deze zie je zowel bij mensen thuis als op festivals en hebben als functie hard en/ of mooi geluid weergeven. Zoals met alles gaan duurdere luidsprekers vaak harder en/ of geven ze het geluid mooier weer. Als de speaker in de kist groter is kan er vaak een lagere frequentie worden weergegeven. De luidspreker is er in een aantal variaties: Top deze is vooral voor het weergeven van de hoge en midden frequenties van het spectrum. Vaak worden deze aangevuld met een sub. Deze luidspreker geeft juist de lage frequenties weer. Er is ook een combinatie van beiden. Dat noemen we full-range. De naam verklapt eigenlijk wel dat het doel is om een zo groot mogelijk deel van het spectrum weer te geven.

2. Studio monitoren: Het doel van deze speakers is niet zo hard of zo mooi mogelijk weergeven maar zo eerlijk mogelijk. Dit soort speakers worden vooral gebruikt voor produceren omdat je dan echt hoort wat je aan het maken bent. Hier voor geldt dus hoe duurder hoor eerlijker het geluid wordt weergegeven. Je kan stellen dat de studiomonitoren in de categorie full-range vallen. Ik vind een sub hierbij niet nodig maar als je het hele lage echt wil horen moet je toch echt een sub kopen. Luister dus echt even of je het lage echt mist. Een sub uit de categorie studiomonitoren is namelijk erg duur in vergelijking met een gewone.

Als je studio monitoren wil gebruiken voor het produceren met een DAW (in jouw geval FL studio) zou ik er overigens ook goede geluidskaart bij kopen. Een goede geluidskaart met de juiste drivers geeft een veel betere weergave van het geluid. Dat is tenslotte wat je wil met studio monitoren en de bron is daarbij erg belangrijk.

Verder: Er zijn passieve en actieve luidsprekers. Actieve hebben een ingebouwde versterker. Dit zie je bij studiomonitoren erg veel omdat de versterker en de rest van de luidspreker dan goed op elkaar worden afgestemd. Bij passieve luidsprekers moet je dus nog een versterker gaan kopen. Een uitspraak over wat goedkoper is wordt lastig omdat ook versterkers erg in prijs en kwaliteit variëren. Mocht je dit willen verdiep je even in het vermogen en de weerstand van luidsprekers en hoe dat allemaal werkt want anders koop je misschien een verkeerde versterker. Je kan dan je luidspreker opblazen of gewoonweg niet de maximale prestaties eruit halen.

Mijn advies is even goed na te denken over wat je op termijn wil gaan doen met je luidsprekers. Wil je ze enkel thuis gebruiken dan zo ik niet een super dure set gaan kopen voor het volume want 'vol gas' ga je dan denk ik toch niet. Een goede set monitoren is voor thuis dan veel leuker.

Ps. Als je meer vragen hebt probeer dan even iets specifieker te zijn, ik help je graag maar ik (en anderen ook wel denk ik) zullen niet iedere keer 'een heel boek' voor je uittypen.

Comment

Working...
          X