Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met DJ'en

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginnen met DJ'en

Hey,

Ik heb eigenlijk altijd al interesse gehad in Geluid, en als er een DJ was op feestjes vond ik het altijd leuk om daar te kijken. Nu wil ik eigenlijk hier zelf ook eens mee beginnen, en kwam ik erachter dat Bax in Goes, mijn woonplaats zit.

Alleen nu heb ik 0 verstand van DJ'en! Dus zoek ik eigenlijk hulp. Ik wil iets waarop ik verder kan bouwen, maar wat niet te veel kost. Ik denk dat ik iets rond de 400 Euro zoek.

Hebben jullie hier advies voor? En is dit budget te klein?

Graag hoor ik wat van jullie.

Fedde

Heuiii Fedde :) .

Even wat ik op MSN ookal tegen je zei, je kunt beter een goede basis opbouwen. Je kunt nu wel voor 400 eurotjes een klein setje kopen met 2 CD-spelers en een 2 kanaals mengpaneel maar naar een jaar ben je daarop uitgekeken. Ik zou qua mengpaneel beginnen met een Reloop of een JB mixertje, ik linkte je toen al naar de beat it 6 van JB en naar de reloop rmx40. Die raad ik je echt aan, hij is vrij goedkoop voor wat erop zit en de kwaliteit die je krijgt. Meerdere beginnende DJ's die ik ken hebben deze gekocht en zijn er allemaal zeer tevreden over. En die ene keer dat ik er mee gewerkt heb vond ik het ook een prima ding.. Ik raad je dit aan als basis, en dan gezien je buget een simpele dubbele CD-speler. Dan kun je later gaan kijken naar uitbreidingen. En zolang, wat je zelf al zei kun je op koptelefoon werken..

Comment

Het budget is niet al te groot, maar dat geeft niet. Wat wil je precies allemaal hebben? Ik denk dat een dubbele cd speler, 3/4 kanaals mengpaneel slim is. Wat zijn je eisen over het geluid?

Dit is eventueel wel slim, een complete set in 1. http://www.bax-shop.nl/dubbele-cd/hd...t-details.html

Edit: Fiegel, je was me weer voor:P

Comment

Ik wil je graag wel een advies geven, maar ik wil je eerst even vragen om te orienteren over hoe je wil draaien. Er zijn ruwweg vier typen te onderscheiden, en de beschrijving kopieer ik schaamteloos en ruwweg van Fok! omdat ik het al ZO vaak heb getypt :P

== De Vinyl DJ ==

Hier is het DJ-en allemaal mee begonnen, een setje draaitafels, een aantal LPs/ maxi singles(tegenwoordig beter bekend als 12 inches) een mengpaneeltje en afwisselen maar.

De beroemdste draaitafels worden nogsteeds gemaakt door Technics. Ooit het paradepaardje vanwege de sterke motor. Tegenwoordig blinkt deze alleen nog maar uit in het oerdegelijk zijn. De opkomst van de SuperOEMs zorgt ondertussen voor de ondergang van de Technics. Voorbeeldjes van deze SuperOEMS zijn de Stanton T.120C, Reloop RP-6000, Akiyama Acura, Sync XTRM-1, American Audio HTD 4.5

== De CD DJ ==

Waar ooit alleen maar technics draaitafels in clubs waren te vinden, zie je deze steeds vaker plaats maken voor de Pioneer CDJ1000. Deze CDJ1000 heeft ondertussen dezelfde reputatie opgebouwd als de Technics. Oerdegelijk en niet van de maat te krijgen. Mensen die niet het budget hebben om twee CDJ1000s thuis neer te zetten, kiezen vaak voor de Pioneer CDJ800 of CDJ400. Ook zie je slaapkamer/thuis DJs uitwijken naar de Reloop RM-1 of RM-2.

== De Time Coded DJ ==

De Time Coded DJ maakt gebruik van DJ software en zogeheten Control Media. Dit is ooit begonnen met Stanton Final Scratch, waarbij een DJ zijn draaitafels en mixer aan een PC /laptop koppelde. Op de draaitafels kon de DJ dan timecoded vinyl leggen waarmee hij de MP3s op zijn PC mee kon aansturen.

Tegenwoordig zijn er meerdere software pakketten beschikbaar
        -Traktor Scratch van Native Instruments
        -Serato Scratch Live van RANE
        -Stanton Open Scratch (laatste inspanning voor Final Scratch 2.0)
        -Mix Vibes
        -DjDecks
        -Mixxx

Ook zijn deze pakketten tegenwoordig te gebruiken door CD DJs.

== de MIDIcontroller DJ ==

Het hart van de MIDIcontroller DJ opstelling is de computer. Hierop staat zowel de software als de muziek.

