Re: Nog meer bezigheden binnen de AV-sector?
Geluidstechniek is simpelweg het mechanisch uitversterken van presentaties en optredens.
Je kunt denken aan het plaatsen van microfoons op congressen maar ook het uitversterken van complete bands en orkesten of tapeacts. Dat laatste zijn "artiesten" die meezingen met een orkestband.
Wanneer we het hebben over een wat grotere band in een grote zaal dan zijn er vaak 2 mixposities. FoH en monitor. FoH betekent Front of house Oftewel voor het podium in de zaal. De monitormixer zit aan de zijkant van het podium.
FoH
Als we voor de rest even kijken naar een gemiddelde band: 1 drummer, 1 leadzanger(es) met gitaar, 1 zanger(es) met sologitaar, 1 toetsenist met 2 synths/piano's en een bassist
Dan heb je nogal wat kanalen nodig: drums (8/10), zang (2), gitaar (2) bas (1), toetsen (2/4). Aan 15 zit je dus al snel.
Je kunt natuurlijk alle apparatuur aansluiten aftikken en alle faders openzetten, maar dat klinkt ongeveer hetzelfde als 3 platen met een gelijk aantal bpm die je tegelijk afspeelt. Het wordt één dikke brei. vandaar dat je dmv apparaten als een compressor, gate of multifx-apparaat probeert de dynamiek van de instrumenten te beperken, nare klanken te verwijderen, droge geluiden wat warmer te maken en met behulp van de (sweepable) eq's per kanaal alles zijn eigen plek probeert te geven in het geheel.
Klinkt simpel toch? :wink:
Monitor
Net als dj's gebruiken muzikanten on stage monitors om zichzelf en andere bandleden terug te horen. Maar iedereen wil wat anders horen. De drummer wil via zijn drumfill-monitors een vette kick en snare met wat gitaar horen, terwijl de toetsenist alleen zichzelf en de zang wil horen. Dat betekent dus dat je per muzikant een aparte mix moet maken. In ons voorbeeld dus 5 mixes. Dat gaat doormiddel van AUX-bussen daarmee kun je dmv een potmeter eigenlijk het signaal van dat kanaal aftappen en naar een andere output sturen, bijvoorbeeld een effectapparaat. Stel dat een mixer 5 AUX-bussen heeft, dan zitten er op 1 kanaalstrip 5 potmeters met daarbij AUX1, AUX2, etc. Door per kanaal aan te geven hoeveel je van dat signaal aan je AUX-mix toe wilt voegen krijg je een aparte mix. Dat werkt net zoals bij de faders, alleen nu met een draai knopje. En zo kun je dus 5 extra mixes maken. Deze AUX-bussen zijn over het algemeen trouwens mono uitgevoerd. Dat is niet erg want een gitaar of microfoon an sich is ook mono en er ligt toch maar 1 monitor. En wanneer er toch meerdere monitoren per muzikant liggen dan zijn die allemaal doorgelust = dus hetzelfde signaal = mono
Het grootste probleem bij monitors is feedback (rondzingen: piepen). Je gaat boxen vlakbij de microfoons neerleggen en dat gaat niet altijd goed. Wanneer je soundcheckt ben je dus bedacht op feedback. Wanneer er feedback begint te ontstaan probeer je de rondzingende frequentie te herkennen en die vervolgens met de eq terug te draaien. Ook tijdens de show vragen muzikanten door even snel te wijzen nog om wijzigingen in hun monitormix die eveneens tot feedback kunnen leiden, goed kijken en luisteren is dus gewenst
Kan er wel een boek over schrijven, maar dit is in het kort het idee. Vragen staat uiteraard vrij.
Interessante links zijn:
Interessant forum (ook voor deejay's) is:
Originally posted by DJCASE
Geluidstechniek is simpelweg het mechanisch uitversterken van presentaties en optredens.
Je kunt denken aan het plaatsen van microfoons op congressen maar ook het uitversterken van complete bands en orkesten of tapeacts. Dat laatste zijn "artiesten" die meezingen met een orkestband.
Wanneer we het hebben over een wat grotere band in een grote zaal dan zijn er vaak 2 mixposities. FoH en monitor. FoH betekent Front of house Oftewel voor het podium in de zaal. De monitormixer zit aan de zijkant van het podium.
FoH
Als we voor de rest even kijken naar een gemiddelde band: 1 drummer, 1 leadzanger(es) met gitaar, 1 zanger(es) met sologitaar, 1 toetsenist met 2 synths/piano's en een bassist
Dan heb je nogal wat kanalen nodig: drums (8/10), zang (2), gitaar (2) bas (1), toetsen (2/4). Aan 15 zit je dus al snel.
Je kunt natuurlijk alle apparatuur aansluiten aftikken en alle faders openzetten, maar dat klinkt ongeveer hetzelfde als 3 platen met een gelijk aantal bpm die je tegelijk afspeelt. Het wordt één dikke brei. vandaar dat je dmv apparaten als een compressor, gate of multifx-apparaat probeert de dynamiek van de instrumenten te beperken, nare klanken te verwijderen, droge geluiden wat warmer te maken en met behulp van de (sweepable) eq's per kanaal alles zijn eigen plek probeert te geven in het geheel.
Klinkt simpel toch? :wink:
Monitor
Net als dj's gebruiken muzikanten on stage monitors om zichzelf en andere bandleden terug te horen. Maar iedereen wil wat anders horen. De drummer wil via zijn drumfill-monitors een vette kick en snare met wat gitaar horen, terwijl de toetsenist alleen zichzelf en de zang wil horen. Dat betekent dus dat je per muzikant een aparte mix moet maken. In ons voorbeeld dus 5 mixes. Dat gaat doormiddel van AUX-bussen daarmee kun je dmv een potmeter eigenlijk het signaal van dat kanaal aftappen en naar een andere output sturen, bijvoorbeeld een effectapparaat. Stel dat een mixer 5 AUX-bussen heeft, dan zitten er op 1 kanaalstrip 5 potmeters met daarbij AUX1, AUX2, etc. Door per kanaal aan te geven hoeveel je van dat signaal aan je AUX-mix toe wilt voegen krijg je een aparte mix. Dat werkt net zoals bij de faders, alleen nu met een draai knopje. En zo kun je dus 5 extra mixes maken. Deze AUX-bussen zijn over het algemeen trouwens mono uitgevoerd. Dat is niet erg want een gitaar of microfoon an sich is ook mono en er ligt toch maar 1 monitor. En wanneer er toch meerdere monitoren per muzikant liggen dan zijn die allemaal doorgelust = dus hetzelfde signaal = mono
Het grootste probleem bij monitors is feedback (rondzingen: piepen). Je gaat boxen vlakbij de microfoons neerleggen en dat gaat niet altijd goed. Wanneer je soundcheckt ben je dus bedacht op feedback. Wanneer er feedback begint te ontstaan probeer je de rondzingende frequentie te herkennen en die vervolgens met de eq terug te draaien. Ook tijdens de show vragen muzikanten door even snel te wijzen nog om wijzigingen in hun monitormix die eveneens tot feedback kunnen leiden, goed kijken en luisteren is dus gewenst
Kan er wel een boek over schrijven, maar dit is in het kort het idee. Vragen staat uiteraard vrij.
Interessante links zijn:
Interessant forum (ook voor deejay's) is:
Comment