Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke DJ set aanschaffen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke DJ set aanschaffen?

Hallo mede forumleden,

Ik heb er langere tijd over na gedacht en ga het nu ook echt doen: een dj-set kopen en langzaam ervaring en carriere opbouwen. Ik produceer zelf big room house en wil nu ook gaan leren draaien.

Nu heb ik hier al verschillende topics gelezen en verschillende reacties gezien, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Nu is mijn vraag: wat voor dj set wordt het meest gebruikt en wat zijn precies de verschillen? Mijn doel is uiteindelijk op festivals te mogen draaien dus de DJ set moet voldoen aan dezelfde eisen en mogelijkheden. Mijn voorkeur gaat uit naar pioneer omdat dit merk bijna overal wordt gebruikt.

Budget voor nu zal rond de 1500,- liggen voor de DJ set. Ik beschik over 2 KRK monitoren en een goede laptop. Wat is hiernaast nog meer nodig om te beginnen als DJ?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten Maurice

Hi Maurice,

Er zijn een aantal dingen die niet met elkaar rijmen als ik je bericht zo lees. Als je gelijk wilt instappen het niveau waar DJ's mee draaien op festivals heb je niet genoeg aan jouw 1500 euro die je te besteden hebt. Daarom kan je twee dingen doen:

1) Doorsparen voor de gear die er op alle festivals staan, namelijk 2x CDJ2000 NXS & DJM 900 NXS. Weet niet hoe snel je kan sparen maar hiervoor heb je wel zon 6500 euro nodig. Ook kan je nog voor de steeds meer groeiende DENON's gaan met daarbij behorende mixer. Ben je iets minder kwijt, maar nog steeds ga je het niet redden met 1500. Dit is wel de standaard op festivals.

2) Schikken binnen je budget:

Ik zou persoonlijk wel voor 2 losse CDJ's en een mixer gaan. Aangezien je dan los kan gaan upgraden. Aangezien je net begint zou ik je adviseren om een twee-kanaals mixer aan te schaffen ipv vier-kanaals. Dit bespaart en geld en je hebt als beginnende DJ niet meer dan twee kanalen nodig. Dan nog de vraag, wil je digitaal of analoog. Wil je met je laptop gaan draaien, dan moet je een digitale mixer aanschaffen of een externe geluidskaart ertussen gaan zetten.
    Als Pioneer je voorkeur heeft zou je bijvoorbeeld voor de Pioneer DJM-450 kunnen gaan. Alleen red je het dan weer niet om nieuwe Pioneer CDJ's aan te schaffen.

DJ worden is natuurlijk iets wat tegenwoordig iedereen wilt worden, maar hoezeer ik je ambitie ook waardeer is het draaien op festivals die jij waarschijnlijk nu in je hoofd hebt niet heel realistisch. Als ik het over een jaar fout hebt en je staat op Ultra Music Festival zou ik het wel graag willen weten :D. Maar omdat iedereen DJ wilt worden en veel mensen er snel mee stoppen is er ook veel apparatuur in omloop. Daarom staat marktplaats helemaal vol met heel goed spul. Ik heb bijvoorbeeld mijn DJ apparatuur allemaal via marktplaats gekocht. XONE DB:2 (700 euro) en 2x Synq XTRM-1(350 euro). Dit valt binnen het budget die je hebt en is gewoon prima spul naar mijn mening.

Andere optie is nog om een controller aan te schaffen, zelf ben ik daar niet zo kapot van.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Comment

Hey Lex,

Natuurlijk begrijp ik dat de gear die op festivals staan aan de prijzige kant zijn en op dit moment boven mijn huidig budget liggen. De bedoeling is een vergelijkbaar DJ set aan te schaffen, wat in ieder geval de basis opties en functies biedt en redelijke kwaliteit levert. Vandaar de vraag :D Ik had inderdaad al wat artikels gelezen over digitale en analoge mogelijkheden, maar ik kon nergens echt uit halen wat de meest gebruikte optie is en wat de hoofd verschillen waren. Wat zijn nou bijvoorbeeld de belangrijkste verschillen tussen de DJM-450, welke jij mij adviseert, t.o.v. XDJ-RX2 https://www.bax-shop.nl/all-in-one-s...iABEgJasfD_BwE , waar mijn oog als eerste was opgevallen om in te investeren?

Uiteraard ben ik er van bewust dat mijn ambitie om op festivals te draaien een kleine kans heeft en dat dit voor sommigen zelfs 'onmogelijk' lijkt, maar voor die genen valt die optie al zeker af. Start small & dream big zou ik zeggen, haha ;)

Ben je zelf ook DJ, of produceer je ook zelf tracks?

In ieder geval bedankt voor je reactie en advies!

Grtz Maurice

Comment

Hi Maurice,

Er zit een wezelijk verschil tussen een DJM-450 en een XDJ-RX. Simpel gezegd is een DJM-450 alleen een mixer en bevat de XDJ-RX ook de "tabletops/ cd-spelers", maar dan verpakt in één geheel. Bij een DJM moet je dus nog cd spelers kopen terwijl deze bij een XDJ-RX zijn ingebouwd. De XDJ-RX is een standalone apparaat. Dat wil zeggen: je zet het apparaat aan en prikt een USB-stick in en je kan beginnen met draaien. De DJM-450 is ook een soort van standalone (als je dat zo zou noemen), maar deze speelt dus geen tracks af. Daar heb je nog cd-spelers voor nodig.

De andere optie die Lex noemt is draaien met een laptop/ pc. Dit wordt meestal gedaan met een midi-controller. Dat is een apparaat waarmee je DJ-software aanstuurt. Als je je wil verdiepen in deze software kan je eens kijken naar Traktor Pro 2, Virtual DJ, Serato en RekordboxDJ. Dit systeem werkt als volgt: de computer wordt gebruikt om via een programma (die ik net heb genoemd) muziek af te spelen. De software is in staat om het volume, effecten enzovoort te regelen. Deze software stuur je dan aan met een midi-controller. De meeste DJ's beginnen hier mee omdat ze thuis al een computer hebben staan en midi-controllers erg betaalbaar zijn. Een beetje controller heb je al voor zo'n 300 euro. Dat is een groot verschil met standalone apparaten.

Op het draaien met een laptop is ook een soort hybride variant. Hierbij gebruik je een analoge mixer (zoals bijvoorbeeld de DJM-450). Daarbij heb je een geluidskaart nodig die de audio van je DJ-software naar de mixer stuurt. Naast een mixer wordt dan een eenvoudige midi-controller (zoals een Kontrol X1 of F1) gebruikt om de software aan te sturen. Het volume wordt dan alleen op een analoog apparaat geregeld.

Verder ben ik het er ook mee eens dat je het beste kan uitzoeken wat je wil en dit dan via marktplaats te kopen. Er is voldoende aanbod op deze site.

Ik hoop dat het zo een beetje een duidelijk verhaal is. Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Comment

Hoi Maurice,Voor een festival optreden vergt veel apparatuur. Een aanschaf voor deze gear zit je gauw boven de 6500 euro. Probeer een growfinder te vinden,er zijn veel site's online waar je verzoek geld kunnen doneren voor aanschaf apparatuur. Ik hoop dat er mensen voor jou doneren,dan kan je veel inkopen doen hier bij Bax Music.

M.v.g,

DJ Johny.

Comment

Working...
          X