Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drive in show beginnen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Drive in show beginnen

Beste

Ik ben begonnen met draaien tijdens mijn uitzending in 2003. Ik heb op meerdere locaties gedraaid. Ook wel met grote namen zoals de party Animals en Party Raiser. Dit is wel erg lang geleden. Ik ben al zeker 10 jaar niet meer actief geweest in dit wereldje. Ik heb nu helemaal niks meer met deze muziek. Het liefst zou ik graag draaien op bruiloften en partijen. Als eerste zal ik wat kleinere events gaan zoeken om daar weer op te treden. Een bruiloft is natuurlijk niet niks.

Nu ben ik de laatste tijd weer een beetje op zoek gegaan naar wat er allemaal voor nodig is om een drive in show te beginnen. Vroeger draaide ik met vinyl. Nu is het allemaal usb enz. Ik heb daar weinig kaas van gegeten. Ik wil het redelijk aan gaan pakken. Ik heb een budget voor ongeveer 4000 euro. Ik denk dat ik daarmee redelijk uit de voeten kan komen.

Het enige wat ik nog heb liggen zijn oude hardstyle/hardcore platen. Dus ik moet alles weer opnieuw aanschaffen, ook muziek.

Ik kijk zo om mij heen en er zijn heel veel drive in shows. Voordat ik dit daadwerkelijk op poten ga zetten is het wel realistisch om een drive in show van de grond te krijgen? Ik weet dat het voorheen erg lastig was om ergens mogen te draaien. Uiteraard begrijp ik dat het met een drive in show anders ligt. Ik zal moeten adverteren enz en een naam moeten krijgen. Ik wil best investeren in wat ik altijd leuk heb gevonden om dat weer op te pakken. Maar ben ik realistisch met het idee?

Ik zit nog in de voorbereidende fase. Ik moet eerst een setje aanschaffen. Zodat ik kan oefenen en de feeling terug krijg. Het is net als fietsen, alleen nu is het materiaal veel veranderd en verbeterd. Ik hoef niet meteen te beginnen met optredens. Ik neem rustig de tijd tot ik zelfverzekerd ben om mensen te gaan vermaken.
    Aangezien ik denk dat ik een redelijk budget heb wat zou ik dan het beste kunnen aanschaffen?

Ik heb echt alles weer nodig. Ik hoef geen high end producten maar zeker ook geen beginnende gear. Ik zat te denken voor feesten tot 150 man.

Wat kunnen jullie mij aanraden? En waar moet ik op letten?

bvd

Mivani.

Hallo Mivani,

Tof dat je het weer op wil pakken! Ik ga er eventjes vanuit dat je al wel de nodige kennis hebt over apparatuur. Dus als iets niet duidelijk is communiceer dat :)

Met een budget van 4000 euro moet je best een eind kunnen komen. Het wordt dan wel lastig om iets samen te gaan stellen van enkel a-merken, dus kies slim!
    Allereerst raad ik je aan in een goede PA set te investeren (voor zover mogelijk, kijk eens naar Electro Voice of DB technologies) en niet voor de goedkope spullen te gaan. Fatsoenlijk materiaal klinkt beter en is ook degelijker gebouwd, dus gaat het langer mee. Houd er ook rekening mee dat je kabels enzovoort nodig hebt. Daar wil je er altijd wel een paar extra van nodig hebben.
    Ik weet niet wat voor dj-apparatuur je nog hebt, maar als je die platenspelers en mixer nog hebt zou ik me even gaan verdiepen in timecode. Daarmee kan je mp3 als het ware afspelen op je platenspelers. Ga anders voor een midi-controller. Ze zijn lekker compact en kosten in verhouding weinig. Ik denk dat je hiervoor het beste even naar een winkel kan gaan om te testen. Verdiep je dan ook even in Serato, Traktor Pro, Virtual DJ en Rekordbox DJ.
    Qua verlichting zou ik beginnen met een aantal (4 tot 8 ) (led) parren. De meesten zijn onder andere muziekgestuurd. Dat scheelt je een DMX paneel. Parren zijn goed te betalen en het ziet er ook netjes uit! Ga dus niet voor een verzameling van fancy licht effecten. Het werkt, maar persoonlijk vind ik het er wat rommelig/ onprofessioneel uitzien. Zorg voor stevige statieven. Mensen snappen niet dat je daar vanaf moet blijven... Misschien kan je nog even kijken naar een rookmachine zodat de lichtbundels van de parren te zien zijn. Rook pompen is niet nodig vind ik, dus zoek naar een hazer of fazer (ik weet zo snel t verschil ff niet meer). Kijk of je een booth kan vinden met daarin led verlichting of probeer deze er zelf in te plaatsen (een led-stripje is vaak al voldoende). Het is vooral de truc om met zo min mogelijk middelen alles er netjes uit te laten zien.
    Denk ook aan het vervoer (onder andere vervoersmiddel en eventuele cases).

Naar mijn inzicht is de muziek voor bruiloften lastig. Dat komt doordat je van alle markten thuis moet zijn, maar dat is op zich goed te doen. Verdiep je hierin. Top 40 is altijd goed. Daarnaast wil je veel weten over 70's, 80's, 90's, Nederlandstalig en soms ook carnavals/ foute hits. Een bruiloft met alleen maar house heb ik eigenlijk nog nooit gehad maar de jongere stellen vinden het vaak fijn als je het afwisselt met hitjes. Soms wil men wel een hardstyle nummer horen maar eigenlijk nooit hardcore. Ga er maar vanuit dat je die niet nodig gaat hebben...