Door gebruik te maken van MIDI controllers weet men in de buurt te komen van de normale TT/CDJ bediening. Sommige controllers komen met jogdials/jogwheels, zodat reguliere DJs een vertrouwd gevoel krijgen.

Kwa budget is de MIDIcontroller een mooie oplossing. Tegenwoordig worden er steeds meer MIDI controllers voor DJs uitgebracht, waardoor prijzen ook steeds toegankelijker worden. Ook is er een groeiende markt van hobbyisten, die het leuk vinden om eigen MIDIcontrollers te bouwen en zo creatief mogelijk zijn voor hun MIDI oplossing.

---

Meer leesvoer!

Comment

Ik denk dat ik maar begin met een koptelefoon (die ik al wel heb), en dan later boxen koop, zodat ik zo veel mogelijk geld kan besteden aan het mengpaneel / de spelers(s)

Wat ik precies hebben wil?

Een mengpaneel, een cd speler (wil dus CD's doen), en wat ik nog meer nodig heb om te draaien, desnoods met koptelefoon.

Comment

Dan komt hier Patrick's zeer subjectieve advies. Subjectief, omdat het een kwestie van smaak is, en dit is die van mij. Zal wel uitleggen waarom ik voor iets zou kiezen.

Behringer XPS2000 DJ hoofdtelefoon
            ZEER goede prijs/kwaliteit-verhouding. Laat je niet gek maken door dat er Behringer op staat. Ze maken gewoon goed spul voor een lage prijs. Iedereen die anders zegt is vaak te zelfingenomen met hun eigen spul van DAP :D.

American Audio Q-D6 DJ mixer
            Vrij nette mixer van American Audio. Er is vooral gelet op de functies die echt boeien, zoals soepele faders, overzichtelijke layout en dergelijke. Je wordt ook niet doodgegooid met features die je (zeker in het begin) niet gaat gebruiken. Dat het maar twee kanalen heeft lijkt me geen probleem. 4-kanaals mag dan mooier zijn, maar als je niet met 4 CD-spelers of 2 CD / 2 Turntable combinatie gaat draaien, heb je het niet nodig.

Stanton S.252 DJ CD speler
            Het feit dat ik deze cd-speler aanstip, gaat veel mensen op het hoofd tikken. Echter, ga ik ervan uit dat je nog niet veel ervaring hebt met draaien, en het dus nog moet leren. Doe dit op deze, of een vergelijkbare cd-speler. Deze CD-speler heeft de meest belangrijke functies wel om mee te beginnen, pitch bend, pitch control en cue. Net als bij de mixer, hoef je niet alle DJM-800 functies. Een cd-speler als deze is zelfs het beste om mee te beginnen, want als je hiermee strak kan beatmatchen, kun je het echt met alles. En is de overstap naar platen veeeele malen minder groot!

M-Audio Studiophile AV20 desktop speaker systeem (set)
            Voor als je thuis wilt draaien. Met dit systeem kun je vrij goed de details in je nummers horen, wat veel helpt bij beatmatchen. Verwacht er geen feesten mee aan te kunnen, maar hier ging ik ook niet van uit, aangezien ik niet het idee heb dat je een drive-in concept wilt gaan doen. Overigens is het ook niet mogelijk om voor 400 euro hiernaast ook een PA systeem aan te schaffen. Zelfs de MC reeks van DAP niet, omdat die versterking nodig heeft.

€24.95 Behringer XPS 2000 DJ hoofdtelefoon
            €109.00 American Audio Q-D6 DJ mixer
            €99.00 Stanton S.252 DJ CD speler
            €99.00 Stanton S.252 DJ CD speler
            €69.95 M-Audio Studiophile AV20 desktop speaker systeem (set)
            ------
            401.90 Totaal. Ik hoop dat je me die 1,90 vergeeft, maar dat is gecompenseerd door de de gratis verzending vanaf €50,- zullen we dan maar zeggen.

Daar heb je het. Mijn zeer subjectieve advies. Waarschijnlijk zullen veel mensen zeggen dat ik absoluut ongelijk heb, of dat je beter een ander alternatief kan pakken, of door kan sparen, of zus, of zo. Mij boeit het niet, dit is wat ik je kan aanraden voor 400 euro. Uiteindelijk gaat het om jou, en jouw keuze.
            Dus als je inderdaad in de buurt woont, kom langs in de showroom! Alles wat op voorraad is kun je uittesten, uitproberen, en nog profiteren van vakkundig advies ook.

[edit]Ik heb overigens de bekabeling hierin niet meegerekend!
            Last edited by Patrick Godschalk; Thursday-11-03-2010, 21:40.

