Announcement

Collapse
No announcement yet.

welk mengpaneel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• welk mengpaneel

Hoi allemaal

Ik ben van plan om mijn eerste mengpaneeltje aan te schaffen. Ben dus automatisch nog een beginner.. maar heb al wat met traktor lopen spelen en weet wel een klein beetje de basis. Ik ben van plan er vooral house/dance mee te draaien.

Nu weet ik dus niet welk mengpaneel ik moet nemen. Ik heb een budget van 100 euro. Wat ik er van verlang:
    • Moet gewoon lang mee gaan. Ben altijd zuinig op mijn spullen maar degelijk spul is altijd makkelijk
    • Niet te groot. Het moet gewoon op een bureau passe waar al zooi op staat.
    • Liefst wel met wat mogelijkheden. Hoewel ik een beginner ben heb ik dit soort dingen wel snel onder de knie, en zoek ik liever dingen uit dan dat ik ze later tekort kom.
    • En natuurlijk moet er een goed geluid uitkomen

Zelf zat ik te kijken naar de behringer vmx 200, maar hoor er gemengde verhalen over. De numark dm 1050 heb ik ook een aantal keer voorbij zien komen, maar is wat simpel naar mijn idee en zit minder uitdaging in. Ook heb ik wat reviews gelezen dat de faders snel stuk gaan.

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen

QuuN

Ik weet niet waar je woont, anders is een bezoekje aan de showroom misschien een goede optie. Daar kun je diverse mixers uit je prijsklasse bekijken en aanvoelen, er een beetje mee werken en zelf op een rijtje stellen wat je nu precies wil voor die prijs.

Ik heb immers al de indruk dat je wel al redelijk weet wat je wil, dat is een voordeel. Zoek je een tweekanaals mixer, of moet het meer zijn?

Comment

Ik woon in Breda maar kom vaak in de regio West-Brabant. 2 kanalen lijken me voor een beginpaneel wel voldoende. Verder is het de bedoeling dat het samenwerkt met virtualDJ of traktor, aangezien decks nog veel te duur zijn voor mij als beginner.

Hoe soepel alles is zoals faders maakt me niet zoveel uit. Ik ben nog niets gewend en alles zal wel nieuw aanvoelen.

Comment

In principe werkt elk mengpaneeltje samen met DJ-software, als je laptop beschikt over twee geluidskaarten.

Verder lijkt het me wel redelijk belangrijk dat je het een en ander gaat aanvoelen, zeker omdat je hiermee start mag de mixer wel aan je eisen en wensen voldoen omdat je hier nog een poos mee vooruit zult kunnen. Zou best zonde zijn als je je in de loop der tijd gaat ergeren aan een bepaalde optie op de mixer, of het ontbreken hiervan. ;)
        Ik neem aan dat 100 euro voor jou een redelijk grote investering is, dan zou het wel mooi zijn dat je iets aanschaft waar je helemaal tevreden mee bent en ook daadwerkelijk in handen hebt gehad, toch?

Comment

Op zich valt de grootte van investering wel mee. Ik zie het vooral als een hobby. Mocht ik een keer ergens (over een lange tijd na wat oefenen) ergens gaan draaien.. dan is dat mooi meegenomen, maar dus geen must. Vandaar dat ik zo rond de 100 wil zitten.

nog niet echt het moment om fancy spul te kopen als ik het maar wat uurtjes in mijn eigen kamertje doe. of ik later een upgrade zal doen zie ik tegen die tijd wel weer hoe ver ik hiermee sta
          Last edited by QuuN; Wednesday-06-01-2010, 23:41.

Comment

Met een budget kom je al snel bij behringer uit, das het nadeel. Misschien is het verstandig om wat door te sparen, of toch voor die numark of behringer gaan. Je kunt natuurlijk ook markplaats in de gaten houden hier. Komen soms leuke mixers voor voor weinig :)

Comment

Laat het me anders zo stellen. Wat is het grote verschil tussen een iets duurdere en zo'n behringer of numark. Meer kanalen? Langere levensduur? Betere geluidskwaliteit?