Je drive in van de grond krijgen is erg lastig. Mijn opdrachtgevers steken veel tijd in hun vindbaarheid op het net. Dat is anno 2017 namelijk essentieel. Er wordt veel tijd en geld in de website en Facebook-pagina gestoken. Om op te vallen moet je dat denk ik ook doen. Veel mensen hebben namelijk geen idee hoe ze zo'n persoon/ bedrijf kunnen vinden, dus gaan ze googelen (en ja veel mensen komen niet verder dan de termen bruiloft dj). Verdiep je hierin of besteed het uit. Het betaald zich zeker terug.

Om een beetje bekend te worden met de bruiloften kan je misschien meelopen met bedrijven in de buurt. Ik kan je alleen niet echt helpen met de aanpak daarvan. De bedrijven waar ik voor werk hebben mij benaderd :)

Volgens mij ben je hiermee wel een eind geholpen. Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust. Succes!

Comment

Hoi Mathijs. Bedankt voor je reactie.

Ik heb mijn draaitafels al verkocht. Het mengpaneel was ook niet veel meer dus had ik die meegegeven.
      Ik zal de winkel binnenkort bezoeken en mij goed laten informeren.

Qua muziek ben ik wel onderlegd. Ik luister naar 80 90 en de zero`s. Maar dit kan ik uiteraard nog flink verbeteren. Ik wil geen 1 genre draaien maar juist van alles wat. Ik heb wel ervaring met een uiteenlopende publiek met van alles wat wils.
      Ik zelf ben wel gek op Pioneer. Ik heb gekeken naar de controllers maar nadeel is dat de meeste geen cd ingang hebben. Dus die moet ik extra aanschaffen. Dit omdat mensen zelf vaak "stukjes"en verzoek nummers mee nemen.

Bedankt voor tips. Ik ga de winkel weer even door spitten :)

bedankt

Mivani

Comment

Ik zou in dat geval kijken naar een midi controller. Ben zelf wel gecharmeerd van de Pioneer en Native Instruments controllers. Je kan ook wel even op MP kijken naar een Xone 4D. Dat zijn echt beesten van controllers. CD-spelers heb ik, maar nog nooit nodig gehad op een bruiloft tenzij ik aangaf dat het mogelijk was. Dat komt doordat ik alle muziek van tevoren bespreek met klanten. Ze nemen dan ook eventuele CD's mee waarvan ik de nummers dan op mijn USB zet. Wat misschien wel handig is, is een aux voor de mobieltjes. CD's worden bijna nergens meer gebruikt. Vaak zoeken mensen iets op via bijvoorbeeld Spotify.

Comment

Er is zoveel gear. Zal mijn budget moeten verhogen haha.

Tot nu toe heb ik interesse in : Pioneer XDJ-RX
          JB systems CPX 1510 geluidsset
          Showtec QFX MultiFX lichtset

Ik denk dat ik hier wel redelijk mee uit te voeten kan.
          Heb je nog tips waar ik legaal muziek kan verkrijgen. Ik heb wel wat cd`s die ik naar mp3 moet maken. Maar voor allround dj heb je heel veel soorten muziek en liedjes nodig.
          En 1.30 per nummer om te downloaden. Tja euhm dat gaat hem ook niet worden. Misschien heb je nog tips. Vroeger knalde ik naar de platen zaak waar een plaat 15 euro kosten voor 1 nummer. Maar omdat een allround een erg uitgebreide collectie moet hebben.

Comment

De RX is volgens mij echt een top apparaat, dus dat zou ik zeker doen. Dat lichtsetje is volgens mij ook prima. Heb veel positieve ervaringen met Showtec. JB systems heb ik geen ervaring mee, maar je gaat luisteren?

Ik koop voor de top 40 de hitzone cd's meestal. Daar zitten alle top 40 hitjes sws wel in. En disco ben ik begonnen met een stapel albums van mijn ouders. Daar heb ik vervolgens uitgehaald wat toch nooit werd aangevraagd. Dus zoek vooral naar verzamelalbums zou ik zeggen. Ik weet niet of ik het mag zeggen maar soms dan download ik het illegaal om te kijken of ik de nummers echt nodig heb, zo ja dan koop ik het album alsnog.

Comment

hmm ik heb al 2 keer text ingevoerd maar wordt niet geplaatst.

Ik heb even gekeken op MP. Heb een verhuur bedrijf gevonden die voor weinig audio en lichten levert. Misschien verstandig om eerst maar alleen de Pioneer te kopen. Het liefst koop ik de Denon dj 5000 haha. Maja je moet ergens beginnen zeggen ze wel eens.
              Dan kan ik door middel van verhuur langzaam opstarten. Mocht het niet lopen of iets dergelijks zit je niet met licht en geluid zeg maar.

Comment

owja en ben in Rotterdam geweest. En kwam toevallig vandaag bij de mediamarkt. Daar stond hij ook. ff mee lopen klooien.

Comment

Beste Mivani,

RX is the way to go, fantastisch apparaat (heb ik ook).

Als je allround wil gaan draaien is een uitgebreide muziek collectie toch wel het belangrijkste.

Goede apparatuur is niets zonder de juiste muziek.

Ik draai al meer dan 25 jaar en het meeste werk ging toch in de muziek collectie zitten, maar dit levert ook het meeste op.

Als je wat tips wil hebben, stuur dan even een privé bericht.

Grote kans dat ik je aardig op weg kan helpen.
                  Last edited by DJ Krotenkoker; Thursday-10-08-2017, 18:06.

Comment

Dat wordt zeer gewaardeerd Krotenkoker
                    Ik houd het in mijn achterhoofd. Ben nu al muziek aan het rippen van orginele cd`s naar de pc.

Comment

Working...
                    X