Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginnen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginnen

Beste forummers,

Ik ben al enkele jaren erg geïnteresseerd in de dance- scene, maar vooral ook in het producen en dj'en zelf. Hoewel ik me er vaak genoeg in verdiept heb is er nooit echt wat van gekomen om er daadwerkelijk wat van te maken.

Nu is het zo dat ik op dit moment een redelijk iMacje heb staan thuis namelijk de iMac i7. En toevallig zag ik afgelopen week een MIDI controller staan in de apple store hier wat mij dus weer enkele ideeën gaf.
    Na even te googlen kwam ik dus op Bax-Shop waar ze deze controllers ook hebben, en meer. Dus nu wil ik een aantal meningen horen voor enkele opties die voor mij van toepassing zijn, zelf heb ik er een aantal geselecteerd wat in mijn prijsklasse valt als beginner en waar je toch aardig wat mee kan proberen en oefenen.

Deze heb ik in gedachte:
    Vestax Spin USB MIDI/Audio controller
    Vestax Typhoon MIDI controller + Traktor LE

Welke (indien andere dan ik hierboven noem) zal het beste voor mij zijn en biedt mij hetgeen dat hik nodig zal hebben om kennis te maken met het djen en producen?

Pieter

Het ware draaien en producen zijn twee héél verschillende dingen.

Wil je echt aan het producen gaan slaan, dan kun je het beste beginnen met een goede DAW (Digital Audio Workstation even uit m'n hoofd ;)), met een leuk MIDI-keyboard en een leuk setje monitoren als je budget dat toelaat. Hiernaast is een goede audio-interface ook handig.

Komt het aan op DJ-gebruik, dan heb je al snel genoeg aan een MIDI-controller, hoofdtelefoon, software, een audio-interface (wanneer je MIDI-controller niet zelf een geluidskaart heeft) en eventueel een setje monitoren of luidsprekers.

Je zult dus even op een rijtje moeten zetten wat je precies wil uitgeven aan welk deel. Je studio-monitoren kun je natuurlijk ook gebruiken als DJ-monitor bijvoorbeeld. :)

Comment

Bedankt voor je snelle reactie Rick!

Zelf lijkt mij het produceren het tofst, hoewel dat juist hetgeen is dat nog onbekend gebied is voor mij. Graag zou ik me daar verder in willen verdiepen.

Is er ergens een website oid bekend dat volledig gericht is op het produceren, dat mij een goed beeld kan geven voor wat het inhoud qua benodigdheden e.d.?

Zo hoop ik een keuze te kunnen maken welke kant ik op wil!

Comment

Bij Bax-shop, werkt Patrick. Hij is zelf producer, en weet er erg veel van. Misschien is het slim, om een keertje een mailtje te sturen, of hij het een en ander kan uitleggen?

Comment

Die zal zich vanzelf hier nog wel laten horen. ;)

Comment

Rick kan gedachten lezen =) Ik ben alleen al mijn wachtwoorden kwijt, de database waar die instonden is /kapot. Oops.

In ieder geval is een vereiste om te beginnen met draaien een computer, een DAW (digital audio workstation) ook wel software genoemd, en een MIDI keyboard.

Deel 1 heb je al, je iMac. Die is prima geschikt voor muziekproducties (hoewel een Mac Pro aan te raden is, maar die zijn stervensduur).

Deel 2, een DAW. Dat is een persoonlijke keuze. Op een Mac kun je vrijwel alles draaien, behalve SONAR. Ik hou van Ableton. Marc van Cubase. Robert van Logic. Dat is echt ieder voor zich, ze kunnen allemaal hetzelfde, maar benaderen het op een andere manier. Probeer een paar trialversies uit en kies degene die je het makkelijkst lijkt om mee te beginnen. Die is namelijk in 99% van de gevallen ook de beste DAW voor je.

Deel 3, een MIDI keyboard. Deze heb je ook in alle soorten en maten, van 100 tot duizenden euro's. Als instapmodel raad ik ALTIJD een keyboard aan, waar ook faders en draaiknoppen opzitten. Die zijn altijd handig tijdens het produceren, en dan hoef je die ook niet meer los erbij te kopen. Ook semi-gewogen toetsen raad ik aan, op een gegeven moment ga je wensen dat je ze had, als je een goedkoop toetsenbord hebt. Semi-gewogen toetsen houdt in dat je toetsen zwaarder zijn om in te drukken, maar niet zo zwaar als een piano. Dit heeft als voordeel dat je minder snel de verkeerde toets indrukt. En wat heeft al deze factoren in één? De M-Audio Axiom 49. Ik zeg hierbij de 49, omdat ik 49-toetsen als ideaal beschouw voor een producer. 25 is echt te klein, dat is voor erbij. En 61 of 88 is weer vaak onnodig, en neemt veel ruimte in beslag.

Dan heb je als laatste nog iets nodig om er geluid uit te krijgen. Daar is in principe een simpel hoofdtelefoontje of een paar luidsprekers van de Kijkshop al genoeg voor. Professionele studiomonitoren zijn altijd makkelijk, maar meer belangrijk voor het mixen/masteren. En dat is écht een vak apart. Mastering is een wetenschap, producing een kunst.

Comment

Patrick, bedankt voor je uitleg! Het is in ieder geval al een stuk helderder wat het begrip DAW betekent!

Op de iMac heb ik op dit moment Cubase al draaien. Ik heb er al een aantal keren naar gekeken hoe en wat het kan, maar veel wijzer word ik er niet van.
              Graag zou ik eens een stuk willen lezen of zien als voorbeeld. Waar een programma zoals Cubase wordt uitgelegd, of dat het producen zelf wordt uitgelegd.
              Misschien is het wat veel gevraagd, maar ken je zulke informatieve website/pagina's?

Comment

Aanrader voor elke DAW.

Comment

Oke top! Stuk helderder.
                  Het is wel handig enige ervaring te hebben bij een keyboard?

Comment

Mwah, valt wel mee. De meeste DAW's hebben een autovoicing functie. Dan sla je een C aan, en krijg je gelijk een heel akkoord. Daarnaast, op een gegeven moment krijg je zelf wel door welke tonen goed bij elkaar klinken.

Comment

Working...
                    X