Comment

Hey,

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Waarschijnlijk heb je gemist dat ik geen koptelefoon nodig heb, en ik voorlopig eerst met een koptelefoon ga draaien. Dat scheelt gelijk 94 euro. Ook ben ik zelf niet helemaal kapot van de mixer, maar dat komt eigenlijk doordat ik, omdat ik evenveel van die specs snap als van biologie (niets dus). Ik duik dus op het uiterlijk en het merkje af. Ook de termen cue ed zeggen me niets, maar hier google ik wel even op. Het mengpaneel is niet mogelijk om op uit te breiden, maar waarschijnlijk heb je mijn post gemist. Toch is het misschien wel een mengpaneel om mee te beginnen, maar ik ben benieuwd wat de rest zegt.

Ik woon inderdaad dicht bij Bax, nog geen 10 minuten fietsen vanaf mijn huis. (Ik ga het dus ook gewoon ophalen als ik het koop :) )
              Fedde.

Comment

Originally posted by Fedmas View Post
                Ik duik dus op het uiterlijk en het merkje af.
                En dat is dus wat ik precies bedoelde met smaak en eigen keuze. Het merk en uiterlijk boeien mij dan juist weer helemaal niets, als het maar degelijk is. Ik wil ook bijvoorbeeld niet doodgegooid worden met nutteloze features zoals DSP effecten die niet klinken e.d.

EDIT: zonder de boxen, headphone, en aanverwante zaken raad ik overigens de Numark CD DJ In A Box aan als starterssetje op dit budget.

Comment

Hey Patrick.

dat Numark setje is misschien wel wat, daar zat ik zelf ook al aan te denken. Alleen 't paneel lijkt me wat minder.

Comment

Als je daar mee opstart, kun je eventueel later die nog verkopen en omruilen tegen een uitgebreider paneeltje natuurlijk. Of je gaat kijken of je die CD-spelers los kunt vinden en of je dan qua prijs ook zo uitkomt :P .

Comment

Originally posted by Fedmas View Post
                      dat Numark setje is misschien wel wat, daar zat ik zelf ook al aan te denken. Alleen 't paneel lijkt me wat minder.
                      Qua functies is het toch zeker een deugdelijk ding. Natuurlijk ziet het er niet uit als de nieuwe bloedgeile DJM-2000, maar dit is ook niet mogelijk voor die prijs. Dat is toch een feit wat je wel moet accepteren, of doorsparen.

Comment

Dit vindt ik zeker wel iets om rekening mee te houden. Dit kan zeker mijn keuze worden. Heeft iemand anders nog advies?

Comment

Originally posted by Patrick View Post
                          Qua functies is het toch zeker een deugdelijk ding. Natuurlijk ziet het er niet uit als de nieuwe bloedgeile DJM-2000, maar dit is ook niet mogelijk voor die prijs. Dat is toch een feit wat je wel moet accepteren, of doorsparen.
                          Het is een een redelijk ding, maar TS geeft zelf aan dat hij opzich wel "meer" wil. Ik denk dan, dat hij eventueel meer aan een reloop Rmx4 zou hebben als hij daarvoor het geld overheeft. En dan eventueel 2 van deze spelertjes ernaast..

Comment

Originally posted by Fiegel5 View Post
                            Het is een een redelijk ding, maar TS geeft zelf aan dat hij opzich wel "meer" wil. Ik denk dan, dat hij eventueel meer aan een reloop Rmx4 zou hebben als hij daarvoor het geld overheeft. En dan eventueel 2 van deze spelertjes ernaast..
                            En dan geen hoofdtelefoon, geen cd-spelers, geen bekabeling, geen niets. Het kan best zijn dat je goede ervaringen hebt met de RMX 40, begrijpelijk, aangezien het een goed ding. Echter past het niet in het budget dat TS aangegeven heeft, en daar ga ik vanuit.

Comment

Originally posted by Patrick View Post
                              En dan geen hoofdtelefoon, geen cd-spelers, geen bekabeling, geen niets. Het kan best zijn dat je goede ervaringen hebt met de RMX 40, begrijpelijk, aangezien het een goed ding. Echter past het niet in het budget dat TS aangegeven heeft, en daar ga ik vanuit.
                              Zo ver ik begrepen heb heeft de TS een hoofdtelefoon, dus zou hij dus enkel een mixer en een CD-setje moeten hebben en dan de nodig bekabeling natuurlijk. Maar zijn reactie gezien vind hij zelf deze mixer ook niet echt alles, dus denk ik dat hij beter kan gaan voor een ander mengpaneeltje in combinatie met deze spelers die hem wel bevallen...

Comment

Working...
                              X