Zoals ik al poste zijn 2 kanalen in mijn geval voldoende
              De kwaliteit zal ik verder ook niet merken aangezien het voor op mijn kamer is en in een uiterst geval wat kleine zaaltjes. Qua levensduur: Ik ben altijd erg voorzichtig op mijn spullen, en ik neem aan dat die dingen ook weer niet zo snel vanzelf kapot gaan.

Daarnaast studeer ik richting elektrotechniek, dus kleine dingetjes kan ik eventueel nog zelf maken

Heb ik hierbij de juiste verschillen genoemd?

Comment

Vanzelfsprekend is een mixer die meer kost beter van kwaliteit. Maar ook een mixer van 5000 euro kan defect raken. Het grote verschil zit hem vaak in de kwaliteit van de potmeters en faders. Ook lekker de duurdere mixers geen of minder frequenties tussen mid/hoog/laag en gaan de faders minder snel kraken.

Comment

Die potmetertjes zullen het probleem niet zijn, die kan ik wel vervangen.
                  Zijn de faders ook goed te vervangen?

Ontzettend veel zal ik niet met de frequenties 'kloten'. Ik zal vooral gebruik maken van de faders. Tegen de tijd dat ik het wel nodig heb ben ik wel aan een nieuwe toe.

Ik merk nu dat ik mezelf richting die goedkopere lul. Maar buiten faders/potmeters die van mindere kwaliteit zijn zie ik niet erg veel verschil met een duurdere (vanuit het oogpunt van een beginner.. en gevorderde zal het zeker niet eens zijn met me).

Kortom: Is er echt een punt waarom jullie afraden om een duurdere te nemen voor een beginnende hobby-er? Of hebben jullie bijvoorbeeld beginnende dj's gehoord met slechte ervaring over een bepaald goedkoper type? Als jullie goedkopere echt afraden vraag ik me af in welke prijsklasse ik beter kan kijken.

Allemaal heel wat vragen, maar ik ben en blijf een Nederlander ;) En wil gewoon wat leuks om mee te beginnen. Niet dat ik het na een paar maanden al in een kast opberg.

Comment

Je moet natuurlijk zelf de beslissing nemen, en ik zie je niet als een goedkope lul ;) Ik ben ook ven mening dat een hobbyist niet persé hoeft te beginnen met een dure DJ set.

Ik ben een gevordere DJ/producer maar ben het dus zeker met je eens !

Comment

Dus wat is jouw advies? ;)

Met een goedkope is het goed te doen, of steek er iets meer centen in?

Je hebt nu een beetje een indruk van mijn situatie dus ik hoop dat je me een mooi advies kan geven. Desnoods in welke prijsklasse ik het welmoet zoeken met evt een voorbeeldje.

Alvast bedankt voor de hulp tot zo ver

Comment

Met goedkopere mixers is het zeker te doen

Comment

100 euro is een prima budget voor een leuk mixertje. Zeker als het de eerste tijd gaat om thuisgebruik kom je hier prima mee toe. Het is dan wel de kunst om de mixer te vinden die voldoet aan je wensen, je gaf reeds de VMX 200 aan. Ik heb hem zelf nog niet in handen gehad, maar mij lijkt het een ideaal beginnersmixertje met voldoende opties.

Comment

Wel ervaring met de Numark M4?
                            Hoor van verschillende kanten dat numark toch een beter merk is.
                            De m4 ziet er daarnaast ook best leuk uit en is vrij compact.

Comment

Ook met de M4 geen ervaring. Wat betreft 'beter merk', dit kun je niet zeggen zonder te kijken naar individuele producten. Bijna elk merk heeft producten in een hoger segment en producten in een lager segment, waardoor een brede markt kan worden aangesproken. Zeker in dit segment is het lastig te zeggen of de ene mixer kwalitatief beter is dan de ander wanneer ze ongeveer in hetzelfde prijssegment zitten.

De enige goede optie om hier zelf achter te komen, is wellicht om toch eens een afspraak te maken om de twee mixers uit te testen in de showroom en zelf te bepalen welke van de twee je zelf het beste vindt werken.

Comment

Working...
                              X