Announcement

Collapse
No announcement yet.

PCDJ Dac 3 controller

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Nog meer bezigheden binnen de AV-sector?

Originally posted by DJCASE
    Originally posted by T-Nuzz
    geluidstechniek (FoH, monitor, etc)?
    kan iemand mij uitleggen wat je nou precies doet als geluidstechnicus :?:

en leg dan ook meteen ff uit wat FoH is :wink:

en om antwoord te geven op de vraag van T-Nuzz: Ik doe verder nog niks....maar het lijkt me wel leuk :D

Geluidstechniek is simpelweg het mechanisch uitversterken van presentaties en optredens.

Je kunt denken aan het plaatsen van microfoons op congressen maar ook het uitversterken van complete bands en orkesten of tapeacts. Dat laatste zijn "artiesten" die meezingen met een orkestband.

Wanneer we het hebben over een wat grotere band in een grote zaal dan zijn er vaak 2 mixposities. FoH en monitor. FoH betekent Front of house Oftewel voor het podium in de zaal. De monitormixer zit aan de zijkant van het podium.

FoH

Als we voor de rest even kijken naar een gemiddelde band: 1 drummer, 1 leadzanger(es) met gitaar, 1 zanger(es) met sologitaar, 1 toetsenist met 2 synths/piano's en een bassist

Dan heb je nogal wat kanalen nodig: drums (8/10), zang (2), gitaar (2) bas (1), toetsen (2/4). Aan 15 zit je dus al snel.

Je kunt natuurlijk alle apparatuur aansluiten aftikken en alle faders openzetten, maar dat klinkt ongeveer hetzelfde als 3 platen met een gelijk aantal bpm die je tegelijk afspeelt. Het wordt één dikke brei. vandaar dat je dmv apparaten als een compressor, gate of multifx-apparaat probeert de dynamiek van de instrumenten te beperken, nare klanken te verwijderen, droge geluiden wat warmer te maken en met behulp van de (sweepable) eq's per kanaal alles zijn eigen plek probeert te geven in het geheel.

Klinkt simpel toch? :wink:

Monitor

Net als dj's gebruiken muzikanten on stage monitors om zichzelf en andere bandleden terug te horen. Maar iedereen wil wat anders horen. De drummer wil via zijn drumfill-monitors een vette kick en snare met wat gitaar horen, terwijl de toetsenist alleen zichzelf en de zang wil horen. Dat betekent dus dat je per muzikant een aparte mix moet maken. In ons voorbeeld dus 5 mixes. Dat gaat doormiddel van AUX-bussen daarmee kun je dmv een potmeter eigenlijk het signaal van dat kanaal aftappen en naar een andere output sturen, bijvoorbeeld een effectapparaat. Stel dat een mixer 5 AUX-bussen heeft, dan zitten er op 1 kanaalstrip 5 potmeters met daarbij AUX1, AUX2, etc. Door per kanaal aan te geven hoeveel je van dat signaal aan je AUX-mix toe wilt voegen krijg je een aparte mix. Dat werkt net zoals bij de faders, alleen nu met een draai knopje. En zo kun je dus 5 extra mixes maken. Deze AUX-bussen zijn over het algemeen trouwens mono uitgevoerd. Dat is niet erg want een gitaar of microfoon an sich is ook mono en er ligt toch maar 1 monitor. En wanneer er toch meerdere monitoren per muzikant liggen dan zijn die allemaal doorgelust = dus hetzelfde signaal = mono

Het grootste probleem bij monitors is feedback (rondzingen: piepen). Je gaat boxen vlakbij de microfoons neerleggen en dat gaat niet altijd goed. Wanneer je soundcheckt ben je dus bedacht op feedback. Wanneer er feedback begint te ontstaan probeer je de rondzingende frequentie te herkennen en die vervolgens met de eq terug te draaien. Ook tijdens de show vragen muzikanten door even snel te wijzen nog om wijzigingen in hun monitormix die eveneens tot feedback kunnen leiden, goed kijken en luisteren is dus gewenst

Kan er wel een boek over schrijven, maar dit is in het kort het idee. Vragen staat uiteraard vrij.

Interessante links zijn:

Interessant forum (ook voor deejay's) is:

Comment

ik heb net een half jaar stage achter de rug bij een bedrijf wat vanalles installeerd wat ook maar met audiovisuele comminucatie te maken heeft
      je moet hierij denken aan grote omroep installaties beeldtelefoon voor de thuiszorg en dat soort dingen. en we hebben ook nog een keer een installatie mogen doen in een diskotheek
      jammer genoeg is mn stage alweer afgelopen en zit ik nu weer gewoon op school

verder onderhoud ik samen met nog een jongen de audio en licht installatie bij ons in de jeugdsoos

Comment

TNX T-Nuzz :D

voor de zoveelste keer; Hier hebben we wat aan :wink:

Comment

idd je kan hier nog wel eens wat leren als je een beetje oplet :wink:

Comment

een beetje wel :wink:

Comment

Enigste wat ik naast draaien in de av sector is af en toe meehelpen podium bouwen, ben zelf steigerbouwer dus ja die klusjes krijgen we wel eens Wel leuk om mee te maken hoe zo'n podium opgebouwd wordt, veel stress, weinig tijd maar je maak nog eens wat mee he :roll:

Comment

PCDJ Dac 3 controller

Hallo

Ik wil een PCDJ controller DAC 3 + Software aanschaffen, maar er zit geen faderstart voor het mengpaneel erop.
                Kan iemand mij helpen aan een schema hoe ik dat dan kan doen of een schema van een DAC 3 controller, ik heb een vriend die wel goed in electro is.

bedankt alvast Karel

Comment

Faderstart op je mengpaneel, of fadersstart op die DAC controller?

Let op op bij faderstart dat je de "zelfde taal" moet spreken, dus dat zowel je cd speler snapt en je mixer.

Comment

Begrijp ik goed dat je faderstart wilt gaan inbouwen in je dac controller? Welke mixer heb je? Ik zal eens een schema opvragen bij onze PCDJ leverancier.

Comment

Working...
                